نشست خبری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی صبح امروز در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در نشست خبری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در روزهای 27 و 28 آبان ماه در تهران و قم برگزار می شود، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری و عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی کنگره برنامه های دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی را تشریح کردند.

حجت الاسلام رضا غلامی در این نشست خبری به نکات زیر اشاره کرد:

* با طرح درست علوم انسانی اسلامی می‌توان به دنبال رفع انحصارگرایی علمی و باز کردن غل و زنجیرهایی بود که قرن‌هاست به وسیله علم سکولار به فکر انسان‌ها بسته شده است. تا وقتی که بشر در حوزه اندیشه، اسیر مادی ‌گرایی و سطحی ‌نگری‌های ناشی از این تفکر باشد قادر به شناخت عمیق و همه‌ جانبه هستی و کشف روابط میان هستی و انسان نیست.

* خوشبختانه امروز اکثر اساتید دانشگاه در حوزه تحول مبانی و علوم انسانی ورود پیدا کرده و چتر جهان بینی اسلامی در میدان اندیشه ورزی گشوده شده است و اساتید می دانند که تنها راه کسب استقلال فکری دوری از تقلید و سرسپردگی در برابر غرب است.
* با این تفکرات مرتجعانه که امروز از سوی بعضی از روشنفکران غرب زده ظهور تازه‌ای پیدا کرده و متاسفانه تابلوی علمی به آن آویزان شده است، حقیقتا باید نگران سلطه اقلیت در دانشگاه‌ ها و از همه مهم‌تر مدیریت کشور بود.

* سال گذشته اولین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تهران با استقبال خوبی برگزار شد و امسال نیز این کنگره به صورت مشارکتی طراحی شده و 20 مرکز تحقیقاتی، علمی، دانشگاهی و پژوهشی در برگزاری این کنگره سهیم هستند.

* 389 مقاله رسیده به دبیرخانه توسط کمیسیون فلسفه و روش شناسی اسلامی با مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا، کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی با مدیریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کمیسیون روش شناسی اسلامی با مدیریت دانشگاه اصفهان، کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی با مدیریت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و ... ارزیابی شده اند.


عطاءالله رفیعی آتانی در این نشست خبری به نکات زیر اشاره کرد:

* بعد از اعلام فراخوان کنگره، حدود 200 اثر داخلی و خارجی دریافت شد که این آثار داوطلب کاندیدای دریافت جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی شدند و همچنین برخی از بزرگان که معمولا داوطلب نمی‌شوند نیز جزو این افراد قرار گرفته‌اند.

* جایزه اول جهانی علوم انسانی اسلامی به دو تن از علما و فرهیختگان و جایزه دوم نیز به دو تن از اندیشمندان و پژوهشگران در رشته‌های علوم انسانی در رشته های تعلیم و تربیت و اقتصاد اسلامی اعطا خواهد شد که سه تن از آنان داخلی و یک تن از آنان از اندیشمندان خارجی هستند.

* افتتاحیه این کنگره 27 آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با سخنرانی دکتر علی لاریجانی و اختتامیه آن 28 آبان ماه با سخنرانی یکی از مراجع بزرگوار تقلید در قم برگزار خواهد شد و روز 26 آبان ماه نیز یک نشست تخصصی با حضور میهمانان خارجی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

* سال گذشته این کنگره بیشتر وجهه حوزوی داشت که امسال در کنار حضور و مشارکت حوزویان، وجهه کار بیشتر دانشگاهی است و این یک گام جدی در راستای تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه است.

* دانشمندان و پژوهشگرانی همچون دکتر مظفر اقبال از کانادا، دکتر چو دارلی از پاکستان و اسعد زمان از جمله سخنرانان خارجی این کنگره هستند که هر کدام نامدارانی در رشته‌های علوم انسانی به شمار می‌آیند و به نظر می رسد حدود 40 تا 60 مقاله خارجی در این کنگره ارائه شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =