تهران امروز نوشت:

عدم علاقه زوجین به فرزندآوری و نزدیک شدن جمعیت ایران به پیری باعث شده است که هشدارها در مرحله خطر قرار بگیرند.تا جایی‌که جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان خطر پیری را در کمین جامعه ایران می‌دانند.چندی پیش دکتر امیر عرفانی،جمعیت‌شناس از دانشگاه نیپسینگ کانادا، در نشستی که به مناسبت روز جهانی جمعیت در موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد،اعلام کرد: «امروزه افرادی که درآمد بالاتری دارند و ساکن مناطق بالای تهران هستند تمایل بیشتری برای داشتن تک فرزند از خود نشان می‌دهند و حتی شمار قابل‌توجهی از آنها در مواجهه با اینکه فرزندی نداشته باشند،بیمی ندارند و حتی از آن استقبال می‌کنند.»

در همین زمینه دکتر محمدجواد محمودی،رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، شهرنشینی، باسوادی، اشتغال زنان، تغییر نگرش‌ها و فردگرایی، را از عوامل تاثیرگذار در کاهش باروری جامعه ایرانی می‌داند و می‌گوید: البته که برخی عوامل دیگر مانند افزایش سن ازدواج دختران از 21سال به 24سال و برای پسران از 23به 27 در کاهش باروری جامعه تاثیر مستقیم گذاشته است. چرا که همین موضوع به تنهایی 10 سال از دوران باروری را کم کرده است. از سویی دیگر،«استفاده از سیاست‌های تنظیم خانواده باعث کاهش باروری شده است. نازایی بعد از زایمان نیز در ایران به اوج خود رسیده است، چون استفاده بیش از حد از سزارین باعث شده است تا خطر نازایی به‌وجود بیاید. چرا که پزشکان معمولا توصیه می‌کنند بعد از سزارین، داشتن بیش از دو فرزند برای مادر خطرناک است و به صلاح نیست آنها برای بار سوم باردار شوند.»

دکتر محمودی در ادامه یکی دیگر از معضلات کاهش باروری را «فردگرایی»عنوان می‌کند: فردگرایی باعث می‌شود مردم فرزندان کمتری داشته باشند؛چون به‌دنبال رشد و توسعه فردی هستند و می‌خواهند از لحاظ اقتصادی و شغلی فقط خودشان پیشرفت کنند و ابراز وجود داشته باشند. به همین دلیل بچه را مزاحم می‌دانند و در نهایت باروری کاهش پیدا می‌کند.»

محمودی،تاکید می‌کند: «طبق آماری که از زنان تهرانی 15 تا 35 ساله گرفته شده است،به‌طور متوسط تنها یک فرزند دارند،بنابراین با داشتن تعداد کمتر از دو فرزند قابلیت جایگزینی جمعیت را هم از دست خوهیم داد و در نهایت امید به زندگی بالا می‌رود و پیری جمعیت افزایش می‌یابد برای همین انتظار می‌رود بعد از 30 سال نرخ رشد جمعیت هم پایین بیاید و جمعیت به صورت منفی رشد کند.»

رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در ادامه تاکید می‌کند: «یک تحلیلی هم‌‌اکنون وجود دارد که هر خانواده حتی اگر دو فرزند هم داشته باشند بعد از یک نسل، رشد جمعیت ما صفر خواهد شد، مانند کشورهای اروپایی که در حال تجربه جمعیت منفی هستند.»

 

عوامل تاثیرگذار بر عدم باروری زوجین تهرانی

به گفته امیر عرفانی، استاد دانشگاه نیپسینگ کانادا نظرسنجی نشان داده است، علاقه زوج‌های تهرانی به فرزندآوری کم است و 40 درصد پاسخگویان قصد دارند که در آینده هیچ فرزند (دیگری) نداشته باشند. از میان دلایل اظهار شده، مهم‌ترین آن‌ها که بر فرزندآوریشان تاثیرگذاشته است، عدم توانایی برای تامین هزینه‌های فرزند دیگر با 27 درصد بوده است.

اما در میان این افراد زوج‌هایی هم بودند که تحت هیچ شرایطی علاقه به داشتن فرزند یا فرزند دیگر نداشتند و 34 درصد تک‌فرزندها و 81 درصد دارندگان دو فرزند، دیگر هیچ فرزندی نمی‌خواهند.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    407 1
    چون نسل ما دهه شصتیها رو دیدن که الان 30-35 سالمون شده و دکترا هم گرفتیم (اونم با چه کنکورهایی که چقدر شرکت کننده داشت و ظرفیت ها هم چقدر کمتر از تعداد شرکت کننده ها بود) و الان بیکار نشستیم تو خونه. انسان هستن و درک و شعور دارن برای چی بچه بیارن که آینده نداشته باشه؟اونم با این وضع اقتصاد و علم و محیط زیست (آلودگی و ریزگرد و خشکسالی و ..) و تفریح و ورزش و ...
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      262 1
      همینو بگو . تازه فکر کردی بچه ای هم که به دنیا بیاد سالمه با این وضعه پارازیتها و مواد غذایی سرطان زا و هوای آلوده؟ اگه بچه ای هم به دنیا بیاد ناقص می شه. همون بهتر نیاد
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      من جدیداً هر کی را می بینم دکترا داره.فکر کنم 10 سال دیگه90% مردم ایران استاد دانشگاه بشوند
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    513 1
    پدر من چندین فرزند دارد اما همه بیکاریم، این درس عبرتی شده برا من
    • علی ام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      خوب اینکه تو بیکاری بخش اعظمش به جوهره و عرضه خودت برمیگرده
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      25 0
      در جواب به علی ام: http://www.khabaronline.ir/detail/320994/economy/market
    • پاشا IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      26 0
      علی، اینکه ایران در فساد اداری 140 دنیا هست و بیشترین نرخ تورم و رکود (شاخص فلاکت) در میان تمام کشورهای دنیا را داره و اینکه تنها سیستم بانکی جهان هستیم که ارتباطش با دنیا قطع هست، این به چی بر میگرده؟ ما را از کار کردن میترسونی؟ فکر کنم نفست از جای گرم در میاد. چون تا حالا کار نکردی که 300 هزار تومن کف دستت بزارن، 200 هزار تومنش بشه هزینه رفت و آمد، بقیه شو هم پول نون و ماست بدی تا از گشنگی نمیری.
    • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      24 0
      مشکل این ملت را همه میدونن چی هست. با این همه ثروت باید از 5 ابر قدرت دنیا باشیم. ولی داریم تو مشکلات سیاسی و اقتصادی دست و پا میزنیم.
    • بی نام EU ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      6 0
      آقا آب نداریم وزیر نیرو هر روز هشدار میده چرا باید جمعیت لضافه بشه ؟؟؟
  • مجید A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    214 1
    خبرجان!مخارج سرسام اور زندگی به کنار !!!مردم پولدار هم با این همه معضل وخطر که در کمین کودکان نوجوانان وجوانان است!به هیچ عنوان جرات فرزند دار شدن ندارند!ایا بستر های اقتصادی! اجتماعی!سیاسی برای فرزند اوری مهیا است یا اینکه باید فرزند اورد!وبقیه را به خدا سپرد!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    193 7
    چرا؟ اینم سوال داره؟ وضع اقتصادی رو نمی بینین؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    287 1
    يك دونه باشه و آدم باشه و كار و زندگي داشته باشه بهتر از اينه كه 10 تا باشه و همه بيكار و بيعار وبال گردن مادر و پدر باشند حالا بفرمائيد مملكت رو به پيري ميرود
  • رضا A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    16 18
    ضمن تاييد بخشي از مطالب دوستان در با لا؛ امروزه همه ما از دولت توقع داريم اون كدوم دكتره كه بيكار ميمونه شايد دكتراش در رشته اي هست كه كاربرد نداره وگرنه يك دكتر اينقدر بايد خلاق باشه كه بتونه كار افريني كنه ونه تنها درامد زا براي خودش؛ كه چند نفر ديگه رو هم ببره سر كارو با خلاقيتش به كمك بخش دولتي بياد تا اون چند نفري هم كه با اون كار ميكنند از بچه دار شدن نترسد؛ اونوقت اگر دولت ازش حمايت نكرد اين حرفا رو بزنه
    • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      33 0
      برای کارآفرینی، فقط عرضه نیاز نیست. امنیت سرمایه هم شدیدا نیاز است.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    56 6
    یه اصطلاح هست میگن دم خروس رو باور کنیم، یا قسم حضرت عباس رو مصوبات دولت و مجلس رو ببینید!! 1- دستور بر حذف مهد کودک 2- میزان مبلغ عایله مندی و حق اولاد، یه رقم فاجعه آمیز 3- گرانی و تورم بالا و عدم توجه دولت و مجلس به افزایش حقوق معادل با تورم 4- وضعیت نا به سامان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و چشم انداز نگران کننده در این خصوص و نظایر آن.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    تو آپارتمان 60 متری چند نفر می تونن نفس بکشند؟؟؟
    • غریب آشنا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      125 0
      خدا خیرت بده 60 متر!!!!!!!! ما داریم تو خونه 35 متری زندگی می کنیم و دخل و خرجمون در نمیاد
  • بی نام RS ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    184 1
    چون ما شکمه خودمونم نمیتونیم سیر کنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    236 6
    پ نه پ//با این اقتصاد خوشگل میخواید شش قلو بیارند
    • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      16 0
      توالت خونه پدری من 50 میلیون تومن قیمت داره. حالا میگه برید 2 تا بچه بیارید. من پول ندارم یک توالت خریداری کنم. حالا چه برسه به خونه ای که بشه 2 تا بچه توش بزرگ کرد. یعنی مسئولان کشور ما، خلیل خوش حال هستند. یا شایدم بابت گفتن این مسایل ارتقای شغلی میگیرند.
  • جمال IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    143 2
    واقعا نميدونيد؟؟؟؟؟ مردهاي تهراني خدا را شكر كنن همين يك بچه را زنهاي تهراني واسشون به دنيا اورده
  • جمال IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    43 31
    چون جاي مرد و زن در خونه عوض شده.كشورهاي اروپايي هم زن محكوم به حضور در منزل و بچه داري هست اما اينجا داره همه چيز عوض ميشه.متاسفم براي نسلهاي اينده كشورمون
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      67 7
      هیچ تاسفی نداره تازه خیلی هم عالیه ...یادتون باشه کیفیت بهتر است کمیت است .
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      62 4
      جمال جان میخای نظر ندی عزیزم؟؟؟ خبر داره میگه زوج های تهرانی بچه نمیخان نمیگه خانوما تنها نمیخان...
    • قلم IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      76 5
      نه آقا اشکال کار از جای دیگست. حقوق یه نفر کفاف نمیده .خانومها هم مجبورن کار کنن ,خونه داری هم کنند. دیگه نفس کشیدن هم سختشونه چه برسه بچه داری
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      34 0
      "كشورهاي اروپايي هم زن محكوم به حضور در منزل و بچه داري هست". اگر این طوری است چرا همیشه گفته می شد چون در اروپا، زن و مرد خارج از خانه هستند رشد جمعیت منفی است!
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    74 2
    فقط وضع اقتصادی نیست . وضع سلامت محیط زیست آلودگی هوا پارازیت ها عدم برخورداری از بسیاری از امکانات فردی را هم اضافه کنید
  • کوروش IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    94 6
    با این گرونی و وضعیت بد اقتصادی و بیکاری هیشکی ازدواج نمیکنه چه برسه بخواد بچه د ار شه!!!
  • محمد IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    78 6
    هر بچه سالیانه بیشتر از ده میلیون خرج داره مگه ی کارمند ماهیانه چقد حقوق میگیره///
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    86 0
    عزیزم اولا کسی نمیتونه ازدواج کنه ثانیا اگه کرد خرج یه فرزند روهم به زوربدن.... نمیدونم این مسئولین چرابه جای حل مسئله صورت مسئله روپاک میکنن...اخه برای ازدواج وافزایش جمعیت باید شرایطش فراهم باشه....
  • علی A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    41 0
    با ساختار فعلی اقتصادی و زیست محیطی و کاهش روزافزون منابع آبی ، جمعیت کشور به خودی خود پایین خواهد آمد و در صورتی که بطور مصنوعی سعی در افزایش آن داشته باشیم پیامد فاجعه بار آن گریبان نسل های بعدی را خواهد گرفت. و به احتمال قوی ما در آینده شاهد جمعیت حدود 25 تا 30 میلیونی خواهیم بود. به یاد داشته باشیم که زمین بی انتها نیست . . .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    32 0
    یعنی ما مشکلب بدتر از این نداریم که هی تیتر می زنید! دولت مردان زمینه های اقتصادی ازدیاد فرزند را مهیا کنند، بعد ببینید که نرخ افزایش جمعیت بالا می ره یا نه.
  • اسکان GB ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    76 1
    عدم ثبات اقتصادی و عدم امنیت نسبت به آینده برای من مهم ترین دلیلی بوده که تاحالا بچه دار نشدم. ضمنا 15 تا 18 ساله زن حساب نمیشه. کودکه.
  • کوروش IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    49 0
    دلیلش سیاستهای غلط هست که باعث میشه در آینده کشور دچار مشکل و بحران بشه،90 درصد افراد با سواد با دیدن وضع موجود(آلودگی آب،خاک،هوا،غذا،پارازیتها،وضع بد اقتصادی،انواع سرطان و نبود امکانات رفاهی و آموزشی،درمان و عدم وجود نشاط در جامعه) راضی به عذاب کشیدن خودشون و فرزندانشون نیستند
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    75 10
    تا حالا بچتون رو فرستادین مدرسه دولتی ؟! 45 نفر در یک کلاس! یعنی معلم در یک ساعت یک دقیقه هم نمی تونه وقت برای هر بچه بزاره!!!!! پسر10 ساله ام در مدسه دولتی در منطقه 2 افت شدید تحصیلی کرد!! ریاضی از 20 اومد 14!! بردمش تست iq عالی بود. نوشتمش مدرسه غیر دولتی 5 میلیون شهریه دادیم!! کل پس انداز یک سالمون و هرچی نخوردیم و از جیگرمون گرفتیم دادیم به مدرسه!! حالا موندیم به صاحب خانه چی بدیم!!! روزی هزار بار خدا روشکر می کنیم یه بچه اس! اگه دوتا بود باید چیکار می کردیم؟ آقایان مسئول پاسخ بدن!
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      68 1
      خدا رو شکر نکن . به عقل و درایت خودت و همسرت آفرین بگو که یکی رو دو تا نکردی.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    92 1
    35ساله ام. یه ماه کار فرهنگی ام رو از دست دادم. بیکارم. بچه ندارم. شما باشید بچه دار میشید؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    141 1
    آقا خیالتون راحت بچه های دهه شصت و پنجاه اینقدر که خودشون تو بچگی بدبختی کشیدن و توی یه خونه شلوغ بزرگ شدن محاله بیشتر از یه بچه بیارن ! خیالتون راحت پس برید رو دهه هفتادیا و هشتادیا کار کنید . از دهه شصتی ها آبی برای افزایش جمعیت گرم نمیشه از ما دهه شصتی ها گفتن!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 51
    مرگ بر امریکاست که منافع ملی، قومی و قبیله ای ما مسلمانان (شیعه، سنی، فارس، ترک، لر، عرب و ...) را در سطح منطقه و جهان پیوند می دهد.
  • الهام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    85 1
    بیاید اصلا فکر کنیم که وضع اقتصاد کشور هم خوب !! آخه نه آب داریم نه هوای پاک نه دیگه تو خیابونها جای پارک هست و هزار تا کمبود دیگه مخصوصا زیست محیطی.
  • بي نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    112 7
    با سلام چون ما دهه پنجاهي ها از تحصيلات تكميلي، كار و ازدواج دچار مشكلات زيادي بوديم و از جواني مان هيچ استفاده اي نبرديم. نمي خواهيم فرزندانمان دچار اين معضل شوند. وقتي من با بدبختي با دو مرحله اي كنكور، تحصيل كرده دانشگاه علامه هستم اما حقوقم 700 هزار تومان و همسرم با فوق ليسانس 800 هزار توان مي باشد با خانه اجاره اي؛ چطور مي توانيم آينده بچه را بسازم.
  • بي نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    49 0
    در آمد كم؛ خرج ومخارج زياد ؛ تحصيل گران ؛بيكاري؛ رفاه وآسايش ؛و.................... به نظرتان مي توان فرزند بيشتر داشت؟
  • علی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    35 0
    3 عامل گسست فرهنگی - هزینه های بالای زندگی - عدم مسولیت پذیری دولت در تامین مسکن و درمان و تحصیلات و تامین حداقل مخارج زندگی باعث منفی شدن رشد جمعیت ایران است.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    78 1
    چون مستاجریم.پول برای نیازهای اساسی خودمونم نداریم.سالی یه سفر داخلی یه هفته ای نمیتونیم بریم.بیمارستانها وضعیتشون افتضاحه.اگرم پول و خونه و ارامش داشتیم بازم از این همه مشکل و تاریکی اینده و تورم و بیماری و سرطان و پارازیت و..میترسیم.
  • محمد A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    64 0
    زیرا اوضاع هر روز بدتر می شود . در تأمین نیازهای اولیه یک زندگی ساده ناتوانیم . زیرا سفره ی ما نان ندارد . همسرم به سین سفره مان ایمان ندارد . اگر فرزند فردای ما از تصمیم کبری امروز ما بپرسد به او چه بگویم .
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    133 1
    ببخشیدا ولی فکر کنم دختر 15 ساله باید مدرسه بره نه اینکه توقع داشته باشیم بچه داشته باشه !
  • علي A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    107 5
    با اين بدبختي و گروني ميخواستيد الان 150 ميليون نفر باشيم؟
  • مجید غلامرضایی A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    43 0
    با سلام به یک پشه گفتند زمستان ها کجایی گفت تابستانها که هستیم چه گلی به سرمان زدید که زمستانها هم بیاییم. ما که بچه نداریم دولت چه گلی به سرما ن زده که.......؟
  • بی نام DE ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    25 0
    سلام :مربی کودک با 30سال تجربه هستم اگر کسی تصمیم دارد بچه دار شود مهمترین عامل داشتن ح وص ل ه است
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    24 6
    من نمی فهمم اینکه جمعیت پیر زیاد باشه چه ربطی داره که جمعیت نوزادان زیاد بشه. اگه مردم بچه زیاد بیارن جمعیت پیر کم می شه!!! خوب این نوزادها هم اگه زیاد باشن که باز وقتی پیر بشن مشکل ایجاد می کنن وجمعیت پیر اون موقع رو زیاد می کنن!!! من یک پسر 37 ساله هستم اما به خاطر مخارج زندگی مشترک می ترسم ازدواج کنم تا چه برسه به بچه. اون هم بچه ای که هوای آلوده و آب آلوده و مواد غذایی آلوده بخواد مصرف کنه
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    34 0
    بیچاره قدیمی ها بلد نبودند جلوی تولدهای ناخواسته و بدون آینده و پشتوانه را بگیرند و ما نمی توانیم به آن ها ایراد بگیریم که چرا ما را به دنیا آودند ولی قطعا آیندگان می توانند به ما ایراد بگیرند.
  • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    34 0
    ما خودمان هم زیادی هستیم چه برسد به کسانی که ما بخواهیم زیاد کنیم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    29 8
    ظرفیت اسمی ایران، 150 میلیون نفر است ولی ظرفیت عملی آن، خدا وکیلی، بیشتر از پانزده میلیون نفر است؟
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    30 0
    ازدواج و گذران زندگی حتی از نوع ساده شان برای جوانان آرزو و خیال شده است. بدون ازدواج، چگونه بچه به دنیا بیاید؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    31 0
    خرج ما را مادر و پدرمان می دهند دیگر رویمان نمی شود بچه هم بیاوریم که خرج آن ها هم به هزینه هایشان اضافه شود. زندگی مان تق و لق است. یک روز سرکار و یک روز از کار بی کار! درست است که کار یافتن، کارآفریدن و حفظ شغل به عرضه و هنر افراد بستگی دارد ولی یک نفر، دو نفر، صد نفر، هزار نفر بی عرضه اند، این همه ادم بی کار که بی عرضه نبوده اند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    25 0
    اونقدر مردم باید توی این جامعه بامشکلات دست و پنجه نرم کنند که دیگه اعصاب و انر ژی برای بزرگ کردن بچه باقی نمیمونه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    13 1
    بخاطر اینکه زنان 15 ساله حتما نازا هستن وگرنه باید از سیزده تا 18 سالگی 5 تا بچه بیارن
  • بی نام PL ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    28 1
    از کامنت ها میشه فهمید که خوشبختانه شعور اجتماعی نسل ما خیلی زیاد شده و مثل پدر و مادرهامون فریب تبلیغ و سخنرانی ها رو نمی خوریم. هر کی از مسولان هر حرفی داره اول باید در عمل برادریشو ثابت کنه
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    16 0
    به نظرتون اين تحقيق درست بوده؟توقع داري آدم 15ساله چندتا بچه داشته باشه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    19 0
    به نظرتون اين تحقيق درست بوده؟توقع داريد آدم 15ساله چندتابچه داشته باشه؟يكي ش هم زياده توو اين سن. مگه نميگن بارداري زير18سال خطرناكه؟پس چرا فكري به حال اين خطر نميكنيد؟
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    زنان 15 ساله