پژوهشگران واحد علوم، تحقیقات یزد نانولوله‌های تیتانیای چند لایه‌ای برای تولید ایمپلنت دندانی و رهایش هدفمند داروهای آلزایمر و پارکینسون عرضه کردند.

خبرگزاری مهر نوشت:

حضور و تولید مواد در مقیاس نانو متری خواص مطلوب‌تر و ویژه‌ای را در سطح مواد در مقایسه با ساختار توده‌ای فراهم می‌آورد. اصلاح سطحی مواد با حضور نانولوله‌های تیتانیای تک لایه در سطح تیتانیم سبب افزایش سطح به حجم در حدود 400- 300 درصد نسبت به مواد اصلاح سطح نشده می‌شود.

با توجه به چند لایه بودن آرایه‌های نانو لوله‌های تیتانیا تهیه شده به ‌وسیله تیم تحقیقاتی علوم تحقیقات یزد، میزان افزایش سطح به حجم به 7- 5 برابر نانو لوله‌های تیتانیای تک لایه افزایش یافته است.

در طی این طرح پژوهشی شرایط مختلف تهیه نانولوله‌های تیتانیم دی اکسید به صورت چندلایه و طبقاتی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا با تولید نانو لوله‌های تیتانیا به روش‌های مختلف و بکارگیری از محلول‌های آلی و آبی گوناگون امکان تشکیل نانولوله‌های تیتانیای تک لایه را فراهم می‌آورد، این در حالی است که در این پروژه با توجه به تغییر عوامل و بهینه ‌سازی شرایط، امکان دستیابی به نانو لوله‌های تیتانیای چند لایه که به ‌صورت طبقاتی بر روی هم آرایش یافته‌اند میسر شد.

حضور نانو لوله‌های تیتانیا سبب افزایش زیست فعالی، زیست سازگاری، آب دوستی و همچنین افزایش خاصیت فتوکاتالیستی در سطح مواد پوشش داده شده خواهد شد. وجود تخلخل‌ها و ریزمنفذها در حضور نانولوله‌های تیتانیا شرایط مناسب را جهت افزایش کاربرد این نوع از نانوساختارها فراهم می‌آورد.

وجود طول نانولوله‌ها در مقیاس میکرون و قطر دهانه نانولوله‌ها در مقیاس نانو و همچنین ضخامت دیواره ی نانولوله ها، شرایط مطلوب را جهت کابردهای پزشکی نظیر ایمپلنت دندانی و ارتوپدی و رهایش هدفمند دارو فراهم آورده است. حضور این مواد سبب می‌شود که ایمپلنت‌ها با استخوان اتصال و باندینگ مناسبتری نسبت به تیتانیم معمولی که سطوح آنها در مقیاس میکرو اصلاح شده‌اند، داشته باشند.

ایمپلنت‌های پوشش داده شده با نانولوله‌های تیتانیای چند لایه با توجه به سطح فعال گسترده و طول مناسب نانولوله‌ها و امکان لود دارو در آن و همچنین به ‌دلیل زیست سازگاری مناسب نانو لوله‌های تیتانیا بسیار مفید و حائز اهمیت بوده و با استفاده از نانولوله‌های تیتانیای چند لایه قادر به کنترل و رهایش داروهای ضد سرطان، پارکینسون و آلزایمر خواهیم بود.

در ادامه این تحقیقات این پژوهشگران درصدد هستند تا تاثیرات این نوع از نانولوله‌ها در بتن و مهندسی نساجی نیز مورد ارزیابی قرار دهند همچنین این تیم تحقیقاتی با همکاری تعدادی از مراکز علمی و پژوهشی در خصوص به کارگیری آرایه‌های مذکور برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورباطن US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    22 0
    دانشمندان یزدی دیگر چه صیغه ایست؟ مگر یزد یک کشور خارجی است؟ بنویسید دانشمندان ایرانی در یزد
  • سام از میبد A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    9 4
    پرچــــــــــــــــــــم یزد بالاســــــــــــــــــت !!