قائم مقام فعلی وزیر بهداشت گزارش صد روزه اقدامات وزارت بهداشت را تشریح و البته راه جبران کسری بودجه ۱۱ هزار میلیاردی وزارت بهداشت را هم اعلام کرد.

امید سلیمی‌بنی: دکتر حسن امامی رضوی، قائم مقام فعلی و معاون سابق درمان وزیر بهداشت در حاشیه همایش طب و قضا در شیراز در پاسخ به سئوالات خبرآنلاین، مشکلات حوزه بهداشت و درمان و نتایج وعده هایی که وزیر بهداشت به مردم داده بود را توضیح داد. او همچنین درباره روشهای تامین کسر بودجه 11 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت و درمان، گفت یارانه های دهکهای بالا قطع می شود و به حساب وزارت بهداشت و درمان ریخته خواهد شد. طرحی که هم اکنون در مجلس است و معلوم نیست آنطور که معاون درمان وزارت بهداشت می گوید، سر از خزانه این وزارتخانه درآورد.


آقای دکتر رضوی، موضوع کسری بودجه 11 هزار میلیارد تومانی در وزارت بهداشت، بحث نگران کننده ای شده است، با توجه به وعده های وزیر بهداشت به مردم، با این کسر بودجه عظیم چگونه می توان وضعیت نظام بهداشت و درمان را ارتقا داد؟
ما سلامت مردم را به عنوان اولویت کاری نظام می دانیم و اعتقاد داریم تامین سلامت مردم باعث ایجاد رشد و توسعه در کشور می شود، لذا باید سرمایه گذاری لازم برای حوزه سلامت صورت گیرد. طبق آمارهایی که وجود دارد، بخش عمده ای از هزینه های درمان را مردم تامین می کنند و همین باعث تبعات بدتری برای اقتصاد و جامعه می شود. اینکه وزارت بهداشت چه مقدار نیاز به جبران هزینه ها دارد، مهم است ولی از سوی دیگر، تعرفه های پزشکی به اندازه ای نیست که بیمارستانها بتوانند خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهند. به نظر می رسد باید با همین منابع موجود، مدیریت جدیدی شکل گیرد. در عین حال باید سراغ این برویم که جبران کسر بودجه از منابع قابل احصا انجام گیرد.

منظورتان از چه طریقی است؟
به نظر می رسد آن بخشی که نیاز به جبران دارد، بر اساس قانون برنامه پمجم توسعه در نظر گرفته شده بخشی از اعتبارات هدفمندی یارانه ها برای حوزه سلامت اختصاص یابد. این قانون هرگز تحقق پیدا نکرده است و اگر این ساز و کار اجرایی در نظر گرفته شود، پیشنهاد اجرایی آن توسط وزارت بهداشت به دولت داده شد. در این پیشنهاد، یارانه افرادی که توانمند هستند، یعنی سه دهک بالای جامعه پرداخته نشود و این مبلغ برای سلامت جامعه هزینه شود. اگر این کار تحقق پیدا یابد، قدری از مشکلات نظام بهداشت و درمان، حل شود.

یعنی قرار است یارانه هایی که قطع می شود، به حساب وزارت بهداشت واریز شود؟
پیشنهاد وزارت بهداشت در ابتدا همین بود. بنا بود این قسمت از یارانه ها درباره مسایل رفاهی که بخش اصلی آن، خدمات سلامت است، هزینه شود.

تصور می کنید مجلس چقدر با این پیشنهاها موافق باشد؟ هنوز بحثهای زیادی در بین نمایندگان بر سر چگونگی اجرای این موضوع وجود دارد؟
مجلس با کلیات این پیشنهاد موافقت کرده است و بقیه طرح و جزئیات در کمیسیون بهداشت و درمان در دست بررسی است. به نظر ما، مجلس این طرح را تصویب نهایی خواهد کرد. چیزی که نگران آن هستیم، نحوه اجرای این طرح است.

نحوه اجرای این طرح، چه نگرانی برای وزارت بهداشت دارد؟
این که مردم عزیز ما، دولت و نظام را وکیل خود بدانند و اعتبارات را در اختیار دولت بگذارند تا در زمینه نظام بهداشت، هزینه شود.

مهلت صد روزه دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت برای بهبود اوضاع وزارت بهداشت به زودی به پایان می رسد. به جز اینکه آمارهایی مانند کسر بودجه شفاف و واقعی شده است، دستاورد حضور او در وزارت بهداشت چه بوده است؟
در مدتی که ایشان در وزارت بهداشت حضور دارد، تغییرات جدی رخ داده. از جمله تنشهای سال 91 و عوارض آن، تقریبا در حال فروکش کردن است. در بحث تامین و تعدیل هزینه های دارویی، وعده ای که داده بود را دیدید که عملی شد و تقریبا ثبات در قیمتها و دسترسی به داروها در جامعه مشاهده می شود. وعده دومی که وزیر بهداشت مطرح کرد، تامین کسری منابع بود. اقدامات جدی در این مورد انجام شده که بخشی از آن را خدمت مردم عرض کرده ایم و این اقدامات در حال به ثمر رسیدن است. وعده دیگری که وزیر بهداشت با مردم داشت، هماهنگ سازی بخش سلامت است، یعنی تولیت بخش سلامت قرار بود هماهنگ تر باشد. با توجه به تغییراتی که در وزارت بهداشت به خصوص در حوزه بیمه ها صورت گرفته این امیدواری را داریم که مشکلات حوزه سلامت، کاهش یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک NL ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 1
    خیلی جالبه! دولت میگه پولی نیست که بدیم و ایشون می گن یارانه ای که به بععضی ها تعلق نمی گیره به حوزه سلامت می رسه. حالا کاری به خوب و بد بودنش ندارم، اما چرا هر کی یه چیزی می گه؟ مثل داستان ذخیره ارزی. کاملاً مشخصه که بی نظمی و عدم تمرکز شدیدی در دولت حاکمه که البته میتونه میراثی از دولت های گذشته به خصوص دولت های نهم و دهم باشه. اینها نشانه های خوبی نیست دولت محترم!
    • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      2 1
      يارانه اى روكه نداريد بديدچى چيشومىخايدبه وزارت بهداشت بديد.آدم نمىدونه دم خروس روباوركنه يا....
  • رضایی مقدم A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    1 1
    کارمندان وزرات بهداشت مظلوم هستندمظلوم ...
  • بی نام EU ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    1 1
    مثل خبر ندارید؛ قطع می شه چون پولی نیست که بدند، نه اینکه باشه و حالا به وزارت بهداشت بدهند!