۰ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
علت ریزش باران اسیدی در اهواز چه بود؟

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان گفت: برخی از مشعل های تاسیسات نفتی اهواز در زمان وقوع پدیده ریزش باران اسیدی دراین شهر خاموش بودند، اما این حادثه ریشه در علل مختلفی دارد.

احمد رضا لاهیجان زاده ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه عوامل این حادثه در دست بررسی است، افزود: آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ، سکون هوا و رطوبت 95 درصدی از جمله عوامل بارش باران اسیدی در اهواز بودند.

وی توضیح داد: انباشت آلاینده ها به علت سکون هوا و نوزیدن باد در سطح شهر اهواز و اطراف آن، موجب بارش بارانی اسیدی شد که تمام این آلاینده ها را وارد دستگاه تنفسی شهروندان و آنها را روانه بیمارستان کرد.

10 روز پیش، بعد از بارش یک باران آلوده موسوم به باران اسیدی در اهواز و برخی از شهرهای استان خوزستان، شمار زیادی از مردم با داشتن علایمی مانند تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان های استان مراجعه کردند.

دکتر سید ˈ حسن هاشمی قاضی زاده ˈ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از این وقوع این رویداد اعلام کرد: علت تنگی نفس شهروندان خوزستانی ناشی از بارش باران اسیدی است.

لاهیجان زاده با بیان بروز برخی مشکلات تنفسی برای شهروندان اهوازی پس از این رویداد غیرطبیعی اظهار داشت: 4 روز قبل از بارش باران آلوده در منطقه هیچ وزش بادی در سطح شهر و استان وجود نداشت، از این رو تمام آلاینده ها در آسمان و برفراز شهر تجمع و شدت یافتند.

وی افزود: همچنین در این مدت میزان رطوبت دما به 95 درصد رسید وهمزمان با آن افت دمای 8 درجه ای نیز به ماندگاری بیشتر آلودگی در جو دامن زد.

لاهیجان زاده ادامه داد: بارش ناگهانی باران اسیدی سبب شد تا به یکباره تعداد زیادی از شهروندان اهوازی دچار مشکلات تنفسی شده و به اورژانس های مراکز درمانی این شهر مراجعه کنند.

وی درپاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از مشعل های چاههای نفتی در زمان این حادثه خاموش بودند گفت: دهها مشعل نفتی در اطراف شهر اهواز وجود دارد که همواره در حال سوختن هستند و گازهایی را به اطراف پراکنده می کنند. البته گاهی برخی از این مشعل ها خاموش و برخی از آنها روشن هستند.

لاهیجان زاده درپاسخ به این سوال که آیا مشعل های خاموش علت بروز این حادثه بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: در بروز این حادثه هیچ عاملی را رد نمی کنیم اما بررسی ها نشان می دهد عوامل متعدد این مشکل را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در اطراف شهر اهواز دشت وسیعی وجود دارد که همواره وزش باد در آن در جریان است ،اما از چند روز قبل از ریزش باران اسیدی، وزش باد متوقف شد که این موجب انباشت آلاینده ها و بروز این مشکل شد.

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان درعین حال گفت: تحقیقات دراین زمینه همچنان ادامه دارد و تمام عوامل به صورت جداگانه بررسی می شود.

وی افزود: بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز پس از وقوع این حادثه در مدت 10 روز گذشته 12 هزار مراجعه به مراکز درمانی ثبت شده است.

لاهیجان زاده تاکید کرد: حفظ محیط زیست و سلامت جامعه باید در یک مدیریت واحد اداره شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    تهران یه بار همچین اتفاقی می افتاد چکارا که نمی کردن!!! اهوازی چه گناهی کردن که باید اینطور زندگی کنن؟ نفت فقط باید دودش تو چشم ما بره؟ بعد از بمبارون حالا ریزگرد و خاک عراقی ها هم می ریزه سرمون اما هیچکس هیچکاری نمیکنه! اینم از بارون اسیدی... بچه های ما آدم نیستن؟؟؟؟؟ما تو بودجه مملکت سهمی نداریم؟ از زندگی با گرمای 60 درجه اش ساختیم با بی آبیش ساختیم با نا امنیش ساختیم نفسمون رو نبـرید دیگه
    • پوریا A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      74 12
      هرچی بگی حق داری
    • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      دمای 60 درجه (!!؟) اهواز و طوفان شن و گرد و خاک و خشکسالی چه ربطی به بودجه مملکت داره؟ گرم بودن اهواز هم تقصیر دولته؟ با بودجه دولت بیابون های عربستان تبدیل به جنگل استوایی میشه؟ یکم منطقی برخورد کنید . از زمین و زمان و گردش سیارات که دیگه نمیشه شکایت و گلایه کرد و به تهران ربط داد.
    • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      دمای هوا 60 درجه؟؟؟!! بیخیال بابا! باز خوبه یکم از نقطه جوش آب تخفیف دادی. بعد این چه ربطی تهرانی های بیچاره داره؟
    • نیما IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      94 3
      در مواب اون شخصی که گرمای 60درجه واسشون عجیبه باید بگم دوست عزیز شنیدن کی بود مانند دیدن،میتونین توی تابستون یه سر تشریف بیارین اهواز تا واست عملی نشون بدیم که تخم مرغ روی آسفالت خیابون در مقایسه با اجاق گاز زودتر پخته میشه!در ضمن ما تو این دما روزه می گیریم خیلی واسمون عجیب نیس،البته روزای شرجی که دیگه آدم حاش از خودش هم بهم میخوره ولی من یه چیزی میگم تو یه چیزی می شنوی دیگه،لطفا اول یه ذره سوادتو راجع به چیزی که میخوای دربارش نظر بزاری ببر بالا بعد اظهارنظر کنید،درج کنید تا ببینیم بازهم میخوان مارو مسخره کنن؟مرسی
    • بی نام CA ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      43 4
      ربطش به تهران اینه که اگر همین اتفاق در تهران افتاده بود یه هفته تعطیل می کردن چند تا گروه رو هم می گذاشتن تا علل ماجرا را به سرعت بررسی کند. یا حداقل یه عکس العملی نشون می دادن!!! این هم که دمای ۶۰ درجه به نظرتون غیر واقعی میاد تفصیر شما نیست تجربه اش را ندارید و تصورش هم در ذهن آدم نمی گنجد
    • دلسوخته IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      37 5
      بله دمای 60 درجه ای داریم حداقل برو توی نیت ی سرجی کن نمخواهد بیای . زمانی که ما رابطمون با عربستان خوب بود مشترکن بیابان ها شون مالچ پاشی میکردیم اما بعدش دیگه همچین نشده .خیلی این اقای بینام که میگفت بریم بیابان عربستان درخت بکاریم خودخواه تشریف دارن .اخه ببین پولی که شما توی تهران خرج میکنید از کجا ها میاد چقدر ادم میتونه بی وجدان باشه
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      40 3
      تقصیـر اینا نیست که نــدیــدن!!! تـهران به 40 درجــه رســیده تعصیل شـده" رفـتـن شمــال، حالا 60 درجه واسه شون عجیبه!! کسی با تهرانی ها مشکل نداره بحث من با مسئولانه شما راحت باشید... همین خاکی هم که می فرمایید همش از عربستان و عراق نیست! خشکیه خشکسالیه واسه همه هست واسه کشورهای حاشیه خلیج فارسم هست اما اونا کجا ما کجا؟! همون عربستان و اماراتی ها خاک نمیبینن به چشمشون! رودهای مصنوعی درست میکنن جاذبه های گردشگریشون بره بالاتر ما چکار کردیم واسه خوزستان و خوزستانی ها بجز نفت کشیدن از دل خاکش؟اصلا همین بارون اسیدی...کی مسئولیت قبول میکنه دوباره تکرار نشه؟مگه ما آدم نیستیم؟؟؟
    • مریم A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      23 3
      اما اینو میشه به تهران ربط داد که به خاطر آلودگی هوا سریع تعطیل کردن که مردم از شهر خارج بشن اما اینجا 6000نفر راهی بیمارستان شدن و کسی هم به روی خودش نیاورد
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      28 3
      طوفان شن و گرد و خاک و خشکسالیدمای 60 درجه دقیقا به بودجه مملکت مربوط میشه اما تحمل دمای 60 درجه را با بودجه مملکت میشه اسانتر کرد.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      8 16
      آقای نیما شما که سواد داری مثلا! دمای هوا رو در سایه اندازه میگیرن نه رو آسفالت زیر آفتاب!
  • محمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    163 9
    توی استان خوزستان زیاد شرکت هست و اهواز هم همینطور.دریا بسیار آلوده از مواد شیمیای و اهواز هم با آب وهوای نا سلام مواجه شده ولی خیلی تاسف آور هست که هیچ کس به داد مردم خوزستان نمیرسن فقط مترکز شدن به تهران.بخدا مردم از هوای نا سلام رنج میبرن نگاهی کنید به مردم .کور نباشین
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    78 5
    "آتش زدن مزارع نیشکر"! خداییش اینکار درسته؟ کی کشاورزای ما میخوان دست از این کار بردارن؟
    • حسين عبد الخاني IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      48 6
      مزارع نيشكر متعلق به دولت ميبا شد نه كشا ورزان زحمت كش خوزستاني
    • همایون A1 ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      8 9
      یکم تحقیق کن و سوادتو ببر بالا تا بفهمی چرا مزارع نیشکر رو آتیش می زنن!
  • بی نام US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    59 12
    من یک خواهش عاجزانه دارم: بسیاری از ما هموطنان وقتی گزارشهای یا مقاصد تجزیه طلبانه که به زیرکی توسط بی بی سی انجام می شود را می بینیم و جوانان و افراد کم اطلاعی را که تحت تأثیر آن گزارشها قرار می گیرند مشاهده می کنیم بسیار ناراحت و عصبانی می شویم. ولی راه چاره در انتظار شفقت از دشمنان و بداندیشان نیست. خواهشم این است که مسئولان به مناطق محروم و مرزی بیشتر رسیدگی کنند تا بهانه این گزارشها از دست شبکه هایی مثل بی بی سی خارج شود. البته اهواز منطقه محروم نیست ولی این شبکه ها مانورهای زیادی روی محرومیت نسبی و سوء مدیریت در کردستان، سیستان و برخی شهرهای خوزستان می کنند.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      31 12
      گل گفتی دمت گرم. واقعا این مساله مهمی هست و انگلیس خیلی تخریب و جوسازی میکنه. باید فکری کرد.
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    34 8
    ماشالله علت ها زیـاده...کیه که قبول مسئولیت کنه و یه فکری برای این مسائل کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوزستان جزء ایران نیست؟؟! این همه سال تو خاکیم یه روز تعطیل نمیکنن حالا هم که بارون اسیدی میباره بازم انگار نه انگار
  • جنوبی NO ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    39 8
    iین مشکل بیشتر ریشه در نحوه اداره استان و بی خیالی مردم داره که بیشتر درگیر مسابل قومیتی شدن....کاش به سلامت خودشون اهمیت می دادن و اعتراض شون را به شکل منطقی و منسجم نشون می دادن
    • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      28 3
      ببینم شما کجا زندگی می کنی که میگی مردم خوزستان بی خیالن؟؟؟همین الان من دارم کامنت مینویسم یه عده دارن انگ تجزیه طلبی به آدم میچسبونن! نخیر مردم بیخیال نیستن درگیر مشکلات قومی هم نیستن!!درگیـر مشــکــلات اقــتصــادی ، مشـکلات نبودن آب ، و بیماری خودشون و بچه هاشونن یا هزار دلیل دیگه...اعتراض منطقی!!!! و منسجم!!....نمیدونم چرا بعضی ها فکر میکنن مردم الان راضین که دارن تو این وضع زندگی میکنن و ریه هاشون عادت کرده به این مسائل؟حتما باید بریزن تو خیابون که هزارتا برچسب بهشون بچسبونن؟
  • shahrokh IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    51 5
    آقایون مسئول کجان؟ چرا نمیان ببینن ما تو چه گندی زندگی میکنیم؟ فقط هفته دفاع مقدس یادشون می افته که خوزستان وجود داره؟؟؟ تو این دنیا که جواب نمیدید ولی بترسید از فردایی که باید جواب بدید......
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    74 11
    اکثر ثروت ایران از خوزستانه اما خوزستانی ها غرق در مشکلاتن و هیچکس هم به دادشون نمیرسه...
  • بی نام US ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    33 14
    کارونم ببرین نور علا نور می شه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      18 4
      این کارون که خودش شده یه آب باریکه دیگه چیشو میخوان منتقل کنن به زاینده رود اصفهان خدااااا
  • خوزستان IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    20 3
    نفت و گاز مون رو که میبرین هیچ کاری برای خوزستان نمی کنید کارون هم ببرید فقط گرما شرجی گرد و خاک خوزستان مال خوزستانی ها هست .
  • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    18 3
    درامد نفت جنوب صرف چند استان و شهر خاص میشود به طور مشخص صرف تبریز اصفهان تهران و مشهد
  • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    13 25
    از برخی نظرات فعالیت سازماندهی شده تجزیه طلبان زیر خبرهای مربوط به اهواز و خوزستان کاملا مشهوده. خودشون رو بین مردم جا میزنن و با نظرات هدفدار و مغرضانه و اغراق در سیاه نمایی. معمولا هم دو رکن مهم داره نظراتشون یکی حمله به استان ها و شهرهای فارسی زبان خصوصا تهران و اصفهان. دوم حرفایی مثل اینکه نفت و گاز مال خودمونه و نفتمون رو بردن و اینطور حرفها.
    • نیما IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      25 5
      نترس مردم اهواز تجزیه طلب نیستن. زبونشون هم همون فارسیه..همونقدر که تو خودتو ایرانی میدونی اونا هم به ایرانی بودنشون افتخار میکنن. اینکه یه اهوازی بیاد اینجا شهرشو با امکانات تهران مقایسه کنه حق طبیعیشه برادر یا خواهر من
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      15 4
      شما هم میخوای با امنیتی کردن هر موضوعی جلوی هر نقد و اعتراضی رو بگیری... عین همون روزنامه مشهور صبح!
    • بی نام A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      7 3
      ما هم فارسی حرف میزنیم به نظرم شما بیشتر مخاطب افراد تجزیه طلب هستی که فکر میکنی اینجا همه عرب زبانن...
    • اهوازی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      23 0
      همیشه همین بوده هروقت خواستیم به اسم شهرمان چیزی بگیم این حرف ها را زدند حتی نمایندگان ما که در مجلس اگر بخواهند حرفی بزنند این برچسب را بهشون زدند بله آقا این نفت و گاز مال ماست حق داریم که همانگونه که اسید گازهای متصاعد از آن را استنشاق کنیم از سود فروش آن بهرمند شویم و دوست خوبم لطف کنید شما هم به این گوشه از مملکت خودتان بیایید و از مواهب آن بهره مند شوید اخه میدونی وقتی ما به شهرتان میاییم کسی نیست ازما پذیرایی کند
  • بی نام GB ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    15 0
    حالا فقط اهواز نیست تو ماهشهر هم که نزدیک 30 تا پتروشیمی دارن کار میکنن هم هوا آلودس.شاید از عدد 30 تعجب کرده باشید اما واقعیت داره
  • بی‏ ‏نام‏ ‏ IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    7 7
    به‏ ‏نظرمن‏‏ ‏ماخوزستانیها‏ ‏هم‏ ‏مقصرهستیم‏ ‏...
    • ناشناس IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      1 2
      یعنی خوشم اومد حرف نزدی ها سخنرانی کردی به جون خودت.
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    6 1
    هوا بس نا جوان مردانه سمی ست... آنان که دما را در سایه اندازه میگیرند بدانند که ما در آفتاب راه می رویم... ما در گرد و خاک و آلودگی 50 برابر حد مجاز مجبوریم به امور زندگی برسیم ، به معنای واقعی کلمه اگر خاک و شن دلیل است ما خورده ایم... ما زجر می کشیم،اما هموطن تو نمی خواهی باور نکن...هموطن!همه اینها فدای یک تار مویت:)