بهار نوشت:

شهرداری تهران برای چهارمین بار تاریخ افتتاح «پل طبقاتی صدر» را تغییر داده است، پروژه‌ای که باید زمستان پارسال افتتاح می‌شد حالا شاید آخر آبان افتتاح شود.

بهمن سال 91 در حالی که روزشمار افتتاح پروژه صدر معکوس و به روزهای پایانی نزدیک شده بود، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران اعلام کرد این پروژه چهارماه از برنامه مصوب عقب مانده است و به همین دلیل افتتاح نمی‌شود. او در ادامه حرف‌هایش گفت: «این پروژه در فروردین 92 به‌طور کامل افتتاح می‌شود، همکاران من قول‌داده‌اند دو ماه از تاخیر چهار ماهه بزرگراه طبقاتی صدر را، در کار جبران کنند.» بهار که هیچ، تابستان هم گذشته و دومین ماه پاییزی به‌زودی آغاز می‌شود و هر بار چند هفته مانده به زمانی که مسئولان شهری برای افتتاح این پروژه وعده کرده‌اند، تاریخ جدیدی برای افتتاح آن تعیین می‌شود.

قالیباف در خرداد امسال در جریان بازدید از طرح پل صدر گفته بود که ۱۰ کیلومتر از مجموع ۱۱ کیلومتر پل شهید صدر به اتمام رسیده است. شهردار تهران اضافه کرده بود علاوه بر یک کیلومتر پل باقیمانده بخشی از کارهای نهایی مانند نصب تجهیزات، روشنایی و امکانات ایمنی باقیمانده است و ابراز امیدواری کرده بود این پروژه تا پایان مرداد افتتاح شود. پس از این حرف‌ها افتتاح پروژه به آخر شهریور و بعد از آن به آخر مهر افتاد، دیروز محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران به فارس گفت «پیش‌بینی می‌شود پروژه صدر اواخر آبان افتتاح شود.»

مسئولان شهرداری تهران هم گفته‌اند تا آخر آبان بر این پروژه نقطه پایان می‌گذارند. پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت شورا که بازدیدی از پروژه مذکور داشته، می‌گوید آنچه درباره زمان افتتاح این پروژه گفته برآورد شخصی اوست: «درباره زمان افتتاح پروژه باید مسئولان اجرایی توضیح بدهند اما براساس بازدیدی که از پروژه داشتم به نظرم تا پایان آبان امکان افتتاح آن وجود دارد.»

روزشمار پروژه صدر مدت‌هاست خاموش است و کسی به روزشمار خاموش افتخار نمی‌کند. روزشماری که اگر روشن بود حالا عددی حدود منفی 250 را نشان می‌داد، منفی 250 روز عقب‌ماندگی در افتتاح پروژه بزرگی که هر روز تاخیر در افتتاح آن هزینه‌های‌میلیاردی روی دست شهر می‌گذارد.

مسئولان شهرداری تهران «تحریم»های بین‌المللی علیه ایران را که در سال‌های 90 و 91 شدت بیشتری گرفت، دلیل تاخیر و عقب‌ماندگی این پروژه از برنامه زمان‌بندی اعلام کرده‌ و گفته‌اند: «تاخیر چند ماهه در ساخت چنین پروژه‌هایی طبیعی است.» اما همه مثل مدیران شهرداری تهران فکر نمی‌کنند. یکی از آن‌ها محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل شهری شورای چهارم است.

«سرخو» چند هفته پیش درباره تاخیر در افتتاح پروژه صدر به شهردار تهران تذکر داد و گفت: «شهردار تهران اعلام کند که چه زمانی این طرح به بهره‌برداری کامل می‌رسد؟» و حالا می‌گوید: «شهرداری هنوز هیچ پاسخی در این‌باره به ما نداده است، تا جایی که من پیگیری کردم یکی از علت‌های اصلی تاخیر در افتتاح این پروژه در ماه‌های اخیر استفاده از قطعات غیراستاندارد است. بنابر شنیده‌های ما یکی از علل تاخیر در اجرای این پروژه کیفیت پایین بعضی از قطعات به کار رفته مانند نئوپرن‌ها بوده که وارداتی بوده‌اند.»

قطعات غیراستاندارد مورد اشاره سرخو، وارداتی از کشور چین بوده است. نئوپرن‌ها قطعاتی هستند که حد فاصل بین پل و پایه‌ها قرار می‌گیرند و وظیفه آن‌ها انتقال بار پل به پایه‌ها و گرفتن ارتعاشات است. پیش از این یکی از کارشناسان فعال در کارگاه عمرانی بزرگراه طبقاتی صدر در گفت‌وگو با روزنامه ایران درباره حادثه افتادن قطعه‌ای از پل صدر در تقاطع پاسداران را تایید کرده بود که این حادثه به دلیل شکستن و له شدن همین نئوپرن‌ها رخ داده بود.

او گفته بود: «درتقاطع صدر و پاسداران به خاطر شیب عرضی (دور) فشار زیادی به نئوپرن وارد شده است که باعث شده نئوپرن کاملا له شود و کل عرشه حدود یک متر به سمت پل پاسداران جا به جا شود.»

تاخیر در افتتاح پروژه بزرگی مانند صدر تنها شهروندان را از نظر رفت‌وآمد دچار مشکل نمی‌کند، کارگاه‌های چنین پروژه‌ای در هر روز هزینه‌های‌میلیاردی روی دست شهر می‌گذارد، همان‌طور که در نتیجه تاخیرها در افتتاح تونل توحید هم درنهایت هزینه‌هاچند برابر برآوردهای اولیه تمام شد. سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری در پاسخ به این پرسش که «هزینه تعویض قطعات غیراستاندارد چقدر بوده است؟» گفت: «دقیق نمی‎دانم چند‌میلیارد تومان هزینه واردات و پس از آن تعویض نئوپرن‌ها شده است اما این را می‌دانم که این قطعات به اسم قطعات اروپایی وارد و استفاده شده اما به محض این‌که قطعات فوقانی پل را روی آن‌ها سوار کردند متوجه شدند که قطعات کیفیت لازم را ندارد و به همین دلیل هم شاهد حوادث مختلف حین اجرای این پروژه بودیم. شهرداری پس از این‌که متوجه شد قطعات غیراستاندارد است، کار را متوقف کرد و به همین دلیل همزمان افتتاح پروژه عقب افتاده است.»

به گفته این عضو شورا، هر روز عقب افتادن پروژه هزینه و بار مالی بر تهران تحمیل می‌کند. او گفت: «از شهردار تهران پرسیدم این خسارت‌ها را چه کسی جبران می‌کند؟ این تذکر و سوالی رسمی در صحن شورا بود، توسط هیات‌رییسه اعلام وصول و به‌طور رسمی هم به دفتر شهردار ارسال شد الان یک ماه گذشته اما هیچ پاسخی نگرفتیم.»

شهرداری تهران تاکنون درباره پرسش‌هایی که در ارتباط با کیفیت نامناسب بعضی قطعات به کار رفته در پروژه صدر منتشر شده، پاسخی نداده است. با همه این‌ها، پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت شورای چهارم تهران در برابر پرسش‌ها و ابهام‌هایی که درباره تاخیر چندباره در افتتاح تونل صدر وجود دارد،  گفت: «بحث تجهیزات چینی مطرح شده یا مسائل مشابه آن را شنیده‌ام اما در این زمینه نظری نمی‌توانم بدهم اما این موارد از طریق کمیسیون نظارت شورا قابل بررسی است و اصولا کار کمیسیون نظارت همین است، ما می‌توانیم از شهردار در این‌باره سوال کنیم و حتما این کار را خواهیم کرد.»

احمد دنیا مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری شورا اما اعتقاد دیگری دارد. به گفته او که خودش همزمان معاون فنی و عمرانی قالیباف و از مدیران مورد اعتماد شهردار تهران بوده،  تاکید کرد که شهرداری تهران به دلیل تحریم‌ها برای ورود بعضی قطعات و تجهیزات با مشکل مواجه بوده و به همین دلیل افتتاح پروژه طبقاتی صدر به تاخیر افتاده است.

او همچنین خبرهایی که درباره تعویض تجهیزات بی‌کیفیت پل صدر، منتشر شده را تایید نکرد و گفت: «در این پروژه استانداردها رعایت شده است و الان هم مراحل پایانی را طی می‌کند و به‌زودی بهره‌برداری آزمایشی از آن آغاز می‌شود.»

دنیامالی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران زمان قطعی بهره‌برداری از این پروژه را چه زمانی اعلام کرده، به «بهار»، گفت: «هنوز تاریخ افتتاح پروژه را اعلام نکرده‌اند اما تا جایی که می‌دانم پروژه در مراحل پایانی است.»

شهردار تهران پیش از این هم در دیدار با نمایندگان مجلس گفته بود پروژه پل طبقاتی صدر تمام شده و در حال نصب گارد ریل‌ها و تامین روشنایی و اقدامات نهایی این پروژه هستیم و تا پایان مرداد آن را افتتاح می‌کنیم. حالا هنوز هم معلوم نیست که آیا قالیباف و معاونانش بالاخره روبان افتتاح طبقه دوم صدر را تا چند هفته دیگر می‌برند یا این‌که چند روز مانده به پایان آبان، باز تاریخ جدیدی برای افتتاح این پروژه اعلام می‌کنند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    196 2
    مشکل جنس وارداتی نیست بلکه مشکل از خود وارد کننده است که دنبال ارزان خری بوده. عظیم ترین سازه های دینامیکی جهان در چین ساخته شده است.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      56 98
      اگر شهردار به غيراز قاليباف بود كه اين پروژه تا ٢٠ ساله اينده داشت خاك مي خورد مثل پروژه مونوريل قم !! زياده از اين پروژها كه بخوام نام ببرم .
    • مرتضی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      64 10
      علت:‌ تبلیغات انتخاباتی آقای شهردار!!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      15 6
      آقای بی نام دوم؛ اگه شهردار کرباسچی بود فکر می کنی چند وقته تموم میشد؟ اصلا به تاخیر می رسید؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    27 53
    «ن نمي دونم از اين چيني ها متقلب تر تو دنيا وجود داره،اين ها باعث شدند اين همه خسارت ببينيم واين پروژه اين همه عقب بيافته به نظرم هر چه سريعتر مسئولين شهرداري بايد از اين شركت چيني بابت جعل در عنوان شكايت كندد و غرامت بگيرند
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      125 2
      محض اطلاعتون باید بگم جنسهای چینی کیفیتهای متفاوتی داره و بسیاری از اونها در آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده میشن. مشکل از مسئولینی هستش که قطعات بی کیفیت را برای ما خریداری میکنند. (البته احتمالا به اسم قطعات اصلی)
    • اردلان A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      74 10
      اتفاقا چین بهترین کیفیت را هم میسازه! مهم اینه که هر چی بهش پول بدی واست میسازه! در ضمن، همین سیستمی که الان باهاش کامنت میذاری صد در صد ساخته چین هست! باید از چین هم ممنون باشیم همگی. بگو خب !
  • بهراد IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    44 10
    با اصل پروژه بزرگراه صدر به شدت مخالف هستم، و از نظر فكري و گرايش سياسي هم با آقاي قاليباف هم فكر نيستم، ولي يادمون باشه اين آقاي قاليباف بودن كه اين تابلوهاي روز شمار رو توي پروژه ها جا انداختند و عملكرد شهرداري رو در معرض قضاوت عموم قرار دادند، اين امر فه نفسه گام بلندي در روند پاسخگويي دولت و كلا حاكميت در برابر مردم هست، از نظر زمانبندي هم شما ميتونيد حجم كار و زمانبندي كار پروژه هايي مثل تونل توحيد و بزرگراه صدر رو كه ازشون نام برديد، مثلا با تونل رسالت مقايسه كنيد ، پروژه صدر ( منهاي تونل نيايش) اساسا پروژه اشتباهيه كه ناشي از اشتباه هاي بزرگتر مثل متراكم تر كردن بيش از اندازه شمال تهران هستش، ولي به لحاظ اجرايي ،سرعت كار و .... بسيار بهتر از پروژه هاي ديگه تو اين مملكت هست.
    • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      19 12
      البته پروژه شهید باکری روی اتوبان تهران کرج و شیخ فضل الله روی محمد علی جناح هیچ روز شماری نداشت. شهید باکری که دو سال است هنوز تمام نشده و ترافیک هم در اتوبان ایجاد کرده است. پروژه شیخ فضل الله هم دو سال طول کشید هنوز هم خورده کاری هایش تمام نشده است. هر کدام از این پروژه ها اگر تو چین اجرا میشد کمتر از یک سال تمام میشد. من یادم رفت تحریم هستیم !!!؟!؟؟!
  • ح ش IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    54 7
    شهردار چون میخواست رئیس جمهور شود کمی تا قسمتی عجله وحرفهای بیهوده زیاد میزد یکی آن هم حرفی است که در پروژه خط 3مترو زده است که الویت با جنوب شهر است که همان عوام فریبیهای قدیمی است یا اگر هم به این حرف اعتقاد داشته باشد یک نوع انتزاعی فکر کردن است که گناهش از اولی هم بیشتراست در این زمان باید جهانی فکر کرد و مشکلات کلان شهر تهران را با دید سطحی نمی توان حل کرد یک شهر مثل یک پیکره واحد است نمیشود یک بازو را قوی کرد ودیگری را ضعیف
    • فضل الله بهرامی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      11 27
      اقای محترم ح ش که این نظریه را فرموده اید ایا حضرتعالی تا بحال سوابق مدیریت یک تشکیلات ده نفره را داشته اید که این طور غیر کارشناسانه نظر میدهید انصاف هم چیز خوبی است
    • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      9 4
      به بهرامي؛ مگه شما وقتي در مورد فوتبال نظر ميدي كه قبلاً فوتباليست بوده باشي!
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    17 7
    خب شما قطعه را از یک کشور دیگر سفارش بدید! انوقت اختلاف قیمت چند برابری را درک خواهید کرد! اگر چین نبود که بیچاره بودیم. خدا پدرشان را هم بیامرزه. هر چی پول بدی آش میخوری
    • ح ش IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      19 1
      اینجا دیگر مسئله آش خوری نیست جون سلامتی و وقت مردم است در خرید این گونه تجهیزات باید استانداردهای مربوطه را دانست وپیش ازنصب تستهای گونگون روی اینگونه وسایل انجام داد تاپس از قبولی استفاده شود در این حالت هم سرعت کار طبق پیش بینی ها خواهد بود و همچنین صرفه جوئی خوبی صورت می گیرد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    15 7
    كسي مي داند چرا ديگر كارتهاي اعتباري يكساله مترو نمي فروشند؟ آيا قروش اين كارتها يك حربه براي انتخابات رياست جمهوري بود؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      13 7
      بله دقیقا همینطور بود ! حالا هی از قالی باف حمایت کنید
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      6 12
      چه ربطي به انتخابات داره داره،كارت اعتباري يك ساله،چندين سال بود كه به فروش ميرفت كه فروش آن قبل از انتخابات متوقف شد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    18 10
    دوباره همه پل فرو میریزه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • زهرا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 4
    تورو خدا این پل صدر رو تمومش کنیم. توی این ترافیک صدر و دست اندازها و گرد وخاکش پیر شدیم دیگه. ماشینمون هم که داغون شد! تا قبل از فرو ریختن پل،لااقل افتتاحش کنین که یه بار از روش رد شیم. ناامید از دنیا نریم ....
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      4 2
      من دیشب رفتم گرد و خاک نداشت
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    3 3
    وقتی می گیم واردات این قطعات اساسی که ارتباط مستقیم با جان مردم دارد را به دوست و فامیل ندین برای همچی روزاییه!!! گرفتی آقای قالیباف؟؟!!
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    2 2
    پل اتوبان صدر از لحاظ مسائل کیفیتی مشکلات بسیار گسترده و عظیمی دارد که به صورت محرمانه باقی مانده است.متأسفانه وجود ترکهای مویی به صورت مشهود در این پل،عوامل شهرداری را مجبور کرد تا رنگ طوسی خیلی ظریفی را به صورت ماهرانه جهت پنهان کردن ترکهای مویی به سطح قطعات بتنی ساخته شده بپاشند. این تنها یکی از مشکلات موجود است.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    4 1
    پيشنهاد مي كنم براي رفاه حال اقشار ضعيف و متوسط ، فروش كارتهاي اعتباري يكساله مترو دوباره از سر گرفته شود
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      1 2
      این کامنت چه ربطی به این خبر داره که همش می ذاری؟ تو خبرای مختلف شهری دیدم. بسه دیگه.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    1 0
    خبرآنلاين - شهري - چون هيچيك از مسئولين از شوراي شهر،شهرداري و يا مترو حاضر نيست در باره اين كارت اعتباري توضيح دهد مچبوريم همه جا كامنت بگذاريم. ساده ترين پيشنهاد حذف نظرات من است. پيشنهاد بعدي تهيه مطلبي از سوي شما درباره اين مشكل و نظرخواهي است. راه بعدي هم ميتواند اعزام خبرنگار سرويس شهري براي تهيه يك گزارش است . لطفا عصباني هم نشويد و اجازه دهيد تا به آنهايي كه در راستاي منافع حزبي طرحهاي خلق الساعه مي دهند بر بخورد. از زحمات سرويس شهري شخصا ممنونم.
  • دال IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    2 0
    اى كاش يك تقويم روزشمار نه بلكه سال شمار در پروژه اتوبان شمال/پروژه نيمه كاره اتوبان قزوين رشت/پروژه اتصال راه اهن قزوين به بندرانزلى/پروژه ايجاد بزرگراه تهران كرج كه ترافيك صبح وعصر وتعطيلات ان به صورت ويران كننده اى تحقير اميز شده وهزاران پروژه ديگر كه شايد نامى ازان به ياد نداشته باشيد مسئولان نصب مي كردند ودران صورت شايد كار اقاى قاليباف معنى ومفهوم بهترى پيد مى كرد. وسره از ناسره قابليت تميز پيدا مى كرد. ياد تونل رسالت بخير كه پس از سيزده سال تاخير درزمان افتتاح براى رياكارى قاليچه وهلكوپتر اوردند تا اقاى معجزه هزاره سوم به پاس تلاششان سجده شكر بجا اورند 
  • سین A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 1
    مشکل در حرکات نمایشی در انتخابات است مگر مترو در خط سه را ملاحظه نفرموده اید که چه گفتند و .....