در آستانه روز هوای پاک برخی تشکل های زیست محیطی کشور از نمایندگان مجلس خواستند قانون معاینه فنی را اصلاح کنند.

به گزارش خبرآنلاین؛ حسن عسگری فعال محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون آلودگی هوا به عنوان مهمترین چالش محیط زیستی پیش روی دولت و مجموعه مدیریت شهری مطرح است گفت: مشکل آلودگی هوا تا آنجا در زندگی شهروندان تهرانی در هم تنیده شده و بر زندگی و سلامت مردم اثر مخرب داشته که این روزها پرونده انتقال پایتخت به عنوان یک گزینه جدی روی میز دولتمردان باز شده است . این در حالی است که با تمرکز بر دلایل طرح چنین موضوعی مشخص خواهد شد در صورت رفع معضلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا ،دیگر نیازی به تحمیل هزینه سنگین انتقال پایتخت به کشور نخواهیم بود.

عسگری همچنین گفت: خوشبختانه اظهار نظر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ،اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهنمایی و رانندگی ، تشکل های محیط زیستی و بسیاری از دوستداران محیط زیست در ماه های اخیر حاکی از آن است که همگان به اشتراک نظر در خصوص لزوم اصلاح قانون معاینه فنی از 5 سال به دو سال رسیده اند که امیدواریم به زودی با طرح این موضوع در صحن علنی مجلس شاهد تحقق آن باشیم.

وی همچنین گفت: در آستانه فرا رسیدن روز هوای پاک بیش از 10 تشکل زیست محیطی کشور برای دومین بار در سال جاری با ارسال نامه ای به بیش از 90 نماینده مجلس از کمیسیون های شورا ها و امور داخلی کشور ،صنایع ،عمران و بهداشت مجلس شورای اسلامی تقاضای اصلاح چنین قانونی را کردند که این امر شایان احترام و تکریم است.

این کارشناس ارشد محیط زیست ابراز امیدواری کرد: با تغییر چنین قانونی، از ابتدای سال 93 شاهد حضور خودروهای تولیدی سال 90 ، 91 و پیش از آن در مراکز مکانیزه معاینه فنی باشیم که در آن صورت با توجه به وجود بیش از 500 خط معاینه فنی در سراسر کشور می توان امیدوار بود آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در کنار آن ایمنی تردد نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

عسگری گفت: ارتقای استاندارد سوخت و نیز استاندارد خودروها به عنوان عواملی مهم و اثر گذار در کاهش آلودگی هوا مطرح هستند اما نباید از نظر دور داشت که در صورت تحقق این امور استاندارد های معاینه فنی نیز می بایست ارتقا یابند.

او با اشاره به فرا رسیدن روز هوای پاک گفت: در حالی که روزهای «بدون دود» ، «بدون خودرو» و یا «هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان با هدف نقش آفرینی مردم در کاهش آلودگی هوا اجرا می شود ،امیدواریم روز 29 دی ماه سال جاری نیز از سوی شهروندان تهرانی به صورت داوطلبانه روز بدون خودرو تلقی گردیده و عموم شهروندان عزیز حتی الامکان از بیرون آوردن خودروهای شخصی خودداری کنند.

این فعال محیط زیست با اشاره به لزوم جلب مشارکت اجتماعی در کاهش آلودگی هوا گفت: در کشور ایران نزدیک به 17 هزار تشکل مردم نهاد و غیر دولتی وجود دارد که این تعداد در مقایسه با کشورهای مشابه بسیار کم و از نظر آماری حدود دو درصد این کشورها می باشد و این در حالی است که حداکثر 5 درصد آنها محیط زیستی هستند که این امر هیچ تناسبی با بحران ها و معضلات زیست محیطی جاری کشور ندارد. در چنین شرایطی جا دارد دولت ،مجلس شورای اسلامی ،شوراهای اسلامی شهر و نهاد های عمومی نظیر شهرداری ها بیش از پیش زمینه مشارکت هر چه بیشتر این گروه ها را فراهم آورند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    4 1
    آلودگی هوای تهران...هر روز بدتر از دیروز
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 0
    همه حتي طرفداران محيط زيست هم مي دانند كه فقط با تشديد معاينه فني هم مشكل آلودگي هوا حل نمي شود بلكه بايد در مرحله اول، نيروگاههاي كلانشهرها گاز سوز شوند و در مرحله دوم اين نيروگاهها تعطيل گردند و برق اين شهرها از انرژيهاي نو تامين شود و در صورت كمبود نيز،برق در ديگر نقاط توليد و به اين شهرها منتقل شود چون برق داراي شبكه سراسري است. آنوقت صنايع آلْاينده نيز مجبور به تغيير ساختار خود خواهند شد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    6 0
    از تشکلهای محیط زیستی انتظار بیشتری میره تا تخصصی تر حرف بزنند... واقعیت آلودگی هوا در کشور اینست که "تا زمانیکه کیفیت سوخت خودروها بهبود نیابد، بهترین خودروهای جهان هم در رعایت استانداردهای زیست محیطی کم خواهند آورد"، بهترین خودروهای دنیا هم از یک قطعه کاتالیستی بر سر خروجی اگزوز بهره می برند که حساسیت بسیار بالایی به گوگرد دارد و بنزین ایرانی (با گوگرد فراوان) در عرض چند روز آنرا از کار می اندازد...پس گام اول: بهبود کیفیت سوخت، گام دوم: بهبود کیفیت زیست محیطی خودروها