محمد سالاری درباره دستاوردهای دیدار با مقام معظم رهبری به روزنامه خبر گفت: از دانشگاهیان و نخبگان می خواهیم به شورا کمک کنند تا منویات ایشان عملی شود.

امید سلیمی بنی: محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره به کار بستن نظرات مقام معظم رهبری درباره داشتن منظر شهر اسلامی و ایرانی در تهران به روزنامه خبر گفت: تلاش می کنیم از نظر نخبگان و دانشگاهیان استفاده کنیم تا منظر شهر تهران، شهری دارای عناصر اسلامی و ایرانی باشد.

 

شما به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، چه دستاوردی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیرتان داشتید؟
فرمایشات مقام معظم رهبری، چندین محور داشت که دو محور از این فرمایشات، مستقیما مربوط به کمیسیون شهرسازی و معماری می شود. ریاست شورای شهر نیز در گزارشی که ارائه کرد، تاکید بر این داشت در شورای چهارم، سه کمیسیون، "نظارت"، "سلامت و محیط زیست" و "کمیسیون شهرسازی و معماری" به تشکیلات شورا اضافه شده و مقام معظم رهبری نیز از اضافه شدن این تشکیلات و تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، ابراز خوشحالی کردند و تاکید کردند این کمیسیون باید تقویت شود. به یکی از مطالبات همیشگی ایشان که پرداختن به معماری اسلامی با رویکرد ایرانی بود باید در این کمیسیون پرداخته شود. به نظر ما، منظور ایشان این از فرمایشاتی که در دیدار با شورای شهر داشتند، این است که شهر تهران مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران است، پس تمام اتفاقات ساختاری و غیرساختاری در آن، منجر به انتقال این تغییرات به سایر شهرها و کلانشهرهای کشور می شود، ولی آنچه در نگاه کلی و کالبدی و فیزیکی تهران مشاهده می شود، به هیچ عنوان حکایت از کالبد معماری ایرانی و اسلامی ندارد. به درستی ایشان اشاره داشتند تغییر کالبدی هر شهر و مجموعه و بنایی، منجر به تغییر نگاه شهروندان و ساکنان آن شهر، مجموعه و بنا خواهد شد و لذا معتقدند می بایست ما شهری داشته باشیم که مجموعه المانهای کالبدی و فیزیکی آن، حکایت از رویکرد محتوایی اسلامی کند.

و شما در کمیسیون شهرسازی و معماری برای این مهم چه برنامه ای دارید؟
اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری، همانطور که از قبل مصمم بر انجام ماموریتهای خود بودند، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و با عنایت به اینکه در آستانه برنامه پنج ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران هستیم، قطعا، تمامی تلاش خود و کارشناسان و مشاوران این کمیسیون و نخبگان علمی دانشگاه و مدیریت شهری را جهت برآورده ساختن منویات ایشان در تدوین برنامه پنج ساله دوم و احکام این کمیسیون به کار خواهد بست. به همین دلیل با انجام وظایف محوله به اعضای این کمیسیون در شورای چهارم، امیدواریم شاهد تحقق بخش اعظمی از این تاکیدات در ارتباط با حوزه های این کمیسیون باشیم.

تغییر کاربری باغات نیز در بیان ایشان بود. کمیسیون شما در این باره چه برنامه ای دارد؟
یکی از محورهای دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری که به درستی و با بیان کارشناسی تاکید شد، حفظ باغات شهر تهران بود و تعبیر ایشان، درباره اهمیت این باغات و درختان، برای اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری بسیار جالب توجه بود. از این جهت که ایشان حساسیت بالا برای تغییر کاربری باغات و قطع درختان دارند. با توجه به اینکه قسمت تجدید نظر کمیسیون 7 باغات شهرداری در کمیسیون شهرسازی شورای شهر قرار دارد، به عنوان یکی از ماموریتهای ما، حساسیت و جلوگیری از تغییر کاربری باغات است همچنان که در گذشته نیز اعضا به این مهم عنایت داشتند، ولی قطعا با این تاکیدات معظم له، با توجه به حمایت ایشان از این موضوع، در راستای عدم تغییر کاربری باغات و فضاهای سبز شهر تهران، مصمم خواهیم بود.

محورهای دیگری از این دیدار نیز در حوزه کاری کمیسیون شما هست؟
بله، ایشان انتقاد جدی درباره ساخت و ساز در ارتفاعات بالای 1800 متر داشتند که ما نیز این توجه را در کارهای خود خواهیم داشت که از ساخت و ساز در ارتفاعات جلوگیری شود.

آیا شما می خواهید در مجوزهای داده شده، تجدید نظر کنید؟
تجدید نظر در مجوزهای تغییر کاربری، از وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری است و ارتباط چندانی با شورای شهر تهران ندارد، بنده به عنوان نماینده شورای شهر تهران، در آن کمیسیون حضور داشتم، ولی حق رای ندارم، رویکرد این شورا، به ریاست آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه، مسکن و شهرسازی بحث صیانت از طرح جامع و تفصیلی با محوریت عدم تغییرات کاربری های باغات است و ما نیز از این نگرش، حمایت می کنیم.
47/231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانباز IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    در شهر تهران تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته ی معماری و شهرسازی داریم که بیکار هستند ولیکن در شهرداری تهران جندین هزار کارمند بدون تخصص و غیر مرتبط که مشاغل تخصصی را اشغال کرده اند. اگر می خواهید کاری کنید از خودتان شروع کنید.