گزارش صدروزه رئیس جمهور یازدهم به مذاق عده ای خوش نیامد. از نگاه آنها زیر سوال بردن دولت گذشته ای که خدمات فراوانی داشته، منصفانه نیست و آقای روحانی به جای نقد 8سال پیش باید می گفت در این 100روز چه کرده است. بعضی رسانه های یک جریان خاص هم از حدود یک ماه قبل ، دوره افتاده اند که دولت یازدهم هیچ کارآیی نداشته و ...

مدافعان دولت قبل از چه نگرانند؟ و فرضا همه خدمات دولت قبل مردود اعلام شود، آنها چه ضرری می کنند؟ پاسخ به این سوال چندان سخت نیست .

جریان مزبور از یک سال و نیم قبل کاملا دریافت که باید از قطاری که احمدی نژاد لکوموتیورانش است پیاده شد، چون او در بیراهه ای می راند که ریلهایش زنگ زده و پوسیده بود.

جریان یادشده - بخوانیدش بخش قابل توجهی از اصولگرایان - می خواست با پشت کردن به احمدی نژاد خودش را نجات دهد و همراه رئیس دولت دهم و تیمش به واهه نابودی پا نگذارد. به همین دلیل، گاه انتقاداتش از اصلاح طلبان دوآتشه هم آتشین تر می شد.
انتخابات 24 خرداد، اما نشان داد که این جریان اصولگرا، هم چوب را خورده ، هم پیاز را. چون از یکسو با همه تلاشهایی که کرد، نامزد اصلاح طلبان و اصولگرایان اصلاح طلب رای آورد و از سوی دیگر، نتوانست فاصله داشتنش  با دولت احمدی نژاد را به باور افکار عمومی بنشاند و همه چیزش با جریان احمدی نژاد گره خورد.


به این ترتیب باید به این جریان حق داد که نتواند به دولت روحانی روی خوش نشان دهد و هر انتقادی از احمدی نژاد را به خودش بگیرد . به نفع این جریان است که تلاش کند همه نابسامانی های دولت احمدی نژاد به فراموشی سپرده شود. بنا بر این چاره ای ندارد که فقط به صورت کلی و نه در بیان مصادیق و جزئیات از دولت دهم دفاع کند.

واقعیت این است که احمدی نژاد تلاش هایی برای انجام کارهای خوب انجام داد، اما بی تدبیری ها باعث شد همان کارهای درخور تحسین را نیز خراب کند.


جریان اصولگرای یادشده هرچه بیشتر در برابر انتقادات از دولت های نهم و دهم قرار گیرد، بدنش بیشتر می لرزد و نگرانی اش از آینده سیاسی اش بیشتر می شود .اما برای رهایی از این اتقاق، به رفتاری متناقض متوسل می شود. یعنی در همان حال که از روحانی بدلیل نقد گذشته ناراحت می شود، به انتقاد از دولتهای اصلاحات و سازندگی می پردازد و به این سوال جواب نمی دهد که:"اگر نقد دولت گذشته بد است، چرا نقد دولتهای هاشمی و خاتمی بد نیست؟".

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    74 7
    تازه دکتر روحانی همشو نگفت،از اختلاس های نجومی نگفت از به خاک سیاه نشستن میدان های نفتی و بی کارشدن بیش از ۵۰% کارگران وورشکستگی کارفرمایان نگفت،از بوی تعفن خرافات زدگی ها نگفت .این هایی که گفت%۱۰ واقعیت ۸سال نفرین شده گزشته هم نبود!این طرفداران تباهی عیان باچه رویى میان کامنت میزارن!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      9 3
      آقا چرا حقیقتو نمیپذیریم که روحانی تو اون شب به رویکرد اعتدال پشت کرد. اینکه باید میگفت چه مشکلاتی بوده درست ولی اینکه 4 تایی بشینند با طعنه و کنایه های مکرر از دولت قبلی بگن در شرایطی که امکانی برای دفاع اونها نیست خب خود آقایون هم باشند ناراحت میشن کما اینکه چهارسال قبل صداشون از این انتقادهای یه طرفه در اومده بود. اینجا ایرانه و ما موجودیت خودمون رو در نفی دیگران میتونیم اثبات کنیم نه در اثبات تواناییهامون. روحانی باشه یا هر کس دیگه. روحانی رو بت نکنیم که تجربه نشون داده همیشه دولت ها در اول با استقبال شدید و در پایان با تنفر شدید همراه بودن. باید دولت رو از همین حالا نقد کرد. دولت هم باید فقط شعار نقدپذیری نده و تا به مرحله عمل رسید و کسی نقدشون کرد صداشون دربیاد که افراطیون فلانندوبهمان
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    7 46
    ما از این میترسیم که کشور مانند دوران اصلاحات به بیراهه بره.
    • بی نام A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      17 0
      شما زمان احمدی نژاذ از چی میترسیدی عزیز دل برادر؟!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    55 4
    زنده باد نویسنده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      18 4
      آقاي مهاجري از حريت و بيداري تان تشكر فكر مي كنم زمانش رسيده علل خروج خود را از كيهان تشريح كنيد .
    • ياصابر IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      4 9
      نقد دولت احمدي نژاد كه الان بر سر كار نيست، حريت نمي باشد برادر
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    45 1
    حرف دل ما رو زدی
  • بی نام GB ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 0
    نمی دونم چرا تو این کشور سیاستمدار، وبلاگ نویس و... همه دیدگاه سیاست زده و جناحی دارن؟
  • محمدرضا A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    29 1
    افرین مطلب جالب و عاقلانه ای بود احسنت.......
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    9 12
    آقای مهاجری شما طرفدار قالیباف بودی چیه باد این وری وزیده ؟ نکنه میخوای برا خبرآنلاین منابع جذب کنی.؟
    • امین A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
      5 4
      بی انصافی نکن، همین انتقادات رو هم قالیباف به مراتب بدتر از روحانی نسبت به دولت احمدی نژاد مطرح میکرد، من خودم به قالیباف رای دادم، به نظر من 90 درصد تفکر قالیباف و روحانی شبیه همه، حالا تو مناظرات یه مجادله ای بینشون اتفاق افتاد که مقصر اون هم قالیباف بود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    28 2
    کسانی که میترسن پتشون ریخته بشه رو آب...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    45 1
    اگر نقد دولت گذشته بد است، چرا نقد دولتهای هاشمی و خاتمی بد نیست؟
  • مهدی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    41 1
    خدا مجازاتش کند
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    28 1
    من اصلا به دولت دهم نقد ندارم. فقط تو رو به جان هرکی دوست دارن بگن این پولهایی که چپ و راست از بانکها قرض گرفتن و اون بخش درآمد نفت که به صندوق دولت ریخته شد ولی خرج مردم نشد کجاست؟ پول مردم کجاست؟؟!!
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    25 1
    انسانهای متعصب و متحجر وبی گذشت
  • محمدعلی A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    35 0
    نقد دولت قبلی توسط آقای روحانی بیشتر از آنچه فکر می کنید به روشن تر شدن فضای غبار آلود سیاسی حال کمک می کند و مردم بهترین داوران هستند . حالا که ریش و قیچی دست آقای روحانی است . آنهایی که خورده دارند باید خیلی قبل تر از این 100 روزها به فکر چاره می بودند نه اینکه از نقد بترسند .
  • حاجی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    30 1
    احمدی نژاد اصولگرایی رو به تاریخ سپرد! اصولگرای واقعی افروغ بود و مطهری
  • بی نام AU ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    50 1
    جریان اصولگرا از اول پشت آقای احمدی نژاد بود. اشتباهات بزرگ آقای احمدی نژاد هم از اول دوره اش آغاز شد مثل انحلال سازمان برنامه و بودجه، ورود بی حساب و کتاب کالاهای چینی، از بین بردن تولید داخلی و غیره. اما تا وقتی تحریم نشده بودیم با داشتن درآمد سرشار نفتی و افزایش بسیار زیاد قیمت نفت، هنوز این آسیبها برای عموم مردم آشکار نشده بود.
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    5 0
    به یک چیز مهمی فکر کرده اید هر دولتی هر شخصی هر دیدگاهی وقتی تازه است جذاب است و معتقد است که من همه چیز را درست میکنم و مردم انگشت به دهان سوت میکشند و دست !!!!! مگر در سالهای پیش نبود!!!!!!!!! دریغ از این که اندکی نمیگذرد که کفش پرت میکنند ناسزا میگویند این فقط مال ایرانی نیست ذات بشر است که هر چه دورتر جذاب تر است همه وقتی می آیند ایده دارند حرف دارند طرح دارند وقتی میروند ... کاش بجای انتقاد، نقد میکردیم تا این همه سال به دور خودمان نمیچرخیدیم و میگفتیم چگونه سامان دهیم ؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    14 0
    اگر گزارشات دکتر روحانی برای عده ای خوشایند نبود ولی حق مردم بود که بدانند که چرا به این تورم و گرانی رسیدیم و شجاعت دکتر را هم تحسین می کنند.
  • پورحسینی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 13
    انسان با شرف کسی است خوبی ها را بگوید در غیر اینصورت مردم می فهمند که ایشان از روی کینه حرف میزند
    • فرید DE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      1 0
      وظیفه رئیس جمهور این نیست که بیاد تو گزارشش خوبیها رو بگه، وظیفه اش اینه که واقعیتها رو بگه. اما خوبی احمدی نژاد این بود که نقد کارهای دولتهای قبلی و باب کرد. حالا دیگه نباید اعتراضی داشته باشه. مرگ فقط برای همسایه خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • هادی A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 3
    آقای مهاجری.به این سئوال اساسی پاسخ دهید.چرادولتهادرپایان مسئولیتشان حاشیه ساز می شوند.ومردم را از عملکردشان ناامید می کنند.دوم اینکه خبرنگار نباید زلف خودش رابادولتها گره بزنند. تابتوانندرسالت خودش را به خوبی انجام دهد.پیام رسان آزاد باشد.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
      0 0
      دولتها حاشیه ساز میشوند چون ملت هشت سال صبر میکنند ولی در پایان هیچکدام تا به حال نتوانستند خواسته های به حق مردم را بر آورده سازند و مردم را از خود دلسرد کردند.
  • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 0
    عده ای هنوز خواب هستند وعده ای خودرا به خواب زده اند که بیدار کردن آنها خیلی سخت است احمدی نژاد 8 سال بر مسند قدرت نشست وآن چیزی که می خواست بدست آورد ولی ما هنوز در خم یک کوچه ایم . برای آباد کردن بک ویرانه باید آواربرداری کرد وامروز کار روحانی ودلسوزان نظام آواربرداری است تا شاید بتوانند بنایی احداث کنند وشاید همان کسانی که بناهای دیروز خراب کردند بنای امروز نیز ویران کند باید هوشیار بود
  • yk IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 2
    کسی نگفته نقد دولت گذشته بده و نقد دولت هاشمی و خاتمی خوب.نقد "منصفانه"ی گذشته همیشه مفیده.اما این شکل نقادی تند و بی سابقه از طرف رییس دولت جمهوری اسلامی توی برنامه ای که قراره گزارش عملکرد خودشو بده،قطعا تبعات منفی داخلی(امید به آینده و خودباوری مردم) و خارجی(تاثیر منفی روی بر آوردهای دشمنان و در نتیجه زیاده خواهی در مذاکرات) داره.خود احمدی نژادم با همه ی بد اخلاقیاش توی هیچ سخنرانی یا گزارش رسمی به عنوان رییس جمهور مملکت این طوری زیراب همه ی اسلافشو نزده بود.انتقاداتشم محدود میشد به دوره ی انتخابات و به عنوان یه کاندیدا که خیلی فرق میکنه با اظهارات لا ینقطع رییس جمهور فعلی.