رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با روزنامه خبر تاکید کرد شهرداری باید ساخت و ساز در ارتفاعات بیش از 1800 متر را متوقف کند و سازمان منابع طبیعی نیز در این راستا باید به کمک شورای شهر بیاید.

امید سلیمی بنی: رئیس دوره چهارم شورای شهر پایتخت، با وجودی که در صحن علنی دیروز شورا به بیان جزئیات دیدار خود و همکارانش با مقام معظم رهبری پرداخت، ولی در گفتگو با خبر، نتایج این دیدار را بر رابطه نظارتی شورای شهر و شهرداری، تحلیل کرد. به گفته احمد مسجدجامعی، زمان آن رسیده بود که یک مرجع بالاتر از همه، وارد موضوع مشکلات شهر شود و درباره برخی از مسایل تذکر بدهد. به تعبیر این تحصیل کرده رشته جغرافی، بیانات مقام معظم رهبری، امر را بر همه تکلیف کرده و دیگر نباید شاهد از بین رفتن باغات، ساخت و ساز در ارتفاعات تهران و همچنین نگاه عمرانی به شهر تهران باشیم.

 

شورای شهر و شهردار روز دوشنبه با مقام معظم رهبری، دیداری داشتند که مباحث زیادی در این دیدار طرح شد و رهنمودهایی نیز به اعضای شورا ارائه شد، شورای شهر برای زمینه سازی و به اجرا درآوردن فرمایشات ایشان چه تدابیری دارد؟
مسئله ای که هست این است که تهران، در گذشته، طبیعت بسیار زیبایی داشته و در این سالها، هویت طبیعی تهران، انصافا آسیب بسیار زیادی دیده است. بسیاری از جاها و محلات تهران با هویتی که داشت، تعریف می شد و معنا پیدا می کرد. حتی برخی از محلات با هویتی که طبیعت آن داشت، نامگذاری می شده است که الان وجود ندارد، طی سالهای اخیر نیز بسیاری از مطالب در این باره نوشته شد و حتی مقالات زیادی نیز منتشر شده است. منتهی انتشار این مطالب در روند تخریب هویت طبیعی تهران، تاثیری نداشت، یا بهتر است گفت تاثیر چشمگیری بر این روند نگذاشت. اگر بخواهیم روال تخریب طبیعت و منابع طبیعی در تهران را مدیریت کنیم، شاید نیاز بود مرجع بالاتری تعیین تکلیف کند و خوشبختانه در فرمایشات ایشان خیلی تاکید زیبایی در این باره شد، ولی نمی دانم چرا آنچنان که لازم است این موضوع رسانه ای نشد.

 

ولی اکثر رسانه ها به این دیدار پرداختند، شاید مسئله این است که شاید به این تاکیدات توجه نشد؟
نه، آن حس کلام ایشان را که باید صدا و سیما منعکس می کرد، نشد. ایشان گفتند وقتی یک درخت قطع می شود، احساس می کنم دارم خفه می شوم. این کلام خیلی فرق می کند با این که مثلا بگوییم درخت خیلی خوب است و حیات به آن وابسته است. این حس را می گویم که متفاوت است و باید به آن توجه شود، ولی نشد.

 

شورای شهر درباره حفظ پهنه های سبز پایتخت و باغات چه برنامه ای دارد؟
ما از شهرداری خواسته ایم فهرست باغات موجود و سیاست‌هایش در مورد باغات و فضای سبز را به شورا بدهد. حتی نیاز است برخی از این باغات باززنده سازی شود. باید وضعیت مالکیت برخی از این باغات، روشن شود. برخی از اینها، دسترسی به آب مناسب و قنات ندارند، لذا باید این مشکلات حل شود. ما قبلا در بخش هایی از تهران داشتیم که آب این باغات تامین می ش:.7<، مثلا قناتی از جایی رد می شد و آب باغات آن محدوده را تامین می کرد، بعد بزرگراهی، تونل یا مترویی آمده و این قنات را خراب کرده. حالا صاحب این باغ، با آن چه کند؟ چیزهایی از این قبیل هست که واگذار کرده ایم کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون سلامت، بهداشت و خدمات شهری مدرباره آن اقدام کند.

 

در دیدار دوشنبه گذشته، ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاعات تهران نیز مطرح شد، چرا هنوز این بحث حل نشده است؟
ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از 1800 متر در تهران، کلا ممنوع است. از شهرداری بارها خواسته ایم این مسایل را جمع کند و پرونده این ساخت و سازها بسته شود. نمی شود که هر چند وقت یک بار یک پرونده ای باز شود.

 

ولی می بینیم که هنوز مجوز ساخت در ارتفاعات وجود دارد و عملا پرونده باز است.
ما گفته ایم باید این مسایل جمع شود. از لحاظ شورا، ساخت و ساز در ارتفاعات بالا، خلاف آشکار است.

 

تذکرات شورا چقدر موثر بوده؟ به قدری این ماجرا بالا گرفته که حتی مقام معظم رهبری درباره اش تذکر می دهند.
بله، مسئاله بالا گرفته که ایشان بیان می کنند. فکر می کنم باید ما حتی از دولت هم کمک بگیریم و از بخشهایی مانند سازمان منابع طبیعی بخواهیم در این مسئله وارد شود و بتوانیم با همدیگر یک اقدام جدی و اساسی انجام دهیم. بخشی از اراضی واقع در کوهپایه های شمال تهران مربوط به سازمان منابع طبیعی هم می شود و کاملا درست است که این سازمان هم وارد مسئله شود و با شورای شهر همکاری کند.


بحث نمای غیر اسلامی و معماری ساختمانها در تهران نیز مطرح شده بود، چرا هنوز این موضوع ساماندهی نشده و از برخی مسایل مانند به کارگیری کامپوزیت در نمای ساخت و سازهای جدید جلوگیری نشده است؟
ایشان گفتند نمای تهران، اسلامی نیست. تهران، یک هویت معمارانه و شهرسازانه داشت و از بین رفته است. واقعیت این است که شورای شهر تهران تا دوره چهارم، یک گروه کارشناسی در رشته های معماری و شهرسازی نداشته و هر چه تاکنون در این شهر بوده، ساخت و ساز بوده است. یعنی در شورا و مدیریت شهری، تاکنون غلبه با نگاه عمرانی بوده است و وقتی نگاه اجتماعی، انسانی و فرهنگی نداشته باشیم، همین می شود که فقط آجر روی آجر و سنگ روی سنگ بیاید بدون اینکه هیچ معنای خاصی را به ذهن برساند. بحث ایشان در این باره است. امیدواریم کمیسیون معماری و شهرسازی در این مورد، مسایل را مد نظر داشته باشد.


مقام معظم رهبری از تعامل مناسب شهرداری و شورا با دولت، استقبال کردند، شورای شهر برای تعامل با سایر نهادها از جمله با مجلس شورای اسلامی چه تدبیری دارد؟

ما در این باره تاکنون جلساتی با نمایندگان محترم مجلس هم داشته ایم، ولی واقعیت این است که کار شهر، بیشتر با مباحث اجرایی که در اختیار قوه مجریه است، گره می خورد. البته شورای شهر جاهایی نیز به قانون نیاز دارد، مانند قانون درآمدهای پایدار شهرداریها که باید مجلس در آن کار دخیل شود. ولی اجرای این قانون هم باز بیشتر با دولت است، یعنی اگر دولت پای کار بیاید، خیلی سریعتر می شود این مسایل را حل کرد. از این جهت نیز در دیدار با مجمع نمایندگان استان تهران، مباحث و تعامل خوبی داشتیم و انشاالله این تعاملات نیز ادامه پیدا می کند.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    10 1
    و البته این ساختمان هاییی که در حال ساخت یا ساخته شده است را تخریب کنید
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    1 6
    مطالبات بيمانكار ها رو نميدهيد اقاى مسجد جامعى ديكه به كدايى افتاديم
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    9 1
    آقای مسجد جامعی این طرح برج در باغ را جمع کنید. برید ببینید چه بلایی به سر باغاتی آمد که این برج ها درشان ساخته شد. اصلا شمیران جای برج نیست. برید ببینید ازگل چه شد. ببینید در الهیه دیگر می شود حرکت کرد؟ امامزاده قاسم را ببینید. وقتی که یک برج 10 طبقه در هر پهنه باغی ساخته شود کل بافت منطقه به هم می ریزد. چرا بودجه هایی را که از این محل تامین می شود تصویب می کنید؟؟