توضیحات معاونت مطبوعاتی درباره یارانه نشریات استانی / شفافیت یکی از سیاست‌های محوری دولت است

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در پاسخ به متنی واحد که در چند روز گذشته در برخی رسانه های مجازی با ابهاماتی در زمینه توزیع یارانه مطبوعات انتشار یافته است، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، «شفافیت» یکی از سیاست های محوری دولت یازدهم به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. بر همین مبنا و برای نخستین بار جداول یارانه تخصیصی به مطبوعات به صورت دقیق اطلاع رسانی شد. سهمیه های تخصیصی بر اساس فرمولی است که توسط «کارگروه اقتصاد مطبوعات» تهیه و پیشتر اعلام شده است. بر این مبنا فرمول عمومی محاسبه سهمیه 6 ماهه تمام نشریات واجد شرایط، بر حسب ریال به شرح زیر است:

طول× عرض ÷ 10000× 0.0488 × تعداد صفحات ÷ 2 × تعدا شماره × تیراژ × 24000

دستورالعمل یاد شده بلافاصله پس از تصویب و در تاریخ هشتم آبان ماه جاری ، به طور گسترده اطلاع رسانی شد که واکنش مثبت اهالی مطبوعات را در پی داشت. صحّت این ادعا با یک جستجوی ساده در فضای مجازی قابل اثبات یا ردّ است. یارانه نشریات استانی و نشریات سراسری نیز در تاریخ های دوم آذرماه و یازدهم دی ماه بر اساس اصول این دستوالعمل محاسبه و به حساب آنان واریز شد و در دو نوبت نیز روشنگری لازم در رفع ابهامات صورت پذیرفت و نقاط قوت این روش که از اظهارات مدیران مطبوعاتی استخراج شده بود بیان گردید. (23 آذر و یازدهم دی ماه)            

جدول ذیل برای تنویر افکار عمومی و رفع به تفکیک موضوعات ادعایی پرداخته است.

ردیف

ابهام ایجاد شده

واقعیت موضوع

 

1

به مطبوعات استانی ٢.٥ میلیارد تومان یارانه طی سال جاری پرداخت شده ست.

یارانه تخصیصی به مطبوعات استانی طی سال جاری ٣.٨ میلیارد تومان بوده که فهرست مربوطه در سایت معاونت قابل مشاهده است.

2

در دولت یازدهم مجموعاً 5 میلیارد تومان یارانه توزیع شده است که سهم رقم دو روزنامه خبر ورزشی و خبر جنوب 20 درصد این مقدار است.

یارانه تخصیصی طی سال جاری ٢١.٨ میلیارد تومان بوده و بنابراین سهم دو روزنامه قید شده کمتر از 5 درصد کل رقم پرداختی می باشد.

3

در شناسنامه روزنامه خبر جنوب ، مشخصات صاحب امتیاز بصورت کامل نیامده و صاحب امتیاز این روزنامه شخص حقیقی نیست.

صاحب امتیاز روزنامه خبر جنوب طی 33 سال فعالیت، شخص حقیقی بوده که مشخصات وی در روزنامه به طور مرتب درج شده است. مطابق بند د ماده ٧ قانون مطبوعات ، هیچ نشریه ای نمی تواند از این الزام قانونی تخطی کند.

4

شرکت توسعه مکتب خبر صاحب امتیاز روزنامه خبر جنوب بوده و شخص معاون مطبوعاتی سهام دار آن است.

صاحب امتیاز این روزنامه هیچگاه شرکت توسعه مکتب خبر نبوده و مطابق مستندات موجود در پرونده نشریه از ابتدای فعالیت روزنامه ، امتیاز آن متعلق به شخص حقیقی می باشد.

5

یارانه دریافتی 2 روزنامه سراسری به ترتیب 300 و 340 میلیون تومان بوده است که در مقایسه با رقم تخصیصی به روزنامه های خبر جنوب و خبر ورزشی ناچیز و  اندک است.

یارانه پرداختی به 2 روزنامه یاد شده مربوط به 6 ماه اول سال جاری با وجود اعمال ضریب کاهشی 50 درصد برای روزنامه های متعلق و وابسته به دولت و نهادهای عمومی به ترتیب 650 و 690 میلیون تومان بوده است.

 

همچنین یادآور می شود:

1- روزنامه خبر جنوب پس از روزنامه خراسان پرتیراژترین روزنامه منطقه ای است که طی شش ماه اول سال جاری مطابق اعلام وصولهای انجام شده 153 شماره در 42 صفحه منتشر کرده است (حتی در روزهای تعطیلی سال نو).این تعداد شماره و صفحه بیشترین مقدار در روزنامه های کشور است. ضمنا مطابق فرمول یادشده در بالا بدیهی است یارانه یک روزنامه ٤٢ صفحه ای ، حتی با وجود تیراژ مساوی، ٧برابر روزنامه ٨ صفحه ای باشد، چه رسد به این که تیراژها نیز تفاوت داشته باشد.  

2- یارانه های تخصیصی در سالیان گذشته نیز حاکی از آن است که یارانه روزنامه خبر جنوب همواره اولین یا دومین رقم در مطبوعات استانی بوده است.

3- روزنامه خبر ورزشی در زمره پنج روزنامه اول کشور و در عین حال پرتیراژترین روزنامه بخش خصوصی کشور است. لذا با توجه به آن که چهار روزنامه دیگر متعلق به بخش دولتی و عمومی هستند این روزنامه تنها روزنامه ای در آن جمع است که با ضریب ٥٠ درصدی کاهشی مواجه نشده است. همچنین قطع این روزنامه تقریبا ١.٥ برابر روزنامه های معمول است که این موضوع در فرمول محاسباتی تأثیر می گذارد.

4- همچنین یادآور می شود در فهرست اعلام شده، مبالغ واریز شده در تیر ماه سال جاری به عنوان علی الحساب برای نشریات منظور شده بود که برخی نشریات این مبلغ  علی الحساب را دریافت نکرده بودند. لذا به سهمیه شش ماهه آنها (مطابق فرمول اعلامی) افزوده شده است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی اعلام کرد، آماده پذیرش نقد و مشارکت دست اندرکاران، اساتید، پژهشگران و صاحب نظران بخش مطبوعات و رسانه است.

لطفا اخبار مرتبط گذشته درباره یارانه مطبوعات را در لینک های زیر مطالعه فرمائید:

با همکاری اعضای کارگروه اقتصاد مطبوعات؛ دستورالعمل یارانه مطبوعات به تصویب رسید

فهرست یارانه نشریات استانی در 6 ماهه نخست سال 1392

ادراه کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی توضیح داد؛ نکاتی درباره توزیع یارانه مطبوعات

5757

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =