برای افزایش توان خرید وام مسکن به قدرت خرید سال 84 باید به جای 20 میلیون تومان وام خرید به 78 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

علی پاکزاد: آخرین آمارهای مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در پایتخت که مربوط به بهار سال جاری است، نشان می دهد که توان خرید وام مسکن 20 میلیون تومانی امسال به کمتر از 5 متر مربع رسیده است و برای آنکه توان خرید این وام معادل سال 84 شود باید وام های مسکن تا 78 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
همین مقایسه ها باعث شده است که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم بحث افزایش وام مسکن در دستور کار قرار گیرد ولی نگرانی از تبعات افزایش بی مطالعه و عجولانه این اقدام باعث شده است دولت در این زمینه دست به عصا حرکت کند ولی به نظر می رسد به زودی در این مورد یک راهکار مناسب از سوی سیستم بانکی ارایه خواهد شد.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در خطبه های پیش از نماز جمعه گفت:بانک مرکزی بهبود تأمین مالی فعالیت‌های ساختمانی را مطالعه کرده و طرح‌های بانک مسکن در این خصوص در نوبت بررسی در شورای پول و اعتبار است که در صورت تصویب رونق در این بازار ایجاد خواهد شد.
در حال حاضر وام خرید مسکن 20 میلیون تومانی توسط بانک مسکن به متقاضانی که دوره سپرده گذاری را طی کرده باشند پرداخت می شود ولی این وام در شرایط فعلی عملا تاثیری در افزایش توان خرید ندارد.

توان خرید وام مسکن ومیزان وام پرداختی


افزایش قیمت مسکن در مناطق شهری طی سالهای اخیر بسیار سریع بوده است، سرعتی که باعث شده توان خرید وامهای مسکن 20 میلیون تومان را به صفر نزدیک کرده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی سال 91 بالغ بر 60 درصد از توان خرید این نوع وام کسر شده است. براساس نرخ های اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای متوسط قیمت هر متر مربع فضای مسکونی در سال 91 که رقم 3.9 میلیون تومان را برای شهر تهران برآورد شده، در عمل توان خرید وام 20 میلیون تومانی در حدود 5.1 متر مربع است.
این در حالی است که در سال 90 با همین وام و بر اساس نرخ اعلامی مرکز آمار ایران خریداران مسکن می توانستند نزدیک به 9 متر مربع به توان خرید مسکن خود اضافه کنند.
این کاهش توان خرید وام به خودی خود می تواند یکی از دلایل کاهش تقاضای خرید و رکود بازار خرید و فروش مسکن تلقی شود، طی سالهای فعالیت دولت دهم در عمل بالاترین توان خرید وام مسکن مربوط به سال 88 است، سالی که قیمت ها در بازار حدود 14 درصد کاهش پیدا کرد توان خرید وام مسکن تا 11 مترمربع افزایش پیدا کرد.
با احتساب این وضعیت که البته قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاده است اگر سیستم بانکی بخواهد با احتساب نرخ های سال 91 توان خرید وام را به سال 88 بازگرداند باید وام مسکن را تا 63 میلیون تومان افزایش دهد و اگر سیستم بانکی بخواهد در شهر تهران وامی با قدرت خرید وامهای دو میلیون تومانی سال 1370 پرداخت کند باید به هر متقاضی خرید تا 300 میلیون تومان وام بدهد تا متقاضی بتواند یک آپارتمان 50 متری به نرخ سال 91 خریداری کند.
31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سولماز A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    23 1
    به فرض محال که بشه 78 میلیون. مگه حقوق ما چقدر افزایش پیدا کرده چقدر باید قسط بدیم و میزان اقساط چقدره؟ اینکه مردم را بهکارتر و بدبخت تر کنید راه حل نیست. قیمت ها را تعدیل کنید.
    • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
      8 0
      مگه يادتون رفته احمدي نژاد وام را يك بار بالا برد و متاسفانه اونقدر برخي از روزنامه ها جو سازي كردند كه قيمت خانه يك جهش رو تجربه كرد بازم مي گيد چرا زيادش نكرد! به نظرم اگه دولت فعلي هم يكباره وام را افزايش دهد همان اتفاق خواهد افتاد
  • همایون A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    5 1
    درحال حاضر میزان تسهیلات پرداختی ده درصد بهای یک واحد آپارتمان دوخوابه حدوسط در شیراز هست. بقیه دوستان هم بگن ، جالبه!
  • رزیتا A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    5 0
    با این حقوقای کارمندی ما...خوشبینانه پیش بینی کنی، می تونیم ظرف 10 سال آینده یه خونه 40 متری تهیه کنیم...اونم پایینتر از دروازه غار! عاشق مسئولینم که خوب بلدند 2، 2 تا 4 تا کنن ولی فقط تو حرف و پشت تریبون...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    7 1
    20 میلیون وام میدن32 ملیون پس میگیرن.50 میلیون بدن چی میشه.
  • ابراهیمی A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    21 1
    اصلا فرض کنیم همین الان وام شد 78 نه 80 میلیون من کارگر با حقوق ماهی 600 تومن چقدر باید قسط بدم؟ به قول شاعر زندگی ما شده : زگهواره تا گور قسط بده ....
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    12 2
    بعد ميشه بگيد با كدوم در آمد و چقدر درآمد ميشه اين وام 78 ميليوني رو پس داد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 1
    خبر آنلاین چرا همه نظرات را انعکاس نمیدی ؟ نکنه تو هم تو ساخت و سازی ؟
  • حمید صحرایی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 4
    مسئله فقط در میزان وام نیست چرا که میزان وام باید نسبت به توان باز پرداخت باشد. مسئله عمده در عدم توازن قیمت و دریافتی است. نیاز به وام جهت خرید مسکن غالبا توسط افرادی اخذ میشوند که از طبقه حقوق بگیر هستند و همین مبلغ فعلی هم بازپرداختش برای افراد کمتر از 1.5 میلیون دریافتی امکان پذیر نیست.در وضعیت فعلی هر نوع ازدیاد مبلغ وام فقط بار تورمی دارد. حداقل قیمت یک اپارتمان در تهران کمتر از 200 میلیون نیست و کسی که 180 میلیون دارد میتواند با کمی فشار به خود و استقراض از اقوام و دوستان و کمی تخفیف در قیمت، ملک مورد نظر را خریداری کند. رکود فعلی هم در اثر جو روانی حاکم بر جامعه و تفکر ارزان شدن است که البته خیلی هم خوب شده زیرا قیمت کمی افت کرده است. با حساب طلا و ارز ، هنوز بیست درصد جای افت دارد.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    6 2
    برای بازپرداخت وام 20 تومنی در 15 سال حدود 60 ملیون ازت میگیرن اونوقت برای 78 ملیونی چقدر میخان بگیرن؟ 78 ملیون چند ساله؟ ماهی چند؟ بجای این راهکارهای غیر منطقی و غیر علمی و تورم زا اگر دولت محترم فقط به قیمت زمین و ملک کلنگی نظارت کنه و زمین رو ارزون در اختیار مسکن سازان قرار بده قیمت خونه هم پایین میاد و هم بساز بفروش سود میکنه . آخه چرا دولت رو قیمت زمین نظارت نمیکنه؟ بابا همه دنیا دارن اینکارو میکنن . چرا پولهای مفت میره به جیب یک عده زمیندار که هیچ زحمتی نکشیدن ؟ یکی جواب منو بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • علي IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      4 0
      منم كاملا موافقم اخه زميناي به اين گروني ازكجا پول زمينو بدي ؟؟؟؟ ازكجا پول ساختشو؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! مگه چقد حقوق داريم ما؟؟؟!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      2 1
      شما برای بازپرداخت وام 20 تومنی تو 15 سال نهایتا 35 تا 36 نومن پس میدی نه 60 تومن،لطفا بدون اطلاعات حرف نزنید میتونید به بانک مسکن مراجعه کنید ضمنا من و خانوادم 3 وام 20 نومنی رو خونه خودم پدرم و خواهرم داریم که حرف شما در مورد بازپرداخت صحت نداره
  • ابوالفضل A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    5 2
    من فکر نمیکنم الان که قیمتا تو سراشیبی سقوطه دولت تصمیم به افزایش سقف وام مسکن بگیره چون همشون مطمئنن که حتی تصویبشم قیمتارو بالا میبره. دوحالت داره یا مسئولین بی کفایتن که همچین طرحی رو میارن یا دستشون تو کاره و رکود بازار به ضررشون شده!!!!!!!!!!
    • مهدی A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
      0 4
      من خودم از قشر حقوق بگیر جامعه هستم اینو گفتم که فکر نکنی دارم جانب دارانه صحبت میکنم ولی رکود از همه چی بدتره الان سازنده ها دست نگه داشتن تا ببینن بازار از رکود خارج میشه یا نه و اگر به هر نحوی بازار از رکود خارج نشه و همین وضعیت ادامه پیدا کنه در نهایت با کاهش عرضه مسکن مواجه خواهیم شد که نتیجه ی ان چیزی جز جهش دوباره قیمتها در آینده ای نزدیک نخواهد بود پس دولت مجبوره با افزایش وام یه تکونی به بازار ساخت و ساز بده وگرنه اوضاع قیمتها بسیار بدتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    6 2
    افزایش وام اون هم به این میزان اشتباه بسیار بزرگی میتونه باشه، چون نه تنها باعث افزایش تقاضا و قیمت توی بازار مسکن میشه، بلکه باعث افزایش نقدینگی و افزایش قیمت سایر کالاها هم میتونه بشه، به کل تورم‏زاست و شرایط اقتصادی رو بدتر از اینی که هست میکنه. به جای اینکه وام رو تا این حد زیاد کنن، بهتره اون عواملی که باعث افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم شدند رو به درستی شناسایی و کنترل کنند.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    1 7
    اتفاقا باید وام افزایش پیدا کنه تا قدرت خرید بره بالا و بازار از رکود در بیاد