مهر نوشت:

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: بیش از 50 درصد نسل جدید حداکثر یک فرزند دارند،اما بررسیهای آماری نشان می دهد 80 درصد نسل قدیم حداقل 3 فرزند داشته اند.
علی اکبر محزون گفت: در بررسی های آماری که انجام شده 240 هزار و 565 زن، در نسل جدید (متولدین 50 به بعد) و 197 هزار و 567 زن نیز در نسل قبل (متولدین قبل از 50) مورد بررسی قرار گرفته اند و این افراد زنانی هستند که حداکثر یک بار تجربه ازدواج را داشته اند.
وی در خصوص تعداد فرزندان متولدین 1350 به بعد و همچنین قبل از آن گفت: این دو نسل را به عنوان نسل جدید و قدیم در نظر گرفته ایم و در فاصله زمانی بررسی های آماری را انجام داده ایم که به نتایج جالب و قابل توجهی دست یافته ایم.
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال، گفت: نتایج به دست آمده بسیار متفاوت از الگوی فرزندآوری در نتایج حاکی از آمار کل جامعه است که در گذشته اعلام شده، بر همین اساس دو سرشماری سالهای 85 و 90 مورد بررسی قرار گرفتند و در سرشماری سال 85 ، 26.5 درصد از نسل جدید بدون فرزند، 31.2 دارای یک فرزند و 22.8 دارای دو فرزند بوده اند.
محزون با اشاره به اینکه در سرشماری سال 90 آمارها کمی متفاوت است، گفت: در نسل جدید تعداد افرادی که بدون فرزند بودند 23.5 درصد، تک فرزند 31.3 درصد و دو فرزند 27.2 درصد بوده است که نسبت به سرشماری سال 85 متفاوت بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 90 ، 33.3 درصد کل جامعه حداکثر یک فرزند داشته اند که این آمار در نسل جدید 54.8 و در نسل قبل نیز 7.3 درصد بوده است که بسیار متفاوت و کمتر از نسل جدید است.
محزون در پاسخ به اینکه چه سهمی از جامعه حداکثر دو فرزند دارند، گفت: این آمار در کل جامعه 54.2 درصد ، در نسل جدید 82 درصد و نسل قدیم 20.4 درصد بوده است.
مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال در خصوص افرادی که حداکثر 3 فرزند داشته اند، نیز گفت: در کل جامعه این نسبت 67.3 درصد بوده این در حالی است که در نسل جدید 92.8 درصد و در نسل قبل نیز 36.4 درصد بوده است به طوری که ملاحظه می شود اختلاف زیادی میان این دو نسل وجود دارد.
وی به تحلیل انجام شده در خصوص حداقل 3 فرزندی در این دو نسل نیز اشاره کرد و گفت: 45 درصد از کل جامعه حداقل 3 فرزند داشته اند و این در نسل جدید 17.7 درصد و در نسل قدیم 78.3 درصد بوده است.
محزون با اشاره به اینکه 31.2 درصد کل جامعه حداقل 4 فرزند داشته اند گفت: این آمار در نسل جدید 7 درصد و در نسل قدیم 62.4 درصد بوده است بطوریکه می توان گفت بیش از 60 درصد نسل قدیم حداقل 4 فرزند داشته اند.
به گفته وی، در نسل جدید 2.9 درصد و 47.4 درصد نیز در نسل قدیم حداقل 5 فرزند داشته اند. و در کل جامعه نیز این آمار 23 درصد بوده است بطوریکه می توان گفت نیمی از جامعه حداقل 5 فرزند داشته اند.
مدیر کل دفتر اطلاعات، امار و جمعیت سازمان ثبت احوال گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد دلیل این تفاوت در تعداد فرزندان نسلهای قدیم و جدید، سبک زندگی و به تبع آن رفتار باروری نسلها بوده که برای مقایسه این دو نسل انتخاب شده اند.
وی گفت: دفتر آمار اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال همواره آماده دریافت نظرات کارشناسان خواهد بود بطوریکه پذیرای نقدهای شفاف و خارج از کلی گویی هستیم.
محزون گفت: هدف و وظیفه سازمان ثبت احوال بیان واقعیتهای آماری است که با روشها و تکنیکهای آمارهای واقعی به دست می آید.
301232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    96 0
    نسل جدید هـــــیـــــچـــــی ندارن نه همسر نه بچه نه کار نه درامد نه خونه نه ماشین !
    • پریناز A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      4 29
      ماشین که از نون شب هم واجبتره نه؟
    • زینب FI ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      13 1
      من و همسرم بچه خیلی دوست داریم اما حیف که بعد از 3 سال ازدواج با مدرک فوق لیسانس و در سن 30 سالگی هنوز بیکاریم.مسئولان محترم لطفاً قبل از حرف زدن و تز دادن فکر کنید و بفکرراه چاره باشید
  • بی نام GB ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    60 0
    آدم عاقل،شرایط را بررسی میکند و به حرف تلوزیون و رادیو گوش نمیده.برای همه چیزا!چه ازدواج و فرزند آوری.چه کاهش مصرف سوخت.
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    82 1
    نسل جدید نسل واقع بینی است
    • آقابزرگ FI ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      12 36
      شکاف بین نسلی بسیار عمیق شده و دو نسل قدیم و جدید همدیگر را درک نمی کنند و به همین دلیل پدیده زندگی مجردی بین دختران و پسران ایرانی در مراکز استانها زیاد شده (و برای مسئولین اصلا مهم نیست) از طرفی نسل جدید بسیار تنبل و پر توقع است و به بزرگترها احترام نمی گذارد در 18 سالگی زن و در 20 سالگی ماشین پراید و در 25 سالگی طلب ارث می کنند اگر اعتراض کنی هم می گویند می خواستید بچه نیاورید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    57 0
    اي بابا! بازم خوبه نسل سوخته حداقل يك فرزند رو داره. نسل جديد تر كه اصلا تشكيل خانواده نميدن
  • ایرانی A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    26 1
    تفاوت نسل قدیم وجدید اینه که نسل قدیم میتونست با حقوق ماهیانه اش شکم بچه هاش را سیر کنه اجاره خونه بده واز پس مخارجش بربیاید اما نسل جدید با حقوقش به برکت کم ارزش شدن پول ملی از پس مخارج خودش برنمیاد اونهای هم یه بچه دارن حتما زن وشوهر هر دو باهم میرن سرکار
  • بی نام RO ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    39 1
    واالله بابا و مامان من و همه خاله ، دایی ، عمه و عموهام که مال دهه 40 هستن هم دوتا بچه دارن.چه برسه به دهه شصتی ها که بدبختای عالمن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    43 1
    نسل جدید نیومده پیر شده، دل و دماغی نمونده براش
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    42 1
    فرزند کمتر زندگی خیلی خیلی بهتر. هرکسی تو این شرایط خلاف اینو عمل کنه اساسی پشیمون میشه
  • آرش A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    35 0
    این بحث چرا تموم نمیشه.هرچی که به جلو میریم ماشینها هستند که کارهای صنعتی و حتی نظامی رو انجام میدن و به سرعت نیاز به نیروی انسانی رو به کاهشه.کمبود منابع طبیعی بخصوص آب هم خودش یک تهدید بزرگه.درک این مسائل خیلی سادست.
  • ر-م A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    47 1
    با این شرایط زنگی یکیش هم زیاده
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    37 0
    آره بابا و ماماناي ما بچه زياد داشتند كه چي؟ ميخوايد واستون تعريف كنم كه چجوري بزرگ شدم؟!!
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    28 0
    ما نسل سوخته نمی خواهیم