فارس نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تحلیل فضای حاکم بر مذاکرات ژنو 3 پرداخت و نوشت: دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو روز چهارشنبه در شرایطی آغاز شد که گروه‌های مختلف ارزیابی‌های متضادی درباره شانس موفقیت این دور از گفت‌وگوها دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی که برخی مذاکره‌کنندگان به دنبال آن هستند تا انتظارات از نشست را کاهش دهند، اکثر آنها ظاهرا نسبت به نتیجه گرفتن مذاکرات تا آخر هفته خوش‌بین هستند؛ توافقی که در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به توقف برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گفته بود: «این مسئله که آیا ایران در نهایت اجازه خواهد یافت غنی‌سازی کند یا خیر، در توافقنامه موقتی که در ژنو در حال بررسی است، مورد تصمیم‌گیری قرار نمی‌گیرد. اینکه آیا این کشور اجازه یابد تحت قوانین غنی‌سازی کند یا نه، به مذاکرات بستگی دارد».

احتمال حضور وزرای خارجه ۱+۵ در مذاکرات ژنو ۳

روزنامه گاردین به نقل از برخی مقامات غربی خبر داد، در صورت نیاز به حضور وزرای خارجه 1+5 برای انعقاد توافقنامه موقت، احتمالا آنها آخر هفته راهی ژنو می‌شوند. به نوشته این روزنامه، اتاق‌های هتل اینترکنتیننتال برای حضور وزرای خارجه 1+5 در روز جمعه در حال آماده‌سازی هستند و تیم‌های امنیتی نیز در حال آماده‌باش احتمالی هستند.

بر اساس این گزارش، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قبلا درباره برنامه خود برای حضور در مذاکرات ژنو سخن گفته بود، اما «جن پساکی»، سخنگوی او گفته بود وی هنوز به طور قطعی تصمیم‌گیری نکرده است که آیا برای این دور از مذاکرات به ژنو باز گردد یا خیر.

نشست ژنو 3 از روز گذشته چهارشنبه میان ایران و گروه 1+5 در حال برگزاری است و دو طرف در تلاشند برای رسیدن به توافقنامه موقت اختلافات موجود را حل و فصل کنند. در دور قبلی مذاکرات نیز که قرار بود در سطح معاونان سیاسی برگزار شود، به خاطر حساسیت موضوع، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان در روز دوم مذاکرات راهی ژنو شدند. با توجه به شرایط قبلی، انتظار می رود در این دور از مذاکرات، در صورت نزدیک شدن دو طرف به انعقاد بیانیه مشترک، بار دیگر وزرای خارجه کشورهای درگیر در گفت‌وگو با تهران بار دیگر راهی ژنو شوند.
/29220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    خدایا توبه!!!!!!