مهر نوشت:

یک مقام مسئول در بورس انرژی با اشاره به آغاز مذاکرات با شرکت ملی گاز برای عضره گاز طبیعی در بورس انرژی شرایط عرضه بنزین و گازوئیل در بورس را تشریح کرد و گفت: اولین محموله ال.پی.جی "گازمایع" در بورس انرژی فروخته شد.

بابک باقری  با اشاره به آغاز عرضه میعانات گازی پالایشگاه ایلام در بورس انرژی از آذر ماه سالجاری تاکنون، گفت: با مذاکرات انجام گرفته با شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می شود از بهمن ماه سالجاری عرضه میعانات گازی پارس جنوبی هم در بورس آغاز شود.

مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی با اعلام اینکه در طول حدود دو ماه گذشته تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 3500 بشکه میعانات گازی به منظور تامین خوراک پالایشگاه‌های مقیاس کوچک نفت در بورس عرضه شده است، تصریح کرد: هم اکنون پالایشگاه های با ظرفیت تولید زیر 10 هزار بشکه مهمترین مشتریان میعانات گازی عرضه شده در بورس انرژی هستند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه فرمول قیمت گذاری میعانات گازی توسط شرکت ملی نفت ایران و مطابق با قیمت‌های جهانی انجام می شود، بیان کرد: این قیمت‌ها به صورت هفتگی توسط شرکت ملی نفت تعیین و اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 14 محصول شامل برق، انواع حلال ها، متانول، مایعات و میعانات گازی، گاز مایع، قطران و ذغالسنگ در بورس انرژی معامله شده است، درباره عرضه بورسی بنزین و گازوئیل توضیح داد: با توجه به اینکه قیمت فرآورده‌های نفتی به صورت تکلیفی توسط دولت تعیین می‌شود در صورت آزادسازی قیمت‌ها امکان عرضه فرآورده نفتی در بورس انرژی وجود دارد.

باقری همچنین در خصوص عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی، اظهار داشت: مذاکراتی با شرکت ملی گاز ایران به منظور عرضه گاز طبیعی آغاز شده است.

مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مذاکرات با شرکت ملی گاز بر روی ساز و کار عرضه گاز طبیعی در حال انجام است، تبیین کرد: در صورت تعیین این ساز و کار، امکان عرضه گاز فراهم می‌شود که این موضوع حتی می تواند منجر به خرید مستقیم گاز توسط صنایع و نیروگاه‌های برق خصوصی شود.
 
این مقام مسئول در پایان از فروش نخستین محموله گازمایع با وزن تقریبی 200 تن خبر داد و خاطرنشان کرد: این محموله گازمایع توسط پتروشیمی بندر امام عرضه و در نهایت به ارزش 5560 میلیون ریال به فروش رسید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =