دومین شماره هفته نامه خبری - تحلیلی «سام» با ویژه​نامه​ای درباره محمدرضا حکیمی و پیشنهادهایی از چهره​های شناخته شده سینما و موسیقی درباره مطالعه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین شماره هفته نامه خبری - تحلیلی «سام» با مطالب متنوع و یادداشت‌ها و گفتارهایی از «سارا شریعتی، رضا عطاران، مهشید میرمعزی، علیرضا داوود نژاد، فرزانه کرم پور و...» منتشر شد. در این شماره همچنین خاطرات منتشر نشده زنده یاد ایرج افشار همراه با گفتگویی با «دن براون» درباره آخرین رمانش «دوزخ» منتشر شده است.

بنابراین گزارش، در این شماره مانند شماره نخست، پیشنهادهایی از چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون برای مطالعه ارائه شده که در کنار ستون‌هایی همچون معرفی سایت‌های برتر دانلود کتاب، گفتگو با رییس کتابخانه عامه کابل و همچنین لیست پرفروش‌ترین‌های هفته گذشته، عمده مطالب این نشریه را تشکیل می‌دهد. «رضا عطاران، مهناز افشار، رضا صادقی، لادن مستوفی، سیدجواد هاشمی، علیرضا داوود نژاد، گلاب آدینه، همن برق نورد و...» از جمله هنرمندان شناخته شده کشور هستند که در این شماره از عادات مطالعه و پیشنهادهای خود سخن گفته​اند. در ادامه گزیده​ای از این بخش هفته نامه سام را می​​خوانیم:


رضا عطاران

ایرانی‌ها مطمئنا «رضا عطاران» را به عنوان یک کمدین محبوب می‌شناسند. عطاران این روزها مشغول بازی در فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی است و چند فیلم مهم دیگر را نیز در جشنواره فیلم فجر امسال دارد. وقتی از او می‌پرسیم چه پیشنهادی را برای کتاب دوستان دارد، بی درنگ به نام «آلبر کامو» اشاره می‌کند و می‌گوید که تمام کتاب‌های این نویسنده که به فارسی ترجمه شده را عمیقا مطالعه کرده به نحوی که این کتاب ها و تفکرات نویسنده، تاثیرات بسیاری بر روی او گذاشته است. کتاب «بیگانه» آلبر کامو با ترجمه خشایار دیهیمی نیز پیشنهاد ویژه اوست که انتشارات ماهی منتشر کرده و به داستان شخصیت اول فیلم «خوابم میاد» با بازی خود عطاران هم شبیه هست.

رضا صادقی
اما «رضا صادقی» خواننده محبوب پاپ که چند روز پیش کنسرت باشکوهی در تهران داشت و بار دیگر نشان داد که طرفداران بسیاری دارد، مطالعاتش بیشتر در حوزه کاری خودش است. خواننده مشکی پوش علیرغم تمامی دغدغه‌ها و مشغله‌های فراوانی که دارد، مطالعه را فراموش نمی‌کند و آن را نوعی تمرین برای بهتر زیستن می‌داند. او در گفت و گو با «سام» گفت که بیشتر تمرکزش را بر روی دیوان های شعر می گذارد و از مطالعه آنها لذت می برد. او در پاسخ به این پرسش که مطالعه آثار چه نویسنده ای را به مردم پیشنهاد می دهد، از «جبران خلیل جبران» نام می‌برد و از مردم می خواهد حتما نوشته ها و اشعار این نویسنده لبنانی را مطالعه کننند.

سیدجواد هاشمی
«سیدجواد هاشمی» از بازیگران پرکار تلویزیون و سینمای کشورمان است که به بازی در نقش‌های دفاع مقدسی شهره است. او در کنار تمام مشغله های کاری و کار در آموزش و پرورش، لذت مطالعه را نیز از دست نمی‌دهد. هاشمی در گفت و گو با «سام» و در پاسخ به این پرسش که آخرین کتابی که مطالعه کرده چه بوده، نام «خاطرات ایران» را به زبان می آورد که ابتدای امسال از سوی سوره مهر روانه بازار نشر شده و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده. کتابی که با اکثر نقش‌هایی که هاشمی بازی کرده، همخوانی دارد؛ این کتاب خاطرات ایران ترابی، یک تکنسین بیهوشی از روزهای جنگ است که در 24 سالگی خود را در بیمارستان‌های صحرایی جنگ تحمیلی می‌بیند.


علیرضا داوودنژاد
«علیرضا داوودنژاد» کارگردان کهنه کار سینمای ایران نیز که این روزها فیلم دوست داشتنی «کلاس هنرپیشگی» را به همراه اغلب اعضای خانواده‌اش به عنوان عوامل و بازیگران فیلم، در حال اکران دارد در گفت و گو با «سام» می گوید آخرین کتابی که خوانده، «خشونت» نوشته «اسلاوی ژیژک» بوده است. این کتاب با عنوان فرعی «پنج نگاه زیرچشمی» با ترجمه علیرضا پاک نهاد از سوی نشر نی منتشر شده است. نویسنده چارچوب تازه‌ای برای نگرش به نیروهای خشونت در جهان ما به‌دست می‌دهد و با دستمایه قرار دادن تاریخ، فلسفه، کتاب‌ها، فیلم‌ها، روان‌پزشکی و لطیفه‌ها به بررسی شیوه‌های فهم و بدفهمی خشونت می‌پردازد.به گفته ژیژک خشونت سه شکل دارد: کنشگرانه (جنایت، ارعاب)، کنش‌پذیرانه (نژادپرستی، نفرت‌پراکنی، تبعیض) و سیستمی (تأثیرات فاجعه‌بار نظام‌های اقتصادی و سیاسی).

گلاب آدینه
«گلاب آدینه» همسر «مهدی هاشمی» که همواره فعالیت‌های تئاتری و بازیگردانی خود را بر فعالیت های بازیگری سینمایی ترجیح داده است نیز مانند بسیاری از هنرمندانی که علاقه وافری به تئاتر دارند، اهل مطالعه است. آدینه در برابر این پرسش که چه کتابی را برای مطالعه مردم پیشنهاد می دهد، بی درنگ نام مجموعه نمایشنامه های «بهرام بیضایی» را بر زبان می آورد. جلد اول و دوم مجموعه نمایشنامه های پیش از انقلاب بیضایی، تحت عنوان «دیوان نمایش» از سوی انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» به بازار عرضه شده و جلدهای سوم و چهارم آن شامل نمایشنامه های پس از انقلاب بیضایی به احتمال فراوان سال آینده وارد بازار نشر خواهد شد. این ناشر، ناشر اختصاصی همه آثار بیضایی است.

هومن برق نورد
«هومن برق نورد» علاوه بر اینکه نام آشنایی برای علاقمندان تئاتر است، این روزها نامی آشناتر برای بسیاری از مردم ایران نیز هست. او که چندی پیش سریال پرطرفدار «دودکش» را به روی آنتن داشت مانند دیگر تئاتری ها، علاقه بسیاری به مطالعه دارد، به گونه ای که وقتی از او پرسیده می شود مطالعه آثار چه نویسنده ای را به مردم پیشنهاد می کند نام «ابوالقاسم حالت»، شاعر و طنزپرداز معاصر ایرانی را به زبان می آورد و می گوید که همواره از مطالعه اشعار این شاعر، لذت بسیاری می برد. علاوه بر انتشارات درسا، انتشارات گل آقا نیز مجموعه اشعار طنز این شاعر شناخته شده را در قالب مجموعه طنزپردازان معاصر ایران منتشر کرده است.

 

 

«سام» که در حال حاضر هر 15 روز یکبار منتشر می‌شود با قیمت هزار تومان در کتابفروشی‌های معتبر تهران عرضه شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =