شما نظر بدهید/ چرا تحصیل کرده‌ها فرزند کمتری دارند؟

طبق گزارش سازمان ثبت احوال 65.3 درصد تحصیل کرده ها حدا کثر یک فرزند دارند.

امروز مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مورد رابطه تک فرزندی با افزایش تحصیلات، گفت: 65.3 درصد تحصیل کرده ها حداکثر یک فرزند و تنها 10 درصد آنان چند فرزند دارند.

علی اکبر محزون گفت: در سرشماری سال 90 ، 21.5 درصد زنان دوره ابتدایی ، 36.6 درصد زنان دارای تحصیلات راهنمایی، 52.4 درصد زنان دارای تحصیلات متوسطه، 65.3 درصد زنان دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 52 درصد زنان دارای مدرک ارشد و دکترا حداکثر یک فرزند داشتند.

به نظر شما چه ارتباطی میان تحصیلات و کم شدن فرزندآوری وجود دارد؟ نظرات خود را به صورت کامنت برای ما ارسال کنید.

نظراتی که پس از ساعت ۸ شب ارسال شوند، احتمالا صبح روز بعد منتشر خواهند شد. 

4646

کد خبر 335494

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 283
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    127 4
    1- بالا رفتن سن ازدواج و کم شدن فرصت فرزندآوری 2- تجربه بیشتر به خاطر سن بیشتر و تجربه برآمده از وضعیت عمومی 3- فشار اقتصادی چون عموم تحصیلکرده ها در شهرهای با هزینه های زندگی بالا سکونت دارند
  • pouya A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    434 7
    مایی که تحصیل کردیم کار واسمون نیست چه لزومی داره وقتی کار پیدا شد 5 تا بچه بیاریم اونم حداقل حقوق 500 هزار وقتی اون بچه ها بزرگ بشن ماشین میخوان خونه میخوان خرج دانشگاه درس از کجا بیاریم تازه یه دونه هم کلی خرج داره.اینارو یه تحصیل کرده میفهمه دیگه.
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      93 6
      اینارو همه میفهمن!من خودم به خواست اگه باشه دوس دارم 4-5 تا بچه داشته باشم ولی چه فایده اگه قرار باشه اون بچه ها هرکوم تو حسرت یه چیزی بمونن یا تربیت و پرورش درست درمونی نداشته باشن!!؟
  • reza IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    چون عقلشون می رسه که کسی رو تو این دنیای دردآور نیارن
    • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      8 87
      چه پاسخ داهیانه ای دادی شما
    • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      65 4
      یکی بسه دوتا زیاده
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      10 33
      علت اصلی اینه که تعداد زیادی دانشگاه بی کیفیت با سطح علمی پایین باز شده و همه به دانشگاه می رن و 4سال بعد اسم تحصیل کرده رو خودشون می زارن و کمترین سواد علمی متناسب با مدرکشونو دارن و فقط کلاس و افاده دانشگاه رفتن و تحصیلات داشتن رو دارن تحصیل کرد ه یعنی فارق التحصیل های دانشگاه هایی مثل شریف و امیرکبیر که تعدادشون خیلی کمه بقیه فقط توهم و کاغذ فارق التحصیلی دارن علت اصلی تنبلی و خود خواهی خانمها است که لذت مادری کردن رو با حضور در دوره های زنانه و کلاسهای ورزش و شاغل شدن در شغلهای سطح پایین عوض می کنند
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      13 4
      شما عزیزم برو شریف درس بخون تا سطح علمی ات بالا بره . حق توهین هم به کسی نداری!!! کاش بری یه آماری از استخدامی ها بگیری نظرت کلا عوض میشه آقای شریف و امیرکبیر. من که با آزاد بدون سهمیه شرکت نفت استخدام شدم .
  • عرشیا A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    به یک دلیل ساده .چون درک و فهمشون از جامعه و واقعیتهای ان در سطح بالاتری از دیگران قرار دارند .وقتی وضعیت اقتصادی خانوارها چیزی در حد فاجعه است دلیلی برای ازدیاد نفرات این خانواده وجود ندارد .پس زنده باد شعار :فرزند کمتر .زندگی بهتر .
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      دختر امروزی سرگرمیهای بیشتری داره نسبت به زن خانه دار قدیمی که فقط سرگرمیش بچه بوده یعنی اگه الان شما به یک زن و مرد پول زیادی هم بدین باز هم بچه دار نمیشن و زندگیشون رُ وقف خودشون میکنن تا بچه
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      فرزند یکیش کمه دوتاش زیاد
    • محسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      اگه نظرات برخی دوستان درست باشه و حق هم با اونها باشه خوبه ولی اگه بخاطر کلاس گذاشتن باشه که تحصیل کرده ها دیر ازدواج یا دیر بچه دار میشن قبول کنید خیلی مایه افتضاح هست.
    • بی نام EU ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      براي اين كه ديرتر ازدواج مي كنند و تا مدتي پس از ازدواج هم درگير امتحانات و استخدام و غيره هستند و تا وقتي كه به حداقل درجه رفاه برسند چندين سال طول مي كشد
    • سیروس IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      ما خودمون یه زن همسایه خانه دار داریم با دو تا پسر شانزده هفده ساله از سر صب که می شه صدای ونگ ونگ و درگیری و فحش و فحش کشی و زد و خورد می یاد تا بوق سگ فکر می کنید تربیت بچه توی این دور و زمونه آسونه من که خودم بدبختی های این پدر و مادرها رو که می بینم می گم بچه فقط یکی به من چه مربوط که واژه ای به نام عمو و خاله و دایی داره فراموش می شه . واقعا فکر می کنید به خاطر این چیزها ارزش داره آدم تا قیامت خودشو بدبخت کنه
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      دیگه اون دوره گذشت که به نهاد خانواده به چشم یه گداخونه نگاه می شد . یه خانواده آسوده : پدر . مادر . یه بچه
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      من خودم توی یه خانواده پرجمعیت به دنیا اومدم و همیشه وقتی مهمونی می رفتیم نمی دونم چرا فکر می کردم خانواده های کم بچه خوشبخت ترن . اسباب بازی های بیشتر مسافرت های بیشتر کلاسهای جور وا جور اما ما مجبور بودیم همه این امکانات و بین هم تقسیم کنیم حالا هم که ما خواهر و برادرها همه بزرگ شدیم و تحصیل کرده هستیم و شغلهای خوبی داریم هرکدوم اونقدر گرفتار شغل و خانواده خودش هست که وقتی برامون نمی مونه به هم سر بزنیم بیشتر در حد تلفن و پیامک هست اونایی که پاشون و کردن توی یه کفش که دوباره چند فرزندی رو باب کنن چرا نمی دونن ساختار اجتماعی ما دیگه اجازه چنین عقب گردی رو نمی ده
    • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      چون تحصیل کرده ها یه واحد درسی دارن به اسم تنظیم خانواده!!!دی دی دی دی دی
    • غرضی US ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      193 5
      تا تورم کنترل نشه نرخ رشد اقتصادی بالا نره و تا رکود تورمی با مشکل سربازی کان لم یکن نشه بچه مچه خبری نیست در نهایت تا توررررررررررررررررررررم کنترل نشه نمیشه
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      332 1
      یه دلیل خیلی مهمش اینه که فهمیدن کیفیت مهم تر از کمیته! یه بچه سالم و تربیت شده بهتر از 10 تا بچه معتاد و دزد و قاتله!
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      67 87
      این با تحصیلات زن نسبت مستقیم دارد نه تحصیلات مرد. چون این زن است که باید از بچه ها نگهداری کند و حاملگی و حمل بچه را به عهده بگیرد. چون زن تحصیلکرده معمولا شاغل هم هست و علاقه ای به خانه داری و بچه داری ندارد تعداد فرزندان ناچیزی خواهد داشت و حتی بعضا اصلا فرزندی هم نخواهد داشت. اما مردی که تحصیلکرده باشد اگر بازار کارش توسط نیروی ارزان قیمت و قابل سوء استفاده ی زن اشغال نشود و سطح در آمدش پایین نیاید و جای خالی ای پیدا کند برای کار که یک زن آنجا را اشغال نکرده باشد با زن خانه دار هم چرخ زندگی اش می چرخد و هم تعداد فرزندان حداقل متوسطی خواهد داشت. اما با به هم خوردن توازن کار با ورود هجومی زنان تحصیلکرده هم درآمد مردان کم شده و هم بیکاری و خودزنان هم که فرزند نمی خواهند تا راحت کار کنند
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      303 5
      من که خودم هر وقت یاد بچگی هام می یفتم دلم خیلی برای مادر خودم می سوزه همیشه سر سفره اون بود که می گفت زیاد گوشت دوست نداره از کباب خیلی خوشش نمی یاد یا یه شیرینی خوشرنگ و لذیذ که بود تنها کسی که دندونش درد می کرد مادرم بود می دونید چرا ؟ چون می خواست اون بچه هاش اونا رو بخورند . ولی من حاضر نیستم مثل مادرم از خود گذشته و فداکار باشم او سهم خودش از زندگی را به ما بخشید و حالا از پوکی استخوان و درد مفاصل و چاقی و چربی خون رنج می بره و ما خواهر و برادرها فقط شرمنده او هستیم . اما من می خوام جوری زندگی کنم که کسی شرمنده من نباشه
    • کیانوش EU ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      55 7
      چون تحصیل کرده ها مایملک کمتری دارند و میراث کمتری ازشون باقی میمونه میگن بیخود میراث خورا را زیاد نکنیم !
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      16 3
      احسنت...
    • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      فردا که پیر شدی انداختنت خانه سالمندان می فهمی زندگی بهتر فرزند کمتر یعنی چی.
    • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      82 8
      اولاد هم داشته باشی میندازنت همونجا مگه نشنیدی که: «دشمنی بالاتر از اولاد نیست»...«شاخ گاوی بدتر از داماد نیست» !
    • محسن RO ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      25 1
      تصمیم خیلی پیچیده تر از این حرفاست. به نظر من یه مصالحه است بین "داشتن خواهر و برادر + ریسک مشکلات اقتصادی" و "ریسک نداشتن خواهر و برادر + وضعیت اقتصادی بهتر". به نظرم والدین باید توانایی های خودشون رو خوب ارزیابی کنن که می تونن جای خالی خواهر و برادر رو برای فرزنداشون پر کنن یا نه؟ بعضی پدر و مادر ها هم هستن که توانایی این رو دارن که تو شرایط اقتصادی بد، خانواده ی گرم و صمیمی برای فرزنداشون فراهم کنن؛ طوری که بچه هاشون مثه خیلی از ماها وقتی بزرگ می شن عقده ی چیزی نداشته باشن... واقعا تصمیم سختیه.
    • علی A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      6 3
      دوست عزیز اگر دقت کنید طبق همین خبر کسانی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا دارند از درصد کمتری نسبت به فوق دیپلمه ها و لیسانس ها دارند (65.3 درصد زنان دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 52 درصد زنان دارای مدرک ارشد و دکترا ) بنابراین تحلیل شما هیچ منطقی ندارد.
    • امید A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      15 12
      """در سرشماری سال 90 ، 21.5 درصد زنان دوره ابتدایی ، 36.6 درصد زنان دارای تحصیلات راهنمایی، 52.4 درصد زنان دارای تحصیلات متوسطه، 65.3 درصد زنان دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و 52 درصد زنان دارای مدرک ارشد و دکترا""" عجب آماری، این درصد هارو چجوری حساب کرده؟؟؟ جمعشون از 100 بیشتره!!
    • دکتر هستم A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      45 1
      تو همه چیز تولید باید کیفیت داشته باشه نه فقط کمیت...........
    • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      29 2
      چون روزها یا سرکارند یا سر کلاسوشبها هم خسته و کوفته میخوابند
    • م.ب RO ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      20 0
      همه ی مردم به دنبال فرزند کمترن: چون همه ی مردم شدن تحصیلکرده ودر دانشگاه به روی همه باز است...
    • علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      46 2
      چون شرایط اجتماعی و اقتصادی رو بهتر از عوام درک و لمس می کنن.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      43 2
      اگه بچه داشته باشيم بازهم ميندازندمون خانه سالمندان
    • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      27 1
      شايد هم بخشي از مشكل، مربوط به اين طرز تفكره:" این زن است که باید از بچه ها نگهداری کند"
    • danial IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      22 1
      کاملاً درسته، به خاطر اینکه وضع مالی تحصیل کردگان در وضعیت اسفناکه!!!
    • امیر.غ RU ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      42 2
      آخه طرف رفته دانشگاه به عقلش اضافه بشه نه که کم بشه . کدوم آدم عاقلی تو این شرایط مملکت بچه دار میشه ؟ جوونای ما برای ازدواج کمرشون خم میشه و تا چند سال فقط دارن قرضای مراسمشونو میدن . جایی ام اگه باشه برای یه فرزنده نه بیشتر
    • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      26 1
      اصلا تحصیل کرده ها ازدواج میکنن که بچه دار هم بشن؟؟؟؟ با این شرایط افتضاح اقتصادی کی به خودش جرات ازدواج میده؟؟؟؟ قبلا شعار: فرزند کمتر زندگی بهتر الان: ازدواج نکردن زندگی بهتر
    • محمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      6 27
      سلام رفقا قبول دارم بچه کم دردسر کمتری داره ولی چندتا سوال ؟ از لحاظ فرهنگی ما ایرانی ها خانواده پرجمعیت دوست داریم یا نه؟؟از لحاظ روان شناسی بیشترین چیزی که باعث ارضای عواطف احساست مادر میشه فقط فرزند است نه فیلم و مسافت !!! و دم پیری که از مادر و پدر مراقبت بکنه خودتون حاضرین برید خانه سالمندان ؟؟؟؟؟؟ آدم پیر میشن نیاز به محبت بیشتر دارن !!!!!!!!!!
    • بی نام US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      7 35
      من 19 سالمه وتک فرزندم واصلا خوب نیست همیشه ارزوداشتم تو یه خانواده پر جمعیت زندگی میکردم تنهایی خیلی بده!
  • محمودی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    286 6
    دلایل زیادی داره: 1.وقت کمتری دارند مخصوصا خانومایی که شاغلند و یا دانشجو هستند 2.اهل حساب کتاب هستند و درک می کنند یک بچه چقدر خرج داره 3.ترجیح می دهند یک یا دو بچه را با امکانات زیاد تربیت کنند تا هفت هشت بچه را به امان خدا رها کنند 4.قشر تحصیل کرده چون وضعیت بازاز کار، نفت، اقتصاد و منابع آبی رو می بینه درک می کنه وضع این مملکت در سالهای نه چندان دور در بسیاری موارد بحرانی خواهد بود 5 راستی خیلی از خانوما وقتی ازدواج می کنند که در سالهای آخری هستند که میتونند بارور شن 6.خانومای تحصیل کرده ترجیح میدن وقت خودشون رو با چیزای دیگه ای غیر از بچه پر کنن
  • ناشناس IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    چون یک زن تحصیل کرده می تواند مسائل اجتماعی را تجزیه و تحلیل کرده و سپس تصمیم گیری کند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      318 1
      اصن سوال از بیخ و بن بیخوده!!! آخه طرف (چه زن چه مرد) شکم خودشو نمیتونه سیر کنه نیاز های اولیه خودشو نمی تونه تامین کنه که بخاد چندتا بچه داشته باشه! والا مردم شعورشون خوب میرسه که تو این اوضاع نباید بچه دار شد مخصوصن متولدای آخر 50 و دهه ی 60 که تو سختی و فقر بزرگ شدن. چون خودشون سختی کشیدن دلشون نمیخاد بچه شون هم سختی بکشه. کسی هم که اوضاع مالی خوب داشته باشه به خاطر آینده ی بچه ش حاضر نمیشه بیشتر از یکی یا دوتا بچه بیاره. وقتی روز به روز قیمت ها تو همه چی بالا میره و نمیشه واسه هیچی برنامه ریزی کرد شما انتظار داری مردم بیان برنامه ریزی کنن که بچه دار بشن؟! تا همون یه بچه بخاد دنیا بیاد تو همون 9 ماه کلی هزینه میتراشه واسه پدر مادر چه برسه به بعدش که دنیا بیاد!
    • محید A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      23 29
      همه دوستان دلایل خوب و درستی ارایه کردن. ولی نکته ای که باید توجه کرد و کسی اینجا نگفته اینکه چرا دولت تو این موقعیت به این فکر افتاده ؟ جواب : چون برادران اهل سنت روز به روز به تعداد متولدین و جمعیتشون اضافه میشه که این خودش یک هشداری برای کرسی های مجلس و دولت آینده هست. آقایان باید قبل از اینها بفکر می بودن .لطفا نظرمو بذارین
    • جلال IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      متاسفانه بحث کنترل افزایش جمعیت و شعار "دو فرزند پسر یا دختر کافی است" تنها توسط قشر تحصیلکرده اجرا شد که عواقب منفی ان در سال های اینده مشخص خواهد شد
    • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      7 51
      اگه می‌تونست تجزیه تحلیل کنه می‌فهمید که با این وضع که پیش می‌ره جمعیت کشور در سال‌های بعد یک جمعیت پیر می‌شه و جوون‌هاشم اکثرا در خانواده‌ای تحصیل‌نکرده بزرگ شدن و بعد از مرگ افراد پیر کاهش جمعیت شدید و جمعیت باقیمانده تحصیل نکرده ... بعد ایران مجبوره مثل آلمان که الان ۱۰ملیون مهاجر توش هست در های کشور رو باز کنه بقیه بیان اینجا کارا رو انجام بدن
  • میلاد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    293 2
    چون به اون حد از بلوغ فکری رسیدن که بدونن داشتن فرزند یعنی یک تعهد خیلی بزرگ نه تنها به لحاظ اقتصادی و تامین خوراک پوشاک مسکن بلکه براورده کردن مهرو محبت و حوصله و وقت زیاد و آینده نگری برای تربیت درست یک انسان و اینکه فرزندی بار بیارن که به لحاظ کمبودهای محیط و جامعه عقده ای بار نیاد.
    • من IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      5 58
      یعنی پدر و مادر شما بلوغ فکری نداشتند؟ این استدلال بی احترامی به پدر و مادرهاست.
    • يه مادر IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      35 2
      أره واقعا اون زمان مردم به بلوغ فكرى نرسيده بودند،چون بچه رو مى أوردن و بعد واگذار خدا مى كردن.
  • آرمان EU ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    والا من ترجیح میدم نیاز جنسیم رو بکشم تا اینکه بخوام بعد از ازدواج خودم رو بکشم،فرزند داری هم پیشکش
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    82 9
    چون تحصيلكرده ها فرصت چنداني براي فرزند آوري وفرزند پروري ندارند. زماني كه يك دختر 17 -18 ساله ازدواج مي كند فرصت بيشتري نسبت به دختري دارد كه تحصيل مي كند و به دنبال اشتغال مي رود ووووو پسر هم همين طور پسرهايي كه به تحصيل فكر نمي كنند حداكثر بعد سربازي ازدواج مي كنند . اما پسري كه تحصيل مي كند باتاخير ازدواج خواهد كرد. از طرف ديگر چون افراد تحصيلكرده براي رسيدن به جايگاه دلخواه خود بيشتر متكي به توانايي شخصي خود هستند تصور مي كنند تولد فرزندان و رنج آنها براي رشد همانند خودشان بي انصافي وستم است... بههر حال يك داغ دل بس است تمام قبيله را.....
  • bahman A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    166 1
    چون نمیخواد سختی هایی که خودش تو بچگی کشیده به خاطر فقر یا زیاد بودن جمعیت خانواده رو به بچه خودش ارث بذاره اکثرا به دلیل اینه که اگه قراره بچه ای داشته باشه کمبودی از نظر مالی نداشته باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    120 0
    از سن ازدواج گرفته تا آگاهی از مشکل بودن تربیت فرزند و درگیری های اقتصادی و همچنین معضل آلودگی هوا هم در این بی میلی بی تاثیر نیست
  • علی نوایی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    آقا من تحصیل کرده ام... مهندسی خوندم... به ما اصلا زن نمیدن که حالا بخاییم چند تا بچه هم بیاریم.... مظلوم نمایی نمیکنما امتحان کردم میگم... ای خدا.... کی میشه ماهم بشیم دوتا بعد بشیم سه تا...؟ قول میدم به خاطر گل روی مسئولین خدمتگزار تا پنج تا هم بشیم...
    • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      109 5
      همون بهتر که گیرت نمی یاد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 131
    فرزند بیشتر ربطی به تحصیلات نداره تحصیلات بالاتر پول و شغل و بهتر و موقعیت فرزند آوری بهتر میاره اینم ببینین
  • آرتين A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    79 4
    بنده خداها انقدر خرج تحصيلات شان كردند.بعد ازدواج ناي فرزند آوري براشون نمي ماند. در ضمن حساب دو دو تا ميكنند.ويقين ميدانند با اين چند غاز در آمد(اگه شغل پيداكنند) نميتوانند خرج بچه ها راتامين بكنند.پس نتيجه ميگيريم همان يك فرزند كافي است. اگه در اين دوره زمونه بيشتر از يه بچه داشته باشند ،حتما"دل شير دارند.نه دل آدميزاد.!!!!!!!!!!!!!!
    • میترا IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      63 2
      مسئله توان فرزند آوردن نیست. مهم این است که میخواهند فرزندانی ایده آل تحویل جامعه دهند که وقت و انرژی زیادی می‌طلبد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    فرزند بیشتر آینده مطمئن تر برای بچه هاست تنها نشدین بفهمین من چی می گم
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      95 2
      جنابعالی هم 3 تا بچه نداری تا زیر خرج اونها له بشی
    • مرتضی US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      8 92
      چرا منفی دادید الان؟؟؟؟؟؟؟خوب این یکی از خوبی های داشتن خواهر برادر هستش دیگه
    • علی A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      54 2
      مادر بزرگ من 8 تا بچه داره به علت مشغله زیادشون هیچ کدوم بهش سر نمیزنن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 99
    نه بابا ینی هر کی بچه زیاد داره تحصیلات نداره
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    134 3
    چون دوست دارند !
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    176 4
    فكر كنم آينده نگريشون بهتره .
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    135 1
    چون بچه تربيت لازم داره نميشه بچه بدنيا اورد و ولش كرد تو كوچه خرج هم داره الان براي پيشرفت بچه بايد كلي كلاس ثبت نامش كني كه هم خرج بالا داره هم يه نفر بايد مسئول رفت وامدش بشه هركي هم ميگه كلاس لازم نداره الكيه چند درصد بچه هاي تيزهوشان واقعا نابغه هستن و چند درصدشون با كلاسهاي خاص قبول شدن؟
  • مهربان مهسان A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    243 3
    چون أوضاع را بهتر درك مى كنند با اين وضعيت اقتصادى و اجتماعي كه داريم چرا بايد جمعيتان را زياد كنيم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    47 92
    مهمترین دلیل به نظر من اینه که اولویت های زندگیشون تغییر کرده یعنی دیگه بچه داشتن و بزرگ کردن بچه اولویت زندگیشون نیست و درس خوندن بعد هم کار و البته پول درآوردن براشون مهمتره
    • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      29 3
      خب معلومه که مهمتره اصن باید هم باشه کسی که پول در حد میانگین جامعه رو نداشته باشه، بچه دار شه که چی؟؟؟؟؟؟؟که همین بچه پس فردا حسرت داراییای دوستاشو بخوره؟؟؟؟ صد در صد اول باید پول باشه بعد بچه...
  • مهرداد IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    74 3
    علم " اقتصاد خانواده " که این روزها همه ایرانیها با توجه به مشکلات موجود و عدم هماهنگی دخل و خرج ، فوق تخصص آن را دارند با یک حساب سرانگشتی مشخص میکند که با شرایط ایجادشده کنونی و نبود امکانات کافی در ایجاد حداقلهای اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ( ماحصل 8سال خدمت دولت خدمتگزارقبل!!!) ، کار را بجایی رسانده که حفظ شرایط موجود برای اکثر خانواده ها نیز تبدیل به هدفی دست نیافتنی گردیده است . برای درک این شرایط خیلی به تحصیل علم هم نیازی نیست ولی واضح است که کسانی که دارای مدارج علمی هستند زودتر به این حقایق ملموس پی خواهند برد .
  • دهه شصتی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    412 3
    به خاطر اینکه فرزند کمتر زندگی بهتر. حالا سیاست جدید هرچی میخواد باشه، درستی این شعار رو خودمون به چشم دیدیم. من دهه شصتی الان باید بچه بیارم، من دهه شصتی دیدم که ما که زیاد بودیم مدرسه سه شیفته میرفتیم، سه یا حتی 4 نفر تو یه نیمکت می شستیم، دهه هشتادی ها که کمترن وضع مدارسشون چقدر بهتره، من دیدم ما چطور کنکور دادیم و پدرمون در اومد، دهه هفتادی الان چه راحت میره دانشگاه، ما چه چیزها نداشتیم و بچه های الان چه چیزها دارن. حالا چرا باید ظلمی که به خودم شده به بچه ام هم بکنم؟ یکی بیار با کیفیت بزرگش کن، بهتر از اینه که 5 تا بیاری ندونی داری چکار میکنی. آقایون اگه راست میگن الان جلوی فرار مغزها رو بگیرن، نمیخواد فکر 30 سال دیگه باشن. همین نیروی جوونی که الان دارید رو قدر نمیدونن.
    • میثاق IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      هزززززززززززززززززززززار تا مثبت به این حرفت .من فکر کنم ما دهه 60 تی ها برای مردن و قبر هم باید سختی بکشیم و هزار تا امتحان بدیم مثل درس خوندن و کنکور دادن مون و سر کار رفتنمون و......................
    • شهروند A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      200 1
      منم موافقم. به قول این دوستمون ما دهه 60 ها وقت مردن هم جا کم میاد برامون ! هه هه
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      140 1
      آفرین گل گفتی! شما سیر فرار مغزها را معکوس کنید. می دانید اگر دو میلیون از جوانانی که در سن باروری هم هستند و اکثرا تحصیل کرده، برگردند، کلی به جمعیت اضافه میشود؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      104 1
      این حرف ها رو باید با طلا نوشت ، گل گفتی
    • شصت و شیشی RO ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      37 1
      واقعا باز دلم برا خودمون سوخت...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 132
    نمی دونم چرا البته خانم های تحصیل کرده ما اینجوری فکر می کنن چون در کشورهای توسعه یافته مادر شدن امتیاز خیلی مهمی
    • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      52 2
      گمان نکنم صرفا به تحصیلات خانوم ها ربط داشته باشه فرزند داشتن آن قدر حس خوبی هست که هر کسی اگر شرایطش رو داشته باشه، از اون رویگردان نیست موضوع اینه که شرایطش رو نداریم وقتی خانوم ها مجبورند کار کنند تا بخشی از هزینه زندگی رو به دوش بکشند واقعا می توانند مادر مناسبی هم باشند؟... شاید برای یک فرزند بتونند ولی حتما برای 3 تا نمی تونن آدم های تحصیل کرده انتظار رفاه بیشتری رو دارند که طبیعی هم هست... زحمت کشیدند درس خواندند. آیا با اضافه کردن بچه ها رفاه مادر و پدر ثابت می مونه؟... حتما کم میشه
  • شعبان A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    85 3
    افراد بي سواد ياكم سواد انتظار زيادي از زندكي ودر زندكي ندارند باكمترين امكانات زندكي مي كنند وتفكروفهم ودركشان از زندكي هم همينقدر است وبراي فرزندانشان هم همين تفكر وتصور را دارند درنتيجه ميزان هزينه ايشان در رندكي بسار كمتر است به همين خاطر جون مي توانند از عهده مخارج زندكي بربيايند تعداد فرزندانشان هم بيشتر است بويزه اكر فرزند بسر بيشتري داشته باشند راضي تر وخوشحال تر هم هستند اما اين قضيه در مورد افراد تحصيلكرده جور ديكري است اينها اززندكي ودر زندكي انتظار وخواسته هاي بيشتري دارند كه مسلما هزينه هاي انها رانيز به همان نسبت بالا مي برد در حاليكه درامد اكثر انها جوابكو نيست در نتيجه به داشتن يك يا دو بجه اكتفا مي كنند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 172
    خبر آنلاین کاش لینک گزارشی که در مورد زمان موفق دنیا و تعداد بچه هاشون کار کرده بودی رو دوباره منتشر می کردی تا خانم ها ببینن که هم می شه موفق بود و هم مادر
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      116 7
      اونجا غرب هستش، نه اينجا با صدتا مشکل
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      41 7
      اونجا نصف كارهاي منزل رو شوهر انجام ميده(وقتي هردوشاغل باشند). مث ِ اينجا نيست كه ظرف شستن واسه مرد، كسر ِ شان باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    34 18
    ازدواج گاهی اگر طرف خوب بود - زایمان و بچه داری هرگز -پول و پول و دانش و کار پر در امد همیشه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    77 6
    چرا اكثر افغان هاي متاهل ساكن ايران بيش از 5 بچه دارند.
    • شعبان A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      25 1
      دوست محترم شما شيوه زندكي كردن انها راهم ببينيد ،يك خانواده هفت هشت نفرشون در يك اتاق مي خوابند در زندكي كمترين امكانات رادارند، ايا ماهم مي توانيم مثل انها زندكي بكنيم؟
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      8 0
      چون بيشتر ِ بچه هاشون از وقتي راه رفتن ياد ميگيرند ميرند سرِ كار مدرسه هم نميرند
  • احسان A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    من عاشق بچه زیادم البته فکر نکنیدکه تحصیل کرده نیستم ولی دوست دارم دوربرم شلوغ باشه
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      29 7
      با این طرز تفکرت اگر هم همونجور که می گی تحصیل کرده باشی مال یکی از این دانشگاههای پولی هستی ایشالله که هیچ وقت زن گیرت نیاد با این طرز فکر ت
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      44 2
      آخه آقای محترم بچه مگه اسباب خونست که دوست داری دوروبرت با اونا شلوغ باشه؟!!! خودتو بذار جای اون بچه، بعد تصمیم بگیر.
    • مهدی A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      16 2
      دیگه این روزگار همه یا تحصیل کرده اند یا در حال تحصیل
  • ارش IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    132 1
    توی این وضع واوضاع بد مملکت به فکر بچه افتادید بیخیال بابا
  • h.b A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    140 2
    سلام.ما همون نسلی هستیم که رو ماکارونیش می نوشتند فرزند کمتر زندگی بهتر.
  • پرهام EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    90 2
    باید فرق باشد بین ملتی که بر اساس احساسات و هیجانات الهام گرفته از نظر دیگران تصمیم می گیرند با ملتی که بر مبنای عقل و درایت برای زندگی و آینده خود تصمیم می گیرند
  • یک ایرانی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    38 0
    فرزند بزرگ کردن با فرزند تربیت کردن فرق دارد کسیکه می خواهد فرزند تربیت کند باید به نیاز های فرزند خود توجه کند و شرایط پرورش استعداد های او را ایجاد کند باید برای فرزند خود وقت بگذارد و به او به عنوان یک انسان احترام بگذارد و خود را در برابر زندگی اومسئول بداند و بدیهی است که افراد تحصیلکرده بیشتر به سمت فرزند پروری می روند تا فرزند بزرگ کردن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    121 6
    پول نیست غذا بخورم بعد بیام بچه دار شم تا هم اونو و خودمو بدبخت کنم یا برم بچمو به(شکیب فیلم آوای باران) بفروشم تا خرجشو در بیاره
    • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      57 7
      با اینکه نظرت درسته ولی چون نقل قولی از بدترین سریال سالهای اخیر تلویزیون گذاشتی به ان منفی دادم .
  • بی نام EU ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 66
    من خودم بچه زیاد دوست دارم اما خب 33 سالمه و هنوز ازدواج نکردم وقتی هم ازدواج کنم فرصت زیادی برای بچه دار شدن ندارم فوقش بتونم دو تا بچه بیارم و نه بیشتر در واقع سن ازدواج رفته بالا نه تمایل به نک فرزندی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    47 2
    قسمت دوم برنامه "شوخی کردم " مهران مدیری را ببینید علت را بهتر از همه کارشناسان ریشه یابی می کند.
  • بی نام EU ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    111 1
    بخاطر اینکه عاقل هستند . گیشنیز نیستش بکاری دربیاد بعد اگه خوشت نیومد بریزی سطل آشغال... بچست تا نفس آخرت باید به پاش بشینی تا برسه به یک جایی که تازه اگه برسه با این مملکت گل وبلبل
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 51
    من تحصیلکرده ام و استاد دانشگاه! الان دو بچه دارم و از این مساله هم راضی هستم ولی وقتی الان می بینم برای یک بچه دارم خدا تومن پول مدرسه می دهم بعد حساب می کنم اگر 3 تا داشته باشم نمی توانم آنها را مدرسه ی خوب بفرستم و در نتیجه سومی را نمی آورم. در ضمن چون کار می کنم اگر دو تا بچه ی دیگر هم بیاورم از نظر کاری نمی توانم با همکاران مردم که هر لحظه می خواهند زیر اب من را بزنند رقابت کنم در واقع یکی از مهمترین علل فرزند نیاوردن من عقده ی مردها نسبت به همکاران زنشان هست که منجر به این بشود که ما مجبور به تلاش بیشتر بشویم !
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    89 2
    چون به فرزند به عنوان اموال شخصی نگاه نمی کنند بلکه به چشم نسل آینده به آنها می نگرند. دید اجتماعی آنها به دید شخصی ارجحیت دارد.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 118
    متاسفانه کسانی که درامد بالا دارند کمترین فرزند را دارند چون خودخواه هستند به فکر اسایش خودشان هستند نمی خواهند درد ورنج پدر ومادر بودن را احساس کنند دولت بهتراست به فکر تغیر روش زندگی این افراد باشد قشر متوسط وپایین خود به خود بدون تبلیغ بچه می اورند وهمیشه این قشر باید کمی وکاستی ها را جبران کنند نه مرفهان بی درد راستی فرزندان وزرا چند بچه دارند انها از کدام دسته اند
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      19 1
      یعنی تو آخر روشنفکری.
  • مظفرخان IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    93 3
    اگر کسی فقط یک موضوع ساده و آن هم کمبود آب اقلیم ایران را درک کند قطعا متوجه میشود که جمعیت این اقلیم باید بیست میلیون باشد نه بیشتر پس این موضوع را تحصیلکرده ها بهتر میفهمند تا افراد بیسواد جمعیت کمتر محیط زیست پاکیزه تر جمعیت کمتر برابر است با افزایش سطح کیفیت افراد جامعه
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      26 0
      این حرف کاملا درسته. جمعیت ایران در سال 1340 20 میلیون نفر بوده. اون موقع درآمد اصلی ما نفت و گاز بوده الان هم همینطوره، اون موقع شرایط آب و هوایی کشور همین بوده (شاید هم بهتر)، تازه نسبت به اون موقع جمع کثیری از استعدادهای کشور به خارج مهاجرت کرده اند. پس الان چی مون بیشتر شده که جمعیتمون بیشتر بشه؟؟!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    ما راهي رو كه غربيا قبلا رفتن داريم ميريم نتيجشم كه همه مي دونيم.البته غير از مردم مسئولان هم بايد كمك كنن عبرت بگيريم از راهي كه اونا رفتن نه فقط مردم بار همه چيو به دوش بكشن ضمنا بچه هاي ما در آينده تنها خواهند بود اين حقيقتيه كه نبايد فراموش كنيم دوست و قوم و خويش خوبه ولي خوهر و برادري چيز ديگه اييه.فارغ از استثناهايي كه همتون مي خوايد مثال بزنيد!!!! بنظر من مهمترين مشكل دير ازدواج كردنه و اولويت دادن درس خوندن و كار كردن به زندگي.كه فرصتي برا بچه دار شدن نميده وگرنه پول دارها هم تك فرزند دارن و البته افتخار مي كنن كه نشان از كم سواديشونه با عرض معذرت
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      64 4
      شما راه گذشتگان را برو 6-7 تا بيار تا غرب و شرق ببينن بهت افتخاركنن!!!!
    • من A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      53 2
      دوست خوبم ماها هم که توی خونه های پرجمعیت بزرگ شدیم تنهاییم.چون بعد اجتماعیمون رشد نکرده
  • جودی ابوت A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 138
    به نظر من چون رابطه عاطفی کمتری بین زن و شوهرهای تحصیل کرده هست.ادای روشنفکری رو درمیارن وجدا غذا میخورن و جدا میخوابن و ....البته بعضی هاشون و بیرون خونه کارمیکنند هردو و جسمشون کنار هم ولی روحشون نه.
    • بی نام EU ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      78 2
      از كجا اين رو مي گيد؟! والا ما كه زن و شوهر تحصيلات دكتري داريم همسرم هر روز غذا درست مي كند و من در كارهاي خانه كمكش مي كنم و هميشه لااقل يك يا دو وعده با هم غذا مي خوريم!
  • من IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    به خاطر خودخواهیه همش.همین و بس . الان اینقدر خودخواه شدیم که دیگه حوصله یکی دیگه رو نداریم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 85
    با این سئوال دارید به همه آنهایی که چند فرزند دارند توهین می کنید. تحلیل پرسش شما این است که آنهایی که چند فرزند دارند آدم های بی سوادی هستند. اگر قدری به خانواده های اصیل اروپایی و امریکایی نکاه کنید می بینید منطق سئوالتان اشتباه است
  • سها IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    22 1
    با توجه به هزینه های زیاد زندگی ساعات زیادی از روز پدر و مادر بیرون از محیط خانه هستند و در مهلت کمی که در خانه هستند فقط بتوانند به نیازهای عاطفی، علمی و... یک فرزند برسند آن هم نه به طور کامل
  • زهرا A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    17 1
    درسته هرم جمعیتی ایران در چند سال آینده نامتوازن میشه و رو به پیری میره ولی این بدین معنی نیست که باید با تشویق به فرزند آوری این هرم رو متعادل کرد... واقعیت این هست که این کشور گنجایش جمعیت 70-80 ملیونی رو نه از لحاظ ساختاری نه از لحاظ زیرساختی نداره ... بهترین سیاست این هست که از این نامتوازنی جمعیتی با سیاست های خاص و مطلوب مهاجر پذیری گذر کنیم و جمعیت ایران رو روی 50-60 میلیون نگه داشت ... تشویق دهه 60ی ها بعنوان پرجمعیت ترین رنج سنی جمعیتی به فرزند آوری در 10-25 سال آینده باعث فاجعه میشه!!! من بعنوان یک زن دهه 60ی اگه بدونم فرزندم قراره در شرایطی مثل انچه بر ما دهه 60ی ها گذشت بزرگ بشه مطمئنا از این کشور میرم!
  • مریم IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    74 1
    به خاطر اینکه وضعیت الان جامعه رو می بینن و تحلیل می کنن . به خاطر اینکه با حقوق 700-600 هزارتومانی نمیتوونین هفته ای فقط 50000 تومان پول شیر خشک بدن . حالا پوشک و بقیه خرج های کناریش بماند!!!
    • سارا IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      8 0
      اره منم كاملا موافقم الان خود من دوتا كارمنديم با دوتا بچه زير سن مدرسه اونم تو شهرستان هنوز مستاجريم زندگي كاملا متوسط وام با خريد زمين برداشتيم به زور زندگيمون سر ميشه نفستون از جاي گرم در مياد همه كه پدر مادر پولدار ندارن اكثر جوناي حالا بايد رو پاي خودشون وايستن با هزار مشكل اقتصادي وگروني ازدواجش و تامين مسكنش بزوره پس خرج اضافي تراشيدن ممنوع و كيفيت را فداي كميت نكنيم
  • احسان A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    99 1
    چون تحصیل کردها فرق بین کمییت و کیفییت رو میتونن درک کنن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    43 2
    وقتى اينده خوبى واسه بچه نميتونم متصور بشم نمىتوانم يك نفر ديگه رو بندازم تو دردسر مگر من خودم تا چهار تا بچه رو هم دوست دارم ولى همين الان يكيش هم زياده
  • توهم IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 61
    من میخام شیـــــــــــــــــــــش تا بچه بیارم خیلی متفاوت میشم در این دوره زمونه!!!!!!
    • کمکی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      51 1
      منم در نگهداری کمکت میکنم توهم جان :)
    • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      40 3
      حالا که اینجوره منم 8 تا میارم !!!
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      24 1
      اصن من 12 تا میارم
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    47 1
    خودتان می فرمائید تحصیل کرده ها
  • fn IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    64 1
    به علت اینکه درک و فهمشان نسبت به اوضاع اقتصادی کشور بیشتر می شود
  • م A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 37
    اقای عرشیا داشتن تحصیلات دلیل بر داشتن درک و فهم بالا نیست.به نظر من نگاه جامعه ومردم برای داشتن فرزند تغییر کرده ربطی هم به تحصیلات نداره ولی تحصیل کرده ها به مدرکشون یه نوع موقعیت درآمد زایی نگاه میکنند و دوست دارن بعد از اتمام ازش استفاده کنن و وقتشون صرف پول درآوردن کنن نه بچه داری
  • ستاره IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    28 1
    چون قبلا پدر و مادرها با بچه ها وقتشون را مي گذراندند ولي حالا با انواع قبوض پرداختي، اقساط پرداخت نشده، كرايه خانه، هزينه هاي درمان،آلودگي هوا،خرج شكم براي زنده بودن (نه زندگي كردن)، و ...... به نظر شما وقتي براي بچه دار شدن مي ماند؟
  • سید IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 116
    چون کمی تحصیل کرده ها فکر می کنند و ادعا شون میشه که خیلی می فهمند ولی حتما بعداز چند سال میفهمند که چه اشتباهی کرده اند
    • A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      67 2
      ادبیات امثال شما فقط به همین شکل هستش ... در آینده متوجه خواهید شد ... چون منطقی برای حال ندارید .
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      8 0
      من همچين ادعايي ندارم درضمن اگه امثال ِ من يك روز بفهمند كه كارشان غلط بوده فقط خودشان ضرر ميكنند ولي اگر امثال شما يك روز بفهميد كه كارتان اشتباه بوده، نه فقط خودتان را بلكه انسانهاي ديگري (بچه هايتان)را هم بدبخت كرده ايد
  • از مشهد IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    72 1
    چون به دستور دین عمل می کنند اینکه به اندازه ای فرزند می اورند که توانایی تربیت و مخارج پیشرفت او را دارند
  • امير محمد EU ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    58 2
    به علت مشكلات كنوني اقتصادي بهترين راه حل همين زندگي بهتر با فرزند كمتر است
  • فرید IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    35 1
    اگز سوال می کردید چرا تحصیل کرده ها تمایل کمتری به ازدواج دارند جواب سوال شما هم در آن لحاظ می شد
  • میترا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    71 5
    آوردن بچه به خاطر خودخواهی آدمه. من ترجیح میدم خودخواهیمو طوری ارضا کنم که به یک آدم دیگه که همون بچه بیگناهه ظلم نشه!
    • مارتین IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      27 52
      بچه برای سلامتی و تنظیم هورمونهای مادر و جلوگیری از breast cancer بسیار سودمنده، هر چقدر که میتونین بچه بیارین مثلا ده دوازده تا!!! وگرنه به خودتون ظلم میشه، فکر بچه ها هم نباشین مگه کسی به فکر شما بوده! فکر خرجشون هم نباشین، میشه با رختشویی کردن تو خونه ی پولدارا بزرگشون کرد!!!! مگه تو فیلما ندیدین :)
  • . A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    42 1
    چون میدونن فرزند کمتر برابر با آرامش بیشتره
  • نخود همه آش IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    26 1
    اكثر تحصيلكرده‌ها درآمد مناسبي ندارند و بنابراين جمعيت خانواده خود را بر مبناي درآمدشان تنظيم مي‌كنند.
  • یسنا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    87 2
    بخدا ربطی به سواد نداره من دیپلم دارم 16 سالگی ازدواج کردم الانم 25 سالمه هنوزم بچه نیاوردم....چون شعورم میرسه با این وضع مملکت ........ دوس ندارم یکی دیگه رو بدبخت کنم....
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      31 2
      درود بر شما.
  • امین IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 1
    1-تحصیلکرده ها زندگی را واقعیتر میبینند و میفهمند و مشکلات را اساسیتر و بهتر درک میکنند. یکی از ریشه های اساسی مشکلاتی مانند بیکاری وفقر، همین ازدیاد جمعیت بی رویه در دهه 50و60 است.2-درجامعه امروز با سطح پایین درآمدها، معمولا زن و مرد هر دو باید کار کنند، آوردن بچه یعنی قطع کوتاه مدت یا تمام مدت حقوق یکی از دو نفر که شاید زندگی را بامشکل جدی مواجه کند، برای گرفتن پرستار هم که هم پول لازم است هم اعتمادزیاد که هردوی این ها به سختی پیدا میشود3-باتوجه به مشکلات ازدواج و بالارفتن سن ازدواج،زوج بعداز گذر از هفت خان رستم برای تشکیل زندگی،ترجیح میدهند مشکل دیگری به مشکلاتشان اضافه نشود و چندصباحی نفس راحتی بکشند.4-خاانه های کوچک و40متری امروزی خود زن و مرد را به زور در خودش جامیدهد چه برسد به بچه و.
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    36 2
    فرزند کمتر زندگی بهتر
  • هموطن A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 1
    من خودم بعنوان تحصيلكرده اي كه شرايط زمان طاغوت و انقلاب و جنگ و بازسازي رو ديده ام معتقدم كه افزايشهاي انفجاري جمعيت مثل دهه شصت ويرانگره و تمام برنامه ريزيهاي جامعه رو بهم ميزنه. ما الآن توي جامعه فعلي مون براي جمعيت حاضر امكانات آبرومند نداريم چرا يكبار ديگه به بطرف انفجار جمعيت بريم؟ الاآن بيكاري خيلي كمبودها واقعاً ملموسه چرا خودمون رو گول بزنيم؟
  • حمید SE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    43 1
    یک ده آباد به از صدشهر خراب طرف میخواد بساطی بزنه چارتا خنزر وپنزر بفروشه باید بره از صدجا مجوز بگیره وتایید صلاحیت بشه اما برای پدر شدن و مادر شدن نیاز به هیچ صلاحیتی و مجوزی نسیت
  • نوشین A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 27
    چون یه زن تحصیل کرده سالها زندگیشو وقف درس کرده تا بتونه کار کنه و استقلال مالی داشته باشه.بارداری و بچه مانع زندگی اجتماعیش میشن.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    59 2
    من دانشجوی سال اخر دکتری و مادر یک دختر هستم اما دلم نمیخواد فقط یک بچه داشته باشم.. سختی های نگهداری از بچه به همراه درس خوندن مانع میشه. متاسفانه در کشور ما شرایط و هزینه های بزرگ کردن بچه خیلی مشکله. برخلاف خیلی از کشورهای اروپایی که شرایط بچه بزرگ کردن رو برای همه فراهم میکنند.
  • محسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 56
    متاسفانه در کشور ما این فرهنگ غلط باب شده که هر کسی فرزند کمتری داره باکلاس تر و با فرهنگ تره. به همین دلیل قشر تحصیل کرده ما که از لحاظ مادی توانایی بالایی دارند و می توانند آینده انها را تامین کنند تن به تک فرزندی می دهند.
  • روزنامه نگار IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 64
    متأسفانه بیشتر از نود درصد دوستانی که کامنت گذاشتن، بچه دار نشدن خانواده های تحصیلکرده رو نشون دهنده بلوغ فکری و اجتماعی شون می دونن؛ در حالی که این دوستان ناخواسته دارن دستور صریح قرآن و اهل بیت رو که می گن: "خدا لعنت کسانی رو که به خاطر ترس از فقیر شدن، از ازدواج و بچه دار شدن سر باز می زنن"، زیر سؤال می برن و این یعنی کفر(!). متأسفانه ما همیشه از این ژست های روشنفکری تو مملکت ضربه های سختی خوردیم. قبلا این ژستا از طرف مسئولان بود؛ حالا این مریضی به مردم سرایت کرده!
  • علی A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 1
    سرمایه و وقتی که روی چند تامیذارن را روی یکی میذارن بهتر جواب میده و اینکه دیگه تحصیلات حوصله بچه بیشتر را به فرد نمیده که بیشترش کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    24 1
    وقتی یک فرد تحصیلات و روابط اجتماعی بیشتر و بالاتری دارد دانش و توقع او نسبت به جامعه ، هدف زندگی ، رفاه و ... بیشتر شده و در نتیجه تولید مثل را هدفی بی ارزش برای زندگی می بیند و حداکثر تلاش خودش برای زندگی بهتر و رفاه خودش انجام میدهد ، در نتیجه با توجه به مشکلاتی که جامعه و اقتصاد ما دارد فرزند و حتی گاهی ازدواج مانع فرد محسوب میشود .
  • وحید A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 2
    به نظر من جواب تو خود سوال هستش... شما میگید تحصیل کرده ها... خب چنین شخصی پس از رسیدن به سن قانونی وارد دانشگاه میشه...شاید پنج سال در دانشگاه بگذرونه... خدمت میره... بعد از خدمت اگر کار گیرش بیاد... تا پول گیرش بیاد... ازدواج کنه... بچه دار بشه...شاید 30 سالگی ولی فرد تحصیل نکرده یا در حد دیپلم...پس از دیپلم میره خدمت... بعد از خدمت هر کاری گیرش بیاد انجام میده... قطعا با کسی ازدواج میکنه که توقع زیادی نداره(منظورم خونه، ماشین،طلاو...)... بچه دار میشه... 24 سالگی
  • شهروند IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    35 1
    نظرتون در مورد ماهی 100هزار تومن برای فقط پوشک بچه چیه؟ یارانه 2 نفر باید صرف این موضوع بشه.باقی بماند... دوستان دولتی که به فکر ازدیاد نسل افتاده اند زمینه های مناسب اقتصادی برای رشد فرزندان ایرانی را تامین نمایند.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    47 1
    یکی بگه به چه دلیل باید زیاد بچه بیارن.
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    خوب چون درس دارن دیگه!
  • نامدار A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    46 1
    به دلیل 1- اوضاع فاجعه آمیر اقتصادی 2- افرایش سن ازدواج 3-درک بیشتر از مسائل اجتماعی 4- نداشتن امید روشن به آینده 5- بی ثباتی وضعییت سیاسی -اجتماعی جامعه
  • محمد رضا A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 76
    بایدشما بررسی کنید و از همین تعداد به اصطلاح با سواد جامعه که پا به سن گذاشتند پرسید که آیا پشیمان هستند یا نه ؟ من در سطح عالی تحصیل کردم و سه فرزند دارم و کسانی که میشناسم و در سطح علمی بالا هم هستند پشیمانند که چرا فرزند بیشتری نیاوردند
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      28 2
      البته یادتان باشد که از فرزندانتان هم بپرسید که آیا راضی هستند یا نه!!!!!! اونها هم آدم هستند، نه اموال شخصی شما!!!
  • زارعی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    69 0
    ببخشید دولتمردان واقعا روی زنان جامعه چی فکر می کنند مگر آنها ماشین تنظیم جمعیت هستند یا تنظیم کننده برنامه های آنها که هر موقع تصمیم گرفتن اونا زیاد بچه تولید کنند و هروقت نخواستن کم به دنیا بیارن ما انسان هستیم و فهم و شعورمان بر اساس برنامه ها و سیاست های شما تنظیم نمی شود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    42 1
    تحصیل کرده ها با دنیا آشناترند.
  • من A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 1
    به نظر می رسه به باسواد و بی سوادش نیست.سیاست دوتا بچه کافیه از هفت هش تا بچه ها رو رسوند به دوسه تا.خیلی ها هم معتقدن به دستور فقها.بیست سال دیگه باز می گید فرزند اوری زیاده چون سیاست مدارا دارن اجتماع رو راهنمایی می کنند که بچه زیاد بیارن. اما با سوادا بهتر فهمیدن که اگر یکی یا دوتا رو بتونند به ثمر برسونند خیلی بهتر از اینه که شش تا باشن ولی هیچ کدوم هیچی نشن.نمی بینین تب کنکور و دانشگاه چه جوربالا گرفته؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    28 3
    چون سطح تحصیلات بالاتری دارند!
  • بی نام CA ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 1
    ابتدا بایستی در خصوص اساس ازدیاد جمعیت و امکان آن بحث نمود. تحصیل کرده ها بیشتر به آمار و ارقام و واقعیات توجه میکنند و به موضوعی که آنهم جنبه های شخصی آن بسیار زیاد و پیچیده است و به یکباره توسط نظام مطرح میشود توجه نمیکنند. با وجود کمبودهای بسیار زیاد بهداشتی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی و موارد بسیار دیگر چگونه انتظار دارید فرد تحصیل کرده برای خود و فرزندانش آینده سخت و پیچیده ای را قبول کند. واقعیتش براساس شرایط موجود داشتن یک فرزند هم چندان آسان نیست و هر کسی مدتی بررسی کند این موضوع را متوجه خواهد شد.
  • بی نام EU ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    23 2
    خوب ببینید ما یه جا رفتیم تو میرداماد خونه ببینیم گفتن بجه که ندارید؟! چون این ساختمون همه دکترای به نام و مهندسای طراز اول زندگی میکنن و هیچکدوم بچه ندارن! اگرم دارن یکی که رفته خارجی جایی اینجا همه ارامش میخوان! وقتی فکر کردم دیدیم بعضی مشاغل اگر بیشتر از یه بچه داشته باشن فرصت کار درست حسابی ندارن و نمی خوان پدر مادر بدی باشن . همه نباید تعداد بچه یکسان باشه همونطور که همه زندگی کار و طرز فکر یکسانی ندارن منطقی باشیم مشکلی پیش نمیاد جامعه راه خودشو میره
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    34 4
    آخه با ولایت مشکل دارند! باید دوباره انقلاب فرهنگی کرد! ولی ایندفعه بدید دست استاد رحیم پورازغدی!
  • مهران A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    45 1
    موضوع فقط اقتصادی نیست منبه عنوان یک تحصیل کرده میفهمم که: چرا باید بجه ای را که از روز اول حتی یک تنفس سالم نمیتوتنم برایش فراهم کنم تحویل این اجتماعی بدهم که بدین صورت مدیریت میشود.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    24 1
    تحصیل کرده ها هم خیلیهایشان میخواهند بچه های بیشتری داشته باشند اما نمیتوانند. حرف دل مردم را در این نظرها میشود دید. من هم چند نکته میگویم: 1- جوانها (بخصوص تحصیلکرده ها) اگر بتوانند زود و راحت وارد بازار کار شوند هم سن ازدواج پایین میاید و هم بچه دار شدن راحت تر است. 2- جوانها اگر از آینده نترسند، اگر احساس ناامنی اقتصادی و اجتماعی نداشته باشند بچه دار میشوند. 3- جوانها اگر امکانات برایشان فراهم شود مهاجرت نمیکنند، راهی مالزی و ترکیه و گرجستان (اروپا و امریکا پیشکش) نمیشوند و در همین مملکت میمانند و بچه دار میشوند. 4- باور کنید لازم نیست هی از این سوالها بپرسید. فقط کافیست مسئولان گوش شنوا داشته باشند تا تبلیغات بی هدف نکنند.
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    57 1
    الان بچه گشنشه شیرخشک میخواد پول نداریم براش بخریم. همین الان همین الان ! شیر خودمم از استرس خشک شده !
  • میثم A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 66
    بچه صالح میتونه سرمایه ای باری آخرت آدم باشه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      13 1
      روزی که نه مال و نه فرزند سود دهد. (آیه قرآن) فقط اعمال خودت آخرتت را می سازد.
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    55 1
    جوونا براي ازدواج پول و رغبت ندارند چه برسه بچه زياد.
  • امیر IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    61 1
    ببخشید ما دهه ۵۰ یا هم که جرات کردیم بیاریم،به خاطر آلودگی هوا و پارازیت ۳بار سقط شد!خبرجان منتشرکن.
  • بچه دیروز IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 2
    چون تو مملکت ما هر چه باسوادتر باشی فقیرتر و محتاج تری تا بوده همین بوده .خردمندی نیابی شادمانه ! حالا انتظار دارید چند بچه باسوادتر و فقیرتر به جامعه اضافه شه؟!وانگهی هرچه پیشتر می رویم اعتماد اجتماعی برای تربیت و صیانت از بچه ها کمتر می شود .اینه که بیچاره والدین پدرشان برای صیانت از بچه شون درمیاد! قدیما جامعه آنقدر امن بود که پدر و مادر خیالشان از سلامت بچه شون راحت بود .اما حالا چی؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    17 1
    چون دیرتر ازدواج میکنند و به همین دلیل شانس بچه دار شدنشون کم تر میشه.بدن بسیاری از افراد تحصیل کرده به خاطر سنگینی قلم و کتاب از لحاظ فیزیکی ضعیفه و باعث شده حاملگی های این دوره هم که در حد شکافتن اتم سخت و پرهزینه و پر دردسر بشه.مدام مراجعه به دکتر و این تست و اون تست و لستراحت مطلق و نیاز به پرستارو... همینطور چون سنشون بالاتره کمتر حوصله بچه را دارند. علاوه بر اون اغلب میخوان برن سرکار که اینهم انگیزه برای بچه دار شدن را کم میکنه. وقتی هم بچه دار میشند میخوان بچشون در رفاه کامل باشه و این باعث میشه خرج هر بچه بسیار بالا بره و اینهم انگیزه برای بچه های بعدی را کاهش میده. خلاصه این افراد اینقدر مشغله ذهنی واسه خودشون دارن و میسازن که جای زیادی برای بچه نمیذاره.
  • آرش A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    26 1
    دروهله اول تحصیلات بالا نگاه به زندگی رو تغییر میده و فرد تحصیل کرده به کیفیت زندگیش خیلی اهمیت میده و این چیزیه که در دوران قدیم وجود نداشت و این نگاه با فرزندان زیاد در تعارض هست.زنان امروز با زنان دهه های پیشین خیلی تفاوت دارند در اون روزگار خانه داری و بچه بزرگ کردن تنها نگاه زن به زندگی بود ولی امروزه تحصیلات و شاغل بودن و فعالیتهای اجتماعی واقتصادی و همچنین تفریح و بخود رسیدن جزو اهداف اصلی زنان هست و خوشبختانه اغلب مردان هم موافق این تغییر و تحول مثبت هستند.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 1
    تعداد بچه های یک خانوار تابع شرایط متنوعی است. تحصیلات پدر و مادر تنها یکی از این فاکتورها است. اصولا تحصیلات یکی از فاکتورهای اثر گذار بر توان محاسبات و تعقل انسان است (و البته نه تنها عامل اثر گذار). در گذشته (مثلا 100 سال قبل) فرزندآوری یک فرآیند اقتصادی به صرفه بود. معمولا بچه ها تا سنین بسیار کمی هزینه بر بودند (آن هم در حد بخور و بپوش مختصر) و به محض اینکه می توانستند باری تحمل کنند به کمک اقتصاد خانوار می آمدند. در شرایط امروزه فرزندآوری از نظر اقتصادی به هیچ وجه به صرفه نیست. طول دوره سرمایه گذاری روی فرزندان زیاد شده و هزینه های آن نیز متنوعتر و بالاتر حتی هزینه استقلال هم (ازدواج) هم بر آن اضافه شده و تازه هیچ برگشت سرمایه ای هم برای خانوار ندارد!!!
  • علي EU ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 6
    آينده نگري، رفاه بيشتر و دردسر كمتر. اما اگر ريا محسوب نشه من بعنوان يك شخص تحصيلكرده اگر درآمد خوبي داشته باشم حاضرم فرزندان زيادي داشته باشم. اما در حال حاضر حتي مادرشونو هم ندارم. پس درصديش مربوط به خواستنه و بخشيش هم مربوط به توانايي هستش.
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    30 2
    دلایل متعددی داره؛1. قشر تحصیل کرده میفهمند که غیر از بچه داری میشه هدفهای دیگه‌ای تو زندگی داشت، 2. میتونن روشهایی رو برای پیشگیری رعایت کنند 3. عمدتاٌ قشر تحصیل کرده خیلی پولدار نیستند که بخواهند ورثه تولید کنند
  • مامان کورش IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 0
    شما الان کافی است یک مقدار درمورد جمعیت مطالعه داشته باشید میبینید بالاترین افسردگی واسترس وناراحتی های روحی وروانی درکشورهای منطقه متعلق به مردم ایران است .خوب با این اوضاع واحوال ونبود اقتصاد سالم ونبود قانون ونظم در جامعه و ناعدالتی های فاحش من مادر چرا باید فرزند بیشتری داشته باشم در صورتی که برای آینده خود وفرزندانم هیچ امیدخوبی متصور نیست.مملکتی که قانون آن پارتی بازی تملق چاپلوسی رشوه حرام خواری خواسته وناخواسته دروغ حق ناحق و...... بیدادمیکنه ..... مردم ما روحشان مرده است شادی ونشاط در جامعه نیست زندگی ما شده همش غم وغصه .شما کافی است به رادیو وتلویزیون نگاه کنید همش شده غم وغصه .شادی حرام است .این چه زندگی است.....هرجا میری بحث سیاست سوء مدیریت واختلاس .....
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    23 1
    ازاین سوال پرسیده شده واقعامتاسفم.کاملامشخصه که فشارمالی زیادوتورم وگرونی بی حدوحصروصدهادلیل مالی دیگه باعث تعدادکم بچه شده.
  • ف.ر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    23 1
    الان خود ماها که مثلا خاله و عمو دایی و عمه داریم، سالی یک بار هم وقت نمی کنیم تا به دیدنشون بریم. چه برسه به بچه های ما. مادر و پدر اگر بچه بیارند و نتونند تامین مالی و معنوی و محبتی و غیره بکنند، پیش همون بچه و خداوند هم شرمنده میشن. بچه آوردن مسئولیت بزرگیه. تربیت یک انسان سالم و صالح کار سختیه. دیگه اون زمونه نیست که بشه با یه شلوار نخی و یه دمپایی پلاستیکی توی کوچه و خیابون، بچه بزرگ کرد و توقع هم داشت که سالم و عقده ایی نشه.
  • فرشته الف A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    26 1
    جدای از مسایل اقتصادی امکانات عمومی برای بچه داری وجودنداره کشورهای دیگه سرویسهای بهداشتی دستمال مرطوب و حوله وجا برای تعویض بچه داره اینجا اگه بخوای پوشک بچه ات رو عوض کنی خودتون دیدین وقتی بچه دار میشی کلا باید دست از زندگی بکشی کار که دیگه هیچی خب ما زنها هم آدمیم دوست داریم کار کنیم پیشرفت کنیم. اگه دلتون برای کاهش جمعیت میسوزه جلوی آلودگی هوا تصادف ببماریها و مهاجرت واعتیادوهزارتا بدبختی دیگه رو بگیرین
  • محمد A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 69
    چون هر چه انسان تحصیلکرده تر شود چشم و گوشش به اسباب بیشتری باز شده و بیشتر از صاحب الاسباب و خداوند غفلت می کند در نتیجه کمتر از عباراتی مانند "خدا می رساند" استفاده می کند و بیشتر به تلاش ها و ناتوانایی های خودش متکی می شود. در واقع تفاوتش تفاوت این دو عبارت است: "بچه دار شوم خدا روزی اش را می دهد" و "پول ندارم، بچه دار نمی شوم".
    • منتقد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      25 1
      محمد جان! احتمالا پدر و مادر اون بچه4 -5 ساله ای که پشت چراغ قرمز براتون اسفند دود میکنه هم مثل شما فکر میکرده که "خدا روزی رو میرسونه" ...
    • علیرضا A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      18 1
      شما که سواد و تحصیلات نداری چه گلی به سر چامعه زدی جناب بیسواد
    • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      9 0
      فقط روزي هست؟ تربيت چي ميشه؟آب چي ميشه؟هواي پاك، امنيت،تفريح،سلامت رواني. دلم نميخواد وقتي پسرم ميره توو خيابون گشت ارشاد بهش گير بده دلم نميخواد دخترم از يه سني به بعد حسرت ِ دوچرخه سواري به دلش بمونه ترجيح ميدم به دنيا نيان
  • بی نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 31
    فرزند بیشتر زندگی بیشتر مثل اقوام بلوچ
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 1
    چون انجام خیلی کارها راحته ولی پذیرفتن مسئولیت ابدی آن مشکل ...
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 1
    چرا نمیگید افراد دارای تحصیلات کم زیاد بچه می آورند؟ یک دلیل داره ناآگاهند به مسائل روز
  • حسن پ IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 1
    از قديم گفتند فرزند كمتر زدگي بهتر خوب روشناست كه افراد تحصيل كرده براي رفاه خود و بچه بيشتر مي انديشند
  • مازیار A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    29 2
    چون کیفیت همیشه بهتر از کمیت هست. الان کشور های ا سکاندیناوی همه زیر ۱۰ میلیون جمعیت دارند اما سطح کیفی جمعیت و رفاهشون از همه جای دنیا بالاتره.
  • بی نام EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    33 2
    برای اینکه تحصیل کرده ها می خواند دکتر و مهندس تحویل جامعه دهند این هم خرج ش زیاده از پس یکی ش هم بر نمی آیند( بقیه می خواند چند تا کارگر ساده تحویل جامعه دهند این هم خرجی نداره)
  • گرفورود IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    موضوع انشاء کنتر جمعیت من و دادشها و خواهرهایم 7 تا بودیم ، در خانه ما هر روز دعوا و کتک کاری بود انقدر زیاد بودیم که مادرم اسم مارا به صورت مستعار گذاشته تفو ، مفو ،کثافت و... در خانه ما هرکس صبح زودتر بیدار میشد اگر چیزی در یخچال بود می خورد و کفش و لباس و کیف خوبتر را بر می داشت و هر کس دیر بیدار میشد تا شب گرسنه بود و... ما هیچ وقت به مسافرت نمیرفتیم چون یکبار که به شمال رفته بودیم با وانت پدرم از سر جاده چالوس تا خود چالوس هر ماشینی که از بغل وانت پدرم رد میشد به ما میخندید که وقتی بزرگ تر شدم فهمیدم چه خبر بوده و آن ها بخاطر جمعیت زیاد ما به ما میخندیدند ،وبه اهمیت کنتر جمعیت پی بردم ، این بود انشاء من
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    26 2
    مهم اینه که بچه سالم باشه چه یک عدد چه 6 عدد. متاسفانه قدیما کسی به فکر سلامت جسم و روان بچه ها نبود. من تحصیل کرده هستم ما خودمان 6 بچه بودیم که از ما 2 نفرمان تقریبا سلامت روانی داشتیم الان آن 4 نفر که ازدواج کردند مشکلاتی دارند. یعنی بهتر بود والدین ما بجای 6 نفر 2 نفر فرزند می داشتند ولی سالمتر. من خودم 2 فرزند دارم یکی ازدواج کرده ولی دیگری به نظر من شرایط تشکیل خانواده را ندارد و بهتر است ازدواج نکند اگر قدیم بود دومی هم ازدواج میکرد بی خیال بچه سالم.
  • كاريكاتور IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 2
    خيلي ساده ست. تا تحصيلاتشون تموم بشه بخوان ازدواج بكنن، 30-40 سالشون ميشه. تو اين سنم كي حال بجه رو داره.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    24 1
    اگه میخوان جمعیت زیاد بشه آمار مرگ و میر رو با بهبود تغذیه مردم با آب آشامیدنی سالم و با کم کردن استرس مردم کم بشه. ما که هستیم هیچ برنامه درستی برامون نیست چرا افراد جدید بدبخت که باید در این دنیای پرازمشکلات زندگی کنن رو اضافه کنیم. به نظرمن این ظلم به آنهایی ست که میان.آآآآآب ب ب نداریییییم. آیا مسؤلان حاضرن آبهای ناسالم مردم استفاده کنن ولی تعدادشون بیشترباشه
  • بی نام US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    چون این درک رو دارن و می‌فهمن که بچه دار شدن مسئولیت داره و اون ها در قبال زندگی اون بچه مسئول هستند. اون ها شرایط جامعه رو می‌سنجن و بعد تصمیم می‌گیرند. شما ببینید وختی تو مملکت ۷۵میلیونی هر سال زمستون با مشکل تامین گاز مواجه می‌شیم خب چجوری می‌شه که انتظار داشت جمعیت باید بشه ۱۵۰میلیون؟ این تفاوت یک تحصیلکرده و یک بی سواده.
  • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 57
    الگوی من دیوید بکامه 4 تا بچه باید داشته باشم
    • شهرام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      25 1
      عزیزم اندازه دیوید بکهام هم پول داری؟؟؟
    • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      24 2
      ثروتت هم اندازه بکهام است!!!!!!!!!!!!!
  • ابراهیم/تبریز IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    31 2
    چون با عقل و منطق تصمیم میگیرن
  • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    31 1
    زندگی که فقط بچه دار شدن و ازدیاد بچه نیست .این بچه امنیت. ارامش .اسودگی خیال .بهداشت .اموزش و پرورش . تغذیه مناسب و اوضاع اقتصادی خوب می خواهد . ایا در این کشور اینها فراهم هستند؟ .
    • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      17 0
      هوا برای نفس کشیدن نداریم چه برسد به این چیزهای که برای ما دیگه رویا شده
  • ابجی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    25 0
    من یه دهه شصتی ام ،یازده تا خواهر و برادریم که همین الان فقط سه یا چهارتاشون به من اس میدن و من ب اونا!! همیشه حسرت همه چی حتی خوراکی های خوشمزه رو داشتیم و الان در بزرگسالی و بعد از ده سال ازدواج هنوز خیلی هاش هنوز ارزو مونده ....
  • حميدرضا IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    باسلام به نظرمن زن هاديگرتوان بيشترازدوعددبچه راندارندهمان دوتاراهم خوب نمي توانندبزرگ كنندبايدانهاراهم پدريامادرپسرياخانم نگهداري كنندوسلام
  • سعید IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    17 1
    به این دلیل که عاقل تر و فهمیده تر هستند و مسئولیت پذیری دارند. داشتن یک فرزند سالم و صرف وقت و هزینه واسه اون خیلی بهتره از آوردن 5 تا بچه و بدبخت کردن اونا. کاری که متاسفانه پدران و مادران نادان دهه 60 کردند و با انبوه جمعیت بدون امکانات و شغل و رفاه مواجه شدیم. امیدوارم که نسل های بعد مثل ما دهه شصتی ها نشوند.
  • احمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 1
    با سلام دیگه میزان تحصیلات در رشد جمعیت تاثیر نداره اونهایکه تحصیلات پایین دارن و در روستا ها و در نقاط محروم زندگی میکنن دوست دارن یکفرزند داشته باشند فرهنگ فرزند داری در ایران تغییر کرده .اونهایکه که میگن مشکل اقتصادی دارن درست نیست مشکل اقتصادی یک از ایتم ها هست خیلی از افراد با درامد بالا تک فرزند هستن این عامل در رفتار خانوارهای با درامد پاین تاثیر گذاشته . حالا حالا ها جمعیت ایران رشد نخواهد کرد تا چند سال اینده رشد منفی خواهیم داشت
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    یک زن 6 ماه قبل از بارداری و 9 ماه طاقت فرسا بارداری را با ویار وشرایط سخت تحمل می کند و تازه زایمان هر نوع ان سخت و مشکل آفرین است و دوره نقاهت می خواهد که با نوزاد امکانش صفر است بعد از آن 2 سال را دیگر فرصت تحصیل مطالعه آزاد ورزش و حتی مسافرت را برای سلامتی جسم وروح کودکش ندارد یا کنار می گذارد تا کودک بقول معروف از آب وگل در آید تازه اگر مادر بیچاره دارای افراد کمکی باشد ماهی یکبار به آرایشگاه نزدیک خانه شاید برود .فرقی نمی کند این زن شاغل باشد یا خانه دار اگر شاغل باشد بعد از شش ماه محل کار عصر کار خانه وآشپزی شستن لباسهای کثیف کودک که در کیف مهد کودکش است آماده کردن غدای فردای کودک وجمع کردن ساکش و شب هنگام خواب تازه بی قراری کودک تا 4 صبح و باز تکرار حرکت به محل کار ؟!
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    چون به کیفت رشد و تربیت اهمت میدن تا به کمیت و لشگرکشی کردن که در نهایت هیچ کدوم به هیچ جا نرسه و از اینکه پدر و مادرش به دنیا اوردنش ناراحت باشه
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    24 1
    از نسل قدیمی ام 4 فرزند بودیم. دندانهای بسیار کج و معوجی داشتم. مورد تمسخر دوستان و اطرافیان بودم. پول ارتدنسی نداشتیم. تا اینکه در سن 32 سالگی توانستم با سرمایه ناچیزی که پس انداز کردم کمی به دندانهایم سر و سامان بدهم. ولی 32 سال با افسردگی زندگی کردم.
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 1
    چون ميدونند كي رو كجا بزارند و كي بردارند
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 1
    چون که تحصیل کرده ها درامد کمتری دارند!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    من یک اجاره نشینم با ماهی 700 تومان حقوق . آینده خودم را نمیتوانم بسازم و آینده من کاملا غیر قابل پیش بینی و نا امید کننده است حالا بیایم آینده مبهم یک انسان دیگر را هم به دغدغه های روزافزون خودم اضافه کنم؟ فکر میکنم بچه دار شدن آدمی با شرایط من نهایت نادانی و خودخواهی یک انسان است.
  • علی بجنوردی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 1
    مردم بچه نیارین , مردم بچه بیارین یعنی چی؟!!!ما مگه ابزاریم برای شما آقایون محترم
  • رضا IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 2
    اگرچه داشتن جمعیت زیاد برای کشور یک مزیت عالی است و کشور ما نیز از نظر منابع طبیعی یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیاست ؛ اما متاسفانه سوء مدیریت در بهره برداری از منابع و عدم تقسیم عادلانه ثروت بین مردم باعث شده است تا مردم بهترین شکل مدیریت اقتصادی در خانواده یعنی پرکاری اقبصادی و کم فرزندی را انتخاب کنند . که البته قشر تحصیلکرده اقتصادی تر به موضوع نگاه می کنند.
  • مقیمی A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 6
    این کلمه تحصیل کرده دیگه چه صیغه ایه ؟؟؟ این نحوه سئوال توهین به مردمان کم سواده ولی لزوماً هر آدمی شرایط زندگیشو با امکاناتش(چه اقتصادی و چه روحی روانی) مچ میکنه . این نوع سئوال باعث میشه یک فرد تحصیل کرده خودش را در جایگاه برتری به سایرین ببینه در حالیکه تحصیلات لزوماً باعث این برتری نیست . الانه منفی بخورم در حد لالیگا
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    اینکه خونواده های تحصیل کرده کمتر میل به ازدیاد بچه دارند خیلی بدیهی است چون برداشتشون از زندگی عمیقتر و خواسته هاشون پیچیده تره ولی این یک زنگ خطر هم داره که چند سال بعد صداش درمیاد. توقع تربیت افرادی که درک درستی از زندگی اجتماعی دارند در خانواده هایی با تحصیلات پایین و با وضع اقتصادی نامناسب توقع بی جاییست و این موضوع هشدار جامعه ای رو میده که جمعیتش مفاهیمی مثل همبستگی و قانون گرایی و احترام به محیط زیست رو قبول نداره( در یک کلام لمپنیزم). و خطر جایی است که این جمعیت اکثریت جامعه رو تشکیل بدن. اگر به رفتار اجتماعی مردم نگاه کنیم این موضوع کاملا ملموسه ولی چون برخلاف سیاستهای رسمی کشور هست روش کار علمی و جامعه شناسی نمیشه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 26
    من تحصیل کرده ام 4 تا فرزند دارم
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      9 3
      خوش بحالتان. ولی همین که چهارتا بچه دارید نشان میدهد قبل از این دور و زمانه (حدود ده سال اخیر) برنامه ریزی کرده اید برای بچه دار شدن. الان دور و بر خودتان ببینید چند تا جوان تازه ازدواج کرده توانش را دارند چهارتا بچه بیاورند. خداییش چند تا؟
  • سروش A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 31
    قبلا" بود دوبچه ، بعدا" شد یه بچه ، حالا شده هیچ بچه ، فردا میشه پرورشگاه بچه و بعدا" هم هم میشه سگ و گربه بچه ....
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 1
    چون از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور شناخت بیشری دارند.امیدی که بتوانند بیش از یک بچه را به خوبی اداره کنند ندارند
  • علیرضا IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 2
    چرا الگوی به فرزندی قبول کردن یا adoption که در غرب رونق داره رو تبلیغ نمی‌کنید ؟‌ اونایی که وضع مالی خوبی دارن و تمایل به فرزندآوری ندارند، هزینه‌های تحصیل و زندگی بچه‌های قشر ضعیف ولی با استعداد رو قبول کنند. هم حس شکوفایی و پرورش دادن یک انسان دیگه رو در خودشون ارضا می‌کنند بدون دردسرهای فرزند اصلی و هم اینکه کیفیت زندگی خیلی از آدما بهتر میشه. حالا فرزند حتما که نباید خونی باشه. ولی این کار کلی مانع و دردسر داره گویا تو ایران !!
  • فرزاد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 1
    اولا الان خود ازدواج کردن 1000 تا مصیبت داره چه برسه به بچه بزرگ کردن الان اکثر جوانان دوست دارن مجرد بمونن بچه که کلا منتفیه دوما شما تجربیات شخصی خودمون که خانواده های 3 فرزند به بالارو مرور کنی میفهمی چرا یکی بسه پدر خود من که الان 30 سالمه و مجردم میگه بزرگترین اشتباه من داشتن 3 بچه بوده حالا من برم اشتباه اونو تکرار کنم
  • nazi IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    18 1
    چون اول فکر می کنند بعدا عمل می کنند
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 25
    دلیلش هر چی باشه باعث میشه در آینده نه چندان دور کلماتی مثل برادر،خواهر ،عمو،دایی،عمه،خاله و به تبعش برادر زاده،خواهر زاده و .... بی معنی بشند.هرچند همین امروز هم که هنوز وجود دارند از معنی تهی شده
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 1
    وقت ندارند
  • رضا A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 2
    والا به خدا ماکه چند تا بودیم چیکار کردیم رو تایت لباشویی دوره ما میزدن فرزند کمتر زندگی بهتر اون موقع که زندگی کردن راحت بود ولی حالا برعکس شده یه دونه هم زیادی.
  • محمد حبیبی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 1
    به نظر من تحصیلات بالا زمان می خواد به همین خاطر سن ازدواج رو بالا میبره و ازدواج و بچه دار شدن دست یابی به اهداف رو با مشکل مواجه میکنه وسعی میکنه که هم به زندگیشون برسن وهم به درس . پس یا باید درس رو انتخاب کنن یا ازدواج وبچه دار شدن رو.
  • یک زن A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 25
    من که ار خدامه ازدواج کنم بچه زیاد بیارم.کوهمسر؟شوهر؟جدی میگم من خیلی تمایل دارم ازدواج کنم ولی خواستگار ندارم.دیپلم دارم سالمم پدرمادر خوب دارم.40سالمه ولی کوشوهر؟توقع زیاد هم ندارم.ولی فکر کنم بخاطر حجابم خواستگارندارم.چون باحجابم.خیلی هم بچه دوست دارم که بیارم.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 10
    حالا کو شوهر شما شوهرش و پیدا کن یبعد..
  • ارش IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 0
    دلیلش خیلی واضحه کسی که تحصیل کرده میفهمه که مثل زندگی اخرویش تو این دنیا هم باید زندگی شاداب وبا کمترین دغدغه رو داشته باشه.بچه تو این دوره زمونه مسئولیتش برای پدرو مادر ها خیلی زیاد شده منظورم فقط مادی نیست.درنتیجه اگر این بچه به درستی تربیت نشه ممکنه تو دوران پیری به جای اینکه عصای پدر مادرش باشه ،بشه بلای جونشون.تو کشور های اروپایی اکثر مسئولیت تربیت بچه ها و آموزش و پرورش اونها بر عهده دولت هاست نه مثل اینجا بر عهده خانواده. البته من فکر می کنم تو غرب مادر ها از 9 ماه وضع حمل خوششون نمیاد به همین خاطر 1 بچه دارن
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 1
    افراد تحصیلکرده به دلایلی که دوستان گفتند حاضر به بچه دارشدن نیستند ... ده سال دیگر بافت جامعه را از نظر بگذرانید ... بچه هایی داریم با والدین غیر تحصیلکرده ... خانواده های بی بضاعت و یا کم بضاعت فرزندان زیادی به دنیا آورده اند که قادر به تامین زندگیشان نیستند .. فرزندانیکه از فقر در رنج و عذاب بزرگ شده اند .... و برای امرار معاش به هر کار سخیفی روی می آورند ... میزان بزهکاری و سرقت و هزار مشکل دیگر اجتماعی افزایش میابد و جامعه ای داغون و بی انگیزه و بی اخلاق ... صد رحمت به امروزمان خواهد شد ...
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 1
    به نظر من شما بیشتر به فکر رفاه و اشتغال زائی باشید تا ترویج فرزندآوری فردی که بتونه از اول زندگی استخدام بشه قطعا وقت بیشتری برای فزرندمیذاره اما مرد و زنی که تا 30 سالگی بیکار هستن قطعا ترجیح میدن 1 فرزند بیشتر نیارن و درکل دانشگاه آزاد تمامی برنامه های شغلی،رفاهی و... رو خراب کرد
  • ملاد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 12
    فرزند كمتر به مساوات زندگي بهتر است،ولي تك فرزندي،بزرگترين ظلمي است كه مي توانيم به كودك خودمان بكنيم، تك فرزندي شايد به نظر يك پوز روشنفكري باشد،ولي اثرات بسيار بدي بر فرزند چه در حال و اينده مي گذارد لذا دو فرزندي بهترين كنترل نسبتي است كه جامعه هي تواند مسير طبيعي خودش را سپري كند.
  • پرواز A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 38
    يک بچه داشتن اشتباه بزرگيه, من دندانپزشکم ويه بچه دارم ,الان ميفهمم چه اشتباه بزگي کرديم ,بهتره جوانها درس بگيرند
    • سرباز IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      15 0
      در عوضش 32 تا دندون داری! بابام بچه زیاد داره، تمام دندوناش از استرس و غصه ریخته مصنوعی گذاشته :)
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 2
    ترس از اینده بچه هاشون.مدرسه .بهداشت.کار .تربییت خلاسه اینده مبهم.
  • محمد علی A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 1
    ادم های تحصیل کرده به درک بالاتری از محیط پیرامون و جامعه و حتی زندگی شخصی رسیدن برای ادم های باتحصیلات پایین بچه داری یکی از مهمترین کارها و دلمشغولی هاست اما ادم های تحصیل کرده دلمشغولی های خیلی بیشتری میتونن داشته باشن(بنا به همون درک بالاتر) ضمن اینکه خانواده کم جمعیت رفاه بیشتری داره و تمرکز تربیتی هم روی بچه بیشتر و نهایتا ادم سالم تر و با کمالات تری تحویل جامعه میشه! که این هم اینده نگری ادم های تحصیل کرده رو نشون میده تربیت فرزند مهم ترین کاره بعضی تحصیلکرده ها فکر میکنن سالها باید مطالعه کنن تا بتونن یک بچه فهیم تحویل جامعه بدن !! دلیلش اینه که خودشون رو در مورد تربیت فرزند در مقابل جامعه مسئول میدونن که این مانع از ازدیاد فرزند میشه (و همه اینا به درک بالاتر برمیگرده)
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 1
    تا بود عمرو صرف درس و مشق كردم تمام وقت درس ميخوندم تا بتونم شاگرد اول باشم و در مراحل بالاتر قبول بشم، از صبح تا شب دانشگاه بودم ، از زندگي چي فهميدم كه بخوام تازه مادر هم بشم، وحشت داشتم كه نكنه بچه دار بشم و درسم بمونه....مثلا ميخواستم يه آدم موفق باشم و همه چي در جاي خودش باشه، اما الان ديدم نسبت به زندگي عوض شده اما چه فايده.....
  • پریا IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 2
    چون از وضع و اوضاع مطلعند .کمبود آب ،اوضاع خراب محیط زیست ، گرانی و اتمام ثروت نفت و گاز در آینده نه چندان دور که اگر اتفاق بیفته ایران از اتیوپی بدتر میشه
  • مهدي A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    16 1
    به دنيا اوردن بچه تو اينهمه محدوديت ظلم به كيه؟ اين همه محدوديت قبول كردن ظلم به كيه؟ بچه يه انسان هستش نه عروسك كسايي هستن به خاطر حفظ برخي مسائل مصلحتي بچه دار ميشن بابا ايهاًناس گرونيييييييس!!!
  • هادی A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    12 3
    خود خواهی پدر ومادر که فکر می کنند بچه مثل خانه یا ماشین است همه اش دنبال راحتی خودشان هستند در صورتی که آن بچه بیچاره در آینده نیاز به کس و کار دارد نیاز به پشتوانه دلسوز وخیلی دیگر از محسنات برادر وخواهر را ......................
  • علیرضا IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    8 1
    تحصیل کرده ها تا درسشون تموم شه،کار پیدا کنن،به وضع اقتصادی مناسبی برای تشکیل خانواده برسن با این اوضاع اقتصادی زمان میبره. نتیجش اینه که سن ازدواج بالا میره. در نتیجه با توجه به سن و استاندارد زندگی طبیعیه فرزند کمتر مناسبتر باشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 1
    اووه چقدر نشرات متفاوت آقا خیلی راحته به این دلیل که برای پرورش یه بچه که حداقل به حد و اندازه خودشون برسه، پول در نمیارن. الان دستمزد یه نیروی مهندس متخصص، از یه عمله و فعله که کار گل میکنه کمتره.
  • علیرضا کیاحیرتی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 5
    علت اول اکثر این افراد کسانی هستند که همسرشان نیز شاغل هستند . اکثر تحصیل کردگان درامد کافی برای زندگی دونفره خود ندارنند تا چه رسد به داشتن فرزند
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 1
    علتش شکاف اطلاعاتی بین افراد تحصیل کرده و کم سواده. افراد تحصیل کرده به لحاظ اطلاعاتی خیلی جلوتر هستند و خیلی بهتر و واضح تر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه رو تحلیل می کنند و با نگاه روشنتری در مورد آینده تصمیم می گیرند. اطرافیان من که اکثرا فرزندی ندارند
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    چون کیفیت را فدای کمیت نمی کنند.
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    بله.بچه آوردن به امید هرآنکس که دندان دهد نان دهد آخرش میشه همین که دولت انگشت به دهن مونده که پول یارانهئنقرو به مردم بده یا به بخش تولید.اینکه برای اموراتش از بانک مرکزی استقراض کنه یا سیاست بودجه انقباضی رو پیش بگیره.اینکه برای بهبود محیط زیست بودجه جور کنه یا برای اون نان خورهای نیازمند نان.اینکه مسکن استیجاری چه جوری جفت و جور کنه برای اونایی که من و شما وارد این بیغوله کردیم.یه کم بجای حرفای کلیشه ای خبرای همین سایت خبرآنلاین رو بخونید.افق روشنی برای بچه هاتون می بینید؟
  • احمد زینلی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 1
    چون افراد تحصیلکرده منطق دارند و نمی خواهند حالا خودشان که از بد حادثه اینجا به پناه آمده اند شخص دیگری را تا حد ممکن دچار گرفتاری و غمو اندوه نمایند
  • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 2
    پوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول نداریییییییییییییییییییییییییییییییییم
  • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 2
    چون وقت و پول کافی ندارن
  • بی نام EU ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    23 1
    سالانه 8 میلیون تومان شهریه دبیرستان غیر دولتی بدهید تا بفهمید
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    15 1
    بچه وقتی باید بیاد که انسان حس کنه میتونه یک فرد موثر رو تحویل جامعه بده.
  • شاهین A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    21 1
    من میرم دانشگاه ازاد .بارها با خودم فک کردم که اگه بابام یه بچه دیگه مثل من داشت میخاست پول دانشگاه رو از کجا بیاره ...دیگه تا اخرشو بخون
  • بی نام A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 29
    خدايش تک فرزندي ظلمه حداقل آدميزاد بايد 3 تا فرزند داشته باشه !
  • مهسا IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 1
    با سلام افراط و تفریط در داشتن هر چیز حتی فرزند ضرر داره ملاک فقط باید تربیت فرزند سالم و صالح برای جامعه باشه اگه خونواده ها این توانایی رو دارن در تعداد فرزند باید جانب اعتدال رو رعایت کنن بین دو تا سه فرزند اگه این توانایی در خونواده ها نباشه اونا اصلا نباید به دار بشن
  • من IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 1
    به عقل بیشتر ربط داره تا تحصیلات. تو این اوضاع و احوال هر کسی زیاد بچه داشته باشه به خودش و اون بچه بی گناه ظلم کرده.
  • mansour A1 ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    12 1
    اگر حتی هزینه های بچه را هم در نظر نگیریم یک بجه علاوه بر مدرسه بایستی کلاسهای آموزشی زیادی را برود و این وقت والدین را میگیرد. برای ترقیب والدین مرفه و با سواد بایستی نظام آموزشی پیشرفته داشته باشیم.
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    15 1
    چون عاقل ترن
  • على A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 1
    چون درك و فهم شان إز شرائط بالاست
  • دانشجو ی کارشناسی ارشد IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    5 8
    باسلام وخسته نباشید به تمام کسانیکه تمام مطالب رو خوندن.به نظر من برای تعداد بچه بیش از 2نفر بایدحرف ولگدمال کنیم بیایم تو مرحله عمل .کاری که میشه کرد مثلا مجلس قانون روواضح در کمک به این مسئله وضع کنه دولت فکرهای اقتصادی پویا در کمک به این مسئه عملیاتی کنه قوه قضاییه فرق فشار اقتصادی باغیر اون رو در حکم موثر ببینه ودر کنار همه اینها رسانه فرهنگ تربیت صحیح ودرست هزینه کردن ونحوه صحیح ارتباط با این قضیه رو بین مردم اموزش بده وگرنه حرف یعنی اب تو هاونگ کوبیدن
  • آراز A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    14 1
    بخاطر اینکه درکشور ما برعکس کل دنیا تحصیل کرده ها پایین ترین درآمد و سطح زندگی را دارند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    9 1
    چون حقوق کمتری دارند
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 1
    افراد تحصیل کرده حساسیت بیشتری به تربیت و مواظبت از بچه ها دارند و ابن موضوع هزینه بر دار بوده و در این زمانه بسیار مشکل است
  • محمد A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    10 1
    به نظر ميرسد نبايد تک بعدي به مسئله نگاه کرد. اگر عواملي مانند تحصيلات، اشتغال والدين، تغييرات فرهنگي ناشي از شهر نشيني و مدرنيته، و هزينه هاي زندگي را با هم لحاظ کنيم به نتايج دقيقتري دست خواهيم يافت. به هر حال تحصيلات يک عامل تاثيرگذار بر نوع زندگي است.
  • امین IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    11 1
    چون اکثر تحصیلکرده های واقعی درآمد کمتری دارند.
  • ایمان A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    9 2
    چون حوصله و فرصت بچه داری ندارند
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 1
    چون میدونند دو دو تا میشه 4 تا!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 1
    همه میگن سن ازدواج بالا رفته تعداد بچه کم شده من میگم اصلا ازدواجی صورت نمیگیره که به بچه دار شدن ختم بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    12 2
    به دلیل داشتن اشرافیت ببشتر به مسائل اقتصادی وتربیتی وتمرکز بهتر در امر تربیت به تک فرزندی تمایل دارند
  • بی نام US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    17 0
    من دانشجوی فوق لیسانسم بیش از یه ساله ازدواج کردم نامزدمم همین طور دوتامون بیکاریم هزار جاهم سر زدیم میگن کار نیست پولم نداریم عروسی کنیم بریم سر خونه زندگیمون الان دوتایی از ازدواجی که کردیم پشیمونیم بخاطر بیکاری ومشکلات اقتصادی چه برسه به بچه
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    4 32
    خدا رزاق است فراموش نکنیم ما مهمان جیب بچه مان می شویم نه اون مهمون سفره ما کیه که بره دنبال معارف ناب اسلامی!
    • محمد A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      22 2
      در این شکی نیست خداوند رازق است ولی خداوند به انسان عقل هم داده است من الان یه دختر 5 ساله دارم یکی از آرزو هام اینه که حدا اقل دو تا بچه دیگه داشته باشم ولی میترسم نه از خرجشون بلکه از امکانات وقتی میبینم امکانات این کشور برای 70 میلیون کمه چه برسه به 150 میلیون وقتی دختر بچه 7 ساله دوستم سرطان گرفت و مرد از بی دارویی وقتی آلودگی هوا رو میبینم که تا چند وقت دیگه خودمم سرطان میگیرم وقتی که هر روز بیماری نا شناخته جدیدی کشف میشه که هنوز عوامل ابتلا به اون معلوم نیست مثل ام اس و غیره به خاطر همین آرزوی بچه دار شدن دوباره رو میدونم باید به گور ببرم
  • محمد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    13 3
    شما رسالت رسانه ای رو بر این مبنا بزار که اونایی که مجردن و واقعاً شرایط ازدواج براشون فراهم نیست ، شرایط حداقلی منظورمه (یه سرپناه،شغل و امید به آینده ی شغلی, یه درآمد بخور نمیر) فراهم بشه چند فرزندی بخوره تو فرق سر جامعه، اصل رو ول کردید چسبیدید به حاشیه؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    16 0
    باسلام واحترام فرزند بیشتر بهداشت میخواهد اموزش میخاد فرهنگ میخاد پول میخاد مسکن میخاد هوای پاک میخاد ا ارامش میخاد محبت میخاد که متا سفا نه ما هیچ کدام را نداریم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    16 0
    من هنوز به آرزوهای کوچک خودم هم نرسیدم چطور می تونم یکی دیگه رو به آرزوهاش برسونم!!!!!!
  • سلام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    10 3
    چون دوست دارند خودشون راحت باشند به فکر دیگران و به فکر ازدیاد فرزندان نیستند فقط به فکر خودشونند
  • mohammad IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    9 0
    اوضاع اقتصادی ایران
  • رضا A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    16 0
    من دو بچه دارم که تو سن دبیرستان هستند و طی سالیان گذشته هر چه جلوتر رفتم بیشتر به درستی و پر محتوا بودن شعار " دو بچه کافیه پی بردم". خواهش می کنم نظرمو بذارین
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    15 0
    سر شيشه شير ميخرم ٢٠ هزار پوشك هرماه ٣ تا ٤٠ هزارمشه ١٢٠ هزار شيرخشك هرماه ٦ تا ١٦ هزارميشه ٩٦ هزار دكتر ميبرم ١٥٠ هزار لباس ميخرم ٢٠٠ هزار ... حقوق من ٨٥٠ هزار ، خب كي ميتونه اين معادله رو حل كنه؟
  • متين IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    4 16
    خيلي ازتحصيل كرده ها هم فرزندان زيادي دارندوهم زندگي خوبي براشون فراهم ميكنن.چرابايك نظرسنجي به مردم اينگونه القا مي شودكه هركس عقلش بيشتراست سراغ بچه كمترميرود؟مگرنه اينگه بزرگترين دانشمندان وبزرگان يك جامعه درخانواده هاي پرجمعيت بوده اندوبامشكلات مبارزه كرده اند؟چه كسي گفته كه هرچه رفاه بيشترباشه خوشبختي بيشتره؟خوشبختي ازدل مشكلات بيرون مياد.درضمن بايددورانديش بودوبه آينده جامعه هم توجه داشت.باتشكر
    • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      16 1
      به نظر من تعریف شما از «خوشبختی» اشتباه است. چه لزومی دارد که برای ایجاد یا تولد «خوشبختی» حتما میبایست در «مشکلات» زندگی کرده باشیم تا بدین ترتیب «خوشبختی» معنا پیدا کند؟! آدم تحصیل کرده بخاطر محتاط بودن و آینده نگر بودنش از همان ابتدا سعی می کند که اصلا «مشکلات» را بوجود نیاورد یعنی «خوشبختی» را اینگونه تعریف می کند: کم کردن، از بین بردن و یا نرفتن بسمت «مشکلات» موجود یا احتمالی. مثلا بر اساس تعریف شما «درمان» در پزشکی نوعی خوشبختی است که از دل مشکل «بیماری» بیرون می آید که البته درست است اما انسان آینده نگر، «پیشگیری» و بیمار نشدن را خوشبختی واقعی می داند. حال خود قضاوت کنید که کدامیک بهتر است: «پیشگیری» یا «درمان» ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    10 1
    1- پرهیز از سقوط به طبقات پایین تریا طبقات پست تر 2- عدم حمایت دولت از پرداخت مخارج به کودکان و هزینه سنگین تعلیم و تربیت 3- کمک به ترقی فرزند جهت ارتقا به طبقات بالاتر جامعه
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    10 0
    اخه الان ایران نه جا داره نه امکانات نه هیچی بچه بیاری که بعد چی بشه؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    8 0
    نه تنها دلایل اقتصادی و فرهنگی باعث می شود افراد تحصیل کرده به این شیوه زندگی روبیاورند بلکه درک آنها از وضعیت اسفناک و فاجعه بار محیط زیستی ایران از نظر کمبود شدید منابع آب شرب نسبت به جمعیت ، آلودگی هوا از طریق خودروها (خودرو و بنزین بی کیفیت و غیراستاندارد)، کارخانه ها (قدیمی و ناکارآمدو انرژی بر)، گردو غبار بیابان همسایه های ایران و بیابان ها جدید همچون بیابان ارومیه (دریاچه اسبق!) و ... همه باعث می شود که آنها به خاطر انسانیت از حق خود حتی در داشتن یک فرزند هم کمی تامل کنند .
  • delnia IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    8 0
    تحصیلات جهان بینی ونگرش آدم هارو عوض کرده وافراد خواهان زندگی ایده ال ونسبتا خوبی برای خود وفرزندان خود هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 2
    علت اينكه بعضي ها به بچه كم معتقدند اينه كه به جمله خدا رزقشونو مي رسونه اعتقادي ندارند يعني خدا كم رزق وروزي رسونه؟ مردم دارن از فقر زياد خفه مي شن خدا مي خواهد؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین