ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز در جمع تلاشگران و فعالین حوزه کشاورزی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته بهترین شرایط درآمد ارزی را داشتیم و سالانه حدود 100 میلیارد دلار از درآمد ارزی برخوردار بودیم با طرح این پرسش که این پول‌ها کجا سرمایه‌گذاری شده است؟ اظهار کرد: چطور در این فرصت طلایی نتوانستیم بخش‌های مختلف بخصوص حوزه کشاورزی را احیا کنیم و در همین دوره است که آب‌های زیرزمینی افت می‌کند، زمین شور و شورتر می‌شود، دریاچه ارومیه‌ی زیبا خشک می‌شود و زاینده‌رود زیبا به خشک ‌رودی تبدیل می‌شود و دیگر نگویم از هامون و کارونش.

روحانی در آغاز این مراسم با بیان این‌که ای کاش در کنار تقدیر از پیشکسوتان فعال و تلاشگر حوزه کشاورزی از چند نفر از بانوان زحمتکش این عرصه هم تقدیر می‌شد، گفت: در سراسر کشور در بخش‌های مختلف کشاورزی خانم‌ها بار سنگینی را بر دوش داشته و دارند، پس به همه خانم‌هایی که در عرصه کشاورزی تلاش می‌کنند خدا قوت و دست مریزاد می‌گویم.

اهم سخنان رئیس جمهور در ادامه می آید:

* خیلی با فضای کشاورزی بیگانه نیستم و روستازاده هستم و در دوران تحصیلی‌ام در نوجوانی در دبستان گاهی کار کشاورزی هم کرده‌ام پس اگر دست پینه بسته افتخار است، که همین‌طور است، من هم در سن 10 سالگی در فصل تابستان به خاطر کار کشاورزی دست‌هایم پینه بسته بود.

* خدا خود را زارع می‌داند و زارع واقعی اوست و کشاورزان وسیله زارعت را آماده می‌کنند، البته این وزارتخانه در قدیم فلاحت و زراعت نام داشت که کم کم الفاظی که بوی دینی بیشتری داشتند به دلیل فارسی کردن عوض شدند، اما به هر حال کشاورزی مایه مباهات و افتخار برای همه دست‌اندرکاران این بخش مهم است که هم در توسعه کشور و هم امنیت ملی کشور تاثیرگذار است.

* بزرگ‌ترین سرمایه نه فقط برای کشاورزان بلکه برای یک ملت و کشور، آب و خاک است چون آب مایه حیات و خاک سرزمینی است که روی آن زندگی می‌کنیم و همه رویش‌ها و تولدها در این پهنه اتفاق می‌افتد.

* دولت زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفته است با آمار و ارقام دهشتناکی مواجه شده است و از اولین عزیزانی که آمار را با او مرور کردم آقای دکتر کلانتری بود که زحمات زیادی برای بخش کشاورزی کشیدند و ان‌شاءالله خواهند کشید. همچنین با آقای مهندس حجتی صحبت‌هایی داشتم البته اول که به ایشان گفتم بیایید کمی ناز می‌کرد و افراد دیگری را معرفی می‌کرد و می‌گفت دوره ما گذشته است و جوان‌ترها باید بیایند.

* از روزهای اولیه آمارهای نگران‌کننده دریافت می‌کردیم، یک بخش می‌گفت سیزده میلیون تن گندم تولید کردیم، بخش دوم می‌گفت باید 7/5 میلیون تن گندم وارد کنیم و بخش سوم می‌گفت کل نیاز ما 10/5 میلیون تن است.

* وقتی دیدم ریاضی من کفایت نمی‌کند تا این عددها را حل و فصل کنم بررسی‌های لازم را انجام دادیم و دیدیم باید بیش از هفت میلیون تن گندم وارد کنیم آن هم در شرایطی که نفت و کشتیرانی ما تحریم است و نقل و انتقالات بانکی مصیبت‌های خاص خود را دارد، اما نه تنها گندم، بلکه بسیاری نهاده‌ها در این بخش باید وارد شوند وگرنه بخش زراعی و دامی، باغات و شیلات با مشکلات بسیار مواجه خواهند بود.

* گفته می‌شود 1300 میلیارد تومان بدهی از گذشته داریم و دیدیم دولت گذشته الحمدالله ارث‌های خوبی برای ما گذاشته است.

* این دولت است که می‌تواند با واردات نابجا برای کشاورزان مشکل درست کند و یا با واردات بجا و نیازمندی‌های کشاورزان، کشاورزی را توسعه دهد و باید اعتبارات لازم ارزی و ریالی را برای حمایت از کشاورزان آماده کند.

219295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صلح طلب IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    2 2
    روحانی منتظریم...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    5 0
    ديشب در برنامه پايش وزير اقتصاد قبل اومده بود.ميگفت حاضره كه با يه نفر مسيول از دولت يازدهم جلوي دوربين بنشينن و درباره اين عدد و رقم هايي كه ميگن كسري داريم و با اين عددها دارن پدر مردم رو در ميارن،صحبت كنيم.به نظرم راه خوبيه.بالاخره بدونيم كي راست ميگه و كي دروغ
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    9 3
    از خداوند برای حجت الاسلام روحانی و همکارانش طلب یاری و قوت روزافزون برای توانایی غلبه بر این همه مشکلات و کسری بودجه میکنم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    5 1
    "دولت گذشته ارث های خوبی برای ما به جا گذاشته!" جمله ی رییس جمهور در طعنه به بدهی دولت قبل به کشاورزان
  • مهدی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    7 3
    آقا ول کنید این بحث‌ها رو. این آمار عجیب و غریب و دهشتناک حتما توی مجمع هم به گوشتون می‌رسید و بعدش کاندیدا شدید. سوال اصلی اینه که چیکار می‌خواهید بکنید؟ همه همتتون رو گذاشتید روی سیاست خارجی، اگر یک درصد این سیاست شکست بخوره، دیگه چه برنامه‌ای دارید؟
  • احمد DE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    شما نصف دولت قبلی کار کنید مردم راضیند کم شعار بدید عمل کنید حداقل یک اقدام از شما ببینیم