۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷

واحد مرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه در بخش خبری خود همکاری استرالیا را با آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینه جاسوسی از کشورهای آسیا و اقیانوس آرام بازتاب داد.
این پایگاه خبری فرانسوی در گزارشی به قلم کارولین لافارگ، خبرنگار خود در ملبورن نوشت، استرالیا هم به جمع متهمان به هم دستی با آژانس امنیت ملی آمریکا در رسوایی جاسوسی تلفنی پیوست. براساس یکی از اسناد داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا که ادوارد اسنودن برای هفته نامه آلمانی اشپیگل فرستاده است، کشورهای اروپایی تنها قربانیان جاسوسی تلفنی آمریکا نیستند، بلکه با کمک فعال استرالیا، کشورهای آسیا و اقیانوس آرام نیز مورد جاسوسی شدیدی قرار داشته اند.
بر این اساس در جعبه های فنی، بر روی پشت بام ساختمان‌ها و یا در گوشه ای از معماری سفارتخانه های استرالیا، آنتن هایی مخفی نصب شده است که به کار شنود در کشورها مشغول هستند. بر اساس این سند داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا، با اسم رمز استیتروم (Stateroom) ، که در هفته نامه اشپیگل آلمان منتشر شده است، دستگاه های شنود استرالیا در همه پایتخت های کشورهای آسیا و اقیانوس آرام مشغول جاسوسی بوده و اکثر دیپلمات ها هم از آن بی اطلاع بوده اند. این شنودها در کشورهای تایلند، ویتنام، مالزی ، چین ، تیمور شرقی، پاپوآ گینه نو و به خصوص در اندونزی انجام شده است.
روزنامه نگاران و متخصصان استرالیایی در امر جاسوسی،‌ این امر را تعجب برانگیز خوانده اند. اما در واقع افشا شدن این موضوع چندان هم تعجب آور نیست. استرالیا و آمریکا در واقع توافقی میان خود در زمینه همکاری های اطلاعاتی دارند که به برنامه «پنج چشم» موسوم است و کانادا، نیوزیلند و انگلیس را هم در بر می گیرد.
یک افسر سابق اطلاعاتی استرالیا می گوید: «باید یاد بگیریم که جلوی زبان خود را نگه داریم. اندونزیایی‌ها بیش از حد پر حرف هستند، آنها حتی زمانی که می دانند، سرویس های اطلاعاتی خود اندونزی هم در حال شنود آن ها هستند، به صحبت کردن ادامه می دهند».
مارتی ناتالگاوا، وزیر امور خارجه اندونزی، در جاکارتا از نقض استانداردهای دیپلماتیک و اخلاقی سخن می گوید. و گرگ موریارتی،‌ سفیر استرالیا در اندونزی، هم به وزارت امور خارجه اندونزی فراخوانده شده و نیم ساعت بعد با حالتی آرام و خونسرد از آن جا خارج شد، اما هیچ حرفی نزد.
چین هم به نوبه خود، خواستار توضیح واشنگتن و کانبرا شده است. پاپوآ گینه نو، تصور این اتهام جاسوسی را رد کرده و همچنان به حمایت خود از استرالیا ادامه می دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =