کتابخانه ها پیشرفت را از پیتزافروشی ها یاد بگیرند!

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، درباره مشکلات مراجعه به کتابخانه ها و ضرورت تحول و دیجیتالی شدن آن ها نوشته است.

این عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است:
«آیا باید فریاد زد که ما باید نظام سنتی کتابخانه ها رو عوض کنیم. به نظرم دیگه نباید از سرانه مطالعه صحبت کرد. کتاب و کتابخانه با وضع فعلی راه به جایی نخواهد برد. ما باید این نظام را از اساس متحول کنیم و به فکر انتقال معلومات به مخاطبین از راه های سریعتری باشیم. این راه سریعتر که حالا در دنیا معمول شده ارائه همین فایل های دیجیتالی است، کاری که دانشگاه های ما انجام نمی دهند و البته پولی هم ندارند که بدهند (این هفته گروه ما پول نداشت یک جوهر برای پرینتر تهیه کند). هنوز «ایران داک» با کتابخانه ملی منازعه دارد که اجازه استفاده از متن پایان نامه را بدهد یا نه و مصایب دیگر که ناشی از کارهای نکرده است. همین کتابخانه ملی می توانست هزاران نسخه خطی خودش رو تایپ کند و متن اونها را در اختیار همه بگذارد تا بالاخره بیل آنها در گوگل به کلمات آن گیر کند و مطلبشان را بدست آورند و علم یک قدم جلو برود.
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلب خود با تأکید بر این که «بهتر است کتابخانه ها نظام سنتی خود را بسرعت عوض کنند. اگر کتاب هم جمع می کنند، نوع راحت تری در اختیار بگذارند که مردم آسوده باشند» نوشته است:
«چطور بیست سی سال پیش پیتزا که آمد، هیچ پیک موتوری نداشت، اما حالا در هر پیتزایی، ده تا بیست تا پیک موتوری هست؟ چرا نباید این کار برای کتابخانه ها هم باشد. تازه اگر پیتزا را نمی شود به ایمیل کسی اتچ کرد، کتاب را که می شود اتچ کرد. چرا باید وقت مردم برای آمدن و رفتن تلف بشود؟»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    3 0
    با توجه به افزایش قیمت کاغذ و افزایش هزینه ی چاپ کتاب بهتر است کتب به شکل الکترونیکی در اختیار کاربران قرار بگیره که هم فرهنگ استفاده از تبلت (که در واقع وسیله ای شده برای بازی ) در جامعه جا بیفته و هم قیمت کتاب ها به 1/3 کاهش پیدا کنه و هم محیط زیست از بین نرود.....! یک تیر و چند نشان!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 0
    بنظر مي رسد ابتدا بايد ذهن مسئولان كتابخانه ها از نظام سنتي شخم زده شود تا بعدا بتوان ايده هاي جديد از آن درو نمود.