مجله مهر نوشت:

پس از آغاز مذاکرات ایران و گفت و گوی تلفنی اوباما با رییس جمهور، بحث راه اندازی پرواز مستقیم ایران-آمریکا جدی شد. هر چند روز یک بار هم خبرهای جدید در این باره به گوش ایرانی ها رسید تا اینکه امروز زمان احتمالی راه اندازی این خط هوایی هم اعلام شد.

 در جدید ترین اظهار نظر درباره راه اندازی پرواز مستقیم ایران- آمریکا، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی گفت تلاش می‌کنند از ابتدای سال جدید میلادی (11 دی ماه) مقدمات راه اندازی اولین خط هوایی مستقیم بین ایران و آمریکا را فراهم کنند.یعنی ممکن است تا حدود دو ماه دیگر شاهد اولین پرواز مستقیم بین این دو کشور پس از انقلاب باشیم.

به گفته علی محمدی نوریان این پرواز برای تسهیل رفت و آمد ایرانیان به خارج از کشور انجام می شود.روز گذشته فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر هم گفت که هما آمادگی کتبی خود را به این منظور به مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سازمان هواپیمایی اعلام کرده است.

برقراری مجدد پرواز ایران - آمریکا به عنوان یکی از تصمیمات و سیاست‌‌های دولت یازدهم و سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد و به همین دلیل اکبر ترکان به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری، نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی نوشت و خواست تا آمادگی خود را برای برقراری‌ پرواز مستقیم ایران و آمریکا اعلام کنند.

پرورش در این باره گفت: در سفر رئیس‌جمهور به آمریکا، ایرانیان مقیم خارج از وی خواستند در راستای تسهیلات بیشتر برای تردد، استفاده از خدمات یک ایرلاین ایرانی و استفاده راحت‌تر آنها از سیستم حمل و نقل هوایی برای سفر به ایران، پرواز مستقیم ایران - آمریکا راه‌اندازی شود. وقتی مسافر و تقاضا برای این مسیر هوایی وجود دارد، مفهومی ندارد دولت آمریکا برای برقراری این مسیر هوایی مجوز صادر نکند.

به گفته پرورش با توجه به اینکه ایران‌ایر قبلاً هم پرواز مستقیم به نیویورک داشته ،در صورت صدور مجوز، آمادگی برقراری دوباره این پرواز‌ها با بوئینگ‌های 747 را دارد. به نظر می رسد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آسمان و ماهان، سه ایرلاینی هستند که توانایی برقراری پرواز در این مسیر را دارند .از سوی دیگر علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در مراسم معارفه خود گفته بود که منتظر اشاره برای برقراری پرواز ایران‌-آمریکا هستند.

توجیه اقتصادی پرواز مستقیم ایران-آمریکا

موافقان برقراری این پرواز معتقدند که این اتفاق توجیه اقتصادی دارد و علاوه بر شکل گیری روابط اقتصادی، باعث رونق تورهای مسافرتی هم می شود. هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرده اند که مبدا و مقصد این پرواز، کیش ـ نیویورک یا تهران ـ نیویورک باشد. ابوالفضل حجازی یکی از اعضای این هیئت می گوید:بسیاری از تورهای مسافرتی می‌توانند بدون نیاز به ویزا وارد کیش شوند و به این ترتیب و با این پرواز، درآمد توریستی خوبی برای ایران فراهم شود. ایرانیان مقیم امریکا هم می‌توانند به طور مستقیم بلیط این پرواز را بخرند و بدون ویزا وارد کیش شوند و سپس در صورت نیاز، از آنجا درخواست ویزا کنند و داخل کشور شوند.

خبر برقراری مجدد این پرواز نمایندگان مجلس را هم به واکنش واداشت. مدتی پیش سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی گفته بود: در این باره به ما اطلاعی داده نشده و کسب نظر نشده است ولی اگر برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریکا با سیاست‌های کلی نظام مطابقت داشته باشد و از سهم سایر پروازها کم نکند از نظر ما ایرادی ندارد. تشخیص اقتصادی بودن این طرح از اختیارات و امکانات دولت است و اگر بتوانیم بدون اینکه لطمه ای به پروازهای دیگر وارد شود زمینه را برای خدمت به هموطنانمان فراهم کنیم اشکالی ندارد اما فکر می‌کنم تقاضا آنقدر زیاد نیست که نیاز به برقراری پرواز مستقیم باشد.

4545

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوعدنان A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    33 2
    برواز؟! شینوهای؟! ولک مگه می زاریم طیاره فی سما بره ؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    75 5
    من یکی که شک دارم. هواپیماهای فکستنی ما تا آخر اروپا هم نمیتونن برن.
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    101 1
    کار خوبیه ولی یه لطف کنید هواپیماهای نو بخرین. با این هواپیماهای کهنه ای که داریم ملت با ترس و وحشت سوارش میشن و نمیدونن سالم به مقصد میرسن یا نه
  • محسن A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    8 54
    هیچ وقت
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    46 1
    خیلی خیلی عالیه
  • سهند A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    10 0
    خیلی کاره خوبی هستش انشاله که انجام میشه اما باید هواپیما های جدید هم تهیه شود که پرواز بدون توقف و ایمن انجام شود
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 0
    اگر حفاظت منافع امریکا تو تهران مثل دفتر حفاظت منافع ایران تو امریکا ویزا صادر کنه بیشتر به کار مردم میاد.
  • بی نام EU ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    3 15
    خواب خوبی بود بیدار شو آقا بسته دیگه چقد میخوابی!