رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، آمار نگران کننده ای از خسارت های آلودگی هوا بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت الله حافظی، امروز در یک برنامه رادیویی گفت: در سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت 2724 مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است. ماهانه به صورت میانگین 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران داشتیم آمار تکان‌دهنده‌ای که باید 2520 مورد بستری شدن ناشی از بیماری‌های قلبی در سال و 4525 مورد بستری بر اثر مشکلات تنفسی را به آن اضافه کرد.

او گفت: گزارشی در سال 2006 از سوی بانک جهانی ارایه شد که دولت ایران خسارتی حدود هشت میلیارد دلار در خصوص آلودگی هوا متحمل شده است، چرا نباید این مبلغ مدیریت و به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود؟ این در حالی است که قطعا در سال‌های اخیر این رقم افزایش چشمگیری هم داشته است.

بخشی از سخنان رییس کمیسیون سلامت شورای شهر را به نقل از ایسنا بخوانید؛

- آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و تنها متعلق به شهر تهران نیست، در اکثر کلان شهرهای ایران این معضل وجود دارد. در کشور به صاحب یک خودرو فرسوده 3.5 میلیون تومان وام و 1.5 میلیون تومان ماعوض داده می‌شود که برود یک خودروی 25 میلیون تومانی را خریداری کند. در این موضوع حاکمیتی باید وزارت صنایع، دولت و مجلس مداخله کنند و به این فرد وام‌های معادل 80 درصد قیمت خودرو به صورت قرض‌الحسنه و یا با بهره پنج درصد بدهند تا بتوان مشکل را حل کرد.

- 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست. وقتی در اضطرار واقع می‌شویم، حقوق شهروندان را پایمال می‌کنیم. طرح زوج و فرد می‌گذاریم، این طرح پایمال کردن حقوق شهروندان است و اجرای دائمی آن تا آخر سال غیرقانونی است. نباید برای خودروسازان فرش قرمز پهن کنیم. خودروسازان باید خسارتی که به مردم چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ عدم وجود استانداردهای لازم در خودرو وارد می‌کنند، پرداخت کنند. خودروسازان باید خود را در رقابت با خودروی خارجی قرار دهند یا سطح استانداردها را به حد مطلوب می‌رسانند و یا مجبور به حذف و نابودی هستند. 50 هزار دستگاه سواری غیراستاندارد امروز در تهران وجود دارد.

- هیچ طرحی از جمله زوج و فرد، ترافیک و تعطیلی مدارس نباید باعث پایمال شدن حقوق شهروندان شود، طرح ترافیک می‌گذاریم که خودروها بر مرکز شهر تردد نداشته باشند، اما غافل هستیم که موتورسیکلت‌ها جایگزین شده‌اند. موتورسیکلت‌هایی که معادل هشت خودرو یورو2 آلودگی ایجاد می‌کنند.

- متاسفانه دولت گذشته در مورد توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو کمک نکرد و مطالبات شهرداری در این حوزه حدود 5000 میلیون تومان باقی مانده است که امیدواریم دولت جدید این منابع را تامین کند تا اتوبوس‌های فرسوده و غیر استاندارد حذف شود، البته با دولت جدید صحبت و جلسه مستقیمی نداشتیم، اما به صورت غیرمستقیم میان شورای شهر و دولت از طریق مصاحبه‌های مختلف صحبت‌هایی صورت گرفته است.

- امیدواریم مجلس شورای اسلامی مصوبات مربوط به آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهد و خواهشمان این است که سلامت مردم محور قرار گیرد، همچنین باید از ساخت وسازها و احداث پل‌ها و بزرگراه‌ها فاصله بگیریم و سلامت مردم را محور قرار دهیم.

- کشورهایی که سه الی چهار ماه در سال آفتاب دارند از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، اما کشورمان با داشتن حدود 10 ماه خورشید از این منبع انرژی پاک غافل شده‌ایم، باید از خودروهای هیبریدی استفاده بیشتری کنیم. باید تسهیلاتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان خودرو در داخل خودروی هیبریدی با ظرفیت کمتر و حجم کمتر تولیدکنند تا شاهد این حجم عظیم از ترافیک در بزرگراه‌های مختلف از جمله همت، حکیم و دیگر مسیرها نباشیم که اکثرا تک سرنشین هستند؛ با کاهش حجم و ظرفیت خودروها و هیبریدی کردن آنها می‌توانیم تا حدود زیادی بر مشکل غلبه کنیم.

 

۴۷۴۷

کد خبر 324971

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    13 1
    سوال اینجاست که صنعت خودرو سازی ما چقدر برای کشور سود دارد؟ این 8 میلیارد دلار را به این سی هزار نفر شاغل در صنعت خودرو سازی بدهید تا دست از سر مردم بردارند و ورود خودروهای خارجی آزاد شود.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      6 1
      خود رو آزاد شه بنزین های آلوده که در اثر تحریمها تولید میشه چی؟
  • ماهان آسیا گیل IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    6 1
    آقایان و خانمهای محترم جرا دولت تدبیر هیچکاری نمیکنه ... واسش جون مردم مهم نیست چطور تو 100 روز به قول خودش این همه بدهی داد این دولت هم فقط شعار میده
  • اهالی گلباف کرمان IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    4 0
    این هزینه ها و اینکه مردم چقدر در تصادفات پزایدهای حلبی جان خودشون رو از دست میدهند اصلا مهم نیست،فقط انحصار خودروساز رو عشق است.اجازه نمیدهند واردات خودرو آزاد شود و با شعار حمایت از تولید ملی یا با شعار حمایت از اشتغال این هزینه ها رو به مردم و کشور تحمیل میکنند و کسی نیست بکه تا کی میشه با این شعار بازار رو در انحصار نگه داشت؟ما از برداشتن تحریم خودرو چرا خوشحال شویم؟این لغو تحریم فقط به نفع انحصارطلبان است.ما ملت وقتی خوشحال میشویم که ببینیم واردات خودرو آزاد شده و انحصار آنها شکسته شده.جان مردم مهمتره یا اشتغال یک عده ی معدود؟حداقل واردات خودروهای 3سال کار خارجی رو آزاد کنند.همین هزینه ها که گفته شد رو صرف اشتغال همین افراد کنند برای جای دیگه و مردم ایران رو راحت کنند
  • مقیمی A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    2 0
    حالا بازماندگان این 227 نفر می توانند بابت آلودگی هوا شکایت کنند ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 0
    90 درصد آلودگی به خاطر خودرو و موتورسیکلت هایی هست که استاندارد یورو 4 و یورو 5 ندارند.
  • خودکفایی نه به قیمت جان مردم IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا چرا اجازه رقابت با خودروهای خارجی در کشور ما نیست. اینقد گمرک رو خودرو میذارن که گرون بشه مردم را مجبور کنن از خودروهای بی کیفیت داخل خریداری بشه. ما خودکفایی با دادن جونمون خودمون و عزیزانمون نمی خواهیم. این خیانت در حق ملته. باید به گفته رییس کمسیون سلامت "خودروسازان باید خسارتی که به مردم چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ عدم وجود استانداردهای لازم در خودرو وارد می‌کنند، پرداخت کنند. خودروسازان باید خود را در رقابت با خودروی خارجی قرار دهند یا سطح استانداردها را به حد مطلوب می‌رسانند و یا مجبور به حذف و نابودی هستند."

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین