در موزه اسمیت سونیان امریکا، می‌توان تمام تاریخ قلب مصنوعی را یک جا دید، از میزهای بزرگ چند متری تا قلب‌های صنوبری شکل پلاستیک و تیتانیوم به اندازه مشت بسته انسان.

مجید جویا: آدم آهنی عزیز، اگر واقعا قلب می‌خواهی، جادوگر شهر از را فراموش کن. به جای آن سری به موزه ملی تاریخ در موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن بزن. در آنجا می‌توانی تاریخ نسبتا کامل قلب‌های مصنوعی را ببینی. اگر هم راهش خیلی دور است، عکس چند تا از آنها را می‌توانی در گزارشی که نیوساینتیست از این موزه تهیه کرده، یا در همین صفحه ببینی!

شاید تصویر فوق شبیه به یک میز حمل غذای رستوران به نظر برسد، ولی این دستگاه عظیم الجثه یکی از اولین ماشین‌های قلبی ریوی بود. این دستگاه برای این طراحی شده بود که به طور موقت کار قلب را انجام دهد و تا وقتی قلب بتواند دوباره کار خود را از سر گیرد، خون را در بدن پمپاژ می‌کرد. این دستگاه که ماشین قلبی ریوی مایو- گیبون نام داشت، در سال 1957/1336 ساخته شد.

ابزار خفاش مانندی که در بالا به تصویر کشیده شده هم در جریان عمل جراحی جای قلب و ریه را می‌گیرد، و به جراحان یک «میدان خشک» می‌دهد که بتوانند روی آن کار کنند. دستگاه Dodrill GMR در سال 1952/1331 توسط شرکت جنرال موتورز در دیترویت میشیگان ساخته شد.

اینجا ما یک دستگاه به‌روزتر داریم؛ یک جایگزین کامل قلب، که از پلاستیک و تیتانیوم ساخته شده است. رابرت تولز اولین بیماری بود که یک قلب آبیوکور را در عمل جراحی که در روز 2 جولای 2001/ 12 تیر 1380 در بیمارستان لویزویل کنتاکی انجام شد، دریافت کرد. تا قبل از توقف تولید آبیوکور در شرکت آبیومد، 14 نفر این قلب را جایگزین قلب اصلی خود کردند. شرکت پس از توقف تولید آبیوکور، محصول کوچک‌تر ایمپلا را تولید کرد که هم اکنون از آن استفاده می‌شود.
برای مشاهده تصاویر دیگر قلب‌های مصنوعی تاریخ می‌توانید اینجا را کلیک کنید.
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    9 2
    اونا کجان ما کجا ؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      8 2
      اونا بي حجاب هستن زنهاشون ما با حجاب. اين مهمه.
  • علیرضا A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    11 1
    اون دستگاه بزرگه یه بار 2...3 ساعتی جای قلب منو گرفته.الان که به 6 سال پیش نگاه میکنم میبینم کارشو خوب انجام داده