بارها در هنگام خرید فروشندگان و صاحبان مشاغل با کارت اعتباری از مشتریان خود شماره رمز می خواهند. این کار خلاف است و لازم است نهادهای مسئول با آموزش و اعمال قانون فبل از آنکه این روش نادرست به سنت تبدیل شود جلوی آن را بگیرند.

دیروز برای یک کار بانکی به یکی از شعبه های معروف ترین و با سابقه ترین بانک های کشور رفته بودم. با کمال تعجب کارمند باجه از من شماره رمز کارت اعتباری را خواست. به ایشان گفتم این کار شما غیر قانونی است. ایشان پذیرفت و گفت "چاره ندارم، سیم دستگاه کارت خوان خراب است و نمی توانم دستگاه را بیرون بیاورم". گفتم این مشکل شما است. به هر صورت برای حل مشکل با اکراه رمز را گفتم. بعد هم مدعی شد که چند بار خواسته سیم را درست کنند ولی نشده است. بلاخره به نزد رئیس بانک رفتم و اعتراض خود را منعکس کردم. ایشان با برخوردی متین حق را به من داد و با مراجعه به باجه خواست که دستگاه کارت خوان به بیرون محافظ شیشه ای منتقل و با چسب محکم شود. متاسفانه طراحی باجه هم به گونه ای است که قرار دادن دستگاه کارت خوان در میز مشتری و بیرون باجه هم کار ساده ای نیست، چون فضایی برای این کار در نظر گرفته نشده است. تازه این شعبه کاملا نوسازی و مدرن شده و تعجب است که چرا طراحان یکی از مهمترین نیازهای باجه ها را در نظر نداشته اند. 

این رخداد یکی از دهها مورد مشابه ای است که بارها در هنگام استفاده از کارت اعتباری با آن مواجه شده ام. بارها در مراکز شلوغ خرید و میادین شهر برای استفاده از کارت از من شماره رمز خواسته شده است. اغلب مردم هم به راحتی رمز خود را در حضور دیگران بیان می کنند. تا آنجا که ممکن است سعی می کنم رمز را ندهم، ولی در موارد متعدد دستگاه از دسترس مشتری دور است و چاره ای جز دادن رمز نیست. برای این نگارنده که سال ها تجربه استفاده از این کارتها را در خارج از کشور داشته است مواجه به چنین صحنه هایی رنج آور است. رمز یک عدد کاملا محرمانه است و طبق مقررات هیچ کس حق ندارد آنرا از شما بخواهد. کافی است در محلی که شما شماره رمز را می گویید فردی خلافکار باشد و بعد از خروج شما از محل با سرقت کارت موجودی آن را خالی کند. احتمالات دیگر هم می تواند رخ دهد که دست اندرکاران انتظامی و بانکی به خوبی به آنها آشنایی دارند. 

لازم است دستگاههای مسئول انتظامی و صنفی این مشکل را حل کنند و بانک ها و موسساتی که دستگاه های کارت خوان را در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهند تعهدات لازم در استفاده درست و قانونی از آنها را بگیرند. متاسفانه بانکداری الکترونیکی مانند بسیاری از نوآوری های روز بدون فراهم کردن بستر لازم و فرهنگ سازی به کشور ما وارد شده است. ادامه استفاده نادرست می تواند خسارت هایی برای مردم داشته باشد که به سادگی می توان با آموزش از طریق رسانه ها و نظارت بر فروشگاهها و مراکز اقتصادی جلوی آنها را گرفت. اگر در شروع استفاده از یک پدیده جدید قوانین و اصول درست آن آموزش داده شود، در آینده استفاده نادرست آن باب نمی شود. معمولا اصلاح عادت غلط هزینه بیشتری نسبت به آموزش درست آن در ابتدا دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    27 0
    آی گفتی
  • سورررررررررنا IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    18 0
    حالارمزتون چنده؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    17 0
    فرهنگ وقتی خراب باشه، تا ابد درست نمیشه ! درست مثل فرهنگ رانندگی !
  • پرایدو A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    7 4
    خدارو شکر که همه مشکلات مملکت حل شد فقط این مورد مونده بود که اونم با تلاش شبانه روزی خبر انلاین داره حل میشه؟
    • محمد A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      8 1
      آقای خوشمزه (پرایدو!) این نوع اصلاح اشتباهات هیچ هزینه ای برای جامعه ندارد. در ضمن باید مشکلات ریز هم حل بشوند یا نه؟!
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    12 0
    یک نهاد حکومتی می بایست این موارد را قانونی و بازرسی نماید(بانک مرکزی). نمونه این مشکلات عدم استفاده از استاندارد ها امنیتی در بانک ها می باشد که باعث تهدیدات امنیتی برای مشتریان است. بانکها صرفا بخاطر رقابت، سرویس های جدید ارائه می کنند و بانک مرکزی هیچ نظارتی بر تهدیدات امنیتی سرویس ها و استاندارد نمودن آنها نمی نماید.
  • کوروش IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    36 2
    لطفا دلیل حذف امکان منفی دادن رو به کاربران هم اعلام نمایید،لا اقل شما که ادعای احترام به مخاطب رو دارید جواب بدید
    • محسن IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      21 1
      واقعا..... چرا خبرانلاین پاسخگو نیستید من در قسمت نظر دیگرخبرها خیلی دیدم که کاربران این سوال رو از شما پرسیدن و متاسفانه هیچ جوابی ندادین. نکنه وقتی این سئوال رو میکنن بهشون میخندین و....
    • بی نام DE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      2 0
      خبر آنلاین در مورد این اقدام عجیب بی معنی جوابی نمیدهد. اینکار یعنی سانسور در سانسور ( خود سانسوری ) .گویا بی اعتنائی به نظر مردم فقط شیوۀ مسئولین نیست .! تا برطرف شدن این اشکال به این سایت سر نمی زنم .
  • جواد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    4 0
    آقای یا خانم پرایدو ببینید ، مشکل هر مملکتی یکی دوتا نیست ، مشکل خلاصه همیشه هست اما اینم در نظر بگیرید هر مشکلی جای خودشو داره : یعنی به نظرت این مشکل نباید حل بشه ؟ توی خیلی از خبر رسانی ها افرادی مث شما میان نظر این چنینی میدن (که ایا تمام مشکلات ممکلت حل شده، مونده همین ؟ ) قرار نیست همه ی مشکلات یه شبه حل بشه