۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
ساخت نانو روبات حامل داروها در بدن

پژوهشگران با استفاده از رشته های دی.ان.ای موفق به ساخت نانو روباتی ( نانو قفس) شدند که ترکیبات دارویی را مانند محافظی در میان می گیرند و با تغییر دما آن را رها می سازد.

ایرنا نوشت:

پژوهشگران ایتالیایی و آمریکایی با استفاده از رشته های دی ان ای موفق به ساخت نانو روباتی ( نانو قفس) شدند که ترکیبات دارویی را مانند محافظی در میان می گیرند و با تغییر دما آن را رها می سازد.

به گزارش دانشگاه آروس دانمارک، این محققان با همکاری دانشگاه آرهوس موفق به طراحی اولین نانو روبات دی ان ای شدند که قادر به حمل و رهاسازی زیست مولکول ها است.

این نانوروبات می تواند ترکیبات دارویی را حمل کرده و به سلول های بیمار برساند.

این گروه تحقیقاتی ساختار پیچیده ای از جنس دی ان ای طراحی کردند که در آن از هشت رشته دی ان ای استفاده شده تا یک ساختار قفسه مانند تشکیل شود.

نانو قفسه به دست آمده می تواند در برابر تغییر دمای محیط عکس العمل نشان داده و باز و بسته شود .

اهمیت نانو قفس ساخته شده در این است که در وسط این ساختار حفره بسیار کوچکی وجود دارد که ترکیبات بزرگتر از این حفره را می توان توسط این ساختار جا به جا کرد و ساختارهای کوچک تر از این ساختار خارج می شوند.

نتایج این پژوهش درقالب مقاله ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

در حال حاضر محققان به دنبال را ه های باز کردن این نانو قفس با تغییر دما هستند تا بتوانند پیش از بسته شدن آن ترکیبات مورد نظر را درون این نانو قفس وارد کنند.

پژوهشگران امیدوارند که از این نانو ساختار قفسی شکل در آینده برای حمل دارو استفاده شود تا بتوان داروها را به طور موثرتری به محل مورد نظر در بدن رساند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =