وقتی گران ترین کالا در ایران گارانتی ندارد و کسی پاسخگوی جان مردم نیست


بهانه نوشتن این یادداشت یک اتفاق ساده اما بسیار خطرناک شخصی بود . ساختمان نوسازی که ما در آن زندگی می کنیم نمایی سنگی دارد .یک شب پاییزی در پی رعد وبرق و بارش باران 4 سنگ بزرگ از طبقه پنجم این ساختمان به پایین پرتاب شد و انچنان رعبی در خانه ایجاد کرد که گویی کل خانه ویران شده است در پی آن همگان بعداز خارج شدن از ترس این صدا و صحنه مهیب شکر خدای را بجا یآاورند که این سنگها بر سرانسانی سقوط نکرد و تلفات جانی نداشت . بعد از وقوع این حادثه نخستین سوالی که در ذهنم شکل گرفت این بود که مسئول جبران خسارات مالی و جانی موارد مشابه کیست ؟ با سازنده ساختمان که از مهاجران شهرستانی جویای کار به تهران است و مانند اغلب سازندگان مسکن در کشور فاقد تحصیلات و تخصص است تماس گرفتم که ماجرا را گفتم و اینکه آیا مسئولیت متوجه او هست یا خیر؟ ایشان فرمودند!!! بعد از ساخت و تحویل ساختمان هیچ مسئولیتی متوجه من نیست . فروشندگان نیز همین پاسخ بسیار قانع کننده !!! را ارایه فرمودندو با لحنی طلبکارانه از افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر بعنوان یاد کردند که ارزش آن بیشتر از این خسارت هاست . با برخی دوستانم که مهندس راه و ساختمان هستند نیز تماس گرفتم و پاسخ این پرسش مهم را از آنها جویا شدم . آنها نیز گفتند اگر مسئولیتی باشد به مهندس ناظر ساختمان باز می گردد که پیگیری آن نیز سازو کار مشخصی ندارد جر شکایت از ایشان که بعید است به جایی برسد. تا این جا پیگیریها نتیجه ای در بر نداشته و ظاهرا باید بالغ بر 10 میلیون تومان هزینه برای محکم سازی نمای ساختمان نوساز پرداخت کنیم .هرچند بعنوان یک شهروند - خبرنگار پیگیری این مساله مهم مدنی و حقوقی را از طریق وزارت راه وشهرسازی و شهرداری و حتی مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد اما نکته مهمی که در این گفتگو ها بدست امد این است که مسکن بعنوان گران ترین کالا در بازار کالاهای ایرانی گارانتی و وارانتی ندارد و هیچ فرد و نهادی پاسخگوی کیفیت محصول فروخته شده به مردم نیست و از همه اسفناک تر اینکه در صورت تهدیدات جانی ناشی از هرگونه سهل انگاری و کم فروشی ؛ ساز و کار مشخصی در این خصوص وجود ندارد. وقتی شهروندان با این دست موضوعات و مشکلات مواجه می شوند برخی ادعاها ی بزرگ مبنی بر توفیقات در حوزه هوا وفضا مانند ارسال میمون به فضا کمی شوخی یا دست کم نا متناسب به نظر می رسد . زیرا بهر صورت هرجامعه ای به اولویت بندی کردن مسائل مهم و اهم و فی الاهم نیاز دارد . مسئولان ذی ربط باید دفاع از حقوق و جان و مال مردم از حوزه های دوراز دسترس به حوزه های خرد و جزیی و فراگیر در زندگی مردم سرایت دهند و اجازه ندهند عده ای سود جو و فاقد تخصص با سهل انگاری با جان و مال و وقت مردم بازی کنند . امیدوارم این نوشته با پاسخ های قانع کننده و پیگیری مسئولان ذی ربط موجب پیشگیری از بروز موارد مشابه شود یعنی اگر سازو کار ی وجود دارد که نگارنده بی اطلاع است در خصوص ان اطلاع رسانی شود و اگر واقعا فاقد قانون و ضوابط در این عرصه هستیم نهادهای ذی ربط مثل شورای شهر و مجلس شورای اسلامی برای تدوین ان اقدام بعمل اورند.

کد خبر 327813

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    95 3
    عزیزم شما اول باید بگی بهش که نمای سنگی روباید به پیچ ومهره وروپلاک محکم کرد.....
    • با نام (حمید) IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      1 1
      بی نامم عزیزم اینا همون سیمان هم نمیریزن نماها رو با چسب 1-2-3 می زنن بعد شما میگی پیچ و رل پلاک!!
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 3
    مطمین باشید مهندسان ناظر مسئولیتی در این قبال ندارند۰ چرا؟ چون برای ساخت یک آپارتمان مسکونی فقط متری پنج هزار تومان به ازای هر متر زیر بنا به آنها داده میشود و آنها مسئول درست اجرا شدن نقشه های اجرایی و سازه هستند نه سنگ نما۰ کلا در دنیا به میزان سود مسئولیت توزیع میشود۰ وقتی پزشک یا قصاب یا مشاور املاک بی سواد و تخصص که فقط سرمایه دارند و نه تخصص آپارتمان سازی میکنند و سودهای کلان میبرند و فقط دنبال کم کردن هزینه و سود بیشترند عاقبت این میشود۰ آیا شما برای درمان بیماری به مهندس عمران یا برق مراجعه میکنید؟؟؟حقوق مهندسان ناظر در این کشور مغفول مانده که بعد از این همه درس و آزمون تخصصی متری پنج هزار تومان میگیرند و تنها انگشت اتهام به سوی آنهاست و از روی معلومات کامل به قضاوت بنشینیم۰
  • lمهدی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    واقعا که دولت داره این همه هزینه رو برا فرستادن .... به فضا میکنه کاری که فکر کنم 100 سال پیش انجام شده ... هر کاری باید نتیجه ای باید داشته باشه ولی با هزینه زیاد در صورتی خانواده های فقیری در روستا ها فقط با یارانشون زنده اند....
  • افشین IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقاجون تو شک وتوی تردید چشمات کجا را میدید؟؟چرا تحقیق نکردی که سازندش از کجا به اینجا رسیده...؟ چرا صرفا قیمت و ظواهر امر رودرنظر گرفتی؟؟
  • علی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    در مقررات ملی ساختمان یکی از وظایف مجریان ( سازنده) ساختمان ، بیمه کردن کیفیت اجرای ساختمان به نفع صاحب کار می باشد. مدت این بیمه برای بخش های مختلف ساختمان متفاوت است. به عنوان مثال سازه ساختمان 10 سال، نمای ساختمان 5 سال و... شهرداری ها هم موظفند در هنگام صدور پایان کار از صاحب کار بیمه نامه کیفیت ساختمان را به منظور ارائه به خریداران بعدی دریافت کند. این قوانین وجود دارند ولی هیچ کدام به درستی اجرا نمی شوند.
  • آنالیزور A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 3
    به عنوان یه مهندس عمران، اعتقادم این است که ما به خاطر نفس خودمون این رشته رو انتخاب نکردیم و عاشق چش و ابروی این رشته نیستیم! بلکه جنبه های مادی مد نظرمون بود! بنابراین سود بیشتر مطلوب است خواه نیل به آن با افزایش کیفیت میسر بشه خواه با کاهش کیفیت! :-))
  • بی نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    واقعا اگر خدای نکرده این سنگ ها سر یکی می افتاد دستتون به کجا بند بود ؟ هیچکس . به نظر من بهتر ه یک پتک بردارید تمام سنگ هارو با اهالی آپارتمان از جاشون بکنید هرچی باشه امنیت بهتر از زیبایی هستش ما که 10 ساله خونمون نماش آجریه و خیلی هم رومانتیکه و طبیعیه
  • مهدی A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    تو ایران چی گارانتی داره.تبلت ایسوز گرفتم، دو ماهه ایراد پیدا کرده ،رفتم پیش فروشنده میگه باید سی تومن بدی تا بفرستمش نمایندگی.دیگه ساختمان که جای خودش رو داره
  • من A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 1
    خبرنگارا پس وضعشون اونقدرا هم بد نيس! خونه مي خرن، سنگ نماي خونه شون مي ريزه!
  • بی نام US ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    اینجا یه شرکت که اسم و رسم داره ماشین میسازه آتیش میگیره کسی پاسخگو نیست، بعد میخوای سازنده خونه ای که به قولی اسم ورسم نداره دیپلمم نداره بیاد پاسخگو باشه
  • arash IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    2 0
    من یک سازنده (کوچک)ساختمان در تهران هستم و در مورد مطلب فوق الذکر باید بگم که قانون مدون در این رابطه وجود دارد . حال اینکه در اجرای قانون و احقاق حق مصائبی هست نمیتواند مسئولیت را از سازنده و مهندس ناظر و سنگ کار نما سلب کند . و در صورت شکایت ساکنین ساختمان هر سه نفر به ترتیب اولویت پاسخگو خواهند بود و از مردم عزیز خواهشمندم در موقع خرید با مشورت با کارشناسان خبره از خرید چنین ساختمانهایی خودداری کنند تا شاهد چنین مسائلی نباشیم و نیز خواهشمندم که حساب بعضی از سازندگان را از دلالان و بنگاه داران و لفاظان این عرصه جدا کنید و همه را با یک چشم نبینید
  • ایران A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این اتفاق به عینه برای خود من افتاد. بنده دانشجوی دانشگاه شریف هستم. پارسال در محله طرشت در یکی از خوابگاه‌های دانشگاه اقامت داشتیم. یک روز عصر که باد شدیدی میوزید به قصد کاری از خوابگاه خارج شدم که همون موقع از یکی از ساختمون‌های نوساز اطراف خوابگاه سنگی رها شد و درست روی ماشینی که پایین ساختمان پارک بود افتاد. ضربه به قدری محکم بود که تخمین میزنم حداقل 500 هزار تومن خرج صافکاری روی دست صاحب بخت برگشته پراید موند. همون موقع به این فکر میکردم که اگر این سنگ روی کسی افتاده بود چه فاجعه‌ای رخ میداد...
  • بی نام A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    1 0
    از این اتفاقها گاهی می افته و دلیلش این نیست که سازنده شهرستانی بوده دلیلش روش ساختمان سازی قدیمی است که به کار میره و راه حلش مسکن صنعتی سبک و ایمن و بادوام است
  • بی نام EU ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    متاسفانه خیلی از مسوولین مانند سازندگان ساختمان فاقد تخصص مربوط میباشند
  • بی نام MY ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    البته وارانتی با گارانتی فرق فکوله!
  • بی نام IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    دوست گرامی درایران فقط شما تا زمانی عزیز هستی که بخواهی چیزی را بخری . به محض این که پول را دادی و معامله تمام شد دیگر هیچ ارزشی برایت قایل نیستند. خرید ساختمان که جای خود دارد.
  • آریا IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    نما اگر با حساب و کتاب زده شده باشه احتیاجی به پیچ و رولپلاک نداره.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    " با سازنده ساختمان که از مهاجران شهرستانی جویای کار به تهران است" یعنی پیمانکارای تهرانی خوبن دیگه؟!!
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    اگر ساخت و ساز مطابق با مباحث 20 گانه مقررات ملی ساختمان انجام نشده باشد، شما می توانید از مجری و ناظر ساختمان شکایت کرده و ادعای خسارت نمائید. با در دست داشتن سند ملکی به شهرداری مربوطه مراجعه کرده و در پرونده نام مجری و ناظر و کد پروانه آنها را اخذ کرده و سپس به اداره نظام مهندسی مراجعه و شکایت خود را تنظیم کنید
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    ضمنا همه افراد می توانند مسکن و ملک خود را مانند سایر کالاها در برابر حوادث و ... با هزینه بسیار اندک بیمه کنند.
  • روح اله IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 2
    کم کاری یه دستگاه دیگه چرا باید گردن فعالیت های هوا فضا و ... بیافته ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    3 0
    دوست عزیز مامنزلمان رابعلت ان که ساختمان نیمه تمام مجاورمان تاورکرینش را جوری نصب کرده که سنگهای تراز ان روی ساختمان ماقرارمیگیرندومالک وشرکت سازنده که بخشی هم متعلق به شهرداری هست چندسال است انرا رها کرده اند(احتمالابرای تغیرکاربری وسودبیشتر) دستمان بهیچ جا بندنبود به شورای شهر وشهداری نامه نوشتیم محل نگذاشتند بدادگستری شکایت کریم بااعمال نفوذ وکیلان مالک وشرکتهای سازنده مواجه شدیم ونتیجه نداد جان انسان برای متاسفانه این دستگاها ارزشی ندارد قانونی هم برای حمایت وجود ندارد امیدوارم شما بتوانید کاری کنید که حداقل شورای منتخب مردم وشهرداری منتخب ان بجای توهین جواب مردم رابدهند والسلام.
  • داود IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    درمورد ناظر ساختمان كه گفتي بايد نكته اي را بگم. اينكه براي ساخت يك ساختمان كه حدود يك سال و نيم يا دو سال طول ميكشه تقريبا دو مليون تومان به مهندس ناظر پرداخت ميكنند و ميگن كه به تمام مراحل ساخت نظارت كن اخه كسي نيست بگه اين مهندس با اين دو مليون خرج خانواده را چه طوري بده پس فقط چند بار سركشي ميكنه و ساخت را تاييد ميكنه و دنبال كارهاي ديگه ميره . ما بايد در اصل مثل پزشكي در عمران هم افراد غير متخصص را كنار بزنيم به هركسي مسئوليت ساخت خانه را نديم
  • مشهدی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    علاوه بر حق پیگیری شما من فکر میکنم باید رفتار بازار هم تغییر کند. یعنی اگر من و شما به عنوان مصرف کننده، کالای نا مرغوب و از سازنده نامطمئن نخریم بالتبع کالای بی کیفیت روی دستش می ماند. البته قبول دارم که این امر فرهنگ سازی و زمان طولانی هم می خواهد. در هر حال گواه مدعای من یکی از برج های معروف مشهد است که از چندسال قبل، شروع به ساخت و و اگذاری آپارتمانهایی با گارانتی و خدمات پس از فروش نموده است. حال در همین فاصله آنچنان سطح انتظار خریداران این نوع برج ها بالا رفته که خود از سازندگان دیگر هم این خدمات را مطالبه می کنند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    جامعه به تعداد بیشتری شهروند - خبرنگار پیگیر نیاز دارد. ممنون بابت پیگیری و انتشار نتایج آن
  • مهاجر A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 1
    "با سازنده ساختمان که از مهاجران شهرستانی جویای کار به تهران است و...." تحصیلات نمی خواد از یک تهرانی اصیل استفاده بشه مشکل حل میشه احتمالا، با توجه به نکته جالبی که فرمودید!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 1
    به همین خیال باشید که سوال شما نتیجه داشته باشه...اینجا ایرانه منطق کیلو چنده..فقط در مذاکراته که ما منطقی میشیم اما در جزیی ترین مسایل کشورمون موندیم بدبختانه...
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    مگر مسولین محترم صنعت یا خودرو سازهای محترم جوابگوی کشتن ادمها به وسیله سهل انگاری شون هستن ؟!! همشو میندازن تقصیر راننده ها !!! اخه کمربند چه ربطی به راننده داره !! اینم یه نمونه از این هاست !! مثلا دریاچه مصنوعی رو برای تغییر هوا زدن !! اما مسولین محترم با زد و بند برج ساختن بدون هیچ نظارت و برسی !! ما باید به این همه مسولین وظیفه شناس که به فکر ما هستن که چطور کشته شیم احترام بگذاریم !! این خودش چیز کمی نیست ...
  • حمید IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    دوست عزیز و گرامی ، متاسفانه از این نوع شوخی (تلخ) در اطرافمان فراوان به چشم می آید. شاید با طرح مکرر اتفاقی بیفتد و تغییری حاصل شود.
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    صبر کن زلزله تهران که سالهاست به تاخیر افتاده و داره قوی میشه بیاد، اون موقع تازه کیفیت ساختمانهای تهران معلوم می شه...
  • حدیث باقری FI ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 0
    خدا را شکر که یک نفر این حرف را مطرح کرد که شاید مسولین پاسخگو باشند من سالها مشکلم با ساخت و خرید مسکن این بوده گه همه من را به تمسخر میگرفتند شاید با این نوشته کسی پیدا شود مثل تمام دنیا قوانین اصولی برای ساخت و ساز در نظر بگیرند که این شغل پردرامد فقط به جنبه مالی آن توجه نداشته و جان و مال مردم و وقوع زلزله که در ایران امری عادی است را توجه داشته باشند که به نظر اکثریت مردم فقط شهرداری موظف است که نظارت کند که با مهندسین که میفرستد فقط برای گرفتن هزینه نباشد که متاسفانه اینطور نیست.
  • شهرام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    6 0
    هرچند کلیات نوشته شما را قبول دارم و به بی عدالتی اشکار دراین زمینه اذعان دارم و حتی به شما تاکید میکنم که هرچه بیشتر پیگیری کنید کمتر عایدتان میشود چرا که با وجود مافیای اختاپوسی شهرداری و نظام مهندسی و مجری و پیمانکار که همگی دست در یک کاسه ( چاپیدن مردم به هر نحوی) دارند راه به جایی نخواهید برد. ولی نکته ای را گفته اید به عنوان سازنده ساختمان که از مهاجران شهرستانی جویای کار به تهران است. آیا میشود اصالت خود را عنوان کنید؟ چنین لحن تحقیرآمیزی درمورد ایرانیان از ساکن شهر هفتاد و دو ملتی که نه سر و نه ته دارد عجیب است. مشکل شما را یک ایرانی ایجاد کرده است نه یک غیر تهرانی.ایرانی که مثل همه ایرانیان قانون گریز و زیاده خواه است و اصول حرفه ای و اخلاقی را زیر پا میگذارد .