2 تحریف ماهرانه درباره نهضت کربلا/ از نظر اینها حسین(ع) یک شرکت بیمه تاسیس کرده برای بیمه گناه!

متن زیر گلچین خبرآنلاین از مجموعه سخنرانی های شهید استاد مرتضی مطهری، درباره تحریفات مربوط به عاشورا است که در مجموعه آثار شهید مطهری، جلد هفدهم منتشر شده است.

دو تحریف معنوی در هدف امام حسین علیه السلام توسط برخی وعاظ و مداحان

حسین(ع) می گوید من نهضت کردم برای امر به معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یک چیز دیگری گفتیم. دو تا تحریف معنوی بسیار عجیب و ماهرانه در اینجا کردیم، نمی دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه.

تحریف معنوی اول: امام حسین کشته شد تا گناهان ما بیمه شود

یک جا گفتیم حسین بن علی قیام کرد که کشته بشود برای اینکه کفاره گناهان امت باشد، کشته شد برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود. حالا اگر بپرسند آخر این در کجاست؟ خود حسین چنین چیزی گفت؟ پیغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنین حرفی را چه کسی گفت؟ می گوییم ما به این حرف ها چه کار داریم؟ امام حسین کشته شد برای اینکه گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم.

ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفت. یکی همین است. یکی از اصول معتقدات مسیحی مساله به صلیب رفتن مسیح است برای اینکه فادی باشد. الآن «الفادی» لقب مسیح است. این از نظر مسیحیت جزء متن مسیحیت است. می گویند عیسی به دار رفت و این به دار رفتن عیسی کفاره گناه امت شد، یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می گذارند. فکر نکردیم این حرف مال دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین سازگار نیست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است. ابا عبد الله که برای مبارزه با گناه کردن قیام کرد، ما گفتیم قیام کرد که سنگری برای گنهکاران بشود.

ما گفتیم حسین یک شرکت بیمه تاسیس کرد، بیمه ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه کردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می کنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمر سعد باشید. ما می گوییم یک ابن زیاد در دنیا کم بود، یک عمر سعد در دنیا کم بود، یک سنان بن انس در دنیا کم بود، یک خولی در دنیا کم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها الناس هرچه می توانید بد باشید که من بیمه ی شما هستم!

تحریف معنوی دوم: کشته شدن امام حسین یک دستور خصوصی بود

تحریف معنوی دومی که از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی کربلا رخ داد این بود که گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و کشته شد؟ یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده. معلوم است، اگر یک چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی کند، یعنی قابل پیروی نیست. اگر بگویند حسین چنین کرد، تو چنین بکن! می گوید حسین از یک دستور خصوصی پیروی کرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلی و عمومی است مربوط نیست! آن یک دستور خصوصی مخصوص خودش بود. حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است که بر اصول کلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست.

دستور خصوصی در جایی می گویند که دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مکتب به وجود آورد ولی مکتب عملی اسلامی. مکتب او همان مکتب اسلام است، ولی اسلام بیان کرد و حسین عمل کرد. در درجه اول بیش از هرکس دیگر عمل کرد. مکتب عملی اسلام. ماهرانه تحریف کردیم برای اینکه این حادثه را از مکتب بودن خارج کنیم و قهرا از قابل پیروی بودن خارج کنیم. وقتی از مکتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی که قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی کربلا نمی شود استفاده کرد.

از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کردیم. خیلی به نظر کوچک می آید که بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است که دستورهای عمومی در این زمینه ها کافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت که بگوید در چنین شرایطی باید حرکت و قیام کرد، بلکه اسلام می گفت هرچه به نظرتان می رسد عمل کنید. این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام. آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟

این است که عرض کردم این تحریف معنوی که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناکتر است. در تحریف لفظی مثلا کسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می کند که هفتاد و دو ساعت بود. خوب یک چرندی گفته است. آن که می گوید سیصد هزار نفر را حسین بن علی کشت، آن که می گوید عروسی قاسم (درست است که به حسین بن علی اهانت کرده) ، آن که می گوید زعفر جنی آمد، آن که می گوید زینب آمد به أبا عبد اللّه چنین گفت، ابا عبد اللّه فرمود کیست برای من اسب بیاورد، اعوان و انصاری نداشت، زینب رفت اسب ابا عبد اللّه را آورد، و از این دروغ ها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد که این تحریف های معنوی خطرناک است. بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را که خود، هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف کردیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    72 6
    از این که این مقاله رو نوشتید ممنون . مطمئن باشید خدا با شماست .
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      36 5
      از نظر من باید به صورت منطقی جلوی یه سری تحریف های عاشورایی گرفته شود..مثلا طرز عزاداری باید از حالت ضربه زدن به خود تبدیل به همدردی و شور برای امام حسین شود...وکلا به این فکر کنیم به خودمون ضربه نزنیم چون بیشتر گناه میکنیم تا ثواب...و مداحان هم بدانند نباید به هر قیمتی اشک اون پا منبری رو دربیاره بعضی از اینها قبله حرفایشان میگن امام زمان ما رو ببخش به خاطر حرفایمان!!ای آدم بافهم امام علی فرمود گناه نکردن بهتر از توبه کردنه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      12 0
      "...امام حسین در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بی تفاوت بماند...."..خدایا من چقدر کافرم که نمی توانم ظلمی را که با تمام وجودم حس می کنم فریاد بزنم...
    • حسین A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      6 27
      اولا کاربران خوب نظر من را بخوانند بعد منفی یا مثبت بدهند دقت کردید خبر آنلاین خیلی تو این ایام دارد از معضلات عزاراداری ها مطلب می گذاره یعنی این عزاداری یه خوبی نداره که یک مطلب تشویقانه برای رغبت مردم بسوی عزاداری ها بذاره... مطلب دوم اینه که آلفای مسیحیت می گوید عیسی کشته شد تا جواز برای گناه کردن بدون گریه کردن بگیرید ولی کربلا می گوید گریه کن تا پاک شوی تا بتوانی تصمیم به ترک گناه مجدد و سوق بسوی خوبی ها پیدا کنی این اثر گریه بر امام حسین است که مردم پاکتر بشوند و بسوی خوبی ها می روند آیا اثر عزاداری این نیست که شما احساس بخشش انفاق نماز خواندن و خیلی پاکی ها دیگر در اثر گریه بدست می اورید؟؟؟؟ گریه بر امام یک وصل به خوبیهاست بنابراین این نظر آقای مطهری یک تشبیه و قیاس مع الفارق است ...
  • مسعود از فارس A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    42 2
    از رویکرد تازه خبرآنلاین متشکرم. کاش از این خبرهای بیشتر منتشر کنید
  • همکار A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    63 1
    خیلی زیبا بود. واقعا 40 سال پیش حرف امروز هیات ها ورویکر مداحان ما را نقد کرده است
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      9 1
      تشبیه شرکت بیمه واقعا جالب و هوشمندانه است. متاسفانه کسانی که به توسعه خرافات در این زمینه دامن میزنند کم نیستند. اماکن متبرک و ضریح مطهر امامن و امامزادگان مملو از کسانی است که به تصور پاک شدن گناهان با خواندن چند رکعت نماز و لمس ضریح و بوسیدن آن به آنجا میروند.این تفکر غلط باعث میشود فرد برای انجام گناه فراغ خاطر بیشتری داشته باشد.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    37 1
    در خانه اگر کس است یه حرف بس است. همه حرفا رو توی این مقاله گفته
  • م. ت A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    47 3
    آفرین بر این مغز شهید مطهری. می دونستن چه کسی رو باید با گلوله زد. امروز کسی جرات داره ایجوری حرف بزنه؟؟؟؟
    • nono IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      1 1
      رااس میگی
  • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    33 3
    با این حرفها و استدلالها چرا جلوی این خرافاتو خودنماییهای هیاتی و ...رو نمیگیرن هرچی میخان سروصدا میکنن و به فکر آرامش دیگران نیستند
  • مهران . ت A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    27 1
    استاد دمت گرم-حیف که الان نیستی-خیلی جای افرادی مثل شما خالیه استاد-تازه الان یه چرندیاتی گفته می شود و عمل می شود که اون موقع ها شما ندیده بودید استاد.
    • بی نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      17 7
      اتفاقا اگه زنده بود امثال شما بهش می گفتین افراطی!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      5 7
      پسرشون خدا را شکر هستند تا جلو افراط گری را بگیرند و مردم را آگاه کنند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    31 2
    سلام الان اگه مرحوم شهید مطهری زنده بود همین افراطیها و خودسرها به خاطر این حرفها براش آرزوی مرگ می کردند
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    17 1
    حقيقت هميشه زنده است.هيچ وقت پوسيده نمي شود و تحت تاثير زمان قرار نمي گيرد. خبرآنلاين مچکرم
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    19 0
    خداوند به انسان قدرت تعقل داده برای همینه که میگویند یک ساعت تفکر وتعقل بهتر از هفتاد سال عبادته ...اگر به فرمایشات شهید مطهری دقت نماییم می بنیم که همه از روی منطق وتعقل است برای همینه که این گفته ها هرگز قدیمی وکهنه نمیشه.
  • بهاراد IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 0
    بسیار زیبا بود واقعا منطقی و درست. با تشکر از خبر آنلاین
  • شهروند IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    12 0
    مخالف این مدل عزاداری جدیدی هستم که در چندسال اخیر مد شده و تقریبا همه گیر هم شده.یادم میاد20سال پیش،چه عزاداری باشعوری برپامیشد.الان فقط باشوروهیجانهای متعددوپی درپی برگزار میشه.از خیلیاش هم صدایی شبیه پارتی به گوش میرسه. باید یه بازنگری اساسی در مسیری که داره طی میشه، انجام بگیره دوستی می گفت دردوران دانشگاه، عزاداری مون به این ترتیب بود که دور هم جمع میشدیم وشخصی ترجمه فارسی مقتل رومیخوند و بقیه گوش می دادن، کم کم اشکها از گونه ها سرازیر می شد و حالی پیدا میشد. بدون اینکه داد بزنن، لخت بشن و چندین و چند حرکت دیگری که هزارتا عیب توش هست... یا شعرهای پرمغزی که درباره حماسه عاشورا سروده شده، انتخاب و خونده میشد. به نظرم بسیار با ارزش تر از بسیاری از عزاداری هایی است که امروز برگزار میشن.
  • ایرانی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    6 5
    درود بر شرفت .به جای این کارا بهتر است قرآن تلاوت شود و کمک به یتیم و فقیر و بیمار گردد.والا نمیدونم هر مجلسی چقدر هزینه میکنه ولی خدا شاهده امام حسین ازما بخاطر این ریخت و پاشا ناراحت هستند والا امام بخاطر این کارا قیام نکردند.به امید روزی که همه پیرو واقعی ایشان باشیم.
  • منصور نوين A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    1 2
    آخرش جواب اين دو تا سوال چي شد چرا جواب نداده؟؟؟