بعد از سخنان دکتر روحانی در مورد توزیع شیر رایگان هم در دوره ابتدایی در سراسر و هم سه سال اول متوسطه از ماه آذر امروز اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از بازگشت دوباره شیر به مدارس و توزیع آن از 16 آذر خبر داد.

محمد عباس جوادی نوبندگانی: این در حالی است که این طرح به دلیل عدم تامین بودجه در سالهای اخیر با تاخیر و در آخر هم با توزیع در حد صفر روبرو بود.طرح توزیع شیر در مدارس از سال 1379 آغاز شده بود،در آن سال چیزی در حدود 10 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار داشتند تا آنکه با توسعه ی طرح،گسترش آن در دستور کار دولت وقت قرار گرفت.
در آیین‌نامه اجرایی دبیرخانه کمیته ملی برنامه شیر مدرسه جامعه هدف این طرح تمام دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شبانه‌روزی دولتی، مراکز شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی و کارکنان شاغل در واحدهای آموزشی هستند.
اما در سال‌های اخیر موضوع توزیع شیر در مدارس با مشکل اقتصادی مواجه شد،به‌گونه‌ای که شرکت‌های تولید کننده شیر تا مدت‌ طولانی در انتظار اختصاص اعتبار از سوی آموزش و پرورش بودند و برخی نیز از خیر همکاری با این وزارتخانه گذشتند،به همین دلیل توزیع شیر نیز هر سال با تاخیر بیشتری نسبت به سال قبل اجرا می شد.
با نگاهی مختصر و مقایسه ای تاسف بار از میزان مصرف سرانه شیر در کشورمان و مقایسه ارزش غذایی شیر با سایر مواد غذایی از این اختلاف باید نگران شد.
حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران در ایران باره به خبرآنلاین گفت:میزان کلسیم مورد نیاز مغز به گونه ای است که جز فراورده های شیر و خود شیر تهیه نمی شود.
میزان نیاز ما به کلسیم از 800 میلی گرم شروع می شود تا 1500 میلی گرم برای افراد مسن و باردار .اروپایی ها که این نیاز را 2500 میلی گرم در روز عنوان کردند. مثلا شما بخواهید این میزان را از کلم بروکلی که بیشترین کلسیم را دارد تامین کنید باید روزانه 8 تا 10 کیلو کلم بخوردید که این امکان ندارد، پس این میزان امکان جایگرین ندارد.میزان مصرف سرانه شیر در کشورهای توسعه یافته بیش از 300 کیلوگرم و در برخی کشورها مانند هلند، نروژ، سوئد، دانمارک، نیوزیلند و... بیش از 500 کیلوگرم است که البته این کشورها برای افزایش مصرف خود همچنان در تلاشند.
در خوشبینانه‌ترین حالت میزان مصرف سرانه شیر در ایران حدود 85 کیلوگرم اعلام شده است که البته محاسبات نشان می‌دهد که این میزان کمتر از 70 کیلوگرم شده است.از منظر کلسیم ما باید حداقل 270 کیلوگرم مصرف کنیم.حال و پس از تغییر دولت رئیس دولت به این نگرانی بجا و ضروری واکنشی مثبت نشان داده و از احیای توزیع شیر در مدارس و تامین اعتبارات آن از ماه آذر امسال می گوید.روحانی اینچنین گفت:توزیع شیر رایگان هم در دوره ابتدایی در سراسر و هم سه سال اول متوسطه از همین ماه شروع می‌شود؛ اینها قدم‌های کوچکی است که دولت تا پایان امسال بر خواهد داشت.

بعد از این گفته،اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به ایسنا درباره توزیع شیر رایگان در مدارس شهر تهران نیز که شب گذشته دکتر روحانی بر توزیع آن تاکید داشت، گفت: از شانزدهم آذر ماه توزیع شیر در مدارس شهر تهران آغاز می‌شود که نوبت توزیع شیرها متفاوت است، لذا این طور نیست که در یک روز همه نوبت‌ها شیر دریافت کنند.چهاربند خاطر نشان کرد: ظرفیت کارخانجات شیر در تهران در طول هفته تنظیم می‌شود و به ترتیب به مناطق اختصاص می‌یابد، اما در طول هفته نوبت‌های توزیع شیر در بین مدارس تقسیم می‌شود.

حال باید دید این طرح و شروع دوباره اش چقدر دوام می آورد و با تغییر وضعیت و کاهش تحریم ها می توان به ادامه یافتنش امید داشت.شیر و وضعیت مصرفش در کشور بشدت نگران کننده و تاسف آور است چرا که در آینده ی کشور رشد پوکی استخوان در صورت عدم اصلاح مصرف،گریبان گیر خواهد شد.

45233

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • irani A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    44 4
    روحانی خدا خیرت بده
  • کارگر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    من از کارگران کارخانه شیر هستم تا به الان هیچ مبلغی بابت توزیع شیر پرداخته نشده و ما هم بخاطر همین حقوقی دریافت نکرده ایم