واحد مرکزی خبر نوشت:

شصت و هشت سال پس از تاسیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، تشکیلات خودگردان فلسطین ، نخستین بار مانند دیگر کشورهای عضو این مجمع ، در رای گیری این مجمع شرکت کرد و یک رای کامل را به صندوق اخذ رای انداخت .

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، نشست روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل، چند انتخاب از جمله انتخاب یک قاضی استیناف برای دادگاه بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق را در دستور کار داشت.
رئیس جلسه ، قبل از آغاز رای گیری که رقابت میان سه قاضی از کشورهای استرالیا، استونی و توگو بود، اعلام کرد طبق اساسنامه دیوان بین المللی کیفری یوگسلاوی سابق، دولت فلسطین نیز به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل می توانند همانند اعضای عادی ، در این رای گیری شرکت کند.
این اعلام رئیس جلسه که نتیجه درخواست رسمی و پیگیری های مجدانه هفته های اخیر هیئت نمایندگی فلسطین بود، خوشحالی کم سابقه ای را بر چهره ریاض منصور، نماینده ناظر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نشاند.
بیشتر نمایندگان کشورهای جهان نیز از این اعلام رسمی رئیس جلسه که نخستین بار در تاریخ تاسیس مجمع عمومی اتفاق می افتاد ، ابراز خوشحالی کردند .
بعد از تشریفات اجرائی اخذ رای، هنگامی که صندوق به محل استقرار نمایندگی فلسطین رسید، به محض انداختن رای این نمایندگی و برخلاف روال عادی اخذ رای در مجمع عمومی، کشورهای جهان به تشویق یکپارچه نماینده فلسطین پرداختند.
دوربین های خبری و شبکه جهانی سازمان ملل نیز این لحظه تاریخی را ثبت و مخابره کردند.
تعدادی از نمایندگان کشورهای جهان با حضور در محل استقرار نمایندگی فلسطین، این لحظه مهم را به آنها تبریک گفتند و برخی ها عکس یادگاری نیز گرفتند.
عصبانیت نماینده رژیم صهیونیستی و معدود حامیان غربی این رژیم نیز البته در جای خود تماشایی بود.
ریاض منصور در سخنان کوتاهی در توضیح رای خود گفت این رای، گام مهمی در حرکت فلسطین به سوی آزادی، استقلال و دستیابی به عضویت کامل در سازمان ملل متحد است.
نماینده فلسطین همچنین از حمایت و تشویق کشورهای جهان تشکر کرد و آن را نشانه علاقه مندی آنها برای تبدیل وضعیت فلسطین از عضویت ناظر به عضویت کامل دانست.
نماینده رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی که عصبانیت در آن موج می زد، نسبت به واکنش جهانی به رای فلسطین ابراز تاسف کرد و گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین دولت نیست و در مسیر دولت شدن نیز به طور آشکاری شکست خورده است.
وی با عبارات مختلف تکرار می کرد که رای کامل نماینده فلسطین در نشست مجمع عمومی هیچ تاثیری در تغییر وضعیت فلسطین در سازمان ملل متحد نخواهد داشت.
یکسال قبل در چنین ایامی، مجمع عمومی به عضویت غیر ناظر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل متحد رای مثبت داد.
فلسطینی ها که این تبدیل وضعیت را گامی مهمی در احقاق حقوق خود در مجامع جهانی می دانند در تلاشند تا در هر نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد که امکان حضور رسمی دارند، از ظرفیت دیپلماسی خود استفاده کنند.
نتیجه رای گیری این نشست مجمع عمومی برای قاضی دادگاه یاد شده نیز با موفقیت قاضی توگو که حمایت بلوک کشورهای آسیایی و آفریقایی را به همراه داشت، ختم شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =