مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شورایی وجود دارد که به سیاستگذاری در زمینه ساماندهی منابع آموزشی میپردازد، گفت: نکته جالبی که مدیرکل بازرگانی صداوسیما در این شورا مطرح میکرد اینکه کتابهای تبلیغی از طریق آموزش و پرورش به سازمان نامبرده معرفی میشود. حالا کدام بخش آموزش و پرورش چنین اجازهای داده، من نمیدانم. محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی رشد معتقد است برنامه درسی، اعم از کتاب کمک آموزشی است، اما اینگونه کتابها به تعمیق، توسعه و تسهیل در برنامه درسی کمک میکنند.
گزیده ای از گفتگوی مهر با مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مدیرمسئول مجلات رشد را در ادامه میخوانید:
- همکاران ما در آموزش و پرورش برای اینکه بتوانند برنامههای درسی را به خوبی پوشش دهند، باید از اجزا و کتابهای دیگر هم بهره ببرند. برای مثال، دشواریهایی در توضیح مفاهیم ریاضی یا در درس علوم و جغرافیا وجود دارد. چه اشکالی دارد ما کتابهایی را به بچهها معرفی کنیم که این دشواریها را برای آنها آسان میکند یا دانشآموزان بسیاری هستند که دلشان میخواهد سعدی را بهتر و بیشتر بشناسند. ما میتوانیم کتابهایی را در اختیار بچهها بگذاریم که این نیاز را برآورده کند.
- در اینکه در کتابهای درسی ما خلاهایی وجود دارد، هیچ شکی نیست. بخشی از این کمبودها را اجزای دیگر چون کتابهای کمک آموزشی میتوانند جبران کنند.
- وقتی بازاری شکل میگیرد، سودجویانی هم از راه میرسند و سره و ناسره باهم یکی میشود. هدف از کتاب کمک آموزشی این است که بچهها را به دانستن بیشتر علاقهمند کند، اما برخی سودجویان با انتشار کتابهای حلالمسائل، خلاف جریان آموزشی حرکت میکنند و بچهها را به فکر نکردن، تنبلی و پختهخواری عادت میدهند.
- سال 1378، طرح ساماندهی کتابهای آموزشی تصویب شد تا بگوید استانداردهای یک کتاب آموزشی چیست. 40 سند در این طرح تصویب و به تایید نهایی اعضایی رسید که شاعر، نویسنده، ناشر و پدیدآورنده کتاب کودک و نوجوان بودند. مولفان کتابهای درسی و کارشناسان آموزش و پرورش هم حضور داشتند.
- ما سند سامانبخشی را تنظیم کردیم. سال 1390، رییس جمهور که ریاست شورای عالی آموزش و پرورش کشور را برعهده دارد، این آییننامه را به ابلاغ عموم رساند. براساس این آییننامه، کتابها باید خلاقانه، ساده و هماهنگ با ویژگیهای مخاطب باشند و ناشران باید کتابهای کمک آموزشی خود را به دفتر انتشارات رشد ارائه دهند تا ارزیابی و مناسب یا نامناسب بودن آن مشخص شود.
- تعداد کتابهای مناسب و استاندارد ما در سال 78، تنها 8 درصد بود و حالا به بیش از 50 درصد رسیده است. اما هنوز نزدیک به نیمی از کتابها، برای بچهها نامناسب است.
- شورایی وجود دارد که به سیاستگذاری در زمینه ساماندهی منابع آموزشی میپردازد. معاونان وزارت آموزش و پرورش، یک نماینده از وزارت ارشاد و مدیرکل بازرگانی صدا و سیما هم، عضو این شورا هستند. نکته جالبی که نماینده سازمان صداوسیما مطرح میکرد، اینکه کتابهای تبلیغی از طریق آموزش و پرورش به سازمان نامبرده معرفی میشود. حالا کدام بخش آموزش و پرورش چنین اجازهای داده، من نمیدانم. در صورتیکه تنها جایی که میتواند کتابها را تایید کند، دفتر انتشارات کمک آموزشی است.
- سیاست آموزش و پرورش و تلاش ما این است که از کتاب به سمت بسته کمک آموزشی برویم. لوحهای فشردهای را آماده کردهایم تا بحث شنیداری بچهها تقویت شود. تلاش میکنیم تا در کنار کتابهای درسی، یک فیلم کمک آموزشی هم وجود داشته باشد. چون فیلم میتواند قالب تاثیرگذارتری باشد. ضمن اینکه تاکنون 43 دوره جشنواره فیلم رشد را برگزار کردهایم.
6060
نظر شما