چند کشور جهان بیش از هزارسال سابقه تاریخی دارند

از ۱۹۲ کشور جهان، فقط ۱۰ کشور دارای سابقه تاریخی بیش از هزار سال هستند و از این ۱۰ کشور نیز ایران، یونان، مصر و روم تاریخی چند هزار ساله دارند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «یونان؛ تصویر کلی، آرمان ها و فعالیت ها» در سه فصل به تبادلات فرهنگی و تاریخی ایران و یونان می پردازد. آشنایی اجمالی با سرزمین یونان، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، ساختار حکومت، احزاب، مذهب، جزایر، کشتیرانی، گردشگری، نهادهای فرهنگی در یونان مسجد و مسلمانان، کلیسا، رسانه های گروهی، آموزش و پرورش، ویژگیهای روحی و اخلاقی یونانی ها، پیشینه روابط فرهنگی ایران و یونان، تاثیر جنگ در روابط دو کشور، مشترکات فرهنگی ایران و یونان و خدمات متقابل ایران و یونان عناوین فصل اول این کتاب است.

فصل دوم کتاب نیز به اقدامات قبل از اعزام مذاکرات انجام شده می پردازد. تلاش در جهت معرفی اسلام ناب و مبانی انقلاب اسلامی، تلاش در جهت معرفی فرهنگ و هنر قدیم ایران، تلاش در جهت معرفی فرهنگ و هنر امروز ایران، رسیدگی به امور فرهنگی ایرانیان مقیم، تلاش در جهت گسترش زبان فارسی، اعزام گرو هها و شخصیتهای فرهنگی یونانی به ایران، دعوت گرو هها و شخصی تهای فرهنگی ایرانی به یونان، اطلا عرسانی فرهنگی به داخل کشور و برقراری ارتباط بین موسسات فرهنگی ایرانی و یونانی عناوین فصل سوم این کتاب است.

در بخشی از این اثر آمده است: امروز در حالی از روابط فرهنگی دو کشور ایران و یونان سخن می گوییم که از ۱۹۲ کشور جهان، فقط ۱۰ کشور دارای سابقه تاریخی بیش از هزار سال هستند و از این ۱۰ کشور نیز ایران، یونان، مصر و روم تاریخی چند هزار ساله دارند و باز میان این چهار تمدن، تنها دو کشور ایران و یونان از دوران باستان تاکنون، دارای روابط فرهنگی گسترده ای بوده اند.

ناشر در تشریح انتشار این کتاب آورده است: عصر «رستاخیز فرهنگ» در سطح جهان، پس از پایان جنگ سرد، بر پایه‌های محکم و فراگیر فناوری نوین ارتباطات و نگرشی مبتنی بر جهانی گرایی فرهنگی و همین طور فرآیند جهانی شدن فرهنگی استوار شد و تولد یافت.

همراه با ظهور عصر «رستاخیز فرهنگ»، هر روزه بر تعداد کشورهایی که به جایگاه و اولویت بالای فرهنگ در روابط دیپلماتیک پی می‌برند، افزوده می‌شود. ملل جهان امروز، فرهنگ را به طوری فزاینده به عنوان بستری حیاتی برای بهبود جایگاه خود در صحنه بین المللی یافته اند و درست به همین دلیل است که در امور دیپلماتیک خود، به آن اولویت می بخشند. در نتیجه این ظهور نوین، فرهنگ در عرصه روابط بین الملل به عنوان عامل عمده در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورها اهمیت یافته است. بدیهی است هیچ کشوری قادر به اعمال یک سیاست خارجی واقع گرا نیست؛ مگر اینکه بُعد فرهنگی را به طور جدی مد نظر داشته باشد.

مسائل فرهنگی بر دستور کار سیاست خارجی نیز تأثیر دارد و بنابراین در فعالیت نمایندگی‌های سیاسی در خارج، از توجه و جایگاه بالایی برخوردار است. امروزه روابط بین الملل، در تمامی ابعاد زندگی، از اهمیت کلیدی برخوردار است، از سیاست، اقتصاد و تجارت گرفته تا آنجا که حتی زندگی خصوصی را در بر می‌گیرد. بنابراین، جای تعجب نیست که در جهت گیری پیشرفت و توسعه روابط بین الملل، فرهنگ نقش تعیین کنند ه ای داشته باشد. امروزه دیگر نظریه های به اصطلاح واقع گرایانه، مبتنی بر قدرت اقتصادی و نظامی، که در شکل دهی نظام بین الملل به آنها نقش تعیین کننده ای داده میشد، کاربرد و کارآمدی خود را از دست داده اند. در این نظریه ها به نقش فرهنگ از منظری آرمانگرایانه نگریسته میشد، گفت‌وگوهای میان فرهنگی امری حاشیه ای تلقی می شد و برای فرهنگ نوعی جایگاه تجملی، غیرکارآمد و غیر واقع‌گرا قائل بودند؛ مقوله ای که قادر نیست در سطح بین الملل کاری از پیش ببرد.

کتاب «یونان- تصویر کلی، آرمان ها و فعالیت ها » نوشته سیدمحمدرضا دربندی به همت مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهیه و در 63 صفحه و با قیمت 3هزار تومان از سوی موسسه بین المللی الهدی منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهره A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    کشور ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است. خوب این همه تاریخ ، این همه سال تازه تورم داریم . دریاچه هایمان خشک شده است.محیط زیستمان از بین رفته و هوای آلوده داریم .؟!؟! چرا؟؟!
    • شهره IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      مخالفین ؛ واقعا متاسفم . شما وطنتان ایران نیست.
    • شهره IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      12 63
      مخالفین من وطن پرست . باز هزاران بار متاسفم . پگوییم کشور صد ساله .واقعا که خوشحال شدید ؟؟؟
    • زیبا A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      68 9
      شهره جان جنگ قادصیه است اگر ما خرد داشتیم کجا سرنوشت بد داشتیم
    • سعیدی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      23 25
      عزیزان این اروپاییان در انقلاب صنعتی همه محیط زیست جهان را نابود کردند و هیچ چی نگفتند ! حالا که بقیه کشورها میخوان به اونها برسن میگن نه ! شما باید مواظب محیط زیست باشید!! ربطی به تاریخ چند هزار ساله ما نداره!
    • کوروش IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
      48 14
      زنده باد ایران ،زنده باد ایرانی
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    مهم نیست که چی بودیم! مهم اینه که الان چی هستیم !!!
    • فرزند ایران IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      افتخار به تاریخ کهن برای ملتی است که عادت به تنبلی دارد
    • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      53 14
      ایران:هزاران سال قدمت آمریکا:300سال! قدمت
    • یاد A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      58 8
      آینده از آن ملتی است که تاریخٍ گذشته خویش را بداند.
  • یک سوال ساده A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    56 17
    ما در تاریخ دوران مدرسه چنین خوانده ایم که ایرانیان اقوام آریایی هستند که از نواحی سیبری به ایران مهاجرت کردن و شامل سه گروه بودند به اسم پارت ها مادها و پارس ها و همچنین پارس ها فرمانروای ان دویکی دیگر بودند! و مبدا تاریخ ایران را این چنین برای ما تصویر سازی کردند من از شما سوالی دارم در رابطه با سومریان که جزو اولین ساکنان ایران بودند خواهشا بگویید سرنوشت آنها چه شد وقتی آریایی ها امدند سومریان منقرض شده بودند؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      35 6
      در مورد حکومت عیلام هم لطفا همین توضیح را بدهید .ممنون
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      14 4
      سومریان و بابلیان و اکدیان تمدن بین النهرین بودند (عراق کنونی)
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    بعدش هم تخت جمشید و پاسارگاد را تبدیل به خرابه ای می کنیم...
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      چون تخت جمشید از اول همین بوده و هیچ وقت ساختش تمام نشده بوده که بخواهد خرابه بشه
    • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      58 8
      بعضی وقتا ادم حرفایی میشنوه که میمونه چی بگه.تخت جمشید همین بوده؟فقط میتونم بگم خدایا مردم ایران رو از جهل و نادانی و افراطی گری دور بدار..همین
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    27 56
    چی شده کشور عراق یادتون رفته
    • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      42 13
      كشور عراق بسيار نو پاست و از تجزيه عثماني بوجود آمده ربطي به تمدن هاي بين انهريني نداره . اونا عرب نبودن
    • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      72 13
      عراق که بعد از جنگ جهانی تشکیل شده
  • پرهام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    75 38
    هیچ می دونستین ایران اولین کشوری بوده که در همه ی زمینه ها اولین کشور بوده!!!؟
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      13 24
      جوک نگو
    • بتبک IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      23 5
      ما رکورد زدیم :)
  • طاها TR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    60 9
    فعلا كه از آخر اوليم
  • ساکن ایران A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    12 13
    والا تا اونجایی که اطلاعات موجود هست کشورهای با تاریخ بالای 1000 سال زیاد هستند (چین، هند، کشورهای اروپایی، خود توران شاهنامه که بالاخره وجود داشته و شامل اکثر کشورهای ترک امروزی بوده). شاید خیلی کشورها و حکومتهایی هم بودند که زمانی حکومتی داشتند ولی الان منقرض شده اند مانند سومر، ایلام، آشور و بسیاری حکومت های دیگه).
    • بی نام A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      15 10
      تورانیان از اقوام آریایی بوده اند در تخاصم با اقوام دیگر و متمدن تر آریایی. و به هیچ وجه ترک هم نبودن. ترک بودن تورانیان توهمات و دروغهای پانترک هاست برای دست و پا گردن تاریخ برای خودشون!
  • رامین US ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    25 6
    دوستان در دنیای امروزی سابقه کوچکترین اهمیتی نداره. مثلا سنگاپور با کمتر از 60 سال سابقه از همه نظر ( اقتصادی - اجتماعی - علمی و رفاهی) یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست. یه کشور آفریقایی مثل اتیوپی (همان حبشه قدیم) هم سابقه هزاران ساله دارد. حالا اینها باهم قابل مقایسه هستند؟؟؟ افتخار کردن به تاریخ برای ملتی است که در حال حاضر چیزی برای مایه افتخار شدن ندارد.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    28 12
    متاسفم که خیلی ها نمیدانند که شوش 7000 هزار سال قدمت دارد اگر شوش نبود تخت جمشیدی وجود چون هزینه ساخت تخت جمشید از شوش میامد
  • دل داده به وطن US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    25 15
    توصیه می کنم دوستان گرامی به وطن و هموطنان خود توهین نکنند . فقط هرکس لحظه ای به خود بازگردد و ببیند که برای آبرو و سر بلندی هرچه بهتر این وطن چه کرده است و بعد شعار دهید . بعد هم لطفا برای آشنایی بیشتر با وطن خود کتاب " آتوسا دختر کورش بزرگ " را یکبار عمیق بخوانید تا بهتر قضاوت کنید . مطمئن هستم که نظر دوستان تغییر خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    24 8
    تمام این کشورهای بالا هزارو چند هزار سال خیلی عقب افتاده تر از کشورهای جدید هستند بخصوص از نظر فرهنگی و سطح زندگی.ایتالیا و یونان رو با بقیه کشورهای اروپایی مقایسه کنید.مصر امروز چه سنخیتی با اون مصری که اون سازه های شگفت انگیز رو ساخت داره؟کشورماهم که جای توضیح نداره.چیزی جز نوروز و یکسری بناهای ویران شده یا درمعرض ویران از اون دوران چندهزارسال باقی نمانده.تاریخ و تمدنی که حضوری موثری در جامعه نداره وفراموش شده جای هیچ افتخاری نداره ودر واقع بجای گریه بریک تمدن مرده باید بفکر ساخت یک تمدن نو باشیم وگرنه تا صدها سال دیگه درجا میزنیم.
  • ایرانی ایرانی A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    11 52
    خلاصه و خلاصه فقط ایران ایران ایران اصلا از کشور های دیگه نمی خوام نه حرفی و نه صدا یی بشنوم.....................
  • ا بابایی A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    25 8
    فعلا که تاریخ خودمان ول کردیم چسبیدم به عربها،بزرگترین ضربه رو ما به کشورمان زدیم در طول تاریخ،اسمهای عربی.الفاظ عربی.مناسبتها عربی، بابا ما ایرانی هستیم.
  • علیرضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    14 10
    ایران کهن ترین کشور دنیاست
  • بی نام DE ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    1 2
    خیلی عالی گفتی رامین جان
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    8 4
    مهم اینه همگی از فرزندان حضرت آدم هستیم
  • اشکان A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    2 1
    دوست عزیزی که گفتن شوش7000 هزارسال قدمت داره و هزینه تخت جمشید از شوش آمده،کسی منکر نمیشه که شوش و شهر سوخته بیش از هفت هزار سال قدمت دارن و اونا شهر هستن ولی تخت جمشید فقط مکانی بوده برای زندگی پادشاه،ولی این دلیل نمیشه تخت جمشید رو کوچک کنیم،شما هیچ میدونید شهر استخر در کنار همین تخت جمشید و شیراز بالای 7500 سال قدمت داره؟میدونید استان فارس با 33درصد آثار باستانی کشور رتبه نخست رو داره؟میدونید عمر شهر شیراز به 4500 سال میرسه این درخواست که شهر کنار شیرازیعنی شهر استخر 7500 سال قدمت داشتهمیدونید آثار باستانی استان فارس اکثرا مربوط به قبل از اسلام بودن،میدونید قدیمی ترین شهرهای ایران همدان،جیرفت،شیراز یا شهر استخر کنونی،شهر سوخته و شوش قدیمی ترین شهرهای ایران هستن