چشم‌انداز رنگارنگ خورشیدگرفتگی در سیاره زحل

حلقه های مسحور کننده سیاره زحل در یک سری تصاویر جدید که در نور فروسرخ گرفته شده و بخش معمولا تاریک این سیاره را در شرایط خورشیدگرفتگی نشان می دهد، درخشش خاصی دارند.

خبرگزاری مهر نوشت:

حلقه های مسحور کننده سیاره کیوان در یک سری تصاویر جدید که بخش معمولا تاریک این سیاره را نشان می دهد، درخشش خاصی دارند.

فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویر مادون قرمز جدیدی از سمت تاریک کیوان ، سیاره ای با حلقه های زیبا گرفته است که از پشت در نور خورشید غرق شده است.

مت هدمن از دانشمندان مأموریت کاسینی در دانشگاه آیداهو طی بیانیه ای گفت: مشاهده سیستم کیوان (زحل) هنگامی که از پشت توسط خورشید روشن شده به دانشمندان دیدگاهی از کیوان داده است که معمولا آن را مشاهده نمی کنیم. آن بخش از حلقه های کیوان که هنگامی که به آن از تلسکوپهای روی زمین نگاه می کنیم تاریک است و بخش دیگر درخشش تاریکی در این تصاویر دارد.

حلقه های کیوان به ترتیب کشف از نظر الفبایی نامگذاری شده اند. حلقه های اصلی A، B، C هستند و C نزدیکترین حلقه به خود سیاره است. حلقه D در سال 1980 توسط فضا پیمای وویجر شناسایی شد و حلقه F خارج حلقه A قرار دارد درحالی که حلقه های G و E را می توان فراتر از آن یافت و معمولا وقتی که نور مستقیم می تابد، دانشمندان در تعیین محل دقیقتر حلقه های G، F و E و همچنین حلقه داخلی D با مشکل رو به رو هستند.

وقتی که نور از پشت بتابد این حلقه ها روشن می شوند و درست شبیه ظاهر شدن درخشش مه در مقابل چراغهای اتومبیل به نظر می رسند.

در این تصاویر جدید کاسینی، حلقه C کیوان نسبتا روشن است و حلقه B که یکی از ساده ترین حلقه های قابل تشخیص از تلسکوپهای زمینی است تاریک تر به نظر می رسد چرا که این حلقه بسیار ضخیم است و قسمت اعظم نور خورشید را سد کرده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =