ایرنا نوشت:

وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت: توافق با ایران یک رویداد و لحظه مهم در روابط جامعه بین المللی با ایران است.

ویلیام هیگ در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز انگلیس با استقبال از توافق بامداد امروز ایران و گروه 1+5 در ژنو، افزود: من فکر می کنم این رویدادی مهم و ترغیب کننده در روابط ما با ایران و در تلاش های ما برای جلوگیری از اشاعه هسته ای در جهان است.

وی اظهارداشت: این برای اولین بار است که یک توافق بین المللی با ایران درباره برنامه هسته ای به دست آمده است... من امیدوارم که این توافق شش ماهه فرصت لازم را برای مذاکره در مورد یک راه حل و موافقتنامه نهایی و جامع برای ما فراهم کند.

وی تاکید کرد: مطمئنا این لحظه مهمی است و کاملا ارزش آن را داشت که برای دستیابی به آن تلاش کرد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین تایید کرد که برخی از تحریم ها و محدودیت ها بصورت متناسب تسهیل خواهد شد که عمدتا مربوط به آزاد کردن برخی از دارایی های ایران بویژه در آمریکا و همچنین رفع تحریم ها در بخش های پتروشیمی، طلا و دیگر فلزات گرانبها می شود.

وی در عین حال گفت که بخش عمده تحریم ها تا زمانی که یک توافق جامع و نهایی به دست آید، بر سر جای خود باقی خواهد ماند.

ویلیام هیگ در ادامه با اشاره برخی از اقدامات متقابل ایران در مورد سطح غنی سازی اورانیوم، تبدیل اورانیوم غنی شده 20 درصدی و تاسیسات آب سنگین اراک، مدعی شد که در این دوره شش ماهه که مذاکرات برای رسیدن به توافقنامه نهایی و جامع انجام می شود، برنامه هسته ای ایران توسعه بیشتری نخواهد یافت.

وی گفت: چالش کنونی این است که اطمینان حاصل کنیم این موافقتنامه بطور کامل اجرا شود. انگلیس و دیگر شرکای ما این توافق را با حسن نیت اجرا خواهند کرد و ما انتظار داریم که ایران نیز با حسن نیت آن را اجرا کند.

وی افزود: پس از رسیدن به توافق نهایی و جامع که بر اساس آن جهان مطمئن شود که برنامه هسته ای ایران در آینده برای مقاصد صلح آمیز و تولید انرژی خواهد بود، کل تحریم ها لغو خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس اظهارداشت: واضح است که در آینده توافقات با ایران می تواند حتی بزرگتر از این هم باشد. این تغییر مهمی است و ممکن است به توافق های بیشتری با ایران در این موضوعات منجر شود. اراده سیاسی در همه طرف ها وجود دارد و این چیزی است که بسیاری از افراد حتی چند ماه پیش نسبت به آن تردید داشتند.

ˈویلیام هیگˈ پیشتر نیز در صفحه توییتر خود گفته بود: توافق با ایران یک گام اولیه مهم و ترغیب کننده است. این توافق برای کل جهان و از جمله کشورهای خاورمیانه و خود مردم ایران توافق خوبی است.

وزیر خارجه انگلیس افزوده بود: این توافق نشان داد که کار با ایران ممکن است و می توان از طریق دیپلماسی مشکلات سخت را نیز بررسی کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =