روز سوم کنگره سالیانه روان درمانی در مورد خانواده و ازدواج بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در سومین روز از کنگره سالیانه روان درمانی،دکتر حافظ باجقلی به موضوع عشق در ازدواج و تعریف آن در جامعه ما پرداخت.او گفت:دیدگاههای متفاوتی در مورد عشق وجود دارد،گروهی معتقدند که هیچ چیز زیباتر از عشق نیست و زندگی با آن معنا دارد اما گروهی مخالف آن هستند و عشق را باعث بدبختی و ناکامی می دانند.
او با بیان اینکه عشق در جامعه ما مهجور مانده است گفت:گروه سوم هم انکار کننده عشق هستند و آن را ساخته ذهن و داستانها می دانند که زن و شوهر های جوان به خاطر مسائل جنسی،میانسالان عادت و در پیری به خاطر وابستگی تصور می کنند عاشق هم هستند.
او ادامه داد:اما نظریه های جدید روان شناسی عشق را قبول دارد و از آن تعریف علمی کرده است.
باجقلی عشق را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:عشق شورانگیزی که در آن تمایل زیادی به یکی شدن است و در فرهنگهای مختلف با آن برخورد متفاوتی می شود و کمتر از 10 ماه تداوم دارد و اگر خوب باشد به همراهی و زندگی تبدیل می شود.
او گفت:ما در مشاوره ها به زوجها می گوییم که باید توجه داشته باشید که تعریف 2 نفر در مورد عشق می تواند متفاوت باشد،بنابراین دلیل اختلاف اکثر زن و و مردها این است که بعدها به چیز دیگری از عشق که در ذهنشان داشتند می رسند.
به طور کلی 9 تعریف از ازدواج وجود دارد:
• دوری و نزدیکی به معشوق فرقی ندارد و آنها احساس خوبی به هم دارند.
• باید خیلی نزدیک معشوق باسند و از دوری احساس اضطراب می کنند.
• در رابطه نزدیک احساس موذب بودن می کنند و این بیشتر در آقایان است.
• در رابطه نزدیک و دور احساس ناراحتی دارند و مرتب عاشق و فارغ می شوند.
• اعتقاد به سرمایه گذاری عاطفی در عشق را ندارند.
• مسائل جدیتری از عشق دارند.
باجقلی تاکید کرد که بهترین نوع عشق همان گروه اول است.


قدم نو رسیده مبارک
در ادامه دکتر حامد محمدی کنگرانی روانپزشک و خانواده درمان گفت:همیشه وجود فرزند در خانواده و میان زن و مرد می تواند تاثیر مثبت با منفی خود را بگذارد.
او که با موضوع"قدم نو رسیده مبارک"سخنرانی می کرد گفت:حضور نوزاد در خانواده از زمان نامزدی تا مرگ تاثیر خود را دارد،برای همین همیشه به زوجها توصیه می شود زمانی بچه دار شوند که آمادگی آن را دارند.
او به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد و گفت:متاسفانه برخی زنان دچار آن می شوند و باید این موضوع جدی دیده شود.
محمدی سقط جنین و حضور فرزند معلول و بیمار را هم از عوامل مشکل زا در میان خانواده ها دانست.


طلاق خوب
سخنران سوم این کنگره دکتر سامرند سلیمی روانپزشک بود که در مورد طلاق گفت: آمار نشان می دهد که استان مرکزی و تهران بیشترین آمار طلاق را دارند اما اینکه آمار طلاق افزایش یافته به خاطر رشد جمعیت است و این موضوع فاجعه آمیز نیست چون در جهان هم آمار طلاق در میان زوجها بالاست.
او ادامه داد:همیشه فیلم و سریالهایی که در کشور ما به موضوع طلاق می پردازد این موضوع را رنج آور و سخت نشان می دهد اما همیشه هم اینگونه نیست و می تواند یک طلاق خوب هم اتفاق بیفتد.
او تاکید کرد:البته طلاق پدیده دردناکی است چون از فرزند ، فرد و خاطرهایی که رابطه داشتیم باید جدا شویم و بنابراین حس خشم،ناامنی،حسرت و غم را تجربه می کنیم.
سلیمی به جشنهای طلاقی که مد شده اشاره کرد و گفت:این بدترین واکنش نسبت به طلاق است.
او درباره دلایل طلاق گفت:بررسیها نشان می دهد که 50 تا 60 درصد طلاقها به خاطر دخالت خانواده ها اتفاق می افتد و 8 تا 9 درصد به خاطر اعتیاد،درحالیکه آمار اعتیاد در کشور ما بالاست.
سلیمی ادامه داد:بهتر است که زن و مرد بعد از طلاق بتوانند به طور مستقل زندگی کنند و یک فضایی برای خودشان داشته باشند.
او گفت:گاهی پس از طلاق زندگی و شرایط فرد بهتر می شود پس نباید از این موضوع ترسید و طلاق خوب برای کسی اتفاق می افتد که شغل و در آمد داشته باشد.
سلمی درباره ازدواج بعد از طلاق گفت:معمولا غم و اندوه بعد از طلاق تا یک سال با او می ماند پس باید بعد از یک سال فرد یک رابطه خوب را شروع کند.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر لک زائی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    12 1
    بر اساس آمار آبان ماه 92 چهارده درصد طلاق ها در یک سال اول زندگی و پنجاه درصد آنها در پنج سال اول زندگی است
  • امیر IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    8 0
    50-60% دخالت خانواده 9 % اعتیاد . هر کسی ندونه فکر میکنه که ما روانشناس و جامعه شناس ار کشور دیگه ای اوردیم که اینطور برای ما امار میدند و مغلطه میکنند چرا 2 سال پیش امارهای طلاق به این شکل نبود همیشه اقایون خانواده ها رو مقصر میدونند حتی در نظر بگیریم که اگر درست باشه که بنده هیچ اعتقادی به این امار ندارم خود این عدم استقلال هم باعث دخالت بیشتر میشه پس مقصر تنها دخالت نبوده و عدم استقلال ناشی از شرایط اقتصادی موجود دخیله نه دخالت صرف . خانواده ها مشکلات جوانانشان را در عدم اداره خود میبینند و .... راه حل معلومه دلیل اصلی رو بگید و به فکر کمک موثری باشید نه با این گفتارها سبب ناراحتی بیشتر باشید اقایون جامعه شناس ! پل صراطی هم هست خبر انلاین
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    16 2
    دکتر سامرند سلیمی انقدر از طلاق تعريف كرده الان همه ميرند طلاق بگيرند و بعد يكسال هم دوباره شروع كنند واقعا راهكارهاي ايشون خوبه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    38 6
    مهم فقط پوله. عشق و عاشقی برای 6 ماه اوله!
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      2 6
      پول و مسائل جنسي
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    11 3
    روانپزشک محترم بدون داشتن سواد و اطلاعات اجتماعی در خصوص طلاق اظهارنظر میکنند.مطلبی مضحکتر از این نیست که علت افزایش آمار طلاق را ناشی از افزایش جمعیت بدانیم!دخالت والدین نیز هیچگاه عامل مستقلی در جدایی زوجین نیست.زوجینی که دارای رشد فکری و شخصیتی و شناختی کافی باشند، دخالت خانواده ها هیچگاه نمیتواند خللی در روابط آنها ایجاد کند.فقدان رشد شخصیتی و اجتماعی و روانی کافی،فقدان مهارتهای زناشویی،نداشتن معیارهای درست در انتخاب همسر خصوصا در سنین پایین که اکثر معیارها احساسی و غیرواقعی هستند و عواملی از این دست از علل اصلی طلاق هستند که عوامل مکمل نظیر اعتیاد و بیکاری به کمک آن می آیند.تغییر نگرش نسبت به طلاق و از میان رفتن کراهت آن عامل افزایش جدایی هاست و نه افزایش جمعیت!(وکیل دادگستری)
  • مهربان توسی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    7 4
    امان از ازدواجهای عجولانه و انتخاب نادرست و افسوسهای بعد از ان و...
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    8 9
    عشق شورانگیز کمتر از 10 ماه تدوام دارد؟؟؟من بعید بدونم...ولی واقعا اگه دختر و پسر ها سطح تحملشان رو درمورد زندگی عاشقانه و مشکلاتش بالا ببرند میشه ازدواج های عاشقانه هم داشت...ولی کمتر عشق در ازدواج سنتی هست
  • افشین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    6 0
    مردی در حال دویذن بود شخصی او را گرفت گفت عشق بالاترست یا علم مرد او را به کناری هل داد گفت تنگت نگرفته از هر دو یادت برود دستشویی کجاست عشق با شکم گرسنه نمیشود پدر جان
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    10 0
    در شهرهای کوچک تنها خانواده های دختر و پسر در زندگی زوج ها دخالت نمیکنند بلکه فک و فامیل و همسایه ها نیز دخالت میکنند که خیلی آدم رو عذاب میده ...
  • میلاد A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    3 0
    به به از این آقای روانشناس، نتیجه گرفتیم بحران طلاق که این همه مسولان ارشد و کارشناسان دیگر می کویند ، اصلا جدی نیست و مردم می توانند چون طلاق در جاهای دیگر جهان بالاست از هم با خیالی آسوده طلاق بگیرند و خوش باشند !!!!!!!!!!
  • میلاد A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    4 1
    اوه راستی یادم رفت ، ایشان افاضه فیض فرمودند که طلاق خوب برای کسانی است که شرایط مالی خوبی دارند، این دقیقا همان بلایی است که امروزه زوجین را به تنوع طلبی در ازدواج سوق می دهد و آقای دکتر از آن به عنوان طلاق خوب یاد می کنند، !!!!!
  • بی نام A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    5 2
    موذب؟!!!!! معذب!
  • پرهام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    اگه پول باشه طلاق کمتر اتفاق می افته ...
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 1
    نخير، علت اصلي طلاقها مسائل جنسي است، خودتون رو گول نزنيد
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    2 0
    ازدواج/ زندگي/هزينه ها/كه يك پنجم ان در صورت شاغل بودن زن وشوهرتامين ميشود و چهارپنجم به عهده والدين زن وشوهر با اين اوضاع زندگي اكثر جوانان، دخالت خواه نا خواه اتفاق مي افتد چون هنوز هزينه زندگي راخانواده ها مي پردازند اقاي مثلا روانشناس مشاور اموخته هاي شما در كالبد يك انسان مستقل اتفاق مي افتد در يك جامعه سالم اتفاق مي افتد در يك زندگي مستقل نمود پيدا ميكند
  • مهدی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    7 9
    استقلال مالی زنان را فراموش کردید که تقی به توقی میخوره تقاضای طلاق می کنند.
  • مهران A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    3 0
    مثل نمونه موردی خودم طلاق فقط بخاطر دخالت خانواده اتفاق میافته...والا دختر و پسر تو گود زندگی با هم میجنگنو می سازن اما تیشه ای که به ریشه رابطشون سر 1 ماهه بعد عقد که میزنه دخالته
    • زهرا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      1 0
      اصلا نباید به دخالت های خانواده پسرودختر اهمیت داد مهم دختروپسرن