تسنیم نوشت:

یک روزنامه انگلیسی به تشریح مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و ناراحتی آن‌ها از احتمال پایان بحران ۳۵ ساله روابط آمریکا و ایران پرداخت.
به گزارش  الوفد؛ روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" طی یادداشتی به تشریح مواضع کشورهای خلیج و ناراحتی آن‌ها از احتمال پایان بحران 35‌ساله روابط آمریکا و ایران پرداخت.

این روزنامه نوشت:باگذشت هر چه بیشتر زمان شک و تردید‌ها در خصوص انتقال قدرت و نفوذ از کشورهای عربی به ایران کم تر می شود.

فایننشال تایمز با اشاره به سفرهای اخیر جان‌کری وزیر‌خارجه آمریکا به کشورهای خلیج فارس و اطمینان دادن به آن‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای ژنو اعلام کرد هرچند این کشورها با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک ندارند ولی یک پیوند مشترک با این رژیم دارند و آن‌هم از کاهش توانایی‌هایی نظامی ایران است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه اعلام کرد که توافق بزرگ هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی ایران تحولی استراتژیک در منطقه به شمار می‌رود چرا که این نگرانی‌ها نزد کشورهای خلیج فارس وجود دارد که افزایش تولید انرژی در آمریکا و خودکفایی این کشور از در یان زمینه باعث شود که واشنگتن به هم‌پیمانان عربی ثروتمند خود پشت کند.

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به مقاله عبد‌المنعم ابراهیم نویسنده بحرینی افزود مذاکرات ژنو نشان‌دهنده تحول سیاسی و استراتژیک از سوی آمریکا در منطقه خلیج فارس است، چرا که این کشور می خواهد یک هم‌پیمان جدید به نام ایران را جایگزین هم پیمان استراتژیک تاریخی خود یعنی عربستان نماید.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    4 0
    این عربستان عددی نیست ازش متنفرم بیشتر از اسراییل
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    91 11
    قبل از اینکه کشورهای عربی را متهم کنیم بیاییم روابط خود را با امریکا بهبود دهیم بعد با اعراب هم به سود ماست و هم اعراب هم امریکا خسته شدیم از دشمنی
    • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      4 1
      بعضی از دوستان روابط بین الملل را با روابطی که در خانه و خانواده وجود دارد اشتباه میگیرند.... بسیار احساساتی و ایده آل رویائی فکر میکنید
    • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      3 0
      مـتـهـم کنیم؟؟؟؟ فقط نگفتی کشورهای عربی دوست و برادر!.... در درجه اول بنظر منم نباید با هیچ کشوری قطع رابطه کنیم و اونقدر بفکر سامان دادن به وضع اقتصادی مملکت باشیم در درجه اول که کشورهای عربی از جعل نام خلیج همیشه فارس خجالت بکشن
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      4 0
      کسی نمی خواد رابطه با اعراب را بد کنه این عربها هستند که خودشان پول می دهند تا یک عده در آمریکا ، در کنگره و سنای آمریکا ، بر علیه ایران لابی کنند و مصوبه تصویب کنند. خبر ندارید؟!
    • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      4 0
      عزیزم زمان شاه هم که ایران با امریکا و مصر و بقیه روابط حسنه داشت این کشورهای های عربی خلیج فارس و عربستان دشمن ایران بودن. اتفاقا ایران در برابر اینها بسیار مماشات کرده. تز ندین لطفا.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      5 0
      اینها از سر نژادپرستی و جاهلیت شون همیشه با ایران دشمن بودن .چه ربطی به ایران داره که اینها با ما دشمنی میکنن؟
    • حمید A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      1 3
      واقعا چرا منفی میدید؟ عجیبه واقعا با چه منطقی..... اونایی که منفی دادن لطفا عقیدشونو بنویسن بفهمیم با کیا طرفیم
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      4 0
      اتفاقا خیلی به نفع ماست که با اعراب همچنان دشمن بمونیم، همون کاری که خودشون تو این 35 سال با ما کردن. اینطوری خیلی قشنگ جای ما با اونا عوض میشه و نوبت ماست که منفعت ببریم از دوستی با آمریکا و دشمنی با اونا.
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    3 0
    اعراب بخصوص عربستان هیچ زمانی نمی تونند هم پیمان اونم استراتژیک !! برای آمریکا باشند .. چون اصلا نمی تونند ظرفیتهای کشور بزرگی چون ایران در همه ابعاد رو داشته باشند .. پرورش تروریست و صادرات اون به اقصی نقاط جهان یکی از کارهای کوچک اعراب هست .. ایران نقطه مقابل اونهاست .. تقویت ایران یعنی کشیدن ترمز بعضی دولتهای ترمزبریده !!
  • اهالی گلباف کرمان A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 1
    دولتهای عربی کی فکرشون کار کرده که ایندفه به این نتیجه رسیدند؟این حرفها رو اسرائیل میکنه توی مخ اونها و اونها راحت باور میکنند
  • علی A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    3 0
    نه تنها اعراب بلکه کشوری مثل ترکیه همه از بهبود روابط ما با آمریکا خواهد ترسید
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    4 0
    سی پنج سال این کشورهای عربی نقش دلال را بازی می کردند و ازبقل ایران سود های کلان می بردن حالا منافع خود را در خطر می بینند باید هم از این رابطه نگران باشند
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    در زمان انزوای ایران بود که نام خلیج عربی را با جرات تمام مطرح کردند کاری که قبل از انقلاب با واکنش نه چندان شدید ایران سرکوب شده بود اینبار با حرص وحرارت بیشتر و با تایید ضمنی غربیها اعمال شد.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    باید هم ناراحت باشند از کنار تحریم ایران بسیار منفعت برده اند
  • شهرام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    معلومه که ناراحتند چون دوران چابیدن ایران و اینکه از قبل ایران کشور خودشون رو بسازند دیگه تموم میشه.....اعراب هیج غلطی نمیتوانند بکنند.
  • محمد A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    3 0
    باید تو کشور های عربی دیپلماسی فعال داشته باشیم. چاره چیه. فعلا مجبوریم تا عادی شدن روابطمون با دنیا به کشور های عربی اطراف خایج فارس ارتباطامونو بیشتر کنیم تا کمتر سنگ اندازی کنند
  • دانشجو CA ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    3 0
    اين مخالفت و به تعبير جناب ظريف " عجله كردن" و دستپاچگي كشورهاي حاشيه جنوبي به خوبي نشان داد كه آنها از دشمني ايران وامريكا چه سودها بردند و امروز اينگونه حاشا خود را رسوا مي كنند و جناب ظريف باز هم خوب فرمودند هشدارگونه كه ديوار داخلي بشنود- كه البته باعث تاسف است- كه نترسيد اين مذاكرات فقط براي هسته اي است و ما با امريكا كاري نداريم و همچنان مي گذاريم كه قطر پنج برابر ما از حوزه هاي مشترك برداشت كند و توليد نفت عربستان چندين برابر ما و عراق نيز حتي بالاتر از ما در اوپك باشد، بحث فقط هسته اي است، نگران نباشيد، شير ايران هم چنان در انزوا خواهد ماند تا خواب شما بر هم نريزد. مرسي آقاي ظريف، اميدوارم كه ديوارهاي ناشنوا شنيده باشند حرف شما را.
  • شهناز A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    3 0
    این کشورهای عربی در زمان شاه هم چشم دیدن ما ایرانی ها رو نداشتن منتهی زورشون نمی رسید و هِی تو خودشون گذاشتن و بعد در این سی و چند سال به بدترین شکل عقده هاشون و همینطور کینه و نفرتشون رو از نژاد ایرانی و ایران به اشکال مختلف نشون دادند! این اعراب هیچوقت با ما خوب نمیشند. ما هم که قربون سیاستمدارهای فوق العاده باهوش و... خودمون بشیم، هر کاری که کردن به ضرر ملت بوده و به نفع اعراب!
  • گناوه A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    2 0
    آقا محمد خوشم اومد تو این همه نظر،نظر شما رو بیشتر پسندیدم.ای ول.