نخست وزیری اسرائیل عزم خود را برای بستن پرونده تبادل اسرا جزم کرده است

عمر بحث در خصوص تبادل اسرا میان فلسطین و اسرائیل در حال عبور از مرز سه سالگی است . این بار طرف حساب اسرائیلی‌ها ،تشکیلات خودگردان فلسطین نیست. حماس که اسرائیل سالهاست بر عدم مذاکره با این گروه تاکید دارد ، این روزها حواس اسرائیلی‌ها را بد به خود مشغول کرده است . بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل از صبح یکشنبه تا‌کنون درگیر مشاجره با همراهان خود در کابینه در خصوص تبادل اسرا است . بهانه همه این دردسرها هم گلعاد شلیط سرباز اسرائیلی است که از سه سال پیش تا‌کنون در بند حماس است . حماسی‌ها در ازای آزادی شلیط ،رهایی هزار فلسطینی را خواستار شده‌اند. این در حالیست که برای اسرائیلی‌ها آزادی هزار اسیر در برابر یک سرباز کار چندان آسانی نیست . یکشنبه نتانیاهو سه جلسه چند ساعته با شش عضو کابینه خود در خصوص تبادل اسرا داشت . این نتانیاهو است که باید در نهایت حرف اخر را در خصوص پرونده شلیط بر زبان آورد .

صدها نفر از مدافعان این تبادل اسرا با تجمع در محوطه خارجی محل تشکیل این جلسات از دولت خواستند که با اعلام موافقت با این طرح، شلیط را به وطن بازگرداند .
موفقیت حماس در جلب رضایت اسرائیلی‌ها می‌تواند تشکیلات خودگردان فلسطین را قربانی کرده و البته بر میزان محبوبیت این گروه هم بیفزاید . محبوبیت فتح در داخل فلسطین به شدت نزول پیدا کرده است و آزادی اسرای فلسطینی با ابتکار حماس می‌تواند تیر خلاص به اعتبار محمود عباس باشد .
همزمان بازگرداندن شلیط به اسرائیل هم می‌تواند برای نتانیاهو نقش طناب دار را بازی کند و هم بر محبوبیت او بیفزاید . از یک طرف در اسرائیل خانواده‌های افرادی که مبازران فلسطینی در مرگ آنها نقش داشته‌اند،مخالفت خود را با آزادی اسرا اعلام کرده اند و از سوی دیگر کم هم نیستند چهره‌هایی که خواهان بازگشت شلیط به وطن تحت هر شرایطی هستند .

میانجی مصری از قریب به دو ماه پیش با کم کردن فاصله زمانی این مذاکرات تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن این میانجی‌گری‌ها به کار گرفته است . اسرائیل تا‌کنون بارها مخالفت خود را با آزادی اسرایی مانند مروان برغوثی اعلام کرده است . همزمان برخی از وزرای نتانیاهو طرحی را مبنی بر تبعید برخی چهره‌های مد نظر حماس به خارج از فلسطین ارائه داده‌اند . خانواده شلیط طبق برنامه قبلی امروز با نتانیاهو دیدار خواهند کرد .
در اسرائیل کم نیستند منتقدانی که ادعا می‌کنند حماس قصد دارد با به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی در حقیقت اسرای بیشتری را از زندان‌های اسرائیل آزاد کند . به گفته منابع موثق در صورت موافقت کابینه اسرائیل با این طرح، اسیران فلسطینی در دو مرحله آزاد خواهند شد . در نخستین مرحله 450 اسیر و مابقی در مرحله دوم آزاد خواهند شد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =