احیای مرکز آموزش مدیریت دولتی تا پایان آبان ماه

به منظور ایجاد زمینه مناسب اجرای سیاست های کلی نظام اداری، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مرکز آموزش مدیریت دولتی تا پایان آبان ماه فعال می شود.

معاون توسعه سرمایه انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با اعلام این مطلب افزود: احیا و بازآفرینی مرکز آموزش مدیریت دولتی با باز نگری در ساختار، ماموریت­ها، برنامه ها و شیوه اداره آن صورت خواهد گرفت.

سید مهدی میرحسینی زواره گفت: ضروری است در پی یک سازه جدید در نظام اداری کشور باشیم تا برای مراحل مختلف ساخت نظام اداری جدید کشور مجریان و مدیران متخصص داشته باشیم. بر این اساس احیا و بازآفرینی این مرکز یکی از الزامات موفقیت در تحول نظام اداری کشور است.

وی افزود: در بازنگری، باز­اندیشی و نهایتا بازسازی ماموریت­های مرکز، سه ملاحظه اساسی گذشته و تجربیات مرکز، آسیب شناسی شرایط کنونی و نگاه عمیق تر نسبت به آینده مد نظر است.

رییس کارگروه احیای مرکز آموزش مدیریت کشور با تاکید بر نقش این مرکز در آماده­سازی نظام اداری در ارتباط با اجرای سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: این مرکز در دوره جدید فعالیت خود، نیازهای آموزشی خاصی را ارایه می­دهد که شاید تاکنون موضوعیت نداشته است.

میرحسینی­زواره در پاسخ به این سوال که چرا به رغم گذشت بیش از سه سال از ابلاغ سیاست­های کلی نظام اداری، اقدام جدی در خصوص احیای این مرکز صورت نگرفته است گفت: در دولت قبلی در مورد این سند مهم، فعالیت­های پراکنده­ای صورت گرفت اما نه به درجه و اهمیت امروز. به نظر می­رسد اکنون این اراده و آمادگی و سازمان­دهی وجود دارد و ضروری است جایی مثل مرکز را به نوعی بازآفرینی کنیم. در سال­های گذشته زمینه اهتمام و توجه به این بخش مهم فراهم نبوده است و به نظر می­رسد اکنون شرایط آماده است.

وی با بیان این موضوع که یکی از نکات تصریح شده در سیاست های ابلاغی، دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش است گفت: یک بخش از دانش بنیان کردن آن است که سازمان بر اساس مبانی علمی ساخته شود و بخش دیگر تحولات و تحرکات صورت گرفته در سازمان مبتنی بر دانش باشد. اگر مدیران به دانش، بینش و مهارت­های مناسب و موثر روز مجهز باشند، هم می توان وضع موجود را بهتر اداره کرد و هم می­توانیم راحت تر به وضعیت مطلوب برسیم.

وی با اشاره به بررسی تطبیقی انجام گرفته در خصوص 43 کشور گفت: بررسی صورت گرفته در خصوص سازمان­های متناظر با نظام اداری کشور نشان می­دهد که مهم­ترین ماموریت مرکز آموزش مدیریت دولتی، آن است که با ارتقای نظام اداری کشور به ساختار اداری و مدیریتی کشور متصل شده و ایفای نقش کند و سهم مشخص بر عهده گیرد. این نقش می­تواند در حوزه­های مختلف مثل آموزش، مشاوره یا امثال آن موثر و فعال باشد.

میر حسینی زواره با تاکید بر توجه همزمان به تجربیات گذشته و چشم انداز آینده گفت: در گذشته آموزش­های حجمی بلند مدت که در نهایت به ارایه مدرک دانشگاهی یا معادل آن منتهی می­شد بر سایر برنامه­ها غلبه کرده بود که این امر باید در دوره جدید، کنترل و مدیریت شود.

میرحسینی زواره با اشاره به اینکه برای پیشرفت و اصلاح نظام اداری می­توان دو راهبرد اصلاح سازمان و آموزش افراد را به صورت همزمان اجرا کرد گفت: در راهبرد اصلاح سازمان­های کلیدی و محوری به دلیل اهمیتی که این سازمان­ها در کل نظام اداری کشور دارند، اگر متحول شوند می­توانند نظام اداری کشور را به سمت تحول ببرند.

وی افزود: در راهبرد توانمند سازی مدیران، بر این نکته تاکید می­شود که اگر مدیران توانمند به معنای علمی آن با شاخصه هایی مانند دانش، جسارت، انگیزه و اختیار داشته باشیم، بسیاری از کارها موفق تر انجام می­شود، بخصوص آنکه در بسیاری از موارد، مقابله با تغییرات از سوی نیروی انسانی صورت می­گیرد.

/31222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =