واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه امریکا چهارشنبه در اظهار نظر شدید اللحنی درباره اخوان المسلمین، این جنبش را به ربودن انقلاب ملت مصر متهم کرد.
اخوان المسلمین پس از سرنگونی حسنی مبارک، در نخستین انتخابات دموکراتیک قدرت را به دست گرفت.
جان کری طی سخنانی در نشستی درباره تقویت و تحکیم پیوندهای بین تجار بخش خصوصی و دستگاه های امنیتی دیپلماتیک گفت: « فرصت بهترین پادزهر افراط گرایی است.»
این دیپلمات بلند پایه امریکایی افزود: «کسانی که در میدان تحریر تجمع کردند، افراد تحریک شده از یک مذهب یا ایدئولوژی نیستند. انگیزه آنها از تظاهرات، به علت آن چیزهایی است که در این جهان به هم پیوسته شاهد هستند، آنها به دنبال دستیابی به اندکی از این فرصت هستند، به دنبال بدست آوردن بختی برای تحصیل و داشتن شغل و آینده هستند و این که دولت فاسدی بر آنها حاکم نباشد که آنان را از همه این موارد و خیلی چیزهای دیگر محروم کند.»
«آنها از طریق شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک راه خود را یافتند و با یکدیگر گفتگو کردند و این عاملی است که باعث این حرکت و انقلاب شد.»
کری افزود سپس این انقلاب توسط یک هویت کاملا سازماندهی شده در این کشور که همان اخوان المسلمین است، ربوده شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، از زمانی که محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در جولای امسال توسط ارتش از قدرت برکنار شد، امریکا بارها اعلام کرده است که وی نتوانست به درخواست ملت خود برای تشکیل یک دولت فراگیر و شفاف پایبند باشد و عمل کند.
کری ماه اوت از اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی، حمایت کرد و گفت این حرکت ارتش تلاشی در جهت «احیای دمکراسی»است.
اما امریکا ماه اکتبر با توجه به حرکت کند دولت موقت مورد حمایت ارتش برای برگزاری انتخابات جدید، بخشی از کمک یک و نیم میلیارد دلاری سالانه خود را به مصر، به حال تعلیق درآورد.
کری اوایل نوامبر در جریان دیداری کوتاه و ناگهانی از قاهره قول داده بود امریکا با سران دولت موقت مصر همکاری کند و از آنها خواست به حرکت خود به سوی اصلاحات ادامه دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    4 3
    حالا که روسیه برای رابطه با دولت مصر پا پیش گذاشته امریکا هم به تب و تاب افتاده ولی برای اونها که تاریخ رو خوندند نمیتونه حمایت های خودش از تندروها و تروریست ها در تاریخ رو پنهون کنه. ننگ بر تروریست ها و ننگ بر امریکا حامی نخست تروریست های تاریخ
  • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    4 2
    طرح امریکا در مصر اونطور که انتظار داشتن پیش نرفت. اونها یه کودتا مثل کودتای کنعان اوران در 1980 در ترکیه میخواستن که بدون خونریزی با ظرافت پیاده بشه، اما مقاومت غیرقابل انتظار اخوان المسلمین و کشتار خونین ژنرال سیسی که راه برگشتی برای مصالحه باقی نگذاشت، نقشه های امریکا رو به هم زد. الان امریکا اگر از کودتا حمایت آشکار کنه، فقط احساسات ضد امریکایی رو در مصر و خاورمیانه دامن زده، اگر محکوم کنه تنها عرصه رو برای روسیه خالی گذاشته. خودشون هم نمیدونن چیکار کنن با این وحشیهایی که لای دست خودشون پروروندن.