تحقیقات نشان می‌دهند افزایش درجه‌حرارت زمین به تولید‌مثل بیشتر حشرات، افزایش آفات‌نباتی و تغییرات جبران‌ناپذیر زیست‌بوم مخصوصا در مناطق شمالی زمین منجر خواهد شد.

محبوبه عمیدی: گرمایش زمین باعث آغاز نابهنگام فصل‌ گرم و طولانی‌شدن آن شده است. به گزارش دیسکاوری، مطابق پژوهشی که توسط فلورین آلترمت، بوم‌شناس دانشگاه کالیفرنیا در دیویس صورت‌گرفته این تغییر آب‌وهوایی می‌تواند حداقل سالانه تولید‌مثل 44 گونه بید و پروانه را تنها در اروپای مرکزی دوبرابر کند. مطابق آمارها از دهه 1980 تاکنون بعضی از گونه‌ها به دوبار تخم‌گذاری در سال روی آورده‌اند.

علاوه بر این از میان 263 گونه شناخته‌شده که در فصل‌گرم دو یا سه مرحله تولید‌مثل دارند، بیش از 190 گونه از دهه 1980 تاکنون مرحله دوم یا سوم تولید‌مثل را آغاز کرده‌اند. در واقع کمتر از یک‌سوم این جمعیت پیش از این امکان تولید‌مثل بیش از یکبار در سال را داشته‌اند.

آلترمت می‌گوید: «ما حدس می‌زنیم گرمایش زمین باعث می‌شود فصل تولید‌مثل برای حشرات پیش از سال‌های قبل آغاز شود، روند رشد سرعت بگیرد و تا رسیدن فصل سرد و کاهش دمای کافی برای جلوگیری از فعالیت حشرات، زمان کافی برای تولید نسل مجدد وجود داشته باشد».

پاتریک تابین بوم‌شناس ایستگاه تحقیقاتی جنگل‌های شمالی در مورگان‌تاون می‌گوید: « این پدیده از دیدگاه آفت‌شناسی بسیار‌حائز اهمیت است. به عنوان مثال کرم خوشه‌خوار‌ انگور با تولید‌مثل مجدد می‌تواند در فصل رشد به این گیاه حمله کند و هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را به کشاورزان تحمیل کند».

تابین به اثرات مخرب این پدیده بر زیست‌بوم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «با افزایش جمعیت هر گونه در منطقه شکارچیان این گونه هم به منطقه هجوم خواهند آورد و همین نکته بقا را برای سایر گونه‌هایی که آنها هم غذای شکارچی را تشکیل می‌دهند، بسیار‌مشکل می‌کند. به خصوص گونه‌هایی از حشرات که در معرض انقراض هستند، بیشترین آسیب را از این اتفاق خواهند دید».

این تمام چیزی نیست که افزایش نسل حشرات و آفات‌ها را تهدید‌آمیز می‌کند. تکثیر مجدد می‌تواند روند تکامل را هم در جاندار تسریع کند و این یعنی مواجهه با حشرات و آفاتی که بهتر از سایر جانداران با طبیعت و تغییرات آن انطباق پیدا خواهند کرد و جمعیتی چندین برابر همیشه خواهند داشت. این منطقه طی سی‌سال گذشته حدود 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دما داشته است و تحقیقات حرکت و تکثیر جمعیتی این گونه‌ها را به سمت شمال نشان می‌دهند. همچنین بررسی آمارهای گذشته نشان می‌دهد سال‌هایی که چندین دوره افزایش دما داشته‌اند با چندین مرحله تولید نسل و بلوغ این جانداران همراه بوده‌اند.

تابین می‌گوید: «میزان موفقیت این تولید‌نسل‌های میانی برای ما چندان مشخص نیست، آنچه شناخته‌شده است تأثیر مثبت موج گرما و گرمایش جهانی بر تکثیر این جانداران است و اگر این روند مهار نشود شاید زمانی برسد که تنها عامل بازدارنده یعنی سرمای زمستان دیگر وجود نداشته باشد».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =