مذاکرات کری، اشتون و ظریف رکورد زد/پنج ساعت مذاکره جمعه شب در صبح شنبه ادامه می​یابد

گفت‌وگوهای سه جانبه ظریف، اشتون و کری شب گذشته به مدت پنج ساعت به طول انجامید و صبح امروز بار دیگر از سر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مذاکرات شب گذشته نیز پس از سه ساعت، برای استراحتی یک ساعته متوقف و مجددا برای رسیدن به یک متن مورد توافق از سر گرفته شد.

آنگونه که ایسنا نوشته است، این مذاکرات پشت درهای بسته در حال انجام است و اجازه ورود تصویربرداران و عکاسان خبری به جلسه داده نشد. با پایان یافتن نشست بین ظریف، اشتون و جان کری هیات‌ها به محل اقامت خود وارد می‌شوند.

جان کری پس از ورود به هتل کنتیننتال در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که مذاکرات را چگونه دیدید؟ گفت که "سخت بر روی آن کار می‌کنیم".

فارس هم به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: جان کری ضمن هشدار درباره اختلافات چشمگیر میان ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه‌آلمان) تصریح کرد: هنوز شکاف‌های مهمی وجود دارد که در صورت توافق با ایران باید این شکاف‌ها بسته شود.

کری به همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی خود به مذاکرات ژنو پیوست و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که در نزدیکی رسیدن به توافق قرار گرفتند که البته کری اعلام کرد که هنوز مسائل بسیار مهمی هستند که رفع نشده است.

البته کری قبل از دیدار با ظریف زیاد مطمئن نبود و گفت که توافقی وجود ندارد و به همراه همتایانش در ژنو حاضر شده است تا اختلافات را کاهش دهند تا اینکه بخواهند یک توافق با ایران را نهایی کنند.

اما کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت به هتل محل اقامتش از اظهار نظر خودداری کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز بر خلاف همیشه که با خبرنگاران خوش و بش کرده و به سوالات آن‌ها حین ورود و خروج پاسخ می‌داد با لبخندی آکنده به سکوت از میان خبرنگاران عبور کرد.

سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 پس از پایان مذاکرات سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری گفت: گفت‌وگوها "خوب" و "سازنده" بود ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام داریم.

ایرنا هم به نقل از وی افزود: در این مذاکرات سه جانبه، مقداری پیشرفت حاصل شد. مذاکرات سختی بود و دیدگاههای طرفین به هم نزدیک شده است. اکنون طرفین بر روی متن مشترک در حال مذاکره اند.

 

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان با اشاره به اینکه دو طرف با گام های آهسته به سوی توافق می روند، تصریح کرد، این توافق از تحریم هایی که بر اقتصاد ایران تحمیل شده است، خواهد کاست.

به گزارش ایرنا سی ان ان می افزاید: پس از سال ها بازی موش و گربه و در جا زدن مذاکرات، وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس رهسپار ژنو شده اند تا توافقی را که به ناگهان متولد شده است، نهایی کنند.

سی ان ان متن توافق احتمالی را حاصل دیدار و گفت وگوی دوجانبه هیات ایرانی به سرپرستی ˈعباس عراقچیˈ و هیات آمریکایی به سرپرستی ˈوندی شرمنˈ دانسته و تاکید کرده که پیشرفت حاصل در مذاکرات غیرمنتظره بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی کاهش تحریم ها، غنی سازی 20 درصد ایران، ذخیره اورانیوم 20 درصد و راکتور آب سنگین اراک را از مسایل حساس و دشوار مذاکرات دانست و نوشت: با ورود کری و دیگر وزیران خارجه به ژنو، مذاکرات به مرحله عبور از موانع نهایی آن برای رسیدن به یک توافق هسته ای عمده رسیده است.

این روزنامه هدف این توافق را توقف موقت توسعه برنامه هسته ای ایران خواند و افزود: در گام اول غرب می خواهد روند گسترش برنامه هسته ای ایران متوقف شود تا اطمینان یابد ایران به دنبال خرید زمان برای توسعه برنامه هسته ای خود در مذاکرات نخواهد بود.

 غرب با محدود کردن غنی سازی 20 درصد ایران می خواهد مطمئن شود که این کشور ظرف چند ماه نتواند بمب هسته ای تولید کند.

نیویورک تایمز به مخالفت برخی نمایندگان کنگره با توافق احتمالی ژنو و سنگ اندازی های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی اشاره کرد و نوشت: کری بخوبی می داند این توافق چه توفانی به راه خواهد انداخت و برای همین آماده یک سلسله دیدارهای دیپلماتیک با رهبران منطقه است.

 

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    253 1
    هنوز امیدواریم که ایندفعه حداقل نیان بگن در تنها موردی که توافق شد اینه که مذاکرات طی ماههای اینده پیگیری میشود .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      43 0
      اینوخوب اومدی
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    372 3
    یا خدا!!!!!!!!!!!!!!! ظریف موفق باشی مردم زیادی پشتت هستند.
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    248 9
    اینجور که تو خبرها اومده ظریف و اشتون به مرحله حساس رسیده اند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      139 3
      :))
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      9 1
      ههههه ;-)
  • مهشید A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    259 1
    خداوند پشت و پناهتان و دعای خیر مردم ایران بدرقه راهتان.ما به شما ایمان کامل داریم و صبوری میکنیم تا بهترین نتیجه هارو از تلاشهای شما ببینیم.سربلند و موفق باشید.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    487 7
    ظریف امضا کن ، کیهان بیقراره
    • محسن A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      چی روامضا کنه تعلیق فعالیت هسته ای؟ اینکه یعنی مردم کوتاه بیان ؟ این بازی بردباخته نه برد برد.دیشت صحبتهای اوباماروایکاش گوش میکردی بعد نظر میدادی.این تیم مذاکره کننده فقط میخوادزود همهچی تموم بشه به قیمت کوتاه اومدن .واقعا متاسفم
    • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      17 1
      آقا محسن ول کن حرف این و اون رو! اگه به مصاحبه باشه که عصبانیت نتانیاهو هم باید نشونه موفقیت تاریخی ما باشه. در ضمن فعلا قراره که ما گسترشی در فعالیتهای هسته ای نداشته باشیم و بحث تعلیق مطرح نیست. مهم اینه که باید این مساله بین ایران و غرب حل بشه. هدف نهایی مذاکرات هم تا جایی که ما شنیدیم در راستای منافع ملی ماست.
    • مشتری GB ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      24 0
      اباما این حرفها را برای دل لابی یهودی میزنه ‍
    • پویا IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      26 1
      در پاسخ به جناب محسن: آره این تیم میخواد زود فقر و بدبختی و تحریم مردم تموم شه. آره راست میگی حیفه. تازه داریم به تنفس سرب و برنج هندی و بی دارویی عادت میکنیم. الان دیگه حبفه ولش کنیم!
    • محمد A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      18 1
      متاسفانه مصاحبه اوباما تو صدا و سیما طور دیگه ای ترجمه شده و فقط بخش هایی که دوست داشته پخش کردند. انشالله توافق برد برد خواهد بود.
    • آرش IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      110 2
      در پاسخ آقای محسن : شما نماینده ی مردمی آیا ؟؟؟؟ یا اصلا مردم ، شما هستید ، بقیه اجنبی ... مردم کوتاه بیان !!!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      93 4
      فکر کنم معنی مردم از نظر شما همون اقلیت 5 درصدی هستند که تو مملکت هم مردم به اونها میگند !! یک نگاهی به منفی هات بنداز تا بدونی مردم چی می گن. ما انرژی هسته ای نمی خواییم! ما ارتباط خوب با دنیا رو می خواهیم. ما اوضاع اقتصادی خوب می خواهیم . ما آرامش می خواهیم. ما خواهان شخصیت دادن مردمان دنیا به خودمون هستیم
    • باران IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      66 2
      خدا سایه سیاه جنگ طلبان و کسانی که زیست شان در فضای امنیتی و جنگی و خشونت و تصلب و تحجر تنها امکان پذیر می باشد رااز سر ملت مظلوم ایران بردارد. دعای خیر ما راهی تیم مذاکره کننده هسته ای که زیر فشار این نفرینیان ، مردانه جهت تحقق منافع ملی مذاکره می نمایند.
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      62 2
      آقا محسن توافق با برزیل و ترکیه برای خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران رو اگه شما یادتون رفته ما هنوز یادمون نرفته.در ضمن قرار شد سانتریفیوژها با چرخ کشور همزمان بچرخه نه بتنهایی.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      19 0
      آره داداش.اصلا خوب کاری میکنن که میخوان کوتاه بیان.شماها چرا چشمتونو رو حقیقت بستین.ملت داره کمرش زیر تحریما میشکنه بعد شما میگی انرژی هسته ای ؟ ما انــــــــقدر حق مسلم داریم که پایمال شده......هسته ای پــــــــــیشکش واقعا متاسفم .....
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      9 0
      به این محسن اشتباه مثبت دادم :| :( دیسلایکککک
    • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      0 0
      آقا این محسن فکر کنم همون برنج هندیست :)
  • مهدی شیرازی A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    12 0
    یه سری ادمهای شکم سیرومرفه بی درد که وجود تحریمها انهارافربه تر می کندوتابه حال یکبار هم دنبال داروهای خاص ندویده اندوتا به حال طعم فقر وشرمندگی پیش خانواده ودنبال سرپناه اجاره ای گشتن وهزارویک درد ومشکل دیگر رانچشیده اند همسو باصهیونیستها ازپیشرفت مذاکرات عصبانی ودرتدارک توهین هاوکفش پراکنی های جدید می باشند تامبادا رانتهای سابق راازدستبدهند.
  • سعید IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    51 1
    جناب محسن خان از کامنتها معلومه که مردم کسی راکه انتخاب کردند بهش ایمان دارند و همه رقم پشتش وایساده اند
  • مسعود IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    43 0
    ای خدا به این روزهای عزیز خودت پشت و پناه تیم مذاکره کننده ایرانی باش و همه نیرنگ ها و دسیسه ها را خنثی کن ....آمین
  • hamid A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    3 37
    آره خیلی حساسه بعید میدونم حل بشه!!!!!
  • محمد RS ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    64 1
    بعد از قضیه ی هیروشیمای ژاپن، یک خبرنگار از یکی از مقامات ژاپنی پرسید: چرا شما با وجود ضربه ای که از آمریکا خوردید،علیه آنها شعار مرده باد سر نمی دهید و با امریکا ارتباط دارید؟ می دانید چه پاسخ داد؟؟؟ گفت : وجود تلفن پاناسونیک بر روی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، یعنی مرگ بر آمریکا...ما نیازی به گفتن نداریم، عمل می کنیم
    • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
      1 0
      ای ول محمد خوب امدی واقعا عالی بود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    9 54
    مردم امیدی به مذاکرات نداشته باشید
  • كارمند A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    40 0
    انشاا.. سال آينده ظريف كانديد اصلي جايزه صلح نوبل.و بعد از محرم سه روز تعطيل عمومي براي جشن پيروزي و موفقيت مذاكرات هسته اي.
  • ارش A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    38 1
    به این میگن دولت تدبیر و امید زنده باد ایران زنده باد ظریف زنده باد شیخ روحانی
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    6 0
    خدا پشت وپناه كساني باشد كه به فكر مردم هستند بعضي ها خودشونو به نفهمي زده اند اگه ايران بتونه با غرب و امريكا به تفاهم برسه اسرائيل دق مرگ ميشه
  • حسین 2007 IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    5 0
    خدایا به امید تو
  • v A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    13 3
    بعد از قضیه ی هیروشیمای ژاپن، یک خبرنگار از یکی از مقامات ژاپنی پرسید: چرا شما با وجود ضربه ای که از آمریکا خوردید،علیه آنها شعار مرده باد سر نمی دهید و با امریکا ارتباط دارید؟ می دانید چه پاسخ داد؟؟؟ گفت : وجود تلفن پاناسونیک بر روی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، یعنی مرگ بر آمریکا...ما نیازی به گفتن نداریم، عمل می کنیم
  • مجتبي IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    7 0
    اي خدا بعد ازاين همه مدت بدبختي وفلاكت داريم اميدوارميشيم خدايا مردم ما لايق صلح ان نه جنگ پس به تيم مذاكره كنندمون قوت بده.امين
  • فرشته IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    5 0
    زنده باد ایران پاینده بادمردم مقاوم سرفراز باد همه ی ایرانیان دنیا
  • مهدی EU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    ظریف امیرکبیر زمان