ایرنا نوشت:

سفیر پیشین آمریکا در عراق معتقد است که توافق و تاکید هیات مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه ۱+۵ بر ضرورت محرمانه ماندن محتوای مذاکرات ژنو اقدامی منطقی و بجاست.

ادوارد پک (Edvward Peck) افزود: با توجه به این که دوره جدید مذاکرات در مسیر تحقق دستاوردهای ملموس قرار گرفته است، هر دو طرف این مذاکرات این نگرانی را دارند که مبادا کسانی بخواهند این مسیر سازنده را مسدود کنند و یا قصد دخالت در روند گفت و گوها داشته باشند و این نگرانی کاملا بجا و قابل درک است.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش های تل آویو برای مانع تراشی در مسیر هرگونه تغییر در روابط تهران و واشنگتن گفت: مقامات عالی اسراییل فعالیت و تبلیغات گسترده جدیدی را علیه ایران و مذاکرات هسته ای آغاز کرده اند.

پک خاطرنشان کرد: هدف آنها این است که مقامات آمریکا و افکار عمومی جهان از جمله در داخل اسراییل را متقاعد کنند که ایران به دنبال نابودی آن است.

سفیر پیشین آمریکا در عراق معتقد است که اسراییل قصد دارد با استفاده از این حربه، مانع از هرگونه پیشرفت در روابط ایران با غرب و به ویژه آمریکا شود.

دستیار ویژه سابق قائم مقام وزیرامور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط کنونی می توان افق روشنی را برای مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ تصور گرد، گفت: در زمان حاضر پاسخ دادن به این سوال کار ساده ای نیست.

پک تصریح کرد: به نظر من، ادامه مسیر گفت و گوهایی که هفته گذشته از ژنو آغاز شد، در مراحل بعدی می تواند ثمربخش تر واقع شود.

وی درباره اهمیت ارتقای سطح مذاکرات به سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران در ثمردهی گفت و گوها در دوره های آتی اظهار داشت: فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند در نتیجه مذاکرات موثر واقع شود.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی افزود: از جمله مهمترین آنها می توان به اهمیت ارتقای سطح مذاکرات و نقش موثر حضور وزیران امور خارجه کشورها در این گفت و گوها اشاره کرد و بهتر است سطح این مذاکرات به سطح وزیران خارجه این کشورها ارتقاء یابد.

پک با اشاره به اراده دولت جدید ایران برای حل موضوع هسته ای، گفت: ایران می کوشد تا از طریق حل موضوع هسته ای، زمینه رفع تحریم ها را فراهم کند.

وی با بیان این که هدف اصلی ایران، رفع تحریم ها است و آمریکا هم به دنبال آن است که مسئله هسته ای ایران حل و فصل شود، گفت: ایران و آمریکا در شرایط کنونی دو هدف مجزا را در مذاکرات دنبال می کنند.

پک با تاکید بر ضرورت نزدیکتر شدن اهداف و خواسته های دو طرف در مذاکرات ، گفت: به همین دلیل ممکن است به زمان نسبتا زیادی برای حصول نتایج ملموس از این مذاکرات نیاز باشد.

ادوارد پک از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۹ در وزارت امور خارجه آمریکا در مسوولیت های مختلف فعالیت داشته و ماموریت های دیپلماتیک در کشورهایی چون مراکش، الجزایر، تونس و مصر از جمله سوابق دیپلماتیک او است. سفیر آمریکا در عراق و موریتانی از جمله سوابق دیپلماتیک این دیپلمات بازنشسته آمریکایی است.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =