اگر تولید گازهای گلخانه ای کنترل نشود، در ظرف مدتی کمتر از 50 سال درجه حرارت هوای زمین افزایش خواهد یافت و ممکن است زمین های پست را سیل فرا گرفته و نیمی از تمام گونه های حیوانات و گیاهان از بین بروند.

بی‌بی‌سی گزارش کرده مطالعات تازه ای که در باره تغییرات جوی صورت گرفته نشان می دهد که این احتمال که فاجعه 4 درجه سانتیگراد گرمتر شدن هوای کره زمین در دوره نسل کنونی اتفاق افتد، در حال افزایش است.

دانشمندانی که این مطالعات را انجام داده اند می گویند تا اواسط قرن حاضر احتمال گرمتر شدن هوای کره زمین تا 4 درجه سانتیگراد و جود دارد .

به گفته این دانشمندان در منطقه قطب شمال، در همین مدت ممکن است درجه حرارت هوا تا 15 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

این بررسی که توسط نهاد تحقیقاتی معتبر Hadley Centre در بریتانیا صورت گرفته، به این نتیجه رسیده که چنانچه گازهای گلخانه ای کنترل نشود، در ظرف مدتی کمتر از 50 سال درجه حرارت هوای کره زمین افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن ممکن است زمین های پست را سیل فرا گرفته و نیمی از تمام گونه های حیوانات و گیاهان از بین بروند و دسترسی به آب در سراسر جهان به مخاطره افتد.

ولی دانشمندانی که این گزارش را تهیه کرده اند بر این نکته پافشاری می کنند که وقوع این فاجعه اجتناب ناپذیر نیست و چنانچه میزان گازهای گلخانه ای به زودی کاهش یابد هنوز می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

این گزارش هنگامی انتشار می یابد که نمایندگان 190 کشور جهان برای شرکت در دور دیگری از گفتگوها قبل از تشکیل اجلاس تغییرات جوی در ماه دسامبر، در بانکوک گرد آمده اند.

این اجلاس به ابتکار سازمان ملل متحد در کپنهاگ تشکیل خواهد شد.

مقامات سازمان ملل متحد نمایندگان شرکت کننده در نشست بانکوک را ترغیب کرده اند که گام های لازم را در جهت تهیه پیش نویس متنی که در کنفرانس کپنهاگ مطرح می شود بردارند.

یکی از درخواست های مهم کشورهای در حال توسعه این است که کشورهای ثروتمند باید به کشورهای در حال توسعه برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای کمک مالی کنند.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا می گوید برای مقابله با فقر از طریق استفاده از تکنولوژی پاک، به سالانه 100 میلیارد دلار نیاز است.

کشورهای اتحادیه اروپا کم و بیش با این موضوع موافقند ولی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه 20 در هفته گذشته این موضوع را نادیده گرفت.

راجر هارابین، تحلیلگر بی بی سی در امور محیط زیست می گوید سیاست های آقای اوباما در مورد محیط زیست در مجلس سنای آمریکا با مشکل عظیمی روبروست و سناتورهای آمریکایی با تامین بودجه لازم برای کمک به حفاظت از محیط زیست موافق نیستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =