مذاکرات هسته​ای ایران و 6 قدرت جهانی در روز سوم به صورت فشرده ادامه داشت.

سید صادق روحانی: خبرها یکی پس از دیگری از ژنو مخابره می​شود. این سومین روز مذاکرات هسته​ای ایران و 6 قدرت جهانی است. درحالی که مذاکرات در روز نخست در سطح کارشناسی انجام می​گرفت به ناگاه خبر آمد که وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برنامه خود را تغییر داده​اند تا به ژنو و محل مذاکرات بروند. همچنین خبرآمد که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و وانگ یی وزیر امورخارجه چین نیز به این مذاکرات خواهند پیوست.( روند مذاکرات در روز جمعه را می​توانید ایـــنـــجـــا ببینید). مذاکرات سه جانبه میان ظریف، اشتون و جان کری که از جمعه شب آغاز شده بود صبح شنبه از سر گرفته شد و رکوردی 5 ساعته زد. (ایـــنـــجـــا) جان کری پس از ورود به هتل کنتیننتال در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که مذاکرات را چگونه دیدید؟ گفت که "سخت بر روی آن کار می‌کنیم".

در همین حال چین و روسیه با اعلام اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است اعلام کردند که کسی نمی​خواهد از مذاکرات ژنو دست خالی خارج شود.(ایـــنـــجـــا) از سوی دیگر در زمانی که اخبار رسیده از ژنو حاکی از رسیدن به یک توافق احتمالی بود مقامات رژیم صهیونیستی نمی​توانستند خشم خود را پنهان کنند. نتانیاهو پس از دیدار با کری، تلفنی با اوباما صحبت کرد و پس از آن نیز به کرملین زنگ زد و با پوتین صحبت کرد. (ایـــنـــجـــا)

با تمام این تلاش​ها مذاکرات کری، اشتون و ظریف بر سر میز صبحانه ادامه داشت (ایــنـــجـــا) و لاوروف نیز عازم سوئیس شد. با این وجود به نظر می​رسید که اینبار اگر قرار است بن بستی در مذاکرات اتفاق بیفتد از سوی فرانسه خواهد بود چراکه «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه گفت که در حال حاضر هیچ قطعیتی درباره اینکه به توافق برسیم وجود ندارد. اورانیوم غنی‌شده و تاسیسات اراک مهمترین نگرانی‌ها هستند.

پس از این نیز در حالی که ویلیام هیگ از روند مذاکرات اظهار رضایت می​کرد و می​گفت که پیشرفت​های خوبی در مذاکرات داشتیم فابیوس درباره پیش نویس مذاکرات گفت که روند مذاکرات پیشرفت بسیار خوبی نداشته است و البته به اندازه کافی نبود و متن اولیه نیز راضی کننده به نظر نمی رسید. با برخی از مسائل متن ارائه شده موافق نیستیم. البته ایران تاکید دارد که تحریم های زیادی رفع شود.(ایــنـــجــا) این ساز مخالف وزیر فرانسوی باعث شد تا نشستی سه جانبه میان او، ظریف و اشتون برگزار شود.(ایــنـــجــا) البته اشتون و ظریف یک نشست را هم با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و گیدووستروله وزیر خارجه آلمان داشتند.(ایــنــجـــا)

امروز بعد از ظهر عراقچی معاون وزیر امورخارجه میان خبرنگاران آمد و درباره اختلاف‌نظرها میان دو طرف گفت که الان نمی‌توانم درباره این موارد صحبت کنم چون این موارد درحال مذاکره است و مواضع دو طرف هنوز با هم فاصله دارد. وی همچنین گفت که مذاکرات امشب به پایان می​رسد. در همین حال ظریف هم گفت: ظریف: پیشرفت وجود داشته اما فاصله هنوز وجود دارد.

محمدجواد ظریف غروب شنبه به میان خبرنگاران آمد و گفت که متن توافقنامه در حال تدوین است.(ایـــنـــجـــا) وزیر خارجه ایران با بیان این که پیشرفت در مذاکرات خوب بوده تاکید کرد که هنوز معلوم نیست که بر روی متن بیانیه مشترک به توافق برسیم.

تا آخرین ساعات روز شنبه جلسات پشت سر هم برگزار می شد. گروه 3+3 جلسه​ای تشکیل دادند و به بررسی مذاکره با ایران پرداختند. از سوی دیگر یک جلسه با حضور نماینده چین و اشتون با ظریف انجام شد. در دیگر سو، با حضور لاوروف در محل مذاکرات یک دیدار دوجانبه بین او و جان کری انجام شد.(ایــنـــجــا)

البته همه این مذاکرات و دیدارها در نهایت به یک توافقنامه نیانجامید. وزیر امور خارجه ایران هم در مصاحبه با جرمی بوئن، سردبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی، گفت ممکن است که ایران و قدرت‌های جهانی در این دور مذاکرات به توافقی نرسند، اما او تاکید کرد: "این که در این دور مذاکرات به نتیجه نرسیم فاجعه نیست، چون این آغاز یک روند است." (ایــنـــجــا)

با وجود اینکه تا آخرین ساعات شنبه شب -به ساعت تهران- مذاکرات به یک نتیجه مشخص نرسید اما به اذعان همه صاحب نظران جدی​ترین مذاکرات ایران و غرب بر سر مسئله هسته​ای بود و گمان می​رود ظرف چند هفته آینده دور بعدی مذاکرات برگزار و به نتیجه برسد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 55
    اینهمه هیاهو و آخر هیچ !!
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    85 1
    برای تیم مذاکره کننده آرزوی موفقیت داریم
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      3 1
      ظریف یک نابغه است هروقت تصویرش رو می بینم لذت می برم
  • محسن A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    خلاصه میکردید دیگه ( اینجا )
  • سیما IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    65 3
    هرچه هم نتیجه این مذاکرات ضعیف باشد دیپلماسی و گفتگو نشانه تمدن و درک شرایط جهانی است و تند زبانی و شمشیر بستن از سر ناآگاهی و بی سیاستی و ترس نتانیاهو از به نتیجه رسیدن این مذاکرات نشان می دهد در چند سال گذشته در دل چه لذتی می برده از صحبت های نابخردانه بعضی از ما ایرانیها.
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      2 0
      تو عالم سیاست اتفاقا باید خلاف اون چیزی رو برداشت کنیم که سیاستمداران وانمود می کنند. واقعا نتانیاهو در حقیقت خشمگینه؟؟!!
  • حسین 2007 IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    42 1
    نه مثل اینکه ایندفعه واقعا یه خبرایی بود ... خدایا به امید خودت
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    برای تیم مذاکره کننده آرزوی موفقیت داریم .
  • سيد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    همه جناهها همكاري كنند
  • پوریا IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    انشاالله به برکت این شبها و روزهای عزیز با دعای خیر مردم دکتر ظریف و یارانش پیروزمندانه از این مرحله حساس بیرون میان؛ به امید پیروزی...
  • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    اگه آقای ظریف ریش پرفسوریش که منو قلقلک می ده بزنه عالی میشه