پیروان حضرت محمد(ص) نباید به جان یکدیگر بیافتند/ پیامبر راه اعتدال و میانه روی را به ما آموخت

بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور متفکران و اندیشمندان جهان اسلام از ۵۰‌ کشور‌، امروز در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. اعضای مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از متفکران و اندیشمندان از ۵۰‌ کشور‌ جهان ‌از جمله‌ مالزی،‌ روسیه، یونان، ‌عراق،‌ لبنان،‌ عربستان،‌ تایلند، الجزایر، انگلستان، آمریکا، استرالیا، اوگاندا، تونس، هلند، قطر، یمن، مصر و دیگر کشورها در این کنفرانس که به مدت سه روز در تهران برگزار می شود، حضور دارند.

ضرورت عمل به قرآن کریم به عنوان بستر برادری و وحدت اسلامی، رفتار وحدت گرایانه در آموزه‌های قرآن کریم، روش‌های تفسیری و نقش آن در وحدت امت اسلامی، عوامل نفسانی و گرایش‌های غیر اخلاقی و نقش آن در تفرقه امت اسلامی، مسأله فلسطین و جایگاه محوری آن در زندگی امت اسلامی از جمله محور های مورد بحث اندیشمندان شرکت‌کننده در این کنفرانس بین‌المللی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشور؛ آیت‌الله تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب؛ آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی؛ طوبا کرمانی، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان؛ صدیقه مهدوی‌کنی، استاد دانشگاه امام صادق(ع)؛ شیخ حسن محمود عبدالله، رئیس اجرایی مجمع علمای مسلمین لبنان؛ صلاح‌الدین ربانی، رئیس شورای صلح افغانستان؛ دکتر محمدالعاصی، امام جمعه سابق واشنگتن؛ طلال العتریسی، استاد دانشگاه لبنان؛ اوزهان اصیل ترک، رهبر حزب ملی گوروش ترکیه؛ محی‌الدین کبیری، دبیر کل حزب نهضت اسلامی تاجیکستان؛ صدیقی عالم، متفکر اسلامی انگلستان؛ حسام موسی، دبیرکل مرکز اسلامی سوئد؛ فردوس العوادی، معاون دانشگاه کربلا و سید ابراهیم امین‌السید، رییس شورای سیاسی و نماینده دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان از جمله سخنرانان اولین روز کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بودند.

آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در لولین روز کنفرانس طی سخنانی چند پیشنهاد با عناوین :1. تأسیس "اتحادیه کشورهای اسلامی" ، 2. تشکیل کمیته صلح اسلامی در کشورهای دیگر، 3. مقابله مرجعیت اسلامی در سراسر جهان اسلامی از جمله الازهر و علمای دینی در نجف اشرف و قم با تکفیر و تفرقه مسلمانان و 4. تشکیل جمعیت دفاع از مسجد الاقصی و فلسطین مطرح کرد.

خلاصه سخنرانی برخی سخنرانان اولین روز کنفرانس وحدت اسلامی را در جدول زیر می خوانید.

نام سخنران

خلاصه سخنرانی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی

رئیس جمهور کشور

*پیامبر اکرم(ص) در مکه به فرد فرد انسانها توجه بیشتر داشت اما هدف تنها و تنها، ساختن افراد در تراز مسلمان مومن نبود هدف دیگر نیز مد نظر بود و آن ساخت یک جامعه اسلامی و دولت اسلامی بود.
* پیامبر عرب و غیر عرب را یکی کرد و توانست سیاه و سفید را یکرنگ کرده و وحدتی مستحکم و منسجم و بنیانی مرصوص در سایه فرهنگ بلند توحید و اسلام بسازد.
* ممکن است ما راه های مختلفی را برای دستیابی به فرهنگ بلند اسلامی و اجرای احکام آن برگزینیم اما یادمان باشد مبدأ و مقصدمان یکی است و ما از راه های مختلف به دنبال یک حقیقت هستیم؛ حقیقت توحید و توحید حقیقت.
* متأسفانه گروه هایی که از حقیقت اسلام و بعد عقلانی آن مطلع نیستند به نام اسلام و جهاد، اسلام را محرف و واژگون معرفی کرده و شکاف بین مسلمانان را بیشتر می کنند.
* پیامبر اسلام الگو و اسوه ماست که راه اعتدال و میانه روی و اقتصاد را به ما آموخته است و با چهره اخلاقی و انسانی و با محبت و مهربانی نه تنها با مسلمانان بلکه با غیر مسلمانان برخورد می کرد.
*  ایشان نه تنها پیمان عقبه با قبایل مدینه را به انجام رساند بلکه حتی با یهود و دیگران نیز پیمان بست و حکومت خود را در مدینه بر مبنای پیمان با دیگران و قرارداد اجتماعی تثبیت کرد و به ما آموخت چگونه رفتار و حکومت کنیم.
* ریشه تروریسم ترس است و کسی که دست به کشتار می زند ترسوترین آدم است. کسی که فکر می کند منافع فردی یا جمعی خود در حال از بین رفتن است دست به اینگونه اعمال می زند. ما باید ریشه های ارهاب و تروریسم را که هم فرهنگی است، هم اقتصادی و هم اجتماعی، بیابیم؛ و این رسالت بر دوش علما و اندیشمندان و محققان جهان اسلام و همچنین بر دوش دولت های اسلامی است.
* امروز همه جهان از جمله سوریه، مصر، لبنان، یمن، بحرین، افغانستان، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی نیازمند گفتگو و تعامل هستند. ما باید تمام توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی در کشورهای اسلامی به کار بندیم.
* تکفیر زشت ترین حربه دشمنان اسلام است، کسانی که با زشت ترین حربه یعنی حربه تکفیر میان امت اسلامی فاصله می افکنند، نه دوستان اهل سنت هستند نه دوستان تشیع. آنان دشمنان اسلام و پیامبر اسلام اند. قرآن کریم میان همه مسلمانان پیوند ولایت برقرار کرده است لذا هر کس به ریسمان ولایت صدمه بزند با اسلام و قرآن و پیامبر اسلام مخالفت کرده است.

آیت‌الله محسن اراکی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

* امروز بیداری اسلامی بشارت و علامت بزرگی از تحقق وعده الهی است، هدف این اجلاس عمل به مهمترین دستور الهی مبنی بر وحدت امت اسلامی است که تمام انبیاء الهی برای این منظور مبعوث شدند تا با ایجاد وحدت صلح و امنیت را میان امت‌ها ایجاد کنند.

* وحدت و اتحاد مسلمین یک واجب شرعی و عقلی است زیرا همه ما یک دشمن مشترک داریم که بر ضد ماست؛ سرزمین‌های ما را اشغال کرده و اتحاد ما را نشانه رفته و زنان و کودکان ما را می‌کشد و به دنبال آن است که علما و خواص را با هم درگیر کند.

* از همه علما مراجع دینی و شخصیت‌های با نفوذ در جهان اسلام می‌خواهیم با یک موضع‌گیری واحد و در یک صف در مواجهه با این توطئه و فتنه مذهبی و مقابله با تکفیر قرار گیرند.

*همچنین از اصحاب فکر، هنر ،‌قلم و اصحاب رسانه می‌خواهیم که برای مقابله با جریان تکفیر که خطر اسلامی و انسانی است، در یک خط قرار گیرند و احساس وظیفه و تکلیف کنند.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب

* ما امت میانه‌رویی هستیم و باید نمونه و الگویی برای تمام بشریت باشیم. منظور ما از میانه‌روی، میانه‌روی تمدنی است و رسول اکرم(ص) بهترین الگو برای ما در راستای میانه‌روی است.

* ما ضمام امورمان را به دست غرب داده‌ایم و آن‌ها نیروهای ما را به یغما می‌برند؛ آن‌ها ما را به کشورهای کوچک و تکه تکه تقسیم کرده‌اند و هرکدام از ما قانون اساسی متفاوتی داریم. چرا ما به آن‌ها این اجازه را داده‌ایم تا در سرنوشت کشور ما دخالت کنند.

* متأسفانه برخی از کشورهای جهان عرب به خود می‌بالند که لائیک شده‌اند. منظور آن‌ها این است که ولایت دین را نمی‌پذیرند مگر در مسائل شخصی، خانوادگی و امور فردی در غیر این صورت آن‌ها لائیک هستند.

*معقتدم زن مسلمان باید حداقل نیمی از مسوولیت‌های کل جهان اسلام را بر عهده بگیرد؛ چراکه خدای عزوجل ولایت را متعادل قرار داده و در بین زن و مرد این ولایت قرار دارد.

* تقریب مقدمه‌ای برای بسترسازی و وحدت است. تقریب مسأله اندیشه‌هاست و ما هرگز نمی‌گوییم کسی در اندیشه یکی شود بلکه می‌گوییم در بستر این اندیشه‌ها به وحدت برسند.

احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه

  

* امروز ملت ایران ما را گردهم آورده است امتی که توانست نگاه جهانیان را به خود جلب کند؛ این ملت تاریخ و تمدن و فرهنگ عالی دارد و غرب تلاش می کرد بر این ملت تسلط یابد تا از ثروت انسانی بسیار با ارزشی برخوردار است.

* امروز آمده‌ایم بدانیم بیماری امت اسلامی چیست و درمان کجاست.  ملت ایران به دنیا اعلام کرد که می‌خواهد هسته ای شود و به فضا برود و به قله های علم و دانش برسد و توانست به این هدف دست پیدا کند.

* ملت سوریه نیز با الهام از راه ملت ایران در مقابل 86 کشور که سلاح و نیرو فرستاده بودند، پایداری کرد.

* همه ما از شیعه و سنی ایمان داریم که رسول و کتاب مشترک داریم که راه سعادت را به ما نشان داده‌اند و ما به رسول خدا و خاندانش محبت می‌ورزیم پس همه ما در ولایت شیعه و در دین سنی هستیم و هرگز از هم متفرق نمی‌شویم.

* موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت از مستضعفان جهان و مقاومت است و ما باید از طریق رسانه‌ها و منابر خود این محور را ترویج کنیم.

* سوریه با تمام فرزندانش پایدار است و شیعه و سنی همدیگر را در آغوش گرفتند و سوریه با رهبری مومنش پایدار ایستاده است پس شما نیز همچون ایران دستان خود را به دستان سوریه نزدیک کنید و در کنار مقاومت و ملت سوریه باشید.

ابراهیم جعفری

نخست وزیر سابق عراق

  

* مسلمانان شاید در مورد مسائل جزیی با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی در رابطه با مسائل اصلی که قرآن است همه یکدل و همراه هستند و راز موفقیت جهان اسلام اعتدال و میانه‌روی است.

* مسلمانان اگر بخواهند به وحدت برسند باید به سمت قرآن حرکت کنند در سوره آل عمران آیه 103 وارد شده که به ریسمان الهی چنگ بزنید تا الفت در بین مسلمانان برقرار شود.

*راز وحدت امت اسلامی، امتی که در طول تاریخ واحد بوده، به معنای این نیست که در آینده هم می تواند واحد بماند. راز وحدت در روآوری به قرآن و استمرار آن آیین است.

* کسانی که می‌گویند نژاد آریایی برترین نژاد است درست نیست اسلام می‌گوید برترین نژاد با کسی است که بیشترین ایمان را داشته باشد. امروز یک میلیارد و 500 میلیون مسلمان در حدود 60 کشور جهان زندگی می‌کنند شاید در مسائل جزیی اختلاف داشته باشند ولی نباید اختلافات آنها فراگیر شود.

* امر به معروف و نهی از منکر راز وحدت امت اسلامی است این خجالت‌آور است که پیروان محمد(ص) به جان یکدیگر بیفتد و مدعی این باشند که به سنت پایبند هستند وقتی از دین محمد(ص) صحبت می‌کنیم نباید به ترویج خرافات کمک کنیم که اگر به سمت خرافات برویم برای جامعه اسلامی بزرگترین خطر است.

* دشمنان می‌خواستند عراق را با تفرقه ‌افکنی از بین ببرند ولی به دلیل پیوندهای محکمی که بین شیعه و سنی قرار داشت آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند و مسلمانان یکپارچه در برابر تکفیری‌های عراق ایستادند.

* مردم عراق ثابت کردند دشمن واقعی اسلام تکفیری‌ها هستند و اگر جهان اسلام می‌خواهد به صلح دست یابد باید راه اعتدال و میانه‌روی را پیش گیرد. اصولی که بر طبق قرآن نباشد ما را از اعتدال خارج کرده و به چپ و راست می‌کشاند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید حق A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    4 31
    هر انسان افریده خداست ووهیچ کس حق ندارد کوچکترین اسیبی به خلقت الهی بزند همکیشان که جای خود دارند