خبرگزاری شبستان نوشت:

دانشیار دانشگاه تهران گفت: کتاب قانون نخستین جریان حکمی و فلسفی تمدن اسلامی به شمار می رود.

حسن بلخاری، دانشیار دانشگاه تهران در همایش هزاره تألیف قانون در همدان گفت: کتاب قانون نخستین جریان حکمی و فلسفی تمدن اسلامی، در برخی مبانی و معانی و یا دست کم ساختارها و عناوین، متأثر از فلسفه و حکمت یونانی بوده است.

وی اهمیت به کتاب قانون را در رأس کتاب‌های بوعلی سینا مهم دانست و افزود: محدودیت موضوعی و اهمیت 80 درصدی به کتاب قانون محتویات مقالات و تطابق آن با علم روز نسبت به دوره‌های قبل برجسته کرده است.

وی تصریح کرد: در تمدن اسلامی این کتاب به سرعت مورد توجه جامعه اسلامی علمی قرار گرفت و نسخ خطی اسلامی فراوانی از آن تهیه و منتشر شد.

دانشیار دانشگاه تهران اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه به بزرگداشت ابن سینا و تألیف کتاب قانون پرداختند تا بتوانند هویتی برای خود دست و پا کنند.

بلخاری با بیان اینکه قانون سه صفت ذاتی شامل خردمندی، اعتقاد عمومی بدان و قطعیت و ایقانی را در بطن خود نهفته دارد، خاطرنشان کرد: روح کتاب قانون براساس خرد است و قانون حامل احکام یقین‌آور برای مردمانی است که به آن اعتقاد و اعتماد دارند.

وی ابراز کرد: ابن سینا که در کتاب قانون بیماری‌ها و تمام مسائل مربوط بدان‌ها را در حد توان و وسع خود تحقیق و بررسی کرده و حکم لازم‌الطاعه با نیت صحت و سعادت جسم و روان صادر می‌کند با مفهوم قانون در کتاب قوانین افلاطون آشنا بوده است.

گفتنی است: همایش بزرگداشت هزاره تألیف ˈقانون بوعلی سینا با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد دانشگاه های سراسر کشور و مسوولان ارشد استان همدان در همدان و تهران برگزار شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =