رای اخیر دیوان عدالت اداری در خصوصی دانستن اموال باستانی پیدا شده توسط مردم، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی را شدیدا ناراحت کرده، به طوری که مهدی حجت، بدون خنده رویی و حوصله همیشگی با "خبر" گفتگوی کوتاهی کرد و مسئولیت تمامی پیامدهای این رای را مستقیما متوجه دیوان عدالت اداری دانست.

 سازمانی قضایی و حقوقی که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند و مرجع رسمی "ابطال مصوبات دولتی مخالف شرع و قانون" شمرده می شود. حجت، در گفتگو با "خبر" تاکید کرد با این رای، باستان شناسی در کشور نابود می شود و مسئولیت این وضعیت بر عهده دیوان عدالت اداری است.

موضع سازمان میراث فرهنگی در قبال رای اخیر دیوان عدالت اداری چیست؟
اقدام اخیر دیوان عدالت اداری در صدور این رای، باعث می شود علم باستان شناسی در کشور کاملا تعطیل شود و از این نظر، فعالیت سازمان میراث فرهنگی نیز تعطیل خواهد شد. برای اینکه تمام فعالیتها و مسوولیتهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفاظت از مجموعه انفالی است که در زیر زمینهای کشور قرار دارد و هنوز به موزه های شخصی و مجموعه ها راه نیافته است.

تبعات این رای چیست؟ آیا مردم به مزارع و اراضی در تملک خود، هجوم می آورند تا حفاری برای یافتن اشیای تاریخی کنند؟
ما تصور نمی کنیم این رای، درست باشد، زیرا اگر مقایسه ای بین سایر انفال مانند نفت و اشیای باستانی و دارای ارزش تاریخی باستانی کنیم، به این پرسش می رسیم که فرضا در زمینهای زیر خانه شما، نفت وجود دارد. آیا شما مجاز هستید به عنوان یک شهروند که دارای مالکیت خصوصی در این خانه هستید، در حیاط خانه تان، چاه نفت بزنید و نفت را استحصال کنید و در بازار بفروشید؟
انفالی مانند اشیای تاریخی و باستانی نیز مانند نفتی است که در زیر سطح زمین قرار دارد و متعلق به همه ملت ایران است. درست مانند منع حفر چاه نفت، باید حفاری و درآوردن اشیای تاریخی و زیرخاکی نیز به صورت تخصصی و در اختیار سازمان دولتی که نماینده مردم است، قرار گیرد.

می خواهید در مقابل این رای چه کنید؟ می دانید که آرای هیئت عمومی دیوان، قابل تجدید نظر نیست؟
حالا تشخیص آقایان بر این قرار گرفته است و رای داده اند. از آقایان دیوان عدالت اداری می خواهیم خودشان هم بیایند و از علم باستان شناسی و اشیای باستانی ما محافظت کنند.

موضع باستان شناسانی که با سازمان میراث فرهنگی همکاری می کنند، در مقابل این رای چیست؟
باز هم تاکید می کنم با این رایی که صادر شده، فعالیتها و علم باستان شناسی در کشور ما تعطیل خواهد شد. زیرا باستانی شناسی که فقط حفر کردن زمین و بیرون آوردن اشیای تاریخی نیست. یک علم است و متخصص آن باید با استفاده از دانشی که دارد اقدام به حفر زمین و بیرون آوردن اشیا کند. تاریخ گذشتگان ما با این رای از بین خواهد رفت.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    11 4
    تا دير نشده برم يه فلزياب بخرم
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    در دیگر کشورها شرایط زیر خاکی چطوریه اگر آنجا آزاد است پس رای دیوان عدالت درست است یادمه 20 سال پیش در یکی از روستاهای شهرمان بیل مکانیکی کار می کرد که هزاران سکه برخورد میکنه تا یک هفته اهالی روستا قرنطینه بودن وهی ماشین ماشین آدم میبردن پاسگاه
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    سلام.جناب دکترحجت باوجودمواد562،561و568قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)بندهای7-8-9ازماده3قانون اساستامه شرح وظایف سازمان میراث فرهنگی مصوب1367مجلس محترم شورای اسلامی.ماده واحده جلوگیری ازحفاری غیرمجاز شورای محترم انقلاب اسلامی مصوب27/2/58 .نیازی به مصوبه هیات محترم وزیران نبودوباابطال مصوبه توسط هیات محترم عمومی دیوان عدالت اداری خالاء قانونی برای حفظ آثارتاریخی-فرهنگی وانجام وظیفه سازمان میراث فرهنگی به وجودنیامده است، شما ازظرفیت کارکنان وپتانسیل موجوددردستگاه موردتصدی خود بهره بگیرید!قانونگذارتنها ارگان دولتی برای حفظ ونگهداری ازاموال تاریخی وفرهنگی واقع درقلمروسرزمینی جمهوری اسلامی میراث فرهنگی می شناسد. می دانیم سوداگران وغارتگران اموال تاریخی به فکرمنافع خودهستندنه تاریخ مردم!