یک کارشناس مدیریت آب می گوید شهرداری باید جلوی ساخت و ساز بیشتر در تهران را بگیرد تا مهاجرت انجام نشود و کمبود آب پیش نیاید.

امید سلیمی بنی: از زمانی که چیت چیان، وزیر نیرو، پایش به شورای شهر تهران رسید و از علیرضا دبیر، عضو این شورا شنید: "لطفا دوستان آب و برق هر وقت پول می خواهند به شورا نیایند!" همگان گفتند دست وزیر درد نکند به پارلمان شهری رفت، ولی یک متخصص مدیریت آب می گوید این کارها فایده ای ندارد و درمان کمبود آب در تهران نمی شود. دکتر مهدی میرزایی در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد شهرداری باید جلوی تمام ساخت و سازها، به جز نوسازی را بگیرد، تا جمعیت تهران اضافه نشود. این تنها کاری است که از دست مدیریت شهری در زمان فعلی برمی آبید.

شورای شهر چقدر در موضوع مصرف آب، تاثیر دارد که وزیر نیرو بحث کمبود آب را با این شورا در میان می گذارد؟
اگر شاهد روزی وزیر نیرو شوم هرگز با شورای شهر مشکلات کمبود آب را در میان نمی گذارم. زیرا مدیریت شهری از جمله شورای شهر نه مصرف کننده آب است و نه کنترلی بر تولید و توزیعت آب دارد. سیستم توزیع آب شهری در اختیار وزارت نیروست و تامین کننده نیز این وزارت است. شهر نیز مصرف کننده است.
تنها چیزی که می توان در چرخه تولید و مصرف آب تاثیر بگذارد جمعیت درون تهران است و شورای شهر نیز خیلی نمی تواند روی افزایش یا کاهش میزان جمعیت تهران تاثیر بگذارد، این مسئله بستگی به بحثهای کلان کشور دارد که شورای شهر بخش تصمیم گیر عمده ای در این باره نیست.

یعنی مدیریت شهری در مصرف آب موثر نیست؟
با این وجود ممکن است تصمیم اشتباه مدیریت شهری، جمعیت یک بخش از شهر را کم یا زیاد کند، ولی نمی توان تاثیر زیادی روی جمعیت کل شهر بگذارد، ولی باید پذیریت باز کردن بحث کمبود آب در تهران با شورای شهر خوب است. چون افکار شهروندان را حساس می کند.

پس چه کاری از دست دولت برای تامین آب تهران بر می آید؟
واقعیت این است که شاید دیگر دولت نتواند کاری برای کمبود آب در تهران کند، چون منابع دیگری برای تامین آب تهران باقی نمانده، یعنی اگر وزیر نیرو بگوید خشک سالی شود، آب کم می آوریم، می توان هم اکنون گفت حتی اگر خشک سالی هم نشود با افزایش فعلی جمعیت در تهران، دیگر نمی توان آب مورد نیاز شرب را تامین کرد. شاید این در ذهن مدیران وزارت نیرو است که مدیریت شهری را به صورت یکپارچه درآورند و زیر مجموعه مدیریت شهری، توزیع آب شهری و جمع آوری آبهای سطحی را هم به شهرداری و شورای شهر واگذار کنند. اینجاست که باید گفت محال است شهرداری تهران زیر بار موضوع تامین و توزیع آب برود. چون اولا این کار سود ندارد و تمام شرکتهای آب و فاضلاب در ایران و تهران، زیان ده هستند و از دولت کمک مالی می گیرند. اگر هم تولید کننده آب بخواهد هزینه واقعی آن را بگیرد شاید مردم مجبور شوند برای هزینه آب مصرفی خود به اندازه بنزین پول بپردازند که شدنی نیست. مسئله دیگر این است که وقتی پایمان را از تهران بیرون می گذاریم می بینیم 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و زیر 10 درصد آب به سهم شرب اختصاص داده شده. در نتیجه شوراهای شهر، به استثنای تهران، نقش چندانی روی مصرف آب در کشور ندارند.


چرا کمبود آب را نمی توان با مشارکت شورای شهر حل کرد؟
کمبود آب یک مسئله چند بخشی است و یک بخشی که بگوییم در اختیار وزارت نیرو یا مدیریت شهری باشد، نیست. به لحاظ فنی هم نمی شود گفت آب را باید به هر قیمتی تامین کرد. طرحهای انتقال آب به تهران نیز همیشه مطرح بوده و می گفتند آبهای ارتفاعات 2هزار و 3هزار را از مازندران وارد تهران کنند و حتی بحث این است که همه آب طالقان را به تهران بیاورند. یا همه آب "ماملو" را به پایتخت بکشند. این روشها نیز عاقبت روشنی دارد. وقتی آب را تامین می کنید، جمعیت زیاد می شود و ایجاد انگیزه می کنید که جمعیت بیشتری به تهران بیاید.

آیا انتقال آب از سایر حوزه ها، چنانچه وزیر نیرو گفته، چاره کمبود آب تهران نیست؟
اتفاقا انتقال آب به تهران به مدیریت آب در این کلانشهر ضربه می زند. اگر همه آبهای ایران را به تهران بیاورید، بعدش چه؟ باز هم جمعیت زیاد می شود. راه حل مشکل آب در تهران، راه حلهای توسعه ای نیست. این بزرگترین ایراد است که وزارت نیرو دارد. دیدگاه های توسعه ای باید جای خود را به دیدگاه های مدیریتی بدهد که بازده بالاتر و کم هزینه تری دارد.
امیدوار هستیم دولت جدید، نگاه جدید هم مشکل کمبود آب در تهران داشته باشد. وقتی می گوییم مدیریت، یعنی باید چند بخشی و چند بعدی به این مشکل نگاه کنیم. مفهوم مدیریت آب، فقط مدیریت تامین و توسعه آب نیست. مدیریت تقاضا و مصرف آب نیز جزئی از مدیریت است. شما جمعیت را در شهر اضافه نکنید و سعی کنید فرهنگسازی کنید تا آب کمتر و بهینه مصرف شود. راه حل مشکل کمبود آب، همین است.

لااقل مدیریت شهری درباره فرهنگسازی مصرف بهینه آب می تواند موثر باشد؟

بله، قطعا، ولی اگر شهرداری در ساخت و ساز را ببندد و بگوید هیچ ساخت و سازی برای طبقات بیشتر خانه ها انجام نمی شود، یعنی شهروندان حق نداشته باشند طبقات را زیاد کنند، می شود تقاضای آب را مدیریت کرد. ولی آیا شورای شهر می تواند چنین کاری کند؟ محال است چنین اتفاقی بیفتد. ولی بحث باز کردن آب در شورای شهر با وجود کم تاثیری، کار خوبی است و آموزش مردم برای کنترل مصرف، دست وزارت نیرو، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه هاست.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    46 8
    هرچی توی تهران میکشیم از سیل جمعیت است که از شهرستانها به تهران می ایند مثل کمبود اب گاز برق ترافیک بیکاری فرزندانمان مگه این شهر چقدر گنجایش دارد
    • ترابی A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      30 7
      دوستان تو را بخدا به مسعود نگید که مگه خودت تهرانی هستی و... من خودم کرجی هستم نسل اندر نسل هم در کرج متولد شده ایم اما مهاجرت تمام داشته های شهر ما مثل اب و هوا و باغات وامنیتش رو از بین بده و حتی اب رودخانه کرج هم به تهران منتقل شده بدون اینکه امکانات خاصی برای زندگی داشته باشه مهاجرت لاقل به حومه ها باید متوقف بشه
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      24 6
      شما رضایت بدین دانشگاه ها و بیمارستان ها و مترو و سالن ها ورزشگاه ها به همراه بهترین دکتر ها و مهندسین و بهترین نانواها و بهترین آشپز ها و بهترین استاد ها و بهترین .... به شهرستان ها فرستاده شوند آنوقت چشم، این شهررو دو دستی میدیم به صاحبان اصلیشون.هر کی ندونه فکر می کنه با خود آقا محمد خان تشریف آوردن تهران، انقدر تهرانی تهرانی می کنن
    • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      17 10
      من هفت نسل با سند تهرانی هستم. شما مگه میتونید بگید شهرستانی نیاد؟ مهم اینه سیاست گزاری بشه. توی سوئد الان حمام هست با 5 لیتر آب 15 دقیقه دوش میگیرید. اینجا چی؟ مشکل جمعیت نیست. اگر تفکر درست باشه همین تهران و کرج با حفظ باغات میتونه 100 میلیون آدم جا بده. یه نمونه شما برو امریکا. توی شهر ساختمان بالای 50 طبقه دارند کاملا تجاری و اداری. و با خیابان بندی صحیح. 13-19 کیلومتر دور از این مرکز خونه های ویلایی هست. به عنوان نمونه اگر همین امروز یه تغییر تفکر بدیم و مثلا مراکز تهران رو شروع کنیم مرتفع سازی و برج بلند سازی. و بخواهیم همه مراکز منتقل بشند به اونجا و امکانات دسترسی مثل مترو هم بدیم. که الان هست البته خیلی هاش. سطح شهر خلوت میشه و میشه خونه ها رو ویلایی کرد از حالا.
    • بی نام RU ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      18 4
      من هم تهرانیم. وقتی پول نفت بیشترش به تهران میرسه، میخوای مردم نیان تهران؟
    • محمود SE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      12 4
      همونطور که آقای بی نام می فرمایند مشکل از جمعیت نیست! اجازه بدید جمعیت به 200 میلیون برسه یه بهشتی چه از نظر محیط زیست و فرهنگی و اجتماعی شبیه پاکستان درست بشه که بقیه دنیا باید حسرتش رو بخورن!!!
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      7 14
      آقای بی نام آخر، پولی که تو تهران خرج می شه از جیب مبارک حضرتعالی خرج میشه نه نفت. پول نفت خرج حقوق و پروژه های عمرانی مثل سد سازی و کارهای دیگه تو شهرهای دیگه میشه. در جریان باش
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 0
    ظاهرا این کارشناس آب،بیشتر کارش تو ساخت و سازه ، آخه عزیز دل برادر ، کارشناس ، شما میگویید جلوی ساخت و ساز را بگیرند ، گیریم خوب . فردا همین 500 هزار واحد مسکونی خالی ، قاچاق شده ( که احتمالا شما هم چند واحد خالی آن را دارید ) با قیمت سر به فلک کشیده بفروش میرود. و مردم سرازیر میشوند ، آنوقت شما که در همین حالش مانده اید ، آنوقت چه توصیه ای برای ورودی های جدید دارید؟ عزیز دل اگر شهرهای دیگه امکانات تهران را داشت ، هیچ کس احتیاجی به آمدن به این کلان شهر ندارد.
  • ناشناس A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    16 3
    نظر این کارشناس محترم درست میباشد ساخت و ساز با عث آلود گی هوا هم شده خرید و فروش زمین و ملک را هم ممنوع نمایند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    29 3
    والا!! برج می سازن بدون اینکه فکر کنن اب و برق و گاز نیاز داره.
  • رضا از سیدنی A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 1
    آقای دکتر بخش زیادی از حرف شما پاک کردن صورت مسئله بود اما نکته خوبی که اشاره کردید بحث مدیریت بجای توسعه بود. وزارت نیرو بدون همکاری سازماتهای ذی ربط از جمله شورای شهر کاری نمیتونه انجام بده.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    7 3
    وقتی کشتی گیر درباره مدیریت شهر کلانی مانند تهران تصمیم گیری کند چه انتظاری میتوان داشت؟ چاپ کن دیگه
  • داریوش IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    13 3
    جناب آقای دکتر میرزایی ، بهتر نبود کمی هم به آمارهای کلان وزارت نیرو دربخش آب نظری بیندازید.بنظرم اگر کسی فقط به خود زحمت بدهد و کمتراز یکروز دراین خصوص تحقیق و بررسی بکند. خواهد دید که هدر رفت آب دربخش کشاورزی و شبکه شهری بمیزانی است که اگر اغراق نکنیم به مقدار مصرف یکسال آب مصرفی خانوارهای شهری میباشد.بنظرم وقتی اراده ای برای حل مشکل بزرگتری نیست . تقصیر را گردن مشکلات کوچک نیندازیم......
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    14 0
    آب را ول نکنیم
    • ابراهیمی A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      11 10
      دوست عزیزم مهاجرت منوط به ساخت و ساز نیست. مهاجرت انجام میشود و اگر جواز ساخت داده نشود دو پدیده مهم بوجود می اید اول ساختو سازهای غیرمجاز و هجوم به حومه ها و دوم گرانی شدید مسکن و اجاره بها . همیم الان هم موج مهاجرت به حومه های تهران بیداد میکند چه رسد به این که مجوز ساخت در تهران هم داده نشه. مهار مهاجرت هم از دو طریق ممکنه اول گسترش امکانات زندگی و دوم وضع قوانین بازدارنده مانند قانونی که در اوایل انقلاب فروش مسکن را محدود به متولدان تهران میکرد و یا بعضی پایختهای جهان که زندگی در پایتخت را منوط به دریافت مجوز کرده اند مانند پکن
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    7 3
    کی هست که گوش بده این همه گفتند و میگن اما پول بدچیزی است طمع باعث ویرانی تهران و ساکنین آن خواهد شد اگر کمبود داریم چرا اجازه ساخت و ساز رو میدین (میفروشید) واگر کمبود ندارید چرا مرتب اعلام می کنید آب - گاز - برق در مرحله هشدار؟واقعا وضعیت مدیریت در کشور ما بسیار مضحک است!اوا خراب میکنن بعد که گندش در میاد تازه به فکر چاره هستند چون همه دارند برای پول همه چی را فدا میکنند شهرداری هم از همه بدتر!
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    16 8
    تهران مثل یک شهر بی درو پیکر شده هر کس پاش به هر دلیلی به تهران می رسه دیگه دلش نمی خواد برگرده شهر خودش و هزاران مشکل بخاطر این مهاجرت های بی رویه درست شده، باید با جدیت جلو این مهاجرت ها گرفته بشه.
    • بی نام RU ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      17 2
      دلیل این مهاجرت تمرکز ثروت در تهرانه که عمده اش از پول نفت بدست میاد. اگر به شهرهای دیگه هم برسن اینجور نمیشه.
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 5
    مشکل از آنجا شروع شد که ما در شرایط حساس کنونی قرار گرفتیم.
  • بی نام DE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    17 16
    توقف کامل ساخت و ساز. هیچ راه دیگر نیست. باید در تهران مسکن اینقدر گران باشد که مردم نتوانند با فروش گاو و گوسفند و یا زمین خود به تهران بیایند.
    • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      15 5
      شما خودت هم یادت رفته که گاو و گوسفندت را فروختی آمدی تهران! چرا توهین میکنی ، چند درصد تهرانی ها واقعا متولد تهران هستند؟! چند درصد از مهاجران به تهران از سایر شهرهای بزرگ آمده اند؟! چرا ؟ چون امکانات تهران را هیچ جای تهران ندارد
    • مهرداد A1 ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      14 0
      واقعا آدم در برابر این همه خرد و دانش مدیریتی باید سر تعظیم فرود بیاره. کاش زندگی در کشور مدرن و دمکراتی مثل آلمان روی شما تاثیر میگذاشت. جناب وقتی امکانات در تهران مستقر میشه طرف مجبوره بره. ضمنا خود شما هم میدونید که با فروش گاو و گوسفند نمیشه تو تهران خونه خرید ولی ممکنه اون فرد بیچاره بتونه در حاشیه شهر زندگی کنه که این روند هم برای خودش بده هم برای تهران و هم برای ایران. مهمترین راه کار توزیع عادلانه و بدون غرض سرمایه و امکانات در مناطق هست و هم چنین زیر ساخت های ارتباطی قوی. توی هر دو مورد آلمان یک الگو هست.
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    18 5
    یکی از بزرگترین دلایل فزایش جمعیت تهران تمرکز امکانات آموزشی و تحصیلات عالی در تهران هستش.شما فکرش رو بکنید یه نخبه شهرستانی که میاد تهران و مدارج عالی رو طی میکنه با کدوم انگیزه برگرده شهرش
    • جیم جارموش A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      10 11
      ما چه گناهی کردیم که باید جور کمبود امکانات شهرستان ها رو بکشیم !
  • negin A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    6 1
    خراب شه ایشالا این تهران ما راحت شیم! اگه بعضی ها خیلی احساس پایتخت نشینی میکنن یه بار سوار مترو شن کاملا میفهمن این شهر داره به کدوم سمت میره!! با جناب مهندس بسیار موافقم.
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 2
    همه کسانی که در تهران ساخت وساز میکنند باید هزینه های تحمیل این کمبود ها را بپردازند
  • بی نام US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 0
    پس نقش مسئولان چیه ؟
  • جیم جارموش A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    7 7
    یه راهش هم اینه که برای ورود به تهران هم مثل عربستان برای ورود به شهر ریاض ویزا صادر کنند تا هر کسی نتواند با دلیل و بی دلیل بدو بدو بیاد تهران مقیم بشه حتی شده با اسکورت کردن از خروجشان از شهر مطمئن بشوند
    • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      6 2
      لطفا سانسور نفرمایید به جیم جارموش ما حاضریم که تهران رو براش ویزا بذارن در عوض یه راهش اینه که درامد نفت به تهران تعلق نگیره میوه و سایر محصولات کشاورزی که میخاد به تهران بیاد ازش عوارض سنگین گرفته بشه یه راهش اینه که گاز جنوب به تهران داده نشه یا به چند برابر قیمت داده بشه تهرانی ها که میخان شمال برن ویزا تهیه کنن و در ساحل هم اسکورت بشن که اشغال نریزن برق هم تعرفه سنگینی روش گذاشته بشه چون در خارج تهران تولید میشه شما خداوکیلی اگر نفت نبود با کابل پایتخت افغانستان چه فرقی داشتید؟الان نظرت عوض شد؟سال 86 یادته زمستون گاز نبود؟چپقدر سردت شد؟
    • رضا A1 ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      3 1
      دمت گررررم بی نام. یعنی زدی وسط خال
  • بى نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 9
    من تهران رو انتخاب کردم بخاطر سوسيس وکالباس و نوشابه هاى رنگارنگش ميخورم انرزى. ميگيرم و10 برابر بچه عابر تهران پول در مياورم وهيچوقت به ولايتمون برنميگردم همين جا هم زن ميگيرم وصال چند تا بچه هم ميشم عين بقيه.
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      5 2
      یاد اون شعر "آب ترون رو خوردوم با ترون سازگروم ... دیگه نمروم ولایه" افتاد"و"م.
    • ناشناس A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      0 2
      ببهتر بود قبل از ارسال یه بار نوشته ات رو میخوندی
  • علی FI ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    9 5
    ساکنین نیویورک هم اینقدر به نیویورکی بودنشان نمینازند که بعضی از تهرانی ها مینازند. البته همه ما بهتر میدانیم که کسانی که حتی فقط 30 سال تهرانی بودند الان خارج کشور هستند و لذا می توان نتیجه گرفت که اکثر ساکنین فعلی تهران کمتر از 30 سال هست که در این شهر سکونت دارند
    • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      1 0
      در جواب علی آقا اینکه خیلی از ما ایرانی ها هم حاضر نیستیم کشور خود را رها کنیم و به یک کشور بیگانه مهاجرت کنیم و درو از اقوام و وطن خود با شیم حال چه تهرانی یا شهر دیگر و همه کسانی که مهاجرت کرده اند فقط تهرانی نبوده اند.