۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۵

سریال میهن یا همان هوملند (Homeland) به اصطلاح سریالی ضدتروریستی در قاب درام است که مبارزه دستگاه‌های امنیتی آمریکا با تروریسم را به تصویر می‌کشد. تروریسمی که در قسمت چهارم فصل سوم به ناصر حجازی ختم شد! در این مقال نمی‌خواهیم از منظر توهم توطئه به این سریال نگاه کنیم بلکه سعی شده تحلیلی از منظر یک ایرانی مسلمان ارائه کنیم:

سریال هوملند که در ژانر درام - هیجانی محصول آمریکاست که توسط الکس گانسا و هاوارد گوردون از اکتبر ۲۰۱۱ برای شبکه کابلی شوتایم تولید شده‌ است. این سریال بر پایه مجموعه تلویزیونی اسراییلی اسیر جنگی (Prisoners of War)، به تهیه‌کنندگی گیدئون راف است.
فصل سوم این سریال آغاز نقدها و چالش‌های اساسی برای آن بود. فصلی که رویکردی متفاوت‌تر نسبت به دو فصل دیگر داشت و اتهامات به کشورهای مختلف از جمله ایران و لبنان نیز در آن به وضوح به چشم می‌خورد.
هوملند، ایران و بازیگر ایرانی
در قسمت چهارم، فصل سوم از این سریال یک ایرانی به نام «مجید جوادی» به عنوان تروریست اصلی حمله به سازمان اطلاعاتی امریکا اعلام می شود اما نکته مهم در این میان آن است که این تروریست قصد دارد با نام «ناصر حجازی» کار خود را انجام دهد! بله اشتباه نمی‌کنید، ناصر حجازی دروازبان تیم ملی و باشگاه استقلال!
البته داستان ایران در ایران سریال تنها به این موضوع مطمئا ختم نمی‌شود. بلکه یکی از بازیگران اصلی این فیلم یک ایرانی است. با نام «نوید نگهبان» است. وی که متولد مشهد در ایران و تحصیلکرده تئاتر و هنرپیشگی در آلمان و حالا مقیم لس آنجلس در آمریکا و بازی در سریالی هوملند مشهور شد!
نوید نگهبان در نقش ابونذیر که هدف یا تروریست اصلی دو فصل این سریال بود!که در نهایت در ابتدای فصل سه کشته شد اما بعد از مرگ وی یک حمله اساسی به مرکز عملیات امنیتی لانگی انجام شد و کشته‌های زیادی را برجا گذاشت. اینجا بود که بحث مجید جوادی به عنوان تروریست اصلی مطرح شد و قاعدتا این حضور نگاه ویژه ایرانیان به این فیلم را بیشتر می‌کند!
چرا ناصر حجازی؟
البته آنها کاملا از این انتخاب آگاه هستند و حتی به مرگ ناصر حجاری اسطوره در سریال اشاره می‌کنند! اما نکته اساسی این است که چرا آنها چنین انتخابی کرده‌اند؟ چند موضوع را می‌توان مطرح کرد:

  1. تصویرسازی رسانه‌ای: رسانه اگر مهمترین ابزار برای ساختن «تصویر» نباشد، قاعدتا یکی از مهمترین آنهاست. رسانه‌ای که امروز قشر جوان را هدف گرفته سریال‌های تلویزیونی است که در شبکه‌های کابلی نمایش و به شدت در اینترنت پخش شده است. هوملند یکی از این سریال‌هاست که به دنبال تصویرسازی هدفمند از اسلام و ایران است. این مجموعه تلویزیونی با شات‌ها، بازی‌ها و کارگردانی حرفه‌ای اهداف خاص سازمان‌های امنیتی امریکا را دنبال می‌کند.
  2. شهرت اسطوره: از محبوبیت ناصر حجازی استفاده شود تا توجه عموم مردم را جلب کنند! زیرا تاکنون همیشه سعی بر این بوده است که برای تصویرسازی ایران از حاکمیت و دولت ایران مایه بگذارند اما گویا این بار سعی کرده‌اند که به طور مستقیم با مردم درگیر شوند!
  3. تغییر اسطوره: اسطوره‌ها از دبرباز در تاریخ بوده و هستند و رفتار و کردار آنها به شدت جوامع خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. حال اینکه چرا هوملند سراغ اسطوره فوتبال و اخلاق کشور، ناصر حجازی رفته است. هنوز در هاله‌ای از ابهام است. اما تغییر چهره اسطوره بشدت کاری غیرمنطقی و غیرحرفه‌ایست زیرا از منظر کارکردی این امر امکان‌پذیر نیست. 
  4. رسانه اسطوره، اسطوره رسانه: رسانه یکی از ابزارهای اساسی ساخت «اسطوره» است. چهره اسطوره را عمومی می‌کند. آن را به میان مردم می‌برد تا مردم درباره آن حرف بزنند، فکر کنند و حتی خود را شبیه آن کنند. گاهی به اسطور سازی کمک می‌کنند و آن را بالا می‌برند و گاهی با آن سر جنگ بر می‌دارند و به دنبال خراب کردن آن هستند. 
  5. ابزار جدید و ذهن‌های قدیم: ابزارهای جدید چون اینترنت و سریال‌های همچون هدفمند هرچقدر هم که قوی باشند اما باید مفاهیم و انگارهای ذهنی مردم را درگیر کنند تا بتوانند در میان آنها نفوذ کنند. با آنها درگیر حوادث پشت صحنه کنند!
  6. اسنودن، هوملند و شنود: داستان اسلام‌هراسی و انگ تروریسم به اسلام و ایران در این سریال مصادف شده است با افشاگری‌های اسنودن کارمند سابق آزانس امنیت آمریکا (ان اس ای) درباره شنود رهبران و کاربران سراسرجهان توسط آمریکاست. این موضوع طبیعتا می‌تواند جریان بازی را عوض کند و همه نگاه‌‌های منفی به سمت آمریکا چرخش یابد. 

هوملند گویا سریال محبوب بارک‌ اوباما رئیس جمهور امریکاست! سریالی که اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی تاکنون در آن موج می‌زند. اما جذابیت‌های هالیودی و حرفه‌ای آنها مخاطب را درگیر خود می‌کند و در پستوی آن سعی می‌کنند «تصویر» اشتباه از ایران و اسلام به جهان ارائه کند!
اما افشاگری‌های اسنودن درباره جساسوسی‌ آمریکایی‌های از رهبران و کاربران جهان مطمئا دست آنها را رو کرده و گویا این بار چاقو قرار است دست خود را ببرد!
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سریال اینجا را مطالعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي‍زن A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    14 6
    وزارت خارجه ايران براي خانواده مرحوم ناصر حجازي يك وكيل كاركشته بگيرد و ضمن شكايت به مجامع جهاني از تهيه كننده ي اين سريال غرامت بگيرد . اصولا چرا تا كنون چنين كاري انجام نشده است ؟!
    • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      11 3
      واقعا چرا سریال رو تماشا نکرده نظر میدین؟ دقیقا تو سریال میگه ناصر حجازی اسطوره ایرانی هاست و واسه همین این آدم از نام حجازی واسه رد گم کنی استفاده میکرده. پس توهین به حجازی نکرده. حالا چرا رسانه های ما جوری وانمود میکنن که توهین شده به حجازی خودش یه سواله که البته جوابش واضحه. چون اگه بگن به یه مامور توهین شده تاثیرش انقد نیست که بگن به ناصر حجازی بزرگ توهین شده! در کل سریالش هم فول توهم اسرائیلیهاست. به این کاری ندارم ولی خوب رسانه های ما هم به جای خرج از اسم ناصر حجازی از خودشون بگن
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    9 4
    ما می خوایم با آمریکا دوست باشیمااا! ولی این خود آمریکای خره که نمی خواد آدم بشه!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    10 2
    عجیبا و قریبا .به قول جمشید سریال گاو صندوق :جاااالبه .
  • بی نام US ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    9 3
    اخه اینا با ناصر خان چیکار دارن ؟
  • علی.ب A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    10 0
    این دیالگوای فیلمه قسمت 4: ---- - "با اين تفاوت که پيدا کردن .صاحب تيم خيلي سخته باشگاه طوري ساخته شده که هويت سهام‌داراي عمده‌‌اش رو .مخفي نگه داره" - "گرچه بازم يه نفر رو مد نظر داري، مگه نه؟" - "درسته .فقط با عقل جور در نمياد ...!ناصر حجازي" - ".دوباره بگو" -"ناصر حجازي" -"مي‌شناسينش؟" -"ميدونم که دروازه‌بان تيم ملي ايران.توي جام جهاني 1978 بودش.تو ايران يه شخصيت افسانه‌ايه" -".خب، آدممون نميتونه اين ناصر حجازي باشه" -"چطور؟" -".چون ايشون فوت کردن" -"کي فوت کرده؟" ... -"براي همين هم من از يه همچين تشکيلات پيچيده‌اي ...براي پولشويي استفاده و خود واقعيم رو پشت يه .هويت جعلي پنهان ميکنم .مثل اسم يه دروازه‌بان" ... "و چون اينکه ناصر حجازي .قهرمان دوران کودکيش بوده" ...