جشن تولد وزرات امور خارجه برای سازمان ملل/هدیه سازمان ملل برای ایران

امروز جشن تولد سازمان ملل در تالار البرز وزارت امور خارجه برگزار شد ،نکته جالب این مراسم آغاز آن با صحبت‌های فارسی گری‌لویس نماینده سازمان ملل در ایران بود.گری‌لویس گفت: «با احترام به تمدن طولانی و غنی شما می‌خواستم چند کلمه اول را به زبان زیبا و شیرین فارسی بگویم.»

مریم صدرالادبایی :امروز روز تولد سازمان ملل است، سازمان ملل امسال 68 ساله شد و اگرچه که مراسم تولد 67 سالگی سازمان ملل سال گذشته در کافه خبر برگزار شد. امسال وزارت امور خارجه میزبان این مراسم بود و با حضور رئیس برنامه توسعه سازمان ملل هلن‌کلارک و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و حدود 70 سفیر از کشورهای مختلف و مسئولان و رؤسای آژانس‌های مختلف سازمان ملل در ایران این جشن تولد برگزار شد.ایران در سال 1324 عضو سازمان ملل شده است و در حال حاضر 17 آژانس این سازمان در ایران فعالنند.
نکته جالب مراسم امسال آغاز مراسم با صحبت‌های فارسی گری‌لویس نماینده سازمان ملل در ایران بود.گری‌لویس گفت: «با احترام به تمدن طولانی و غنی شما می‌خواستم چند کلمه اول را به زبان زیبا و شیرین فارسی بگویم.»
بعد از ان گری‌لویس از سفرای 70 کشور حاضر در مراسم و هلن کلارک و عباس عراقچی تشکر کرد و گفت که سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم برای پیشبرد صلح جهانی، امنیت و همکاری‌های بین‌المللی تشکیل شده است.
او در ادامه هم به اهداف هزاره سوم اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری بتوان به اهداف هزاره سوم که یکی از منشورهای سازمان ملل است دست پیدا کند.

هلن کلارک هم گفت: من خوشحالم که در اولین سفرم به ایران روز سازمان ملل در سال 2013 را جشن می‌گیریم. او از ایران به عنوان یک عضو مؤسس تشکر کرد و به این نکته اشاره کرد که ایران در شاخص توسعه انسانی جزو بهترین کشورهای سازمان ملل بوده که بهترین و سریع‌ترین پیشرفت را در بین کشورها داشته است.
هلن کلارک در انتها هم تغییرات آب و هوایی و مهاجرت و قاچاق مواد مخدر را از جمله چالش‌های مهم سازمان ملل در دنیا دانست و هدف سازمان در 177 کشور دنیا را کمک به برطرف کردن این چالش‌ها دانست.

عباس عراقچی به خانم کلارک خیرمقدم گفت و به خاطر عبارات بسیار خوب و دوستانه او تشکر کرد.او گفت که فعالیت‌های سازمان ملل تمام ابعاد زندگی بشر از جمله ابعاد سیاسی و اجتماعی و فردی را دربرمی‌گیرد و البته از نقش رو به افزایش کشورهای در حال توسعه و حق آنها از بهره‌گیری از فناوری علمی و روز جهان صحبت کردوی با بیان اینکه زبان بشر امروز باید زبان تعامل و اعتدال باشد، اظهار داشت: ما معتقدیم که نتیجه تبعیض و نابرابری براساس سیاست های زورمدارانه در عرصه روابط بین الملل، به حاشیه رانده شدن فرهنگ گفت و گو و گسترش افراطی گری و خشونت طلبی است .معاون وزیر امور خارجه گفت اکنون مردم سراسر جهان از جنگ، خشونت و افراطی گری به ستوه آمده اند.

وی احترام متقابل و مساوات را لازمه موفقیت و همکاری در عرصه های بین المللی دانست وگفت نظام سلطه با برتری جویی و بی احترامی به حقوق ملت های دیگر در پی تامین مطامع بی انتها و تحمیل ارزش های خود به جهانیان است او احترام متقابل و مساوات را از ارکان کار سازمان ملل دانست.

هم‌چنین در ادامه مراسم "بزرگداشت روز سازمان ملل متحد"، وب‌سایت رسمی این سازمان در ایران توسط رییس گروه توسعه سازمان ملل رونمایی شد.

بعد از سخنرانی‌ها از 4 نفر از شهروندانی که در ایران از حمایت‌های سازمان ملل برخوردار شده بودند دعوت شد تا از تجربیات و نحوه حمایت شدن‌شان بگویند.
زینب ک نابینای 15 ساله که از زلزله‌زدگان بجنورد در استان خراسان‌شمالی بود، به همراه سعید ب. ، همچنین جوانی با اچ‌آی‌وی مثبت که از حمایت‌های UN ایدز برخوردار شده بود و دکتر نصیبه حیدری پزشک متخصص زنان افغان که در ایران به دنیا آمده و با حمایت‌های کمیساریای عالی امور پناهندگان و دولت ایران توانسته به عنوان پژشک متخصص افغان از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شوند، از جمله این افراد بودند.
بعد از این برنامه هم لوح تقدیری توسط هلن کلارک به دولت جمهوری اسلامی ایران اهدا شد

پیام بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسب روز ملل متحد

روز ملل متحد فرصتی است برای تأیید اینکه تا چه اندازه این سازمان ارزشمند در سطح و پیشرفت مشترک دخیل است.
زمان آن فرا رسیده درباره آنچه بیشتر می‌توانیم در مسیر تحقق تصورمان برای دنیایی بهتر انجام دهیم، تأمل کنیم. جنگ در سوریه بزرگترین چالش امنیتی ماست. میلیون‌ها نفر برای کم به حفظ جانشان به پرسنل بشردوستانه سازمان ملل متحد وابسته‌اند. متخصصان سازمان ملل متحد دست در دست سازمان منع تسلیحات شیمیایی که برنده جایزه صلح نوبل شد، برای نابودی ذخایر این سلاح‌ها در سوریه تلاش می‌کنند. و ما راه حلی دیپلماتیک که به رنج‌های طولانی‌مدت خاتمه دهد را مصرانه دنبال می‌کنیم. فوری‌ترین چالش توسعه‌ای ما این است که تداوم‌پذیری را به واقعیت بدل کنیم. آرمان‌های توسعه هزاره، فقر را به نصف کاهش داده است. اینکه باید به سرعت حرکتمان تداوم بخشیم، دستور کار توسعه‌ای امیدبخشی برای پس از 2015 با مهارت تدوین کنیم و به موافقتنامه‌ای درباره تغییرات آب و هوایی دست یابیم. سال جاری مجدداً شاهد بودیم سازمان ملل متحد با مخاصمات مسلحانه، حقوق بشر، محیط زیست و موضوعات بسیار دیگر سروکار داشته است. ما به اینکه نشان دهیم اقدام دسته‌جمعی چه می‌تواند بکند، تداوم می‌دهیم. می‌توانیم حتی فراتر از این عمل کنیم. در جهانی که بیش از پیش به هم متصل شده است، باید بیشتر متحد باشیم. در رز ملل متحد، اجازه دهید متعهد شویم به ایده‌آل‌هایی که هنگام تأسیس داشتیم وفادار بمانیم و با هم برای صلح توسعه و حقوق بشر اقدام کنیم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    11 15
    كاش به جاي حواشي يه خورده هم به فكر مردم بدبخت باشند.