در ابتدای پاییز، آلودگی هوا به تهران و شهرهای بزرگ و صنعتی ایران برگشت. مجلس طرحی را بررسی می کند که به موجب آن استاندارد خودروها و سوخت حداقل باید یورو ۴ باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دلیل عمده آلودگی هوا در ایران خودروها هستند و در مرحله بعد گرد و خاک عربی. برای کنترل هر دو مورد البته تلاش هایی شده است، اما بی فایده بوده. 

در سالهای گذشته در موقع آلودگی هوا،‌ نهادها و سازمان های مرتبط با موضوع انگشت اتهام به سوی یکدیگر گرفته اند و البته در این میان نه تنها آلودگی هوا کم نشد، بلکه با اجرا نشدن طرح کنترل آلودگی هوای تهران، روزهای ناپاک و ناسالم تهران چند برابر هم شد. 

اما نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از پایان بررسی طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلان‌شهرها در کمیسیون مربوطه خبر داده است.

مهرداد لاهوتی دراین باره به ایسنا گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس نشستی را با رییس سابق سازمان محیط زیست آقای محمدزاده برگزار کرد که خروجی آن تهیه طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران و کلان‌شهرها بود، این طرح برای بررسی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد که امیدواریم به زودی در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر این طرح در نوبت رسیدگی برای قرار گرفتن در دستور صحن علنی است که شاید با استفاده از ماده 104 آیین‌نامه، 50 نفر از نمایندگان درخواست قرار گرفتن این طرح را با اولویت در دستور کار مجلس ارائه دهند.

به گفته او در این طرح تاکید شده است که سوخت استاندارد خودروها باید یورو4 بوده و نیروی انتظامی حق شماره‌گذاری خودوروهای فاقد یورو4 را ندارد: در حال حاضر سوخت استاندارد ما یورو2 است، این در حالی است که طبق قانون برنامه چهارم سوخت باید استاندارد یورو4 را اخذ می‌کرد، همچنین استاندارد خودروهای ما باید یورو4 باشد که چنین چیزی نیست و استاندارد خودورها در حال حاضر یورو2 است. جای تاسف است که استاندارد خودروهای وارداتی یورو5 است ولی استاندارد خودروهای داخلی یورو2 می‌باشد.

لاهوتی با بیان اینکه بیش از 80 درصد آلودگی تهران و کلان‌شهرها ناشی از آلودگی خودروهاست، گفت: زمانی عزمی جدی برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده در کشور ایجاد شد اما اینکار متوقف شد، اکنون مشاهده می‌شود که خودروهای فرسوده‌ای در تهران تردد می‌کنند و عزمی برای جمع‌آوری آنها وجود ندارد. از طرف دیگر باید عزمی جدی برای ارتقای حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد چون تا وقتی که این موضوع رخ ندهد نباید انتظار داشت که مردم از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند.

از سوی دیگر محمد حقانی، نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای پایتخت می گوید: بسیاری از اقداماتی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد مانند تثبیت خاک در کشورهای همسایه که می‌تواند باعث کاهش ذرات معلق شود، مدیریت تولید خودروها و نظارت بر تولید سوخت استاندارد، خارج از اراده مدیریت شهری است.

او از پیش بینی بازگشت اینورژن (وارونگی دما) در هفته آینده خبر می دهد و درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا به فارس می گوید: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راه‌حل است. 

به گفته حقانی، تعویض کاتالیست خودروها به خصوص تاکسی‌ها که عمر آن‌ها به پایان رسیده، می‌تواند تا 80 درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوس‌های ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راه‌حل است که می‌تواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد. از رده خارج کرده هزاران مینی‌بوس فرسوده که بدون هیچ‌‌گونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیه‌ای شهر تردد می‌کنند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    10 0
    خدا بخیر کنه پراید میشه 30 میلیون .
    • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      0 0
      پراید از رده خارج میشه، چون استاندارد محیط زیستی رو حتی اگر پاس کنه، استاندارد کیفیت و ایمنی (کیسه هوا و مقاوت بدنه) رو نمیتونه پاس کنه.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    8 0
    ای باباااا,1ساله هر یک ماه یکبار این حرف تکرار میشه.نمی خواد ماست مالی کنید,دیگه همه می دونن که واسه شما الودگی هوا هیچ اهمیتی نداره,خودتون تو بهترین مناطق تهران با بهترین اب و هوا زندگی می کنید
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    6 0
    پلاک نشدنو دو میلیون بار گفتین و عمل نکردین .یه حرف جدید بنزنین
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    8 0
    یورو 4!!! چه حرفای مسخره ای!! من هر روز که با سرویس به محل کار میرم فوج فوج ماشین های سنگین و اتوبوس های واحد و تاکسی های فسیل شده را میبینم که با هر گازی که راننده میده همه فضای اطرافش را را از شدت دود تیره و تار میکنه!!! جمع کنید این مسخره بازی ها را!! همش حرف و حرف.. کو عمل! تصویبم بشه اجرا نمیشه!!!
    • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      0 0
      مجلس و مسئولان فقط به خاطر مسایل عقیدتی و باند بازی های سیاسی رگ غیرتشان باد میکند، وظیفه اصلی شان را فراموش کردهاند....................
  • حسین A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    3 0
    قیمت خودرو های یورو4 رو هم درنظر بگیرید!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    9 0
    برای خودروساز که کاری نداره بگه خودرو تولیدی مون استاندارد یورو 4 داره و مدارکشم موجوده.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    2 0
    اصلا قیمت این خودروها بشه 100 میلیون.چه اهمیتی داره؟ شما مثل اینکه اصل مساله رو درک نکردید...کل این شهر ظرفیت این همه ماشین رو نداره.داریم خفه میشیم.هر روز درد قفسه سینه.سرفه.خلط...در آخر هم سرطان لابد...خدا کنه هم ماشین گرون شه هم بنزین یورو 4....که هیچ کس نخره بتونیم نفس بکشیم.